Hop til indhold

Labradorhvalp og gitter

Gæst Peaches
 Share

Recommended Posts

Gæst Peaches

Hej med jer

Vi er i fuld sving med at planlægge vores familieforøgelse (ca. i midten af maj), men vi er begge førstegangshundeejere og har en masse overvejelser. Jeg har fundet svar på mange ting her på forummet, men 1 ting har jeg brug for lidt råd omkring. Vi skal have en labradorhvalp og siden vi har trappe i huset, skal vi have sat et par sikkerhedsgitre op. Mit spørgsmål er så lidt spøjst måske; hvor høj er sådan et hvalpedyr? Altså hvor højt kan gitret sidde uden at hunden kan komme under? Vi har nemlig en kat, der stadig skal kunne færdes frit i huset på trods af gitre. Men da de fleste gitre, der ikke skal skrues fast i væggen, er lavet af metal, kan vi ikke rigtigt save et hul til katten - og selv hvis vi gjorde, ville hvalpen nok godt kunne komme igennem. Nogle idéer?

/Charlotte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Her hos mig hopper katten lystigt over børnegitteret :5up:

Ja, det kan ham her garanteret også. Jeg er bare ikke så vild med det, når det gælder gitteret foroven ved trappen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Jeg skal også have lab-hvalp til sommer og skal have spærret trappen af.

Umiddelbart tror jeg nu, at man godt kan sætte gitteret så højt, at katten kan komme under, men hvalpen må blive på den ene side.

Perfekt, det tror jeg jeg vil satse lidt på så. :). Mange tak for dine svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis katten kan komme under gitteret, så kan hvalpen også stikke hovedet under ... og måske komme til at sidde fast..

Katten kan sagtens springe højere end et børnegitter, der er plantet helt ned på gulvet.

Sørg for at få et gitter, der spændes fast både foroven og forneden. For ellers kan en snedig hund altså godt lære at skubbe til det forneden til det vipper op..

Bilka - Der er sket en serverfejl (500))

ser lige, at du er nervøs for katten når den springer over gitteret ovenfor trappen.. Måske kan du montere en slags platform ovenpå gitteret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Min er heller ikke født endnu - blev først "lavet" i sidste weekend.

Men jeg har reserveret en tæve (opdrætter fordeler selv hvalpene) og håber meget, at der kommer tæver nok til at der også er en til mig.

Det er fra en kennel i Ådum

Ååh hvor spændende! Og du har kat og hund sammen uden problemer? Tror du katten siger noget til den lille ny?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Hvis katten kan komme under gitteret, så kan hvalpen også stikke hovedet under ... og måske komme til at sidde fast..

Katten kan sagtens springe højere end et børnegitter, der er plantet helt ned på gulvet.

Sørg for at få et gitter, der spændes fast både foroven og forneden. For ellers kan en snedig hund altså godt lære at skubbe til det forneden til det vipper op..

ser lige, at du er nervøs for katten når den springer over gitteret ovenfor trappen.. Måske kan du montere en slags platform ovenpå gitteret?

Jeg kan måske overveje en platform, selv om jeg desværre ikke er specielt handy.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ååh hvor spændende! Og du har kat og hund sammen uden problemer? Tror du katten siger noget til den lille ny?

Katten (Smilla) er vant til hund, så jeg forventer ingen problemer med den lille ny. Katten har et helle på et værelse ovenpå, hvor der er hundegitter for - det bruger hun dog ikke særlig meget, men hun har muligheden.

Hun er heldigvis en af de katte, som ikke løber, når Liva er "efter" hende. Hun vender sig bare om og kigger meget fornærmet på Liva - du ved sådan som kun en rigtig kat kan :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Nu er min hund godt nok mindre (blanding mellem en beagle og en dansk/svensk gårdhund), men da han var hvalp havde han intet problem med at hoppe over gitteret :roll::lol:

Jeg har derfor, efter jeg fandt ud af det, aldrig haft gitteret i toppen af trappen, simpelthen fordi at jeg vurderede det for farligt.

