Hop til indhold

Hvilke kosttilskud giver I - jer som rådfodrer?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Til jer som rådfodrer, hvilke kosttilskud tilsætter I?

 

Jeg er meget i tvivl - min opdrætter siger, at jeg ikke behøves give tilskud, men jeg er selv panisk angst for, om hun får det, hun skal. Derfor er jeg i meget i tvivl, og vil høre, om I bruger kosttilskud?

Min bekymring går på, at Martha skal bruge kalk her i sin vokseperiode, men for meget kalk kan også give problemer, derfor vil jeg ikke bare give hende tilskud, hvis hun ikke har behov for det.

 

Vi vil give hende lakseolie. Og så overvejer jeg NDS K9 vitamintilskud, som skulle være velegnet til hunde, som bliver råfodret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Milles mor

Jeg giver Mille NDS K9 vitamintilskud og så lidt olie henover maden - det fungerer fint.

Det eneste olie, jeg kan få i hende, er rapsolie, har prøvet mange andre olier, men det spiser damen ikke. Hun er meget selektiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi giver ingen former for tilskud og har aldrig gjort det - heller ikke til hvalpe.

 

De får af og til en klump fedt, hvis kødet er meget magert og af og til lidt kvalitets olie (beregnet til mennesker).

 

Hunde/hvalpe burde få deres behov dækket, hvis man bruger kød/ben/indmad af en ordentlig kvalitet, hvor det er varieret og hvor det ikke har ligget i fryseren i flere måneder.

 

Det er ikke godt for hunden, hvis den får for få mineraler/vitaminer, men det er langt mere skadeligt at overdosere.

 

Jeg kunne godt ønske, at dem der vælger at give deres hund ekstra mineral/vitamintilskud ville ofre, at få tjekket blodprøver med jævne mellemrum, så de med sikkerhed kan fastslå, at der ikke bliver overdoseret.

 

Mht fiskeolie, så vil jeg hellere anbefale at du giver Martha noget fed fisk med jævne mellemrum - det er et rent produkt fremfor fiskeolie, som ofte er tilsat 'ting' for at det ikke skal harske så nemt.

 

Mht kalk, så er hun dækket ind, hvis du sørger for, at hun får spisevenlige ben som en del af kosten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi giver ingen former for tilskud og har aldrig gjort det - heller ikke til hvalpe.

 

De får af og til en klump fedt, hvis kødet er meget magert og af og til lidt kvalitets olie (beregnet til mennesker).

 

Hunde/hvalpe burde få deres behov dækket, hvis man bruger kød/ben/indmad af en ordentlig kvalitet, hvor det er varieret og hvor det ikke har ligget i fryseren i flere måneder.

 

Det er ikke godt for hunden, hvis den får for få mineraler/vitaminer, men det er langt mere skadeligt at overdosere.

 

Jeg kunne godt ønske, at dem der vælger at give deres hund ekstra mineral/vitamintilskud ville ofre, at få tjekket blodprøver med jævne mellemrum, så de med sikkerhed kan fastslå, at der ikke bliver overdoseret.

 

Mht fiskeolie, så vil jeg hellere anbefale at du giver Martha noget fed fisk med jævne mellemrum - det er et rent produkt fremfor fiskeolie, som ofte er tilsat 'ting' for at det ikke skal harske så nemt.

 

Mht kalk, så er hun dækket ind, hvis du sørger for, at hun får spisevenlige ben som en del af kosten.

 

:bighug: Åhhh Malene, du er mit nye orakel:-D - godt med noget HF-viden a trække på!

 

Er ret sikker på, at vores indkøbte ben er af god kvalitet. Det var friskt (ikke frossen), og der sidder masse af kød. Den slagter vi fik det fra er en slagter, vi normalt bruger selv, når vi skal have godt kød. Så må hellere lade være med at give hende kalk-tilskud, er nemlig også godt selv opmærksom på, at for meget kan være lige så skadeligt som for meget.

 

Uhhh vi er ikke de store fiskespisere herhjemme - og manden nægter at røre en fisk:stupid:. Men det kan vel ikke være værre end det der stinkende kallun:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor har du valgt at give hende tilskud, Jeanette??

 

Jeg har fået analyseret hendes kost og den viste at hun mangler alt.. Vitaminer, mineraler, protein og kalorier. Og mad i det hele taget, men hun kan simpelthen ikke få 5 kg mad om ugen (hun får 2.4 kg pt), så vil hun ligne en prop i løbet af no time.

