Hop til indhold

Træningsudfordring - Juli


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Kort og godt:

Dette koncept går ud på at lære sin hund et nyt trick for hver måned i året. For hvert nyt trick opretter jeg en ny tråd i starten af måneden.

Jeg er meget åben overfor forslag, så bare kom med dem :mrgreen:

 

Tråden her kan bruges til småsnak, erfaringsudveksling og hvad vi nu ellers har lyst til og når man er kommet så langt at man har lyst til at vise sit trick frem, uploader man et billede/video.

 

Træningsudfordringen for juli måned er forslået af Luckyluna, og består i at lære hunden at apportere/holde noget spiseligt i munden uden at spise det

:mrgreen:

 

For vores vedkommende er det en pølse!

 

Jeg glæder mig til at se en masse fantastiske fotos/videoer i løbet af den næste måneds tid!

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Træningsudfordringen for juli måned er, at lære hunden at apportere/holde noge spiseligt i munden uden at spise det :mrgreen:

 

For vores vedkommende er det en pølse!

 

Jeg glæder mig til at se en masse fantastiske fotos/videoer i løbet af den næste måneds tid!

 

 

Sejt, det har jeg nemlig længe gerne ville øve med sheila:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Træningsudfordringen for juli måned er, at lære hunden at apportere/holde noge spiseligt i munden uden at spise det :mrgreen:

 

For vores vedkommende er det en pølse!

 

Jeg glæder mig til at se en masse fantastiske fotos/videoer i løbet af den næste måneds tid!

 

Uh den får vi da vist noget svært ved... Men vi må prøve. Kræver lige at lillesøster er i pæn afstand, da hun ellers nok skal se om hun kan få lov til at spise det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogle tips til hvordan man begynder?

 

God ide :) :)

 

ja, da.

 

du lærer hunden at holde noget kortvarigt, hvis den ikke allerede kan.

 

Det kan for nogle hunde være en udfordring, da de slipper det de har i munden for at spise godbidden, men det er helt i orden og på sin plads. Så er det bare at ens roseord skal være indært så godt at hunden ved at det er først når ordet bliver sagt, at godbidden er indenfor rækkevidde.

 

Nrå man begynder på spiselige genstande, kan man starte med noget hunden måske ville spise, men ikke er helt vild med. Ex en gulerod eller en rå kartoffel, eller et kedeligt tyggeben. Man bytter så med nogle meget lækre godbidder.

Så øger man langsomt sværhedsgraden på det hunden skal holde. man kan også pakke det ind i feks papir i begyndelsen, som man så langsomt skrælle af for hver gang.

Udfordringen er at lade være at sige nej til hunden, den skulle helst arbejde af lyst og ikke fordi den ikke tør spise maden;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
ja, da.

 

du lærer hunden at holde noget kortvarigt, hvis den ikke allerede kan.

 

Det kan for nogle hunde være en udfordring, da de slipper det de har i munden for at spise godbidden, men det er helt i orden og på sin plads. Så er det bare at ens roseord skal være indært så godt at hunden ved at det er først når ordet bliver sagt, at godbidden er indenfor rækkevidde.

 

Nrå man begynder på spiselige genstande, kan man starte med noget hunden måske ville spise, men ikke er helt vild med. Ex en gulerod eller en rå kartoffel, eller et kedeligt tyggeben. Man bytter så med nogle meget lækre godbidder.

Så øger man langsomt sværhedsgraden på det hunden skal holde. man kan også pakke det ind i feks papir i begyndelsen, som man så langsomt skrælle af for hver gang.

