Hop til indhold

observations liste


Howlucky
 Share

Recommended Posts

Hmmmm.... kan ikke poste link:roll:

 

Men så på dyrenes beskyttelses hjemmeside, at der er oprettet en liste over 12 hunderacer, som på sigt kan komme på listen over forbudte hunde:cry:

 

De hunderacer, der nu er kommet på en observationsliste, er følgende:

 

 

  • Anatolsk hyrdehund
  • Bullmastiff
  • Cane corso italiano
  • Cao fila de sao Miguel
  • Dogo canario
  • Iberisk dogge
  • Maremma
  • Mastin espanol
  • Mastino napoletano
  • Polski owczarek podhalanski
  • Rottweiler
  • Staffordshire bull terrier

Hvis de kommer på listen over forbudte hunde, kommer der vel bare en ny observationsliste - og hvad skal det så ikke ende med:shock::evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

11 af disse racer er jo ikke ret udbredte, så der vil problemet jo ikke være så stort, selvfølgelig er det surt for dem der har dem, men det er trods alt ikke mange og derfor fuldstændig unødvendig at sætte på sådan en liste. Men Rottweileren........hvad er det lige de har gang i.......en race der er ret udbredt og vellidt mange steder. Det ligner begyndelsen til enden for alle store hunde :hmm:

 

Og når så disse racer er blevet forbudte, så kaster de suspekte typer sig jo bare over nogle andre racer, så er det dobermann, boxer, schæfer osv. alle racer kan jo være potentionelle dræbere, hvi de bliver "trænet" til det.

 

Det var jo bedre at gå ind og vurdere hundene der var problemmer med, uanset race, for det er jo som regel ikke hundene den er galt med, men fjolset der har hunden.

 

Sørgeligt sørgeligt og sørgeligt. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var slet ikke klar over at de var kommet så langt med observationslisten, og gik i mit stille sind og håbede at de havde droppet den igen, men det har de jo så åbenbart desværre ikke :cry:

 

Her er lidt af teksten vedr. denne observationsliste, og jeg kan jo ikke lade være med at undre mig over om nedenstående hænger sammen med mediernes fornyede interesse for at skrive om Rottweileren hver gang der er det mindste med dem...

 

Evalueringsperioden

Evalueringsperioden i forbindelse med hundeloven løber frem til d. 1. juli 2013. I perioden vil der løbende blive holdt øje med antallet af sager, der vedrører hunderacerne på observationslisten. Denne information vil være blandt parametrene, når hundeloven og de hunderacer den omfatter, skal evalueres. Observationslisten har derimod ingen umiddelbare retsvirkninger for de personer, der i dag besidder de pågældende hunde.

 

Hunderacer på hundelovens observationsliste | Hundenyheder | Nyheder og tips til hundeejere og andre hundeinteresserede

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her er DB's kommentar til observationslisten:

 

Justitsministeriet har udarbejdet en observationsliste med 12 hunderacer, der på sigt kan tilføjes til listen over forbudte hunde i Danmark. Dyrenes Beskyttelse advarer endnu en gang mod kollektiv afstraffelse.

 

I juli 2010 blev 13 hunderacer forbudt i Danmark. Allerede mens loven var i støbeskeen, advarede Dyrenes Beskyttelse mod den, da man ikke på baggrund af racen kan afgøre, om en hund er farlig.

Nu har Justitsministeriet valgt at tilføje yderligere 12 hunderacer på en såkaldt observationsliste, der senere kan føjes til listen over forbudte hunderacer.

 

"Dyrenes Beskyttelse mener ikke, at farlige hunde er et racemæssigt problem, men et adfærdsmæssigt problem. En hund af en af de forbudte racer kan være jordens bedste hund. Hvis den er opdraget og afrettet ordentligt og aldrig har udvist farlig adfærd, så mener Dyrenes Beskyttelse, at forbuddet kommer til at fungere som kollektiv afstraffelse", siger Lotte Brink, dyrlæge og projektleder for familiedyr i Dyrenes Beskyttelse.

 

Derfor er Dyrenes Beskyttelses ærgerlige over, at ministeriet nu overvejer at udvide listen.