 

Så derfor vælger jeg at give hende lidt vitaminer og mineraler. Det skal siges, at hun skal have taget blodprøver her i maj i forbindelse med sundhedstjek og der vil jeg så lige få set, hvordan det hele står til..

 

Hun bliver jo 8 her i april, så ikke ligefrem en unghund længere, så fremover får hun taget blodprøve hvert år, bare så vi lige har styr på hende.. Hun skal jo blive minimum 12!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
:bighug: Åhhh Malene, du er mit nye orakel:-D - godt med noget HF-viden a trække på!

 

Er ret sikker på, at vores indkøbte ben er af god kvalitet. Det var friskt (ikke frossen), og der sidder masse af kød. Den slagter vi fik det fra er en slagter, vi normalt bruger selv, når vi skal have godt kød. Så må hellere lade være med at give hende kalk-tilskud, er nemlig også godt selv opmærksom på, at for meget kan være lige så skadeligt som for meget.

 

Uhhh vi er ikke de store fiskespisere herhjemme - og manden nægter at røre en fisk:stupid:. Men det kan vel ikke være værre end det der stinkende kallun:-D

 

Vi spiser heller ikke selv ret meget fisk - Michael kan ikke lide det, men det skal hundene jo ikke lide under :mrgreen:

 

Spar/SuperBest osv har fx sild, der er ligger i pakker af 5 stk - det smarte ved pakkerne er, at sildene er pakket hver for sig, så det er nemt og hygiejnisk :5up:

Derudover er det jo også let, at få fat i laks, der er skåret op i portionsstørrelser.

 

Sad lige og tænkte lidt... overvej, at lægge de penge til side, som I ellers ville bruge på tilskud og så brug dem på en blodprøve af og til - jeg er godt klar over, at det ikke er økonomien, der spiller ind hos Jer, men så kan man jo se at regnskabet går lige op i sidste ende... og jeg vil næsten vædde på, at I vil opdage, at hun ikke mangler noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har fået analyseret hendes kost og den viste at hun mangler alt.. Vitaminer, mineraler, protein og kalorier. Og mad i det hele taget, men hun kan simpelthen ikke få 5 kg mad om ugen (hun får 2.4 kg pt), så vil hun ligne en prop i løbet af no time.

 

Så derfor vælger jeg at give hende lidt vitaminer og mineraler. Det skal siges, at hun skal have taget blodprøver her i maj i forbindelse med sundhedstjek og der vil jeg så lige få set, hvordan det hele står til..

 

Hun bliver jo 8 her i april, så ikke ligefrem en unghund længere, så fremover får hun taget blodprøve hvert år, bare så vi lige har styr på hende.. Hun skal jo blive minimum 12!!!

 

I Luna´s tilfælde forstår jeg godt, at Jeanette giver nogle tilskud, da Luna´s fodermængde er så lille i forhold til hendes størrelse.

 

Syntes det er en rigtig god idé som du har planer om, at få taget en blodprøve og nok hellere før end siden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv, kan man få taget blodprøver, så man ved om hunden får, hvad den skal? Det vidste jeg ikke :oops: Så overvejer jeg det da godt nok med Møffe..!

 

Jeg har fået analyseret hendes kost og den viste at hun mangler alt.. Vitaminer, mineraler, protein og kalorier. Og mad i det hele taget, men hun kan simpelthen ikke få 5 kg mad om ugen (hun får 2.4 kg pt), så vil hun ligne en prop i løbet af no time.

 

Så derfor vælger jeg at give hende lidt vitaminer og mineraler. Det skal siges, at hun skal have taget blodprøver her i maj i forbindelse med sundhedstjek og der vil jeg så lige få set, hvordan det hele står til..

 

Hun bliver jo 8 her i april, så ikke ligefrem en unghund længere, så fremover får hun taget blodprøve hvert år, bare så vi lige har styr på hende.. Hun skal jo blive minimum 12!!!

 

Du har sikkert forsøgt alt, men bliver lige nød til at nævne noget, jeg har erfaret med Møffe :oops:

 

Til at starte med, fodrede jeg ham, som de sagde i Maxsø - dvs. 1500gram kød og ben dagligt. Møffe tog på med det samme og jeg gik i panik, på grund af hans hofter og satte derfor rationen ned. Han blev ved og ved og ved med at tage på anyways, selv da vi var nede på 800gram dagligt!

 

Snakkede så med fyren ude i Maxsø om det og fik nærmest skæld ud - Møffe SKULLE have mere, stadig minimum 1500gram og grunden til, at han var fed, var at hans krop fungerede på nødblus (optog alt nærmest 100% og oplagrede det så meget som muligt i stedet for at bruge det), når han kom op i ration skulle kroppen bare vænne sig til den mere mad og han gav mig den mest tvedelte sorte samvittighed ever :oops: Og jeg var virkelig i tvivl om jeg skulle gøre forsøget. Efter en måneds tid tog jeg mig dog sammen og har givet Møffe 1,5kg kød og ben dagligt lige siden - and ques what? Omsider holder han den slanke vægt!

 

Synes bare lige, jeg ville komme med pippet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I Luna´s tilfælde forstår jeg godt, at Jeanette giver nogle tilskud, da Luna´s fodermængde er så lille i forhold til hendes størrelse.

 

Syntes det er en rigtig god idé som du har planer om, at få taget en blodprøve og nok hellere før end siden :-)

 

Det har været planlagt siden sidste år, hvor jeg fik en pjece fra dyrlægen om at når hundene blev ældre, så anbefalede de, at man fik taget en blodprøve.. Men hun mente ikke at Luna gik under "ældre" sidste år:lol:

 

Og ja, jeg er helt enig.. Jeg leger lidt med mængderne pt.. Og har givet 200 gram mere i denne uge.. Nu bliver det hele så lige vippet noget, da Luna i dag valgte at hjælpe Sanne af med den dagsration Olivers, der lå i bilen:engel: Lige foran snuden på Nana, der lå i bur:mrgreen: Bandit:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv, kan man få taget blodprøver, så man ved om hunden får, hvad den skal? Det vidste jeg ikke :oops: Så overvejer jeg det da godt nok med Møffe..!

 

 

 

Du har sikkert forsøgt alt, men bliver lige nød til at nævne noget, jeg har erfaret med Møffe :oops:

 

Til at starte med, fodrede jeg ham, som de sagde i Maxsø - dvs. 1500gram kød og ben dagligt. Møffe tog på med det samme og jeg gik i panik, på grund af hans hofter og satte derfor rationen ned. Han blev ved og ved og ved med at tage på anyways, selv da vi var nede på 800gram dagligt!

 

Snakkede så med fyren ude i Maxsø om det og fik nærmest skæld ud - Møffe SKULLE have mere, stadig minimum 1500gram og grunden til, at han var fed, var at hans krop fungerede på nødblus (optog alt nærmest 100% og oplagrede det så meget som muligt i stedet for at bruge det), når han kom op i ration skulle kroppen bare vænne sig til den mere mad og han gav mig den mest tvedelte sorte samvittighed ever :oops: Og jeg var virkelig i tvivl om jeg skulle gøre forsøget. Efter en måneds tid tog jeg mig dog sammen og har givet Møffe 1,5kg kød og ben dagligt lige siden - and ques what? Omsider holder han den slanke vægt!

 

Synes bare lige, jeg ville komme med pippet :-D

 

Jeg ved det godt.. Og tænker også selv lidt på, om det er fordi jeg sammensætter det forkert.. Men at gå fra 2.4 til 5 kg er altså sårn ret nervepirrende.. Især når nu hun har tabt sig så fint..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg ved det godt.. Og tænker også selv lidt på, om det er fordi jeg sammensætter det forkert.. Men at gå fra 2.4 til 5 kg er altså sårn ret nervepirrende.. Især når nu hun har tabt sig så fint..

 

Jeg kom til at tænke på... har du nogensinde fået tjekket hendes stofskifte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det godt.. Og tænker også selv lidt på, om det er fordi jeg sammensætter det forkert.. Men at gå fra 2.4 til 5 kg er altså sårn ret nervepirrende.. Især når nu hun har tabt sig så fint..

 

Kan jeg sq godt forstå, jeg var også ret så nervøs - for jeg skulle jo give det tid og lade ham tage på, som manden derude sagde :shock: Men hvornår ved man, om det virkede eller ej, det er jo det, der er spørgsmålet... Møffe nåede heldigvis ikke at blive voldsomt tyk, men det har så nok lige så meget at gøre med, at han blev udsat for en operation enten lige inden eller lige efter, vi begyndte på det med ekstra mad :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på... har du nogensinde fået tjekket hendes stofskifte?

 

Ja eller ikke specifikt den, men det var med i den blodprøve hun fik taget i 2007. I starten af 2007 var vi på Karlslunde, hvor hun fik taget en masse prøver, fordi hun blev ved med at have dårlig mave.. Jeg har aldrig fået resultatlisten, men han gennemgik den med mig.

 

Nu bliver jeg jo lidt i tvivl om det var skjoldbruskkirtlen, det var vi fik tjekket:hmm: Gad vide om de stadig har journalen liggende fra dengang:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...