Udfordringen er at lade være at sige nej til hunden, den skulle helst arbejde af lyst og ikke fordi den ikke tør spise maden;-)

 

her kunne jeg have faldet i af ren refleks - tak fordi du lige påpegede det, så vi kan gå igang med sjov og ikke forbud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Øv her kan vi ikke være med! :cry: Vi ser i næste månede.. :blink:

 

Sitto nægter at tage noget i munden på komando! Ej, måske kan jeg få hende til det fx en pølse - men jeg kan også garantere jer, at den pølse holder kun ganske få sekunder - for det siger bare HAPS, og så er den væk.. Sitto er meget madglad, og al mad der ryger i hendes mund - kan jeg garantere for at det ikke bliver sluppet igen.. :engel:

 

Så hvis vi begynder med det her - ved jeg helt 100% sikkert - at det ender med at blive en konflikt .. og det er jo ikke meningen .. så vi venter og ser om vi måske kan være med i næste månede. For det lyder da ellers sjovt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hviid

Kender du det at lave en baglænskædning :?:

Altså hvis du skal lære din hund at apporterer, så starter man med at hunden sætter sin snude på apporten og man siger eksempelvis 'tak' og hunden får en godbid. Man kan også her bruge klikkeren, for så rammer du lige præsis når hunden sætter næsen på apporten. Nå så hunden har fundet ud af at sætte næsen på apporten, så begynder du at forlange lidt mere af den. Nu skal den åbne sin mund, blot et splitsekund, som om den vil tage apporten. I det øjeblik den åbner munden, så siger du 'tak' (eller klikker) og giver godbidden. For at få hunden til at gøre mere end blot sætte næsen på apporten, holder du tålmodig apporten foran hunden og der falder ikke noget af hvis den blot sætter næsen på apporten, først i det øjeblik den gør bare en lille bitte smule mere end det, så er det du belønner den. På den måde arbejder du dig fremad med apporten til den holder den bare et splitsekund i munden og så begynder du at forlange at den skal holde den lidt længere o.s.v. Du kan også arbejde seperart på det at den skal samle apporten op fra jorden o.s.v

 

For at lave dette tricks som foreslås, skal hunden jo kunne holde noget i munden, så det vil selvfølgelig være forudsætningen for at lære hunden trickset.:blink:

 

Håber du kan bruge dette til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort og godt:

Dette koncept går ud på at lære sin hund et nyt trick for hver måned i året. For hvert nyt trick opretter jeg en ny tråd i starten af måneden.

Jeg er meget åben overfor forslag, så bare kom med dem :mrgreen:

 

Tråden her kan bruges til småsnak, erfaringsudveksling og hvad vi nu ellers har lyst til og når man er kommet så langt at man har lyst til at vise sit trick frem, uploader man et billede/video.

 

Træningsudfordringen for juli måned er forslået af Luckyluna, og består i at lære hunden at apportere/holde noget spiseligt i munden uden at spise det

:mrgreen:

 

For vores vedkommende er det en pølse!

 

Jeg glæder mig til at se en masse fantastiske fotos/videoer i løbet af den næste måneds tid!

 

Øvelsen er dybt diskriminerende...den udelukker jo enhver Berner Sennen ejer og hund :mrgreen: !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Det er den jeg har øvet med Buddy, som jeg næsten havde opgivet på forhånd, fordi jeg synes det lød for usandsynligt med en retriever, men om ikke andet så lykkedes det dog alligevel :mrgreen:

 

Jeg brugte metoden med at pakke pølsen ind, og så langsomt tage mere og mere indpakning af. Indtrænet med klikker.

 

Først brugte jeg staniol, og så blev det til madpapir.

Jeg har for det meste brugt kyllingepølser, fordi det var hvad jeg havde, men det gør, at de er svære at tage billeder af, da de er mindre, men håber man kan få en fornemmelse alligevel. :-P

 

1. Her er der stadig madpapir på, man kan liiiige ane det.

2. Nu kan han holde uden papir.

3. Og den festlige udgave :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hviid
Det er den jeg har øvet med Buddy, som jeg næsten havde opgivet på forhånd, fordi jeg synes det lød for usandsynligt med en retriever, men om ikke andet så lykkedes det dog alligevel :mrgreen:

 

Jeg brugte metoden med at pakke pølsen ind, og så langsomt tage mere og mere indpakning af. Indtrænet med klikker.

