Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

3 dages Siv Svendsen kursus - så er der tanket op på inspiration og motivation! Og det er bare SÅ fedt at have tre dages kursus og så køre hjem og tænke: jeg har fandme 3 helt helt fantastiske hunde! De kan blive til lige netop det jeg ønsker! Især de to unge bliver bare ved med at overraske mig. De har så meget drive, intensitet, power og fokus så jeg slet ikke kan forstå at jeg har været så heldig! Det er bare mig, der skal spille mine kort rigtig og udnytte deres potentiale. De har i hvert tilfælde rigeligt med gear, begge to :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

3 dages Siv Svendsen kursus - så er der tanket op på inspiration og motivation! Og det er bare SÅ fedt at have tre dages kursus og så køre hjem og tænke: jeg har fandme 3 helt helt fantastiske hunde! De kan blive til lige netop det jeg ønsker! Især de to unge bliver bare ved med at overraske mig. De har så meget drive, intensitet, power og fokus så jeg slet ikke kan forstå at jeg har været så heldig! Det er bare mig, der skal spille mine kort rigtig og udnytte deres potentiale. De har i hvert tilfælde rigeligt med gear, begge to :-D

 

FEDT! Det er altid super at være på kursus og få nye ideer og inspiration. Og forhåbentlig blive bekræftet i at man ikke er helt galt på den. Og hatten af for at du kan tage på kursus i tre dage så kort tid efter fødsel. Du er for sej. Og med dig som fører skal alle 3 hunde nok blive kæmpe store stjerner :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Kære LP folk,

 

Jeg har brug for lidt sparring. Enzo og jeg vil nok prøve lidt kræfter med LP programmet. Enzo og tidligere hunde er trænet i DCH programmet, så jeg har ingen erfaring med LP programmet. Den første øvelse jeg lige vil prøve at arbejde lidt med er stillingsskift.

 

I den forbindelse har jeg brug for lidt sparring på

- forben eller bagben i ro? Er der noget mekanisk som gør en af dem lettere for hunden end den anden - hvis det har nogen betydning er Enzo vældig lang og slet ikke trænet i at fryse på nogen poter... Jeg prøvede her forleden videofilme ham i et par positionsskift - for at kunne forsøge at analysere hvad hans naturlige bevægemønster er (

) - umiddelbart ser der ud til at være mest ro på bagparten (især fra stå til sit og dæk til sit (sidstnævnte vist ikke med på videoen)). Men er der andre overvejelser jeg skal have med før jeg vælger bagbenene som "punktum fixum"?

 

- gode råd til træningen?

Placering af belønning:

Fra fører eller bag ved hund?

På videoen (OBS video er ikke en video af stillingsskift-træning - men for at observere naturligt bevægemønster - vi har ikke trænet på frys poter endnu) har jeg placeret belønningen bag Enzo, da han naturligt trækkes mod mig for belønning og det er der jo ingen grund til, når belønningen ligger bagude.

 

Opmærksomhed på at det er de stille poter der belønnes for:

Hvilke metoder har I brugt (meget gerne også de metoder, der ikke har med target at gøre - da vi ikke rigtig har brugt target før - ellers gerne en spiselig target-version :mrgreen:)

 

Jeg har overvejet: tæt på (altså mig) - mange gentagelser - først mellem de to skift han har nemmest ved (dæk - stå vist) og så når den sidder - gå videre med to andre stillingskift osv osv for så til sidst at variere - belønning for ro af (bag)ben, men frygter at han ikke helt forstår at det er poterne i ro der belønnes for...? Ignorering af der hvor han flytter poter (så prøver vi bare igen - med mindre han flytter på sig x flere - så skal jeg ha re-tænkt øvelsen). Ved siden af prøve noget omvendt lokning (fx stå - og jeg så prøver skubbe lidt til fx bagbenene - roser og belønner for stilstand - tænker at han her da vil få opmærksomhed på ro og bagben...)? Hvordan lyder det?

 

Andet jeg skal overveje?

 

Om Enzo:

Han er træningskvik og meget træningsglad - men frustreres også nemt (piver/skaber sig), hvis han skal gætte sig til for meget/ved nye ting, der ikke straks giver mening (derfor der er musik på videoen :mrgreen::oops:).

