Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg træner klasse 2 program med Koda for tiden vi skal til prøve i tønder d. 2 & 3 april.

 

I dag havde vi en super god træning vi havde en masse belønings frekvenser med legetøj og det tændte virkelig drengen :mrgreen:

 

Han har fået en dum vane med feltet at søge mod den ene kegle så er begyndt at ha target måtte bag ved feltet og klikker ham når han er i midten så han drejer og ikke når ud til måtten det har haft en god effekt og har gjort feltet SÅ meget bedre... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh ja, det hedder sig at jeg træner til eliteklassen med Chivas.........det gør jeg bare ikke rigtig, vi træner slalom til agility i stedet :engel:

 

Med Joya burde jeg træne til LP1, men det sker egentlig heller ikke rigtig, i stedet for er more vi os vældigt med at finde ud af hvilke steder på kroppen man skal klø hende for at få hende til at sige sjove lyde :mrgreen:

 

Men, måske vi rent faktisk begynder at fortage os noget fornuftigt på et tidspunkt, og så kunne det tænkes at vi fik glæde af denne tråd jo :blink: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik lige optaget en film i går hvor i kan se han er begyndt at stå langt fremme i feltet han er dog ikke så fokuseret på at stå ved en af keglerne og et par gange efter denne film hvor jeg brugte mussemåtte bagved feltet skete der fremskridt :mrgreen:

 

[media]

[/media]

 

desværre går min telefon i kuldschok ved få grader så i må nøjes med denne film sorry alt mit postyr efter feltet hehe fik ikke lige slukket inden koda fik legetøj :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikken en god tråd :lol: Lige mig!

 

Jeg træner klasse 3 med Carla og klasse 1+2+3+E med Otto - vi starter dog vores første klasse 1 i maj, regner jeg med ;-)

 

Lige nu bøvler jeg med Carlas indkald med stå (stoppet er for langt) og Ottos afleveringsmomenter især ift. næseprøve. Der er både tyg og manglende tempo.

 

Ift felttræning - har du så lært ham at løbe til kegle?

 

Hvis ikke, så kan du hurtigt lære ham det og så kan du nemlig lave en super sjov leg. Løbeleg imellem kegle og felt. Så du sender til kegle - sender til felt - sender til kegle - sender til felt osv. Når du synes han løber flot og med høj intensistet kan du give en bold eller anden genstand.

Det er en skidesjov leg, der virkelig giver høj motivation for feltet. Og jeg synes det er med til at trække hunden bagud mod feltet. Hvordan vil du gerne have at dit felt ser ud - altså sådan helt til slut. Hvor skal han stå?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

:klap:Suuuuuper tråd!

 

Jeg træner ikke LP lydighed for tiden da jeg har valgt at fokusere på HTM'en!

 

Men til august starter Caia og jeg til LP lydighed igen. Juhuuuuuuuuuu!

 

Her vil vi fortsætte med at styrke øvelserne i LP 1, men da vi trænede lydighed, trænede vi også øvelser fra klasse 2 og 3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner øvelserne i LP1 med Gracie, og nogle enkelte fra kl.2

Jeg regner også med snrt at begynde at træne felt. Skal bare lige have fundet ud af at gribe det rigtigt an, da jeg ikke har nogen erfaring med indlæring af den øvelse..... tja, har egentlig ikke erfaring med ret meget, såeee, super god tråd Linda:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner øvelserne i LP1 med Gracie, og nogle enkelte fra kl.2

Jeg regner også med snrt at begynde at træne felt. Skal bare lige have fundet ud af at gribe det rigtigt an, da jeg ikke har nogen erfaring med indlæring af den øvelse..... tja, har egentlig ikke erfaring med ret meget, såeee, super god tråd Linda:5up:

 

 

Der er ligesom to varianter som jeg vil anbefale. Den ene er dirrigeret shaping og den anden er med target. Jeg bruger en blanding af de to.

Dirrigeret shaping går du ud og klapper lidt i feltet - få Evt. en anden til at holde hende imens. Derefter sender du hende fremad og så snart hun kommer derud (hvilket hun gør – for hun er jo nysgerrig over hvad du lavede derude) så roser du hende til skyerne.

Ved target der betinger du hende på en target af en eller anden form – lægger den i feltet og sender fremad mod den. Det er min erfaring at hunden hurtigt bliver ret afhængig af target og jeg synes derfor det er vigtigt meget hurtigt at fjerne den igen. Eks. 2 gange med target – 1 gang uden osv.

