Hop til indhold

Mig selv og et af livets spørgsmål...


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Vil gerne lige slå fast fra starten - jeg er en mega kylling når det kommer til dyr :oops: Jeg trænger seriøst til et jagt- eller måske et modighedskursus.

 

Var ude ved muse-grave-pladsen med Motoren. Skønneste vejr, sødeste hund.. Motor brændte sammen over en frossen vandpyt i noget der mindede om forevigt, på et tidspunkt går jeg hen til ham og står og tramper lidt med, og så sparker jeg til en af de store isstykker der er gået i stykker, og åh nej der var en mus nedenunder :shock:

 

Rent instinktivt BRØLER jeg bare MOOOOOTOOOOOOORRRRRR og Motor tænker hurtigt, snupper musen i munden og spurter afsted.. Åhgud okay ro på, ro på, det er jo det der sker.. rolig nu! Hund, mus, liv, død.

 

Går i mod Motor som laver noget mærkeligt. Kommer tættere på, åhhh neeeej kan høre musen :megaked: Den er ikke død :megaked: Den siger helt nøjagtigt ligesom et lille stykke legetøj med piv i :megaked:

 

Motor løber lidt med den i munden, lægger den på jorden, dutter den en masse gange, jeg kan ikke holde det ud så går hen og tager fat i Motor og siger SLUT :evil: Vi står begge et øjeblik og stirrer på den lille brune mus, og verden holder vejret (musen trækker vejret meget, meget hurtigt). Så pludselig piler den afsted ind og gemmer sig i krattet.

 

Motor vil meget gerne derhen, jeg siger rimelig tvært nej, så han sætter sig og sidder bare og får pusten igen. Jeg sætter mig ved siden af, og så sidder vi der og glor på krattet som ikke bevæger sig.

 

Skal JEG så dræbe den mus?? Skal JEG trampe på den? Bare tanken om det.... :badr::megaked:

 

Som skrevet, er en ultimativ kylling, jeg beslutter mig for, at musen er ok eftersom den kunne løbe :oops: Og vi går hjem. Motor ser mega selvfed ud, jeg ligner nok en på depressionens rand.

 

Så nu beder jeg bare til museguderne om, at musen ikke har slået sig alt for meget :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk på at Motor har gjort et andet dyr en tjeneste ved at lemlæste musen så den kan blive til føde for en ræv.

 

:cool:

 

Tak - men jeg tvivler desværre stærkt på at der er ræve derude. Det er et aflukke som bliver brugt meget af grafittimalere .. og så os som gerne vil have et sted hvor hunden kan løbe frit.

 

Føler mig virkelig som et slapt menneske lige nu :oops:

 

Straffede selvfølgelig hunden ved at give ham griseøre og blive børstet da vi kom hjem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du straffede ham - så laver han forhåbentlig ikke den slags igen. :engel:

 

Hvorfor føler du dig som et slapt menneske?

 

Fordi jeg sikkert skulle have slået musen ihjel - eller ladet Motor gøre det, kunne bare ikke bære at høre den pive eller lade Motor lege med den i vildt lang tid før den døde :oops:

 

Han har fanget mus før, men der har han hoppet på dem så de er døde med det samme - dét har jeg ikke noget imod og kan sagtens se på det.

 

Synes et eller andet sted at man "burde" kunne slå et dyr ihjel hvis man kommer forbi det og det lider. Om det så er en selvfangen mus eller en kat der er kørt over, en syg ræv, en rotte der er ved at dø af at have indtaget gift, hvad end. Men må erkende, at det kan jeg ikke.... Ville ønske jeg kunne, altså, som sagt - hvis det er en situation hvor et dyr bare ligger og lider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes et eller andet sted at man "burde" kunne slå et dyr ihjel hvis man kommer forbi det og det lider. Om det så er en selvfangen mus eller en kat der er kørt over, en syg ræv, en rotte der er ved at dø af at have indtaget gift, hvad end. Men må erkende, at det kan jeg ikke.... Ville ønske jeg kunne, altså, som sagt - hvis det er en situation hvor et dyr bare ligger og lider.