 

Flere hunderacer risikerer at blive forbudt | Dyrenes Beskyttelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Evalueringsperioden

Evalueringsperioden i forbindelse med hundeloven løber frem til d. 1. juli 2013. I perioden vil der løbende blive holdt øje med antallet af sager, der vedrører hunderacerne på observationslisten. Denne information vil være blandt parametrene, når hundeloven og de hunderacer den omfatter, skal evalueres. Observationslisten har derimod ingen umiddelbare retsvirkninger for de personer, der i dag besidder de pågældende hunde.

 

Hunderacer på hundelovens observationsliste | Hundenyheder | Nyheder og tips til hundeejere og andre hundeinteresserede

 

Nåååå, men, jamen, det er jo betryggende... Eller nowet... Hvad med antallet af sager vedrørende alle de andre racer :confused:

 

:damn:

 

Forhåbentligt er det vel underforstået, at de kigger på reelle statistikkerne for de andre racer... Men med min tiltro til dem... Så nej :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvornår turen kommer til Labradoren og Golden Retrieveren.

 

De bliver jo bare de næste, der er farlige i de forkerte hænder.

 

Og hvem er det egentlig der styrer det show der?

Jeg har ikke helt fanget hvem de er som sidder og kommer på de der ideer.

 

Hvor sidder de henne i landet?

Hvem er De?

Hvilket udvalg sidder de i?

Hvilken myndighed er de?

Har de selv hunde eller hvad?

 

Jeg er ikke helt med.

 

Kan godt se der står justistministeriet, men det må da være en eller anden undersektion i ministeriet, der kommer på den der omgang idioti?

 

Er der ikke en eller anden journalist, der gider at gå de folk efter i sømmene? Bare det at få be eller afkræftet om de har hunde eller ej, ville betyde ret meget.

De er jo fuldstændig vanvittige og uden indsigt i hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååå, men, jamen, det er jo betryggende... Eller nowet... Hvad med antallet af sager vedrørende alle de andre racer :confused:

 

:damn:

 

Forhåbentligt er det vel underforstået, at de kigger på reelle statistikkerne for de andre racer... Men med min tiltro til dem... Så nej :cry:

 

At tro at de rent faktisk kigger på statestikker (det være sig for observationslisten eller andre racer) i stedet for EB er nok at håbe for meget, så skulle de i hvert fald have ændret sig siden siden de vedtog lovforslaget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide hvornår turen kommer til Labradoren og Golden Retrieveren.

 

De bliver jo bare de næste, der er farlige i de forkerte hænder.

 

Og hvem er det egentlig der styrer det show der?

Jeg har ikke helt fanget hvem de er som sidder og kommer på de der ideer.

 

Hvor sidder de henne i landet?

Hvem er De?

Hvilket udvalg sidder de i?

Hvilken myndighed er de?

Har de selv hunde eller hvad?

 

Jeg er ikke helt med.

 

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du ikke forstår?

 

Lars Løkke meldte til et sommermøde ud at han ønskede et forbud, de folk han satte til at se på denne sag ønskede et forbud ligegyldigt hvad (det havde Løkke jo bedt om), så da deres eget udvalg sagde at det var en dårlig idé, så valgte de at overhøre det og alligevel lave et forbud og en observationsliste.

 

Præcist hvilke mennesker det drejer sig om, den eneste jeg husker fuldstændigt klart er Marlene Harpsøe, det ved jeg ikke, men det er vel diverse partiers dyrevelfærdsordførere, der sammen diskuterer denne slags sager :vedikke:

 

Da jeg sendte en mail til folketinget fik jeg mailen retur om at vedkommende ikke længere sad på den post der havde noget med denne sag at gøre, så hvem der har med sagen at gøre skifter alt efter hvilke ministrer der får hvilke poster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad fanden hjælper en observationsliste, når det er ejerne det er galt med?

De forbyder racer, ja så får de forkerte bare andre racer, så kommer de racer på statistikkerne..

 

Jeg blir snart gal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er du ikke forstår?

 

Lars Løkke meldte til et sommermøde ud at han ønskede et forbud, de folk han satte til at se på denne sag ønskede et forbud ligegyldigt hvad (det havde Løkke jo bedt om), så da deres eget udvalg sagde at det var en dårlig idé, så valgte de at overhøre det og alligevel lave et forbud og en observationsliste.