 

 

Gør dig klart fra starten hvordan du gerne vil have dit felt ser ud – hvor skal din hun stå. Og beløn kun for rigtig position. Jeg foretrækker at hunden står tæt på baglinjen. Hvis man deler feltet ind i 6 felter vil jeg have min hund i det bageste felt i midten – hvis det giver mening. Husk at beløn i feltet – og ikke kald hunden ind til belønning. Det er feltet der skal være det sjove!;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Der er ligesom to varianter som jeg vil anbefale. Den ene er dirrigeret shaping og den anden er med target. Jeg bruger en blanding af de to.

Dirrigeret shaping går du ud og klapper lidt i feltet - få Evt. en anden til at holde hende imens. Derefter sender du hende fremad og så snart hun kommer derud (hvilket hun gør – for hun er jo nysgerrig over hvad du lavede derude) så roser du hende til skyerne.

Ved target der betinger du hende på en target af en eller anden form – lægger den i feltet og sender fremad mod den. Det er min erfaring at hunden hurtigt bliver ret afhængig af target og jeg synes derfor det er vigtigt meget hurtigt at fjerne den igen. Eks. 2 gange med target – 1 gang uden osv.

 

 

Gør dig klart fra starten hvordan du gerne vil have dit felt ser ud – hvor skal din hun stå. Og beløn kun for rigtig position. Jeg foretrækker at hunden står tæt på baglinjen. Hvis man deler feltet ind i 6 felter vil jeg have min hund i det bageste felt i midten – hvis det giver mening. Husk at beløn i feltet – og ikke kald hunden ind til belønning. Det er feltet der skal være det sjove!;-)

 

Dirrigeret shaping hvad betyder det helt præcist? :oops:

Altså betyder det i dette tilfælde at du render rundt ude i feltet og gør det spændende, sådan så hunden også synes det er super fedt?

 

Da vi trænede felt, brugte vi target, og god pointe med at fjerne target f.eks. hver 3 gang eller lign. Jeg sendte Caia ud i feltet, når hun stod flot der ude løb jeg ud til hende i feltet og ROSTE hende, men brugte også belønning hen over hovedet på hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ligesom to varianter som jeg vil anbefale. Den ene er dirrigeret shaping og den anden er med target. Jeg bruger en blanding af de to.

Dirrigeret shaping går du ud og klapper lidt i feltet - få Evt. en anden til at holde hende imens. Derefter sender du hende fremad og så snart hun kommer derud (hvilket hun gør – for hun er jo nysgerrig over hvad du lavede derude) så roser du hende til skyerne.

Ved target der betinger du hende på en target af en eller anden form – lægger den i feltet og sender fremad mod den. Det er min erfaring at hunden hurtigt bliver ret afhængig af target og jeg synes derfor det er vigtigt meget hurtigt at fjerne den igen. Eks. 2 gange med target – 1 gang uden osv.

 

 

Gør dig klart fra starten hvordan du gerne vil have dit felt ser ud – hvor skal din hun stå. Og beløn kun for rigtig position. Jeg foretrækker at hunden står tæt på baglinjen. Hvis man deler feltet ind i 6 felter vil jeg have min hund i det bageste felt i midten – hvis det giver mening. Husk at beløn i feltet – og ikke kald hunden ind til belønning. Det er feltet der skal være det sjove!;-)

 

 

Tak Siri. Det var rigtig godt beskrevet:5up:

Jeg kan godt forestille mig at det kan give problemer, hvis man udelukkende bruger target.

Jeg vil prøve mig lidt frem, og se hvad der fungerer bedst for Gracie. Det bliver nok også en blanding af begge metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tak Siri. Det var rigtig godt beskrevet:5up:

Jeg kan godt forestille mig at det kan give problemer, hvis man udelukkende bruger target.

Jeg vil prøve mig lidt frem, og se hvad der fungerer bedst for Gracie. Det bliver nok også en blanding af begge metoder.

 

Og feltet kan du købe hos Hund og træning f.eks.

 

Tror jeg gav 200 kr. for mit i sin tid..

 

Glæder mig til at høre om jeres felt træning. Det er en super fed øvelse, og jeg er sikker på at hun hurtigt fanger hvad det går ud på:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og feltet kan du købe hos Hund og træning f.eks.

 

Tror jeg gav 200 kr. for mit i sin tid..

 

Glæder mig til at høre om jeres felt træning. Det er en super fed øvelse, og jeg er sikker på at hun hurtigt fanger hvad det går ud på:5up:

 

Tak, jeg har kegler, så jeg skal vel bare have noget snor eller bånd af en art?

 

Min træner har sagt at jeg snart skal i gang med det felt, så måske skal jeg bare vente til hun kan hjælpe mig med det, så jeg får det grebet rigtigt an.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tak, jeg har kegler, så jeg skal vel bare have noget snor eller bånd af en art?

 

Min træner har sagt at jeg snart skal i gang med det felt, så måske skal jeg bare vente til hun kan hjælpe mig med det, så jeg får det grebet rigtigt an.