 

Mjøe - tjae - altså:

 

Jeg tror nok at jeg bedre kan lide mennesker der ikke kan slå dyr ihjel end mennesker kvaser mus med træskohælen ledsaget af et "det er jo bare en mus".

 

Jeg er selv vokset op på en gård og jeg kan godt slå dyr ihjel, hvis der er en grund til det. Jeg bryder mig ikke nødvendigvis om det. Men værst har jeg det, når jeg ser et dyr der lider - også selvom det bare er en mus eller en høne...

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Puuha, jeg havde en oplevelse nøjagtig (næsten) lige som din i forgårs. Kæresten er gået i seng. Katten står udenfor teressedøren med en mus i munden og vil ind. :shock: Jeg troede selvfølgelig musen var død (den lå helt ''stille'' i kattens gab). Men jeg har muse-/ rottefobi så var nødt til at gå ind og vække kæresten. (Jeg synes til gengæld mus er søde på billeder :hjerte: - jeg kan bare ikke have, at de ''piler'').

 

Kæresten ud og lukke katten ind. Jeg sidder i soveværelset (bag lukket dør) og kan så høre vildt tumult i stuen. Og flere ordentlige klask. :megaked: Jeg siger dig, jeg var ved at kaste op. Kunne godt regne ud, hvad der foregik. :megaked::megaked::megaked:

 

Kæresten synes heller ikke det var spor sjovt, men det var medlidensdrab. Og vi kan jo heller ikke have mus lige udenfor vores hus. Den havde siddet og kigget op på ham med store sorte øjne. :cry: Har også en gang måtte kalde på ham, så han kunne drejen halsen rundt på en fugl, der lå og led...

 

Jeg kan IKKE have det. Kvalmen skyller op bare ved tanken. :badr: Jeg sætter også altid edderkopper udenfor. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg egner mig heller ikke til at slå dyr ihjel eller i det hele taget kigge på dyr som lider. Kvalmen kommer også med det samme og indtil videre har jeg heldigvis altid haft manden inærheden som har kunne hjælpe det stakkels dyr :cry:.

 

Jeg har faktisk som led i min tidligere uddannelse været på aflivningskursus, der skulle man aflive mus endten ved nakketræk eller slå dem ned i bordkanten, det kunne jeg bare IKKE få mig selv til, bare lyden var rigeligt. Tilgengæld kune jeg godt skyde et sygt får med en boltpistol, det var ligesom bare noget andet når der var noget imellem mig og dyret! Så jeg bestod alligevel kurset.

Folk kan slet ikke forstå mig når jeg fortæller historien, og jeg undre mig egentlig også selv lidt over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha, jeg kan også sagtens følge dig. Hundene fangede engang et egern, legede med det, smed det op i luften, men så slap det heldigvis fri og rendte op i et træ. Jeg holdt hele dagen øje med, om det nu var ok, for hvis det var hårdt såret, ville jeg blive nødt til at aflive det, men bare tanken... :megaked:

 

Heldigvis så jeg det ikke igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg forstår dig jo godt. Og kan hilse at sige, at man ikke bliver meget bedre til det selvom man har jagttegn...

 

Selv er jeg jo indtil videre stadig en rigtig dårlig jæger. Er nu på et punkt, hvor det ikke gør mig noget at aflive anskudt fugl, men selv det var i starten svært. Men tog hurtigt mod til mig, netop fordi jeg syntes den ikke skulle lide.

 

Det der bare mangler af mellemregning i jeres oplevelse er, om musen overhovedet var skadet. Eller om den bare har fået sit livs chok. Hvordan man så skal afgøre det, er jo svært at sige. Men den formåede at løbe væk, og så må man vel tænke, at den er i stand til at overleve. Havde den ligget stakåndet på jorden og pevet, så var den nok så skadet, at den skulle være aflivet.

