Hop til indhold

For stort søg ?


tacora
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg træner dem til at gå et kort søg :slem: Specielt i jagtsæsonen træner jeg udslagene meget korte, og under træning og på jagt gå jeg altid lidt i den retning jeg vil have hunden, når den går for stort standser jeg op, hvis hunden ikke straks vender rundt, fløjter jeg den ned at sidde, går hen til den klapper den lidt, når den så er faldet lidt ned igen, så prøver vi igen. Så jeg har så og sige trænet dem til at hvis de har lyst til at søge videre, så skal de komme til mig når jeg standser, ellers ophøre legen, og det er min cocker ret god til at respektere, men på de første 5 udslag på en jagtdag med masser af god fært, bliver jeg næsten altid nød til at stopfløjte den et par gange, men så er vi enige resten af dagen. Jeg er dog obs på at hvis han er meget med på jagt, så har jeg et stort træningsarbejde for at holde dressuren og apporteringslysten i orden imellem jagtdagene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg træner dem til at gå et kort søg :slem: Specielt i jagtsæsonen træner jeg udslagene meget korte, og under træning og på jagt gå jeg altid lidt i den retning jeg vil have hunden, når den går for stort standser jeg op, hvis hunden ikke straks vender rundt, fløjter jeg den ned at sidde, går hen til den klapper den lidt, når den så er faldet lidt ned igen, så prøver vi igen. Så jeg har så og sige trænet dem til at hvis de har lyst til at søge videre, så skal de komme til mig når jeg standser, ellers ophøre legen, og det er min cocker ret god til at respektere, men på de første 5 udslag på en jagtdag med masser af god fært, bliver jeg næsten altid nød til at stopfløjte den et par gange, men så er vi enige resten af dagen. Jeg er dog obs på at hvis han er meget med på jagt, så har jeg et stort træningsarbejde for at holde dressuren og apporteringslysten i orden imellem jagtdagene.

 

Jeg gør stort set det samme. Træner altid søget kort, ca. 10 meter. Går hunden for langt og ikke vender prompte på fløjten stoppes den med stopfløjten. Herefter henter jeg hunden og starter et andet sted efter en lille pause.

Jeg synes det virker; men hører tit jægere med spaniels sige at man er nød til "at løbe på hunden" altså bruge positiv straf når den ikke reagerer på vendefløjtet. De samme mener så at man ødelægger stopsignalet ved at bruge det i situationer, hvor hunden ikke vender på vendefløjtet. Dette mener jeg jo er fordi stop kommandoen ikke er tilstrækkelig godt indlært.

Men dejligt at høre at jeg ikke er den eneste som kan træne uden positiv straf :-D

 

:vinken:Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad lidt, og smilede her for mig selv :blink:

Jeg er jo helt ny i spaniels, ( har 4 stående hunde og 2 spaniels ) og synes at det er vildt underligt, at hundene ikke går længere ud, end de gør, i forhold til mine stående, det er virkelig noget, jeg skal vænne mig til.

Nu går mine max. 20 meter ud, og det føles som om, at de sidder på mine støvler :blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har overtaget en springer, der ikke har lavet andet end at gå på jagt. På den dårlige måde. Hvilket vil sige, at hun så vidt det ses aldrig har fået egentligt "dressur", men blot har fået lov at køre på i for højt gear og alt for stort søg.

 

Startede ud med at træne alt andet end det jagtlige, og har trænet utrolig meget kontakt og øvelser omkring fører. Hun har stadig tendens til at slå fra og stresse op når vi er i skov eller generelt steder med meget fært.

 

Så næste skridt som vi er i gang med nu, er at træne ro i skov og lignende. Ligesom jeg er begyndt at lægge spor til hende, samt arbejde med apportering, sådan at det arbejde hun skal have gang i er fokuseret. Læringen skulle gerne være, at hun formår at kunne have en højere "tolerance" og have mere impulskontrol.

 

Og så har vi brugt meget tid på at indlære stopfløjt. Hvilket skal bruges på næste trin, hvor hun får lang løs line på i terræn og vi skal indarbejde søget som et godt kort et.

 

Så udelukkende positiv belønning (og tilhørende negativ straf...).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad lidt, og smilede her for mig selv :blink:

Jeg er jo helt ny i spaniels, ( har 4 stående hunde og 2 spaniels ) og synes at det er vildt underligt, at hundene ikke går længere ud, end de gør, i forhold til mine stående, det er virkelig noget, jeg skal vænne mig til.

Nu går mine max. 20 meter ud, og det føles som om, at de sidder på mine støvler :blink:.

 

Kan godt forstå dig. Jeg har tidligere trænet mine hunde efter Spanielklubbens markprøver og det har fint gået med max 20 meter.

Den går bare ikke på markprøverne i Klubben for FT spaniels. Her er grænsen max 15 meter, kommer hunden længere ud ryger du ud.

 

På en måde forstår jeg det godt, for der er væsentlig forskel på at gå på jagt med en FT'er i forhold til en standard springer. Hvis FT'erren er trænet på 20 meter går den altså 25 når der virkelig er mange fugle og der kommer fart på søget.

Jeg røg ud med Axel på en prøve fordi han gik om i vindsiden af en klynge træer inden han gik ind, hvilket jeg jo syntes var fint, da han så ville presse eventuelle fugle ud lige til mig. Men manøvren bragte ham altså lige ud på 25 meter. Det var lidt en flad fornmmelse at ryge ud efter fire minutters søg på den baggrund:confused:

 

:vinken: Veblig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...