 

Først brugte jeg staniol, og så blev det til madpapir.

Jeg har for det meste brugt kyllingepølser, fordi det var hvad jeg havde, men det gør, at de er svære at tage billeder af, da de er mindre, men håber man kan få en fornemmelse alligevel. :-P

 

1. Her er der stadig madpapir på, man kan liiiige ane det.

2. Nu kan han holde uden papir.

3. Og den festlige udgave :blink:

 

Hvor er det fint:-D Især den festilige kan jeg rigtig godt li' :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv her kan vi ikke være med! :cry: Vi ser i næste månede.. :blink:

 

Sitto nægter at tage noget i munden på komando! Ej, måske kan jeg få hende til det fx en pølse - men jeg kan også garantere jer, at den pølse holder kun ganske få sekunder - for det siger bare HAPS, og så er den væk.. Sitto er meget madglad, og al mad der ryger i hendes mund - kan jeg garantere for at det ikke bliver sluppet igen.. :engel:

 

Så hvis vi begynder med det her - ved jeg helt 100% sikkert - at det ender med at blive en konflikt .. og det er jo ikke meningen .. så vi venter og ser om vi måske kan være med i næste månede. For det lyder da ellers sjovt :-D

 

hvad med et kedeligt tyggenben, som du så bytter for lækre pølser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
hvad med et kedeligt tyggenben, som du så bytter for lækre pølser?

Hvad mener du, sådan mere præcist? (For sådan en som mig, der ikke er den hurtigste - heller ikke i dag.. :lol:)

 

Mener du et tyggeben hun skal tage i munden på komando, som så byttes til pølser..?

Link til indlæg
Del på andre sites

her kunne jeg have faldet i af ren refleks - tak fordi du lige påpegede det, så vi kan gå igang med sjov og ikke forbud ;-)

 

 

Lige præcis:5up:

 

Jeg fik et grineflip over sheila i går aftes,da jeg lige ville prøve:lol:

 

Vi øvede det for år tilbage og hun blev ret god, dog nåede vi ikke på pølseniveau.

Jeg prøvede så denne gang først med et tyggeben. Ingen problemer, den bleve behandlet som en apport. Jeg kunne også kaste og hun hentede. Så prøvede jeg med et stykke tørret lyftrør = mere lækkert. Det var også nemt nok. Hun var lige på vej væk, da hun fik det i munden, men så skyndte jeg mig at klikke og så spyttede hun ud:mrgreen: Så blev den også behandlet som apport.

 

Så blev jeg overmodig og havde ikke andet end tørfisk og tørret lunge, der var mere lækkert.

Tørfisk kan ikke anbefales:lol: Knas, knas, væk Og da jeg ville prøve med lungen, tog sheila den i munden og ville ikke spytte ud. Så sad hun der med logrende hale og halvåben mund og så sjov ud, men jeg var færdig af grin:lol:

 

hun gav mig det dog tilsidst, da jeg endelig kunne lyde bare lidt seriøs:lol:

Og så fik hun det selvfølgelig som beløning efter et værsgo;-)

 

Buddy er vel nok dygtig. :5up:Jeg kunne godt tænke mig hvis sheila kunne lære at hente pølsen og bagetfer få den som belønning, det må da være en ultimativ selvkontrol:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du, sådan mere præcist? (For sådan en som mig, der ikke er den hurtigste - heller ikke i dag.. :lol:)

 

Mener du et tyggeben hun skal tage i munden på komando, som så byttes til pølser..?

 

Ja, altså, hvis vi nu leger at Sito ikke er særlig vild med feks tyggeben, så bruger du sådan et. Du behøver intet signal. Du holder i den ene ende af tyggebenet og tilbyder sitto den anden ende, som om du ville give hende det at spise.

I samme øjeblik Sitto tager om benet, klikker du(siger dygtig) fisker en godbid op af lommen og giver Sitto, som nu har sluppet tyggebenet for at få godbidden.