 

Ville eksempelvis ikke aflive en fasan på jagt, hvis den ikke var anskudt, men bare var blevet snuppet af en hund på jorden - hvis den ikke var skadet, vel og mærke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg egner mig heller ikke til at slå dyr ihjel eller i det hele taget kigge på dyr som lider. Kvalmen kommer også med det samme og indtil videre har jeg heldigvis altid haft manden inærheden som har kunne hjælpe det stakkels dyr :cry:.

 

Jeg har faktisk som led i min tidligere uddannelse været på aflivningskursus, der skulle man aflive mus endten ved nakketræk eller slå dem ned i bordkanten, det kunne jeg bare IKKE få mig selv til, bare lyden var rigeligt. Tilgengæld kune jeg godt skyde et sygt får med en boltpistol, det var ligesom bare noget andet når der var noget imellem mig og dyret! Så jeg bestod alligevel kurset.

Folk kan slet ikke forstå mig når jeg fortæller historien, og jeg undre mig egentlig også selv lidt over det.

 

Neeej?! :shock: Det lyder da aldeles skrækkeligt, raske mus som et slags eksperiment? Der var jeg godt nok også stået af. Altså det er da godt nok at lære om human aflivning, men alligevel. Er det ikke nok at læse sig til det. :vedikke:Og jeg gjorde det bare ikke uden et formål.

Altså et eller andet sted, tror jeg også, at hvis jeg VIRKELIG stod i situationen skulle jeg nok mande mig op. (Min fornuft overvinder i mange situationer, når jeg ''siger fra i kroppen''). Men jeg ville nok vente lidt længere end de fleste... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Neeej?! :shock: Det lyder da aldeles skrækkeligt, raske mus som et slags eksperiment? Der var jeg godt nok også stået af. Altså det er da godt nok at lære om human aflivning, men alligevel. Er det ikke nok at læse sig til det. :vedikke:Og jeg gjorde det bare ikke uden et formål.

Altså et eller andet sted, tror jeg også, at hvis jeg VIRKELIG stod i situationen skulle jeg nok mande mig op. (Min fornuft overvinder i mange situationer, når jeg ''siger fra i kroppen''). Men jeg ville nok vente lidt længere end de fleste... :genert:

 

Ja nu hvor jeg sidder og læser det jeg selv har skrevet, kan jeg sagtens se det lyder ganske skrækkeligt at anvende helt sunde og raske mus til formålet, men det gjorde de altså :oops:. Måske det også er derfor det var endnu sværere at udføre det :vedikke:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu hvor jeg sidder og læser det jeg selv har skrevet, kan jeg sagtens se det lyder ganske skrækkeligt at anvende helt sunde og raske mus til formålet, men det gjorde de altså :oops:. Måske det også er derfor det var endnu sværere at udføre det :vedikke:.

 

Håber de blev anvendt til slangefoder eller noget... Ah, det er også frygtelig svært, hvad man skal mene om emnet. Det er jo ikke sort på hvidt, det her. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke principielle problemer med at dyr bliver slået ihjel for at vi mennesker kan få et eller andet udbytte - det sker hele tiden. Vigtigtst for mig er at dyrene har haft det (nogenlunde) godt undervejs. Jeg bryder mig bare ikke om at gøre det selv...

 

@obelix: Hvorfor var du på aflivningskursus?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har heller ikke noget i mod at dyr som har haft et godt liv bliver til menneske- og hundeføde, overhovedet.

 

Men det går mig lidt på, at jeg ikke har nosser til at aflive noget, hvis der seriøst er brug for det. Kunne godt forestille mig, at jeg ville have nemmere ved det hvis jeg havde en boltpistol, faktisk. Mærkeligt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Boltpistol til mus? Er der ikke en anden tråd et eller andet sted hvor en designer spørger om vi mangler noget i vores hverdag? :-)

 

:mrgreen: Jeg har travlt med at overbevise hende om vigtigheden af en ny slags flexiline derinde. Ja en boltpistol som ikke gik under våbenloven, måske skulle den være lyserød, det er da lige hvad enhver lille dyreglad kryster har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...