Hop til indhold

Stamtavle eller? og fødselspsykose


Gæst Baileys mor
 Share

Recommended Posts

Gæst Baileys mor

Hej hej.

Jeg er den lykkelige ejer af en coton-de-tulear. Jeg påtænker hun skal have hvalpe, måske 2. løbetid, det er i hvert fald hvad jeg hører folk siger. Hvad er jeres erfaring, skal jeg vente?

Grunden til jeg spørger er, jeg for mange år siden havde en tæve - blandingshund, der fik hvalpe efter 2. løbetid, og fik en fødselspsykose, og bed sine egne hvalpe, det sidder lidt dybt stadig.

Dernæst min Bailey er stambogsført ved DHL. Hun er ikke udstillingshund, men dejlig familiehund, og bestået dch,s hvalpetræning. Men er det så umuligt at få hvalpene stambogsført?:blink:

 

Hvordan griber jeg det hele an?

Jeg håber på nogle gode brugbare råd.

Kan man nogle steder søge på forældrene, bedsteforældrene osv. jeg har jo stambogen, men kan ikke gennemskue hvad "numrerne" står for, og hvilke stamtavler de har.

Er det bedst hvis jeg går på udstilling, og i givet fald ja, hvordan gør jeg så det?

Mange spørgsmål ja, men er på helt bar bund.:roll:

 

Men elsker min hund, hun er rigtig dejlig.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok ikke til den store hjælp, for jeg har desværre ikke så meget forstand på avl og udstilling. Desuden har jeg en DKK hund, så jeg ved ikke hvilke regler der er andre steder ;-).

 

MEN i DKK skal hunden avlsgodkendes for at hvalpene kan få stamtavle, det er ikke nok at hunden har stamtavle den skal altså udstilles.

 

På DKK hjemmeside er det også muligt at finde oplysninger om hundene på hundens stamtavle, men igen ved jeg ikke om du har samme mulighed :hmm:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Baileys mor

Ja tak BassilBerner, men det jeg ikke kan finde ud af bl.a. er, kan jeg få hvalpene stambogsført andre steder, hvis evt. faderen bliver en DKK eller? Hvad er afgørende for hvordan og hvorledes hvalpene bliver? Og nogen der har erfaring med avlsgodkendelse? hvordan man opnår/gør dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

DHL tillader, så vidt jeg kan se, at man bruger en DKK hund i avl. Men hanhundeejeren risikere at de ikke kan bruge deres DKK hund i DKK - såfremt det bliver opdaget har DKK, så vidt jeg husker, ret kort process

Så måske det bliver svært at finde en udstillet DKK hund - men måske DHL vil være behjælpelig med at finde dig en hanhund.. ¨

 

Coton De Tulear

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tak BassilBerner, men det jeg ikke kan finde ud af bl.a. er, kan jeg få hvalpene stambogsført andre steder, hvis evt. faderen bliver en DKK eller? Hvad er afgørende for hvordan og hvorledes hvalpene bliver? Og nogen der har erfaring med avlsgodkendelse? hvordan man opnår/gør dette?

 

Du kan i hvert fald ikke få stambogsført hvalpene i dkk selv med en dkk han. Så skal du først prøve at få overført din hunds stamtavle til dkk.

Det kræver så vidt jeg ved en god bedømmelse på en udstilling.

 

Og så vil din hund som udgangspunkt have avlsforbud i dkk så det skal der derefter søges om at få ophævet.

 

Så vidt jeg har forstået reglerne :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan i hvert fald ikke få stambogsført hvalpene i dkk selv med en dkk han. Så skal du først prøve at få overført din hunds stamtavle til dkk.

Det kræver så vidt jeg ved en god bedømmelse på en udstilling.

 

Og så vil din hund som udgangspunkt have avlsforbud i dkk så det skal der derefter søges om at få ophævet.

 

Så vidt jeg har forstået reglerne :genert:

 

Men ikke for selskabshunde - hunden kan overflyttes, men må aldrig deltage i avl..

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes først og fremmest at det lyder til at være vel tidligt, at tage hvalpe på en tæve allerede i hendes anden løbetid!!! Så hvis jeg var dig, ville jeg nok vente til hun er i sin 4. og nærmer sig 3 års alderen.

 

I forhold til dit spørgsmål om "Hvad er afgørende for hvordan og hvorledes hvalpene bliver?", så er det jo en kompleks problemstilling. Det har betydning hvordan forældredyrene er, hvilken sundhedsstatus de har (og her taler man ikke om generelle sundhedstjek ved det årlige dyrlægebesøg), hvilken opvækst du kan tilbyde hvalpene og hvad du gør for at forberede dem på verdenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden overføres til DKK, bliver der straks nedlagt avlsforbud - så det er ikke en løsning.

 

Hvis der skal tavle på hvalpene kan det kun ske gennem DHL for klubberne anerkender ikke hinanden. Så ring til DHL og forhør dig der, de kan fortælle dig om du først skal udstille og evt. hvilken præmeringsgrad hun skal opnå for avlsgodkendelse, om der er sundhedsrestriktioner (f.eks. pantella lux undersøgelser og/eller øjenlysning) og kan være behjælpelig med en evt. hanhund.

 

Tæven skal helst være 2 - 3 år ved første parring og det bedste tidspunkt er i tævens 3. løbetid.

 

Det er et meget stort ansvar at lave hvalpe på sin hund, så man skal tænke sig rigtig godt om inden. Desuden skal man tænke på at købeloven også gælder ved salg af hvalpe, så dine hvalpekøbere har 2 års reklamationsret. Så det er ikke nok at hunden er sød.

Du skal også lige undersøge markedet, da der er mange hvalpe tilsalg pt.

Redigeret af Gitte O
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...