 

Ville klart købe selve feltet. Det har de rigtige mål, og du kan sætte det fast med sådan nogen telt pløkker hvis det er..

 

Og super at du har keglerne:5up:

 

Synes som Siri også skriver at du skal have en klar ide om hvordan du vil indlære det og gribe det an. Der er mange der har svært ved denne øvelse, og den kan godt tage lang tid at få styr på, gjort stabil..

 

Går du ikke til LP træning allerede, eller har i pause?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville klart købe selve feltet. Det har de rigtige mål, og du kan sætte det fast med sådan nogen telt pløkker hvis det er..

 

Og super at du har keglerne:5up:

 

Synes som Siri også skriver at du skal have en klar ide om hvordan du vil indlære det og gribe det an. Der er mange der har svært ved denne øvelse, og den kan godt tage lang tid at få styr på, gjort stabil..

 

Går du ikke til LP træning allerede, eller har i pause?

 

Jeg kunne godt forestille migd et ville gøre hunden forvirret, hvis føreren står og er ubeslutsom mht. hvordan feltet skal indlæres. Sådan er det jo med alt man skal lære hunden, men feltet virker svært, som du også siger.

 

Jo jeg gik på et LP hold i efteråret, men valgte ikke at tilmelde mig her til foråtet, da det er rimelig langt væk. I stedet har jeg fundet en dygtig træner, som er villig til at køre hjem til mig. Vi har bare ingen faste aftaler om hvor tit vi skal træne.

 

Edit: Forresten det med feltet - kan man købe det uden keglerne, for så er det da det jeg skal.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med dirrigeret shaping mener jeg shaping med lidt hjælp. Altså at du guider hunden ved at vise den hvor den skal hen og så lader det op til hunden at regne resten ud. Det kræver naturligvis at man har en hund, der er vant til at tage initiativ.

 

Feltet kan købes uden kegler, hvis du har dine egne – faktisk tror jeg ikke man kan købe det med kegler. Men husk altid at træne med keglerne på, så din hund får det korrekte billede af feltet.

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Med dirrigeret shaping mener jeg shaping med lidt hjælp. Altså at du guider hunden ved at vise den hvor den skal hen og så lader det op til hunden at regne resten ud. Det kræver naturligvis at man har en hund, der er vant til at tage initiativ.

 

Feltet kan købes uden kegler, hvis du har dine egne – faktisk tror jeg ikke man kan købe det med kegler. Men husk altid at træne med keglerne på, så din hund får det korrekte billede af feltet.

:lol:

 

Aha! 1000 tak for uddybningen:-)

Caia er heldigvis godt til at tage initiativ, så det ville jeg sagtens kunne bruge i felt træningen:5up:

 

Næææ tror heller ikke at det kan købes med kegler... Det er bare feltet:blink:

 

Uhh hvor gad jeg godt træne noget LP, men synes det er svært at få det tilpasset pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kunne godt forestille migd et ville gøre hunden forvirret, hvis føreren står og er ubeslutsom mht. hvordan feltet skal indlæres. Sådan er det jo med alt man skal lære hunden, men feltet virker svært, som du også siger.

 

Jo jeg gik på et LP hold i efteråret, men valgte ikke at tilmelde mig her til foråtet, da det er rimelig langt væk. I stedet har jeg fundet en dygtig træner, som er villig til at køre hjem til mig. Vi har bare ingen faste aftaler om hvor tit vi skal træne.

 

Edit: Forresten det med feltet - kan man købe det uden keglerne, for så er det da det jeg skal.:-)

 

Feeeedt at du har fundet en dygtig træner som ovenikøbet vil komme hjem til dig! Det er sku da temmelig cool.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja det er faktisk ret cool!:cool:

Jeg havde faktisk ikke forventet at hun gad at bruge tid på en begynder som mig, men spurgte hende alligevel, heldigvis.:banan:

 

Det kan betale sig at spørge engang imellem:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja det er faktisk ret cool!:cool:

Jeg havde faktisk ikke forventet at hun gad at bruge tid på en begynder som mig, men spurgte hende alligevel, heldigvis.:banan:

 

Det kan betale sig at spørge engang imellem:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan betale sig at spørge engang imellem:-D

 

Ja, indimellem skal man være 'fræk' og spørge.:mrgreen:

 

Glæder mig til at høre om jeres LP træning, når I går igang igen, men jeg kan godt forstå det er svært at få det tilpasset med dogdancong, og der ser det ud til at køre super for dig og Caia.:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja, indimellem skal man være 'fræk' og spørge.:mrgreen:

 

Glæder mig til at høre om jeres LP træning, når I går igang igen, men jeg kan godt forstå det er svært at få det tilpasset med dogdancong, og der ser det ud til at køre super for dig og Caia.:cool:

 

Uhh. Jeg savner LP så meget! Så når vi kommer igang med træningen ender det med at vi får meget at se til, træner jo også Rally på hygge plan, og her skulle vi gerne op i øvet til efterår, og skal starte til pre ag med Chili pigen :-)

 

Tsk tsk.. Dogdancing snakker vi ikke om! Så godt køre det nu heller ikke til konkurrencerne.. Men det går da fremad:blink:

 

I skulle snart til LP 1 igen ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Siri. Det var rigtig godt beskrevet:5up:

Jeg kan godt forestille mig at det kan give problemer, hvis man udelukkende bruger target.

