Hop til indhold

At begrænse gøen (langt)


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at der sikkert ligger 100 andre indlæg om at stoppe eller i det mindste formindske gøen, men har svært ved at finde en træningsmetode der passer til de situationer hvor Ninjas gøen opstår.

 

Da hun var omkring de 7-8mdr begyndte hun at gø hvis børnene i opgangen stormede op eller ned af trapperne, når trappevaske-firmaet gik i gang med trappen, når folk snakkede højlydt i opgangen, hvis der blev ringet eller banket på vores dør - og sidst men ikke mindst, når vi selv kom hjem og hun IKKE var alene hjemme.

 

Alt dette gør hun umiddelbart stadig af.

 

Vi har prøvet at bede hende tie stille, og så rost for tavshed (her begynder hun så at gø igen kort efter rosen), At guide hende ind på et værelse og lukket døren (så står hun selvfølgelig bare derinde og gør) og at aflede hende med godbidder eller legetøj (hun kommer stadig med små bjæf-gø selvom hun har munden fuld af godbidder - legetøjet er hun ligeglad med).

 

Vi synes det er helt fint at hun markerer når én af os kommer hjem - men vil så gerne at man kan sige "Tak!", eller "Ti stille" for ligesom at tilkendegive at man HAR hørt hendes alarm, og at hun gerne må stoppe nu.

 

Jeg er helt sikker på at det grunder i usikkerhed, for idag kom 2 søde malere forbi og skulle ud og arbejde i vores køkken i 5min.

 

Da de kom måtte jeg lukke Ninja ind til min bror på hans værelse (hvor hun stod og gøede) og herefter høre malerne om det var ok at jeg lod hende komme ud, de kunne bare ignorere hende.

 

Det var helt fint, og hun stormede ud og begyndte at stå og gø med lavt hængede logrende hale, mens hun strakte halsen som en giraf for at snuse til den ene maler der sad på gulvet. Han rakte hånden frem så hun kunne snuse til den, og snakkede roligt og venligt til Ninja. Selv herefter kom hun med små bjæf-gø og var meget usikker på denne fremmede mand.

 

Jeg tog hende så med ind i soveværelset for at de to malere kunne få lidt arbejdsro, og SÅ begyndte hun at gø og knurre, fordi hun stadig kunne høre de to mænd arbejde i køkkenet.

 

Jeg ignorerede det, og efter de var gået gik jeg med hende rundt i lejligheden hvor hun styrtede rundt alt imens hun gøede...

 

Først da hun var sikker på at de ikke længere opholdt sig i lejligheden lagde hun sig , og ligger nu helt udmattet af at rende rundt på den måde.

 

Jeg tænker at vi måske med fordel kunne få en adfærdsbehandler ud og se situationerne så h*n ligesom kan give os en skræddersyet plan der passer til Ninja.

 

Af hvad jeg kan se stresser hun sig selv op bare der bliver larmet lidt i opgangen.

 

 

Men jeg vil selvfølgelig meget gerne høre Jer, om I har nogle andre råd/træningstips eller erfaringer som vi måske kunne drage nytte af - for som det ser ud nu, er det ikke holdbart at hun larmer så meget. Vi har åbenbart nogle meget tålmodige naboer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad lige og ledte efter den tråd Umulia linker til, den er virkelig :5up:

 

I forhold til at gø når i kommer hjem - har i indlært stille/tak, altså selve kommandoen bag ordet? I kan jo ikke rigtigt bruge det før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad lige og ledte efter den tråd Umulia linker til, den er virkelig :5up:

 

I forhold til at gø når i kommer hjem - har i indlært stille/tak, altså selve kommandoen bag ordet? I kan jo ikke rigtigt bruge det før.

 

Vi har som skrevet forsøgt at belønne hende når hun efter et gø er stille i ca 3 sek, men du kan dårlig nok nå at sige "dygtig" og give godbid, så har hun gøet igen.

 

Hun er ikke helt umulig at komme i kontakt med, men hun står gerne og giver lyd selvom man har øjenkontakt til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du set denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/traening/22802-gode-traeningsvideoer.html ?

 

Der er en video hvor der arbejdes med en hund der gøer i haven. Det ser ud til at være en meget effektiv træningsmetode de bruger.

 

Tusind tak for linket, jeg går ud fra det er "The Power of Premack: Fence Fighting" videoen du referer til ? :blink:

 

Så altså .. Jeg skal stå klar med klikker og godbid (hvis jeg f.eks. ved nogen snart vil ringe på) og så lade hende gø, indtil hun på et tidspunkt holder en pause, eller vender opmærksomheden mod mig - og SÅ klikke og give godbid, for derefter at lade hende vende tilbage til at gø ?

 

Jeg kan sagtens se logikken i det, men er bare bange for om man så lærer hende at gø, og så vende opmærksomheden mod mor/far og få godbid, og så gø videre .. ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, indendørs har vi brugt at kaste godbidder eller lave lydafledning. Vi havde godbidsskåle stående og hængende overalt, og hver gang der kom et bjæf, kastede vi dem på ham - uden at han så det var os. Nogle gange liiiistede vi hen til en skål og fyrede dem så ud gennem en af dørene, fordi han stod i et andet rum. Så gik han igang med at spise dem, og med det samme bagefter kunne vi så aflede ham.