 

Håber I er friske på at hjælpe os lidt på vej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære LP folk,

 

Jeg har brug for lidt sparring. Enzo og jeg vil nok prøve lidt kræfter med LP programmet. Enzo og tidligere hunde er trænet i DCH programmet, så jeg har ingen erfaring med LP programmet. Den første øvelse jeg lige vil prøve at arbejde lidt med er stillingsskift.

 

I den forbindelse har jeg brug for lidt sparring på

- forben eller bagben i ro? Er der noget mekanisk som gør en af dem lettere for hunden end den anden - hvis det har nogen betydning er Enzo vældig lang og slet ikke trænet i at fryse på nogen poter... Jeg prøvede her forleden videofilme ham i et par positionsskift - for at kunne forsøge at analysere hvad hans naturlige bevægemønster er (

) - umiddelbart ser der ud til at være mest ro på bagparten (især fra stå til sit og dæk til sit (sidstnævnte vist ikke med på videoen)). Men er der andre overvejelser jeg skal have med før jeg vælger bagbenene som "punktum fixum"?

 

- gode råd til træningen?

Placering af belønning:

Fra fører eller bag ved hund?

På videoen (OBS video er ikke en video af stillingsskift-træning - men for at observere naturligt bevægemønster - vi har ikke trænet på frys poter endnu) har jeg placeret belønningen bag Enzo, da han naturligt trækkes mod mig for belønning og det er der jo ingen grund til, når belønningen ligger bagude.

 

Opmærksomhed på at det er de stille poter der belønnes for:

Hvilke metoder har I brugt (meget gerne også de metoder, der ikke har med target at gøre - da vi ikke rigtig har brugt target før - ellers gerne en spiselig target-version :mrgreen:)

 

Jeg har overvejet: tæt på (altså mig) - mange gentagelser - først mellem de to skift han har nemmest ved (dæk - stå vist) og så når den sidder - gå videre med to andre stillingskift osv osv for så til sidst at variere - belønning for ro af (bag)ben, men frygter at han ikke helt forstår at det er poterne i ro der belønnes for...? Ignorering af der hvor han flytter poter (så prøver vi bare igen - med mindre han flytter på sig x flere - så skal jeg ha re-tænkt øvelsen). Ved siden af prøve noget omvendt lokning (fx stå - og jeg så prøver skubbe lidt til fx bagbenene - roser og belønner for stilstand - tænker at han her da vil få opmærksomhed på ro og bagben...)? Hvordan lyder det?

 

Andet jeg skal overveje?

 

Om Enzo:

Han er træningskvik og meget træningsglad - men frustreres også nemt (piver/skaber sig), hvis han skal gætte sig til for meget/ved nye ting, der ikke straks giver mening (derfor der er musik på videoen :mrgreen::oops:).

 

Håber I er friske på at hjælpe os lidt på vej :-D

 

Med sådan en type hund, så ville jeg klart have låste bagben! Det vil jeg primært fordi jeg synes det er for svært at lave sit/dæk med låste forben, når en hund har en lang ryg. Jeg har to unge hunde - Joppe har låste bagben, Bonus har låste forben. Det har jeg valgt dels ud fra deres naturlige bevægelsesmønster men også ud fra deres konstruktion. Joppe er længere end Bonus, som er meget kompakt.

I starten vil jeg udelukkende belønne forfra. Jeg vil indlære omvendt lokning, med fokus på hånd/godbid, for at få ro på kroppen og få vægten bagud inden et skift. Det vil også afhjælpe lydproblemet.

Som du også foreslår vil jeg nøjes med to skift af gangen. Jeg vil ikke ignorere poteflyt med sådan en hund, men ville fejlmelde og lave et andet setup. Og så ville jeg lokke ham længe, for at få det rigtige bevægelsesmønster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har meldt Bonus til Sorø. Ved ikke hvad jeg tænkte. Ville egentlig have meldt Joppe til, men han er ikke registreret hos DKK endnu. Må have fået et midlertidigt blackout?

Så nu skal vi i dag vist i gang med projekt næseprøve!

Har seriøst lige lidt der mangler før vi er klar... Bare lidt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med sådan en type hund, så ville jeg klart have låste bagben! Det vil jeg primært fordi jeg synes det er for svært at lave sit/dæk med låste forben, når en hund har en lang ryg. Jeg har to unge hunde - Joppe har låste bagben, Bonus har låste forben. Det har jeg valgt dels ud fra deres naturlige bevægelsesmønster men også ud fra deres konstruktion. Joppe er længere end Bonus, som er meget kompakt.