Haha sådan en lille laban. Men er det ikke farligt, hvis nu hvalpen falder ned ad trappen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Jo, eller det kan det være, men efter at han bare er hoppet let og elegant over, så tør jeg ikke have det øverst på trappen mere. :blink:

Jeg satser på vores er lidt mere gumpetung i starten :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har selv labrador og har haft gitter for toppen af trappen siden han var 8 uger gammel. Han har aldrig nogensinde vist interesse for at hoppe over gitteret.

Men nu er han også spærret inde i den nederste del af huset når han er alene hjemme, det er nok pænt umuligt at hoppe over hvis man allerede står på en stejl trappe... :hmm:

Held og lykke med ham... Håber vi får nogle billeder at se når han engang er kommet til verden :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Vi har selv labrador og har haft gitter for toppen af trappen siden han var 8 uger gammel. Han har aldrig nogensinde vist interesse for at hoppe over gitteret.

Men nu er han også spærret inde i den nederste del af huset når han er alene hjemme, det er nok pænt umuligt at hoppe over hvis man allerede står på en stejl trappe... :hmm:

Held og lykke med ham... Håber vi får nogle billeder at se når han engang er kommet til verden :lun:

Havde I også gitter nederst på trappen? Jeg mener, hvis han nu vil kravle op og så falder ned.

Ork, I kan tro I får billeder at se!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi har også brugt gitter (border collie) og jeg kan godt forstå, hvis du ikke bryder dig om, at katten skal springe over det øverste :shock:

Det er altid lykkedes os, at placere gitteret så katten har kunnet klemme sig under, men hvalpen ikke har kunnet gøre det samme - tror I kan gøre det samme... en border collie hvalp er ca samme størrelse som en lab, nok måske lidt mindre... og vores katte er nogle ret store af slagsen.

Jeg kan anbefale, at I også kigger på de gitre der kan skrues fast - i hvert fald foroven af trappen, da de er helt stabile, hvor dem uden skruer godt kan blive lidt løse.

Pøj pøj med det :5up:

Edit** Kattebakker er GUF for hunde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Vi har også brugt gitter (border collie) og jeg kan godt forstå, hvis du ikke bryder dig om, at katten skal springe over det øverste :shock:

Det er altid lykkedes os, at placere gitteret så katten har kunnet klemme sig under, men hvalpen ikke har kunnet gøre det samme - tror I kan gøre det samme... en border collie hvalp er ca samme størrelse som en lab, nok måske lidt mindre... og vores katte er nogle ret store af slagsen.

Jeg kan anbefale, at I også kigger på de gitre der kan skrues fast - i hvert fald foroven af trappen, da de er helt stabile, hvor dem uden skruer godt kan blive lidt løse.

Pøj pøj med det :5up:

Edit** Kattebakker er GUF for hunde :mrgreen:

Det lyder fint, mange tak for det svar. Jeg tror måske vi har regnet placeringer af gitre ud sådan, at det ikke bliver et problem for hverken kat eller hund. Det med kattebakken er jeg glad for, at I fortæller. Det havde ikke strejfet mig en tanke, at hunden vil gå i den. Tossede kræ!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det lyder fint, mange tak for det svar. Jeg tror måske vi har regnet placeringer af gitre ud sådan, at det ikke bliver et problem for hverken kat eller hund. Det med kattebakken er jeg glad for, at I fortæller. Det havde ikke strejfet mig en tanke, at hunden vil gå i den. Tossede kræ!

Husk også at meget kattelegetøj er dejligt for hvalpe at tygge i/æde... og der er jo ofte alt muligt tingeltangel på/i sådan noget kattelegetøj... så også væk med det i en periode :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Peaches
Husk også at meget kattelegetøj er dejligt for hvalpe at tygge i/æde... og der er jo ofte alt muligt tingeltangel på/i sådan noget kattelegetøj... så også væk med det i en periode :-)

Ah ja. Min gamle kat gider ikke den slags legetøj (læs: det, der er beregnet til at lege med), så vi har slet ikke den slags liggende. :D

Link til indlæg
Del på andre sites