 

Dette gentages indtil Sitto er sikker på at det er fordi hun holder fast i tyggebenet at hun får en lækker godbid.

Det kan godt tænkes at sitto ikke vil tage fat i benet mere end den første gang, da hun hellere vil have godbidderne. Så kan man først bare lige vente lidt, lege lidt med benet eller bytte det til en ny genstand.

 

Når hun kan det, kan du strække tiden lidt hun skal holde tyggebenet, så du lige venter lidt (1 sek) med at rose.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, nu har jeg prøvet, selvom jeg har en madglad Berner, der hellere vil æde end aflevere. Men egentlig går det faktisk fint, selvom vi skal starte fra bunden (overhovedet lærer at holde noget og at aflevere det igen). Han har fattet, at han skal holde den pind jeg bruger og NÆSTEN også at han skal aflevere den igen. Det går faktisk ubegribelig fint i betragtning af, at han kun er 6½ måned.

 

MEN hvis han ved, at den godbid jeg vil belønne han med er extra lækker vil han ikke tage "apporten" i munden. Han sidder sidder bare med lukket flab og stirrer på mig som om vi legede kontakt-øvelse. Altså kan det virkelig passe, at man skal bruge de "ringere" godbidder af og til ?!? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Ja, altså, hvis vi nu leger at Sito ikke er særlig vild med feks tyggeben, så bruger du sådan et. Du behøver intet signal. Du holder i den ene ende af tyggebenet og tilbyder sitto den anden ende, som om du ville give hende det at spise.

I samme øjeblik Sitto tager om benet, klikker du(siger dygtig) fisker en godbid op af lommen og giver Sitto, som nu har sluppet tyggebenet for at få godbidden.

 

Dette gentages indtil Sitto er sikker på at det er fordi hun holder fast i tyggebenet at hun får en lækker godbid.

Det kan godt tænkes at sitto ikke vil tage fat i benet mere end den første gang, da hun hellere vil have godbidderne. Så kan man først bare lige vente lidt, lege lidt med benet eller bytte det til en ny genstand.

 

Når hun kan det, kan du strække tiden lidt hun skal holde tyggebenet, så du lige venter lidt (1 sek) med at rose.:)

Er prøvet - så snart Sitto finder ud af at hun får godbidder for at holde tyggebenet, så er det ikke sjovt mere! Så gider man ikke.. så vil man hellere have godbidderne, og kan man ikke få det.. så laver man bare noget andet! :rolleyes:

 

Hm.. men det er alligevel ved at være noget tid siden vi prøvet - såeh.. ja, vi prøver igen!

 

Vil prøve endnu engang - med den metode du har beskrevet. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er prøvet - så snart Sitto finder ud af at hun får godbidder for at holde tyggebenet, så er det ikke sjovt mere! Så gider man ikke.. så vil man hellere have godbidderne, og kan man ikke få det.. så laver man bare noget andet! :rolleyes:

 

Hm.. men det er alligevel ved at være noget tid siden vi prøvet - såeh.. ja, vi prøver igen!

 

Vil prøve endnu engang - med den metode du har beskrevet. :-D

 

Det er meget almideligt og fordi hun ikke helt ved hvorfor hun får godbidderne. Her er det vigtigt at gufferne er i lommen INDTIL du har klikket eller sagt dygtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Vi er nu nået til, at bette bassen kan holde en agurk (ja han elsker agurk) i gabet uden at gumle og pænt aflevere den, når vi siger; Tak....men men men det er ikke nok...man må da kunne nå pølse-stadiet inden udgangen af juli...:-D

 

Hvad med jer andre. Hvordan går det ?

 

:klap: Jeg håber du tager billeder, det må se nuttet ud :mrgreen:

 

Vi begynder først i morgen, lang tid efter i andre, men så kommer vi lige og overhaler jer, er jeg sikker på :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...