I starten vil jeg udelukkende belønne forfra. Jeg vil indlære omvendt lokning, med fokus på hånd/godbid, for at få ro på kroppen og få vægten bagud inden et skift. Det vil også afhjælpe lydproblemet.

Som du også foreslår vil jeg nøjes med to skift af gangen. Jeg vil ikke ignorere poteflyt med sådan en hund, men ville fejlmelde og lave et andet setup. Og så ville jeg lokke ham længe, for at få det rigtige bevægelsesmønster.

 

Mange tak for gode råd og erfaringer. Bagbenene er nu valgt som de "låste". Og ja tænker også at omvendt lokning med fokus på hånd og godbidder vil give mere ro (og mere hjerne/koncentration) og mindre lyd på ham, så det skal vi helt klart arbejde med. Er meget spændt at se hvordan det kommer til at gå :5up: Vil det give mening at træne med Enzos rumpe helt op af en væg - for at hjælpe til at bagbenene forbliver i position her i starten....

 

Glæder mig også til at påbegynde næse-prøvetræningen - fedt med nye øvelser :mrgreen:

 

Pøj pøj i Sorø - hvornår er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for gode råd og erfaringer. Bagbenene er nu valgt som de "låste". Og ja tænker også at omvendt lokning med fokus på hånd og godbidder vil give mere ro (og mere hjerne/koncentration) og mindre lyd på ham, så det skal vi helt klart arbejde med. Er meget spændt at se hvordan det kommer til at gå :5up: Vil det give mening at træne med Enzos rumpe helt op af en væg - for at hjælpe til at bagbenene forbliver i position her i starten....

 

Glæder mig også til at påbegynde næse-prøvetræningen - fedt med nye øvelser :mrgreen:

 

Pøj pøj i Sorø - hvornår er det?

 

Lige om lidt! 14og 15/2 :shock: VM udtag og en klasse 1 med en totalt utrænet unghund - jojo det skal nok blive festligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Gode råd søges! Bonus har virkelig meget knald på i alt hvad han laver. Nogle gange lidt meget. Hans apport, som jeg først lige er begyndt på, er mildest talt kaotisk :shock:

Han løber som død og helvede ud og jeg kan høre når tænderne klapper sammen om apporten - frygter lidt for tænderne. Derfor er jeg også først begyndt at kigge på øvelsen nu.

Det giver jo flere udfordringer. Dels bliver udløb hurtigere end indløb, dels bliver optaget totalt vildt og rodet.

Så hvad så? Gode råd modtages :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det kunne hjælp kun at træne indløbet. Med min har jeg måtte indse at han slet ikke er klar til kast endnu(bliver den kastet skal den lige have en stor æresrunde), så han bliver sat af med apporten foran sig. Så er der også ro på ham i optaget. Men det kommer jo lidt an på hvordan du ønsker optaget.

 

Cassi løber hurtigt ud, når lige at slå bremsen i ved apporten og samler op i vendingen. Det giver nogle unødvendigt hårde opbremsninger synes jeg og er så ikke nødvendigt i forhold til at hun går et andet lydighedsprogram. Jeg vil godt have lidt mere ro på Calle og undgå den hårde opbremsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk kun trænet indløb i flere måneder. Men apporten er tydeligvis ikke blevet mindre hektisk af det. Elsker hans tempo,men det her er for dyrt i eliten!

Jeg har netop også sat ham af og lavet indkald. Men en dag skal jeg jo videre.

 

Cassies lyder rigtig fin - sådsn vil jeg gerne have den!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, havde lige skrevet noget, men det er åbenbart ikke blevet postet...

 

Tænkte, måske kunne det hjælpe at lægge apporten ud i stedet for at kaste den. Måske det kan hjælpe med lidt ro. Evt. lade ham sidde mellem dig og apporten med ryggen mod dig, så udløbet ikke bliver så langt og ikke når at blive hektisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg brug for lidt hjælp...

 

Mest for hjernegymnastikkens skyld har jeg startet næseprøve/lugtdiskriminering op med begge hunde. Det er jo ikke noget nyt for Cassi, jeg har dog besluttet mig for at bruge glasmetoden, simpelthen for at undgå bøvlet med at de får fat i den gale pind og for Cassis vedkommende belønner sig selv mægtigt meget ved at have noget i munden.