 

Præcist hvilke mennesker det drejer sig om, den eneste jeg husker fuldstændigt klart er Marlene Harpsøe, det ved jeg ikke, men det er vel diverse partiers dyrevelfærdsordførere, der sammen diskuterer denne slags sager :vedikke:

 

Da jeg sendte en mail til folketinget fik jeg mailen retur om at vedkommende ikke længere sad på den post der havde noget med denne sag at gøre, så hvem der har med sagen at gøre skifter alt efter hvilke ministrer der får hvilke poster.

 

Jeg kunne godt tænke mig, at der var nogle medier, der gik lige så grundig til værks overfor dem i det udvalg/gruppe, som medierne i forvejen gør overfor frontfigurene.

 

Det udvalg trænger til at blive gået efter i sømmene, deres arbejde er under al kritik.

 

Jeg vil se hvem de er og jeg vil vide om de har hunde. :evil:

 

Det er nemt for dem at sidde og træffe tåbelige beslutninger, når de kan være uset og anonyme og ellers kan gemme sig bag ved Løkke.

Link til indlæg
Del på andre sites

At tro at de rent faktisk kigger på statestikker (det være sig for observationslisten eller andre racer) i stedet for EB er nok at håbe for meget, så skulle de i hvert fald have ændret sig siden siden de vedtog lovforslaget....

 

Det er jo desværre det jeg frygter - og EB og diverse er godt nok blevet glade for rottweilerne på det sidste :cry: Min opdrætter poster alle sager, der kommer i medierne på FB (i hvert fald en rigtig god del) og i starten var det kamp-/muskelhunde. Pt synes jeg, der er en ny rottweiler, der har gjort noget hver dag nærmest...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo desværre det jeg frygter - og EB og diverse er godt nok blevet glade for rottweilerne på det sidste :cry: Min opdrætter poster alle sager, der kommer i medierne på FB (i hvert fald en rigtig god del) og i starten var det kamp-/muskelhunde. Pt synes jeg, der er en ny rottweiler, der har gjort noget hver dag nærmest...

 

Skal ikke starte nogen diskussion, men de sager med rotter og schæfer der har været imens listehunde debatten var på sit højest, kom ikke på forsiden, selvom det var mennesker det gik ud over.

 

Så nu har nogle medier, desværre, kastet sig over nye racer/sager, fordi de nok er i flertal nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal ikke starte nogen diskussion, men de sager med rotter og schæfer der har været imens listehunde debatten var på sit højest, kom ikke på forsiden, selvom det var mennesker det gik ud over.

 

Så nu har nogle medier, desværre, kastet sig over nye racer/sager, fordi de nok er i flertal nu.

 

Jeg aner ikke, om de kommer på forsiden - men frem kommer de i hvert fald i en eller anden større grad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke, om de kommer på forsiden - men frem kommer de i hvert fald i en eller anden større grad.

ja de gør, men ikke de medier hvor en del har deres "viden" fra omkring antallet af overfald :-D

Man finder tit andre sager i lokal medierne som EB og BT læser aldrig ser/hører om.

 

Men til emnet, trist de fortsætter og lægger op til de vil forbyde flere racer, først nævnte de kun 2 hunde, men den ene er taget af, nok fordi det er en politi hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
ja de gør, men ikke de medier hvor en del har deres "viden" fra omkring antallet af overfald :-D

Man finder tit andre sager i lokal medierne som EB og BT læser aldrig ser/hører om.

 

Men til emnet, trist de fortsætter og lægger op til de vil forbyde flere racer, først nævnte de kun 2 hunde, men den ene er taget af, nok fordi det er en politi hund :blink:

Den :blink: var udvalgt med stor omhu, tror jeg:hmm::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal ikke starte nogen diskussion, men de sager med rotter og schæfer der har været imens listehunde debatten var på sit højest, kom ikke på forsiden, selvom det var mennesker det gik ud over.

 

Så nu har nogle medier, desværre, kastet sig over nye racer/sager, fordi de nok er i flertal nu.

 

Jeg tror ikke at de er i flertal, eller at det overhovedet er anderledes end det altid har været, men listehundene er jo ikke så spændende at skrive om mere, nu er de jo forbudt, så derfor har de nu udvalgt en anden "hade-race".