Jeg vil prøve mig lidt frem, og se hvad der fungerer bedst for Gracie. Det bliver nok også en blanding af begge metoder.

 

Der vil jeg så sige at det problem har jeg ikke haft, med Chivas ;-)

 

Han har lært felt udelukkende ved target, først lærte han selvfølgelig at løbe til musemåtte og så snart han gjorde det automatisk hver gang han så musemåtten, blev den lagt ud i feltet og så arbejdede vi hele vejen rundt op feltet og fra alle afstande, hurtig begyndte jeg at lægge "feltet" kommando på, når han løb mod target, derefter blev det til at han skulle vente på kommando, og så kørte vi sådan i et stykke tid, hvor vi sådan set lavede en rigtig LP2 fremadsendelse, men med target i feltet, igen sørgede jeg for at variere afstanden fra alt fra et par meter og op til 20-30 meter.

Da jeg syntes at det var helt ok, gik jeg tæt på feltet igen og fjernede target, og efter ikke ret mange gentagelser, sad fremadsendelse uden target fast.

 

Jeg kan stadig finde på at bruge target, hvis der går kludder i hans position i feltet, men det er aldrig nødvendigt at bruge target, for at få ham til at finde feltet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så blev jeg jo lige inspireret til endelig at hive feltet frem til Joya her i eftermiddags :mrgreen:

 

Hun kender musemåtten i forvejen, men det er første gang jeg tager mig sammen til at sættet feltet op til hende :engel:

Hun var med da jeg sætte feltet op, og hold da op hvor var keglerne da bare spændene :lol: Det kan også godt ses på de første par fremløb, at hun trækker lidt mod den ene kegle, men hun får hurtigt fokus på target.

 

Jeg lærte, den gang jeg skulle lære Chivas feltet, at klikke når hunden ramte musemåtten, og så "trække" den tilbage på plads med en godbid, så hunden også var i position til en gentagelse af øvelsen.

Det giver lige en smule ekstra arbejde, når hunden skal lære at blive i feltet, til den får indkalds kommando, men tilgengæld har man fået indløb og pladsposition foræret :blink:

Jeg var i hvert fald tilfreds med den metode til Chivas, så jeg prøver det samme med Joya.

 

Jeg optog dagens arbejde, det er som sagt aller første gang jeg træner feltet med Joya, men hvis jeg husker det (og får arbejdet på det med et rimeligt fast interval :engel: ) laver jeg måske en slags video dagbog over vores felttræning :-)

 

[media]

[/media]

 

Der hvor det lige pludselig bliver mørkere på videoen, er fordi vi lige har trænet lidt andre ting og så er vendt tilbage til feltet, hvor kameraet har været slukket i mellem tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh. Jeg savner LP så meget! Så når vi kommer igang med træningen ender det med at vi får meget at se til, træner jo også Rally på hygge plan, og her skulle vi gerne op i øvet til efterår, og skal starte til pre ag med Chili pigen :-)

 

Tsk tsk.. Dogdancing snakker vi ikke om! Så godt køre det nu heller ikke til konkurrencerne.. Men det går da fremad:blink:

 

I skulle snart til LP 1 igen ikke?

 

Ja, jeg kan godt se det er mange ting at skulle koncentrere sig helhjertet om, hvis I også skal træne LP.

 

I vandt da hurtigt nogle af 'de der pinde' i HTM, og på den video jeg så var I super seje. Jeg synes det så godt ud.:5up:

 

Jo, vi skal op i kl 1 i Tønder lige om lidt.:hmm:

 

Til vores første prøve lavede hun alle øvelserne til UG med undtagelse af næsesøg og spring, hvor vi fik 0. Nu er hun blevet bedre til de øvelser, men nu sjusker hun med de andre. Hun kan finde på bare at sidde og glo dumt på mig i stillingsskift, dutte min hånd i stå, flytte bagbenene i stedet for forbenene fra dæk til sit og lign. Det er godt nok en svær balancegang med den træning. Var nok lidt naiv at tro at vi 'bare' lige skulle øve lidt på dem vi fik 0 i, og så var den kl. 1 i hus.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...