 

Vi har arbejdet en del med markering på et enkelt glas med pind og holde markeringen. De synes det er fedt, især den mindste. Desværre så er lillebror impulskontrol noget begrænset. Så snart han ser jeg har glasset i hånden bliver han helt vild og det ender tit med et væltet glas. Jeg vil gerne have et roligt og velovervejet søg, mest hvis vi nu skal i konkurrence. Jeg har lavet en kasse hvor glassene kan stå i, så de ikke vælter, men det hjælper jo ikke meget på at få ro på. Han er dog ikke bleg for at hoppe og danse rundt på kassen med glas. Han laver en flot markering hver gang og står stille, mens han markere. Problemet er der ikke så meget når der er et enkelt glas, men når vi kommer tomme glas på også.

 

Cassi er meget mere velovervejet, men hun er jo også ældre og har lidt mere ro i sig. Hun arbejder indtil nu meget fornuftig og har tre tomme glas. Hun tjekker dem som hun møder dem og markerer med det samme på den med pind i, og det er jo herligt. SÅ er det bare spændende at se hvad der sker når hun får pinde i de andre glas.

 

Så hvad skal man gøre? Jeg har overvejet om det var en ide at have godbidder imellem, men med to border collier der er lige så glade for mad som en labrador, så tror jeg ikke det er den bedste løsning. Det vil formentlig bare give mere iver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godbidder mellem vil være mit bud. Hvis de er enormt madglade, så bare lidt tørfoder eller andet kedeligt. Jeg har en startportion i enden og så en lang række godbidder langs glas/pinde. Første gange de søger skal de bare følge rækken og spise godbidderne. Så har jeg ligesom fået dem i korrekt modus. Anden gang har jeg en startportion og så søger de på færten derefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg er så småt begyndt at kigge lidt på den nye elite, kan dog ikke bestemme mig for om vi skal sates på den eller om hun skal rykkes i den efter rygterne nye seniorklasse, men hun bliver 6 år så mon ikke det bliver eliteklassen. Når men jeg tænker lidt over hvordan jeg skal lærer hende at løbe ud til den cirkel i stedet for en kegle. Det bedste (tror jeg ) ville være at lærer hende at løbe lige frem til jeg siger bliv, eller hvad tænker i?

Og hvordan lærer i jeres hunde at løbe fremad mod igenting?

Den nye øvelse hvor hunden løber rundt om kegle og derefter til apport også spring, den apport er det træ? På billeder og vidieo er det lidt svært at se, da det godt kunne ligne metal, men mener at metal rygger ud af programmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så småt begyndt at kigge lidt på den nye elite, kan dog ikke bestemme mig for om vi skal sates på den eller om hun skal rykkes i den efter rygterne nye seniorklasse, men hun bliver 6 år så mon ikke det bliver eliteklassen. Når men jeg tænker lidt over hvordan jeg skal lærer hende at løbe ud til den cirkel i stedet for en kegle. Det bedste (tror jeg ) ville være at lærer hende at løbe lige frem til jeg siger bliv, eller hvad tænker i?

Og hvordan lærer i jeres hunde at løbe fremad mod igenting?

Den nye øvelse hvor hunden løber rundt om kegle og derefter til apport også spring, den apport er det træ? På billeder og vidieo er det lidt svært at se, da det godt kunne ligne metal, men mener at metal rygger ud af programmet.

 

jeg går også og tænker på den ftemadsendelse til ingenting. Fir en ting er hvordan man lærer dem at løbe fremad (samtidig med at feltet trækker) en anden ting er hvordan man lærer dem at stoppe i cirklen - eller om man kan nå at stoppe dem hvis man har en hurtig hund....

Tror måske jeg vil bruge boldkanon til fremad.

Metalaaport udgår helt! Så det r kun træapporter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at metal apport ryger ud, har så ondt af hunden om vinteren når den er kold. Så jeg har den under træningen under jakken for at varme den op, men den er ikke behaglig at have der:slem:. Jeg har også tænkt på at min boldkanon kan være en stor hjælp, og måske starte med noget target som hun løber til bare for at få hende væk fra mig, uden at der er noget som trækker I den anden ende som keglen eller feltet. Jeg tror dog jeg kan få hende til at løbe mod cirklen, men I mine øjne lidt farligt for måske er det ikke altid hunden kan se den hvis nu græsset er lidt højt eller andet. Tror dog det sikkerste vil være at lære hunden at løbe framad og stoppