Hop til indhold

Pris for lån af avls-hanhund ?

Gæst Basset-baby
 Share

Recommended Posts

Gæst Basset-baby

Hejsa :)

Jeg ville af nysgerrighed lige høre hvad det koster at låne en hanhund til avl ? Er der nogle faste regler, eller aftaler man individuelt?

Hvor tit kan en hanhund bruges, og for den sags skyld også en tæve?

Altså før man vil vurdere det til at være synd :/ ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :)

Jeg ville af nysgerrighed lige høre hvad det koster at låne en hanhund til avl ? Er der nogle faste regler, eller aftaler man individuelt?

Hvor tit kan en hanhund bruges, og for den sags skyld også en tæve?

Altså før man vil vurdere det til at være synd :/ ?

Der er flere svar på det du spørger om - et for raceavlen, og et for papirløs avl - og et for almindelig omtanke ;-)

De stambogsførende foreninger har nogle regler for de forskellige racer. Bl.a. om det, der kaldes "matadoravl", hvilket betyder at én hanhund er far til rigtig mange hvalpe. Det er dårligt for racen, fordi det øger risikoen for indavl i kommende generationer. For hver race er der en matadoravlsgrænse, afhængig af hvor stor racens genpulje i Danmark er.

Sjældne racer har en lav grænse, almindelige racer en højere.

Avler man tavleløst kan problemet være det samme. Hvis nu en person bare lejer sin hanhund ud til den ene efter den anden, vil denne hanhund blive far til måske 50 hvalpe - i næste generation kan det blive til 300 - 500 hunde, der alle er beslægtede. Og der er ingen mulighed for at vide om man parrer sin tæve med en hanhund, der faktisk er hendes bror.

Nogle annoncerer endda med at deres hanhund er far til mange kuld. Sådan en hanhund ville jeg holde mig langt væk fra!

Prisen for brug af en hanhund er også forskellig, afhængigt af racen. Men typisk kan det være et engangsbeløb for parringen + et beløb for hver født hvalp. Avler man tavleløst, er det som regel en hvalps pris.

Mht. tæver kan jeg ikke se en grund til at en tæve får mere end to kuld i sit liv, med mindre det er en særlig udsøgt tæve, og der er venteliste til hendes hvalpe. En tæve bør højest have ét kuld om året fra hun er ca. 2 - 6 år (selvfølgelig afhængigt af race). Nogle lader tæven få hvalpe hver løbetid, og det er rent dyrplageri.

I nogle stambogsførende foreninger er der regler, der forhindrer at tæver får for mange kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prisen for brug af en hanhund er også forskellig, afhængigt af racen. Men typisk kan det være et engangsbeløb for parringen + et beløb for hver født hvalp. Avler man tavleløst, er det som regel en hvalps pris.

De racer jeg har interesseret mig for, har prisen altid været førstevalg af en hvalp eller prisen for en hvalp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare nysgerrig, er det for DKK? Hvilken race? Lyder ekstremt billigt, der hvor en papillon koster 13.000 ville din koste 4600 (med 3 overlevne hvalpe)

Er det ikke cockere :hmm:

Hvis de får samme kuldstørrelser som beagler ca, så er det nok i gennemsnit 5-6 hvalpe.

Indenfor beagleverden er prisen typisk prisen for en hvalp :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er cockerer. Og nogle er dyrere , andre billigerer.Mener det er det ,jeg skal give ved hanhund i år, hvis jeg parre min yngste tæve.

Men har kun aftalt besigtigelse af ham på hjemmebane, ikke set ham endnu eller lavet skriftlig aftale.

Min tæve laver meget få hvalpe, så sansynlig ,hvis dyrlæger skal ind over = underskud.

Link til indlæg
Del på andre sites