 

Hunde har jo altid bidt, og vil altid bide, det drejer sig bare om hvornår og på hvad medierne vælger at fokuserer, de kan jo ikke skrive om de mange hundebid der sker hver evig eneste dag, så de vælger at skrive om dem hvor de enten kan skabe en sag eller få størst opmærksomhed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at de er i flertal, eller at det overhovedet er anderledes end det altid har været, men listehundene er jo ikke så spændende at skrive om mere, nu er de jo forbudt, så derfor har de nu udvalgt en anden "hade-race".

Hunde har jo altid bidt, og vil altid bide, det drejer sig bare om hvornår og på hvad medierne vælger at fokuserer, de kan jo ikke skrive om de mange hundebid der sker hver evig eneste dag, så de vælger at skrive om dem hvor de enten kan skabe en sag eller få størst opmærksomhed...

Nej kan godt være de ikke er i flertal, men måske de "slemme" overfald er? det er bare en teori :-)

 

det er nok rigtigt nok, så forstår jeg ikke vi ser så få hundebid på mennesker? dem jeg ser flest af i lokalaviserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej kan godt være de ikke er i flertal, men måske de "slemme" overfald er? det er bare en teori :-)

 

det er nok rigtigt nok, så forstår jeg ikke vi ser så få hundebid på mennesker? dem jeg ser flest af i lokalaviserne.

 

Det gjorde vi jo heller ikke da der blev skrevet om listehundene, og jeg har også længe undret mig over at bid på anden hund rangerede højere end bid på mennesker, så meget at der blev lavet en lov mod hunde der bider andre hunde, uden at skele til hunde der bider mennesker :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde vi jo heller ikke da der blev skrevet om listehundene, og jeg har også længe undret mig over at bid på anden hund rangerede højere end bid på mennesker, så meget at der blev lavet en lov mod hunde der bider andre hunde, uden at skele til hunde der bider mennesker :hmm:

 

fordi de ikke er agressive når de bider mennesker? mennesket går bare i vejen? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig, at der var nogle medier, der gik lige så grundig til værks overfor dem i det udvalg/gruppe, som medierne i forvejen gør overfor frontfigurene.

 

Det udvalg trænger til at blive gået efter i sømmene, deres arbejde er under al kritik.

 

Jeg vil se hvem de er og jeg vil vide om de har hunde. :evil:

 

Det er nemt for dem at sidde og træffe tåbelige beslutninger, når de kan være uset og anonyme og ellers kan gemme sig bag ved Løkke.

 

Som jeg husker det (ret mig endeligt hvis jeg husker forkert), så var hundeudvalget ikke problemet. De anbefalede kun en revision af hundeloven - men uden forbud.

 

Det store problem lå i, at politikerne (regeringen og Frk. Harpsøe) valgte at overhøre udvalgets indstilling.

 

Min holding er (og har altid været), at der skal en eller anden form for hundekørekort til - gerne betalt via en hundeskat.

 

Man kunne evt. vælge at dele det op i kategorier, så ejerskab af en af mere udfordrende/farlige/store/stærke (kald det hvad I vil) racer kræver mere uddannelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg husker det (ret mig endeligt hvis jeg husker forkert), så var hundeudvalget ikke problemet. De anbefalede kun en revision af hundeloven - men uden forbud.

 

Det store problem lå i, at politikerne (regeringen og Frk. Harpsøe) valgte at overhøre udvalgets indstilling.

 

Det er også præcist sådan jeg husker det, så jeg tror ikke at du husker forkert :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Tænk engang - Jeg bor i sådant en lille lyserød boble, hvor jeg naivt forestiller mig at ting som raceforbud og observationslister bliver tryllet væk sammen med den blå blok og at de som overtager magten ikke lader sig diktere af DK's lavest-rangerende journalister, men rent faktisk benytter sig af reelle fakta og de dertil indrettede rådgivere...

 

:sove:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk engang - Jeg bor i sådant en lille lyserød boble, hvor jeg naivt forestiller mig at ting som raceforbud og observationslister bliver tryllet væk sammen med den blå blok og at de som overtager magten ikke lader sig diktere af DK's lavest-rangerende journalister, men rent faktisk benytter sig af reelle fakta og de dertil indrettede rådgivere...

 

:sove:

 

Er der plads til flere i den boble?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...