Lydafledning var ved, at man lavede en mærkelig lyd i et andet rum, raslede med legetøj, krattede på væggen etc (når han igen stod og gøede), når Motor så kom ind for at se hvad det var, lod vi som ingenting, men kunne igen aflede ham ligeså roligt.

 

Det med at du ikke kan nå at sige dygtig og give godbid, du giver hende dem ikke alligevel, vel?

Hvis hun sådan er træningsglad, så ville jeg hver eneste gang hun bjæffede efter du har sagt "stille", vende ryggen til hende - indtil hun var stille, og SÅ rose roligt og give hende en guf. Hvis nu du er for ivrig når du roser, så kan hun vel nemt køre lidt op og så gø een gang til? Nu ved jeg jo ikke hvordan hun er, så jeg gætter bare lidt til højre og venstre.

 

Det med at hun er utryg ved gæster.. det ved jeg ikke rigtigt. Men jeg kan godt "forstå" at hun bliver ved med at gø inde i soveværelset, hun har jo lige set 2 fremmede i hendes hjem. Er det ALLE gæster i har? Eller er det kun fremmede?

Måske du skal oprette en separat tråd om det, om at hun er bange for gæster, for "gø" af lyde er jo een ting, men at hun er nervøs for fremmede en helt anden ting. Sådan som du beskriver hende, så lyder det helt sikkert som om hun syntes de var meget uhyggelige :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, indendørs har vi brugt at kaste godbidder eller lave lydafledning. Vi havde godbidsskåle stående og hængende overalt, og hver gang der kom et bjæf, kastede vi dem på ham - uden at han så det var os. Nogle gange liiiistede vi hen til en skål og fyrede dem så ud gennem en af dørene, fordi han stod i et andet rum. Så gik han igang med at spise dem, og med det samme bagefter kunne vi så aflede ham.

Lydafledning var ved, at man lavede en mærkelig lyd i et andet rum, raslede med legetøj, krattede på væggen etc (når han igen stod og gøede), når Motor så kom ind for at se hvad det var, lod vi som ingenting, men kunne igen aflede ham ligeså roligt.

 

Det med at du ikke kan nå at sige dygtig og give godbid, du giver hende dem ikke alligevel, vel?

Hvis hun sådan er træningsglad, så ville jeg hver eneste gang hun bjæffede efter du har sagt "stille", vende ryggen til hende - indtil hun var stille, og SÅ rose roligt og give hende en guf. Hvis nu du er for ivrig når du roser, så kan hun vel nemt køre lidt op og så gø een gang til? Nu ved jeg jo ikke hvordan hun er, så jeg gætter bare lidt til højre og venstre.

 

Det med at hun er utryg ved gæster.. det ved jeg ikke rigtigt. Men jeg kan godt "forstå" at hun bliver ved med at gø inde i soveværelset, hun har jo lige set 2 fremmede i hendes hjem. Er det ALLE gæster i har? Eller er det kun fremmede?

Måske du skal oprette en separat tråd om det, om at hun er bange for gæster, for "gø" af lyde er jo een ting, men at hun er nervøs for fremmede en helt anden ting. Sådan som du beskriver hende, så lyder det helt sikkert som om hun syntes de var meget uhyggelige :ae:

 

Sikke et dejligt langt svar :hjerte:

 

Igår kom kærestemanden lidt sent hjem, og vi havde aftalt at han lige ringede (på mobilen) når han stod nede ved opgange, så vi kunne træne.

 

Han ringer på, Ninja gøer, jeg siger "Ti Stille", hun kigger kort på mig og jeg klikker og giver hende godbid .. Nogle gange gør hun så MENS hun stadig har godbidden i munden så hun er ved at få den i den gale hals :damn:

 

Det var det jeg mente med at jeg nogengange ikke når at sige dygtig, før hun igen har gøet (disse gange har det dog været uden klikker og derfor har jeg sagt "dygtig".

 

Nå, men hun har jo straks fokus på mig og klikkeren, for nu er det jo i hendes hoved pludselig blevet sjov-tid :banan: Hun er nem nok at få kontakt til med klikker og godbidder, men så husker hun pludseligt at der blev ringet på, og hun kommer med 1-2 gø MENS hun har fokus på mig.

 

Jeg får hende så ud i gangen og hun gør en 2-3 gange på vejen (hvilket er ca halvt så meget som hun plejer), men da jeg ligesom bliver nødt til at åbne for min kæreste, ryger hendes fokus igen og hun står igen og gør. Dene gang smider jeg resten af godbidderne på gulvet, og hun render rundt og snuser dem op alt imens hun kommer med 1-2 gø MENS hun har snuden i gulvet :roll:

 

Hun har ikke problemer med at vi har gæster, hun skal bare have lov til at se dem an først, og selv bestemme tempoet. Når hun først har opdaget at det er ok at de er i lejligheden er hun helt rolig og vil gerne lege med dem.

 

Jeg ved ikke lige hvad der var med de to malere :hmm:

 

Jeg går ud fra vi bare må træne og træne og træne .. Håber snart vi kan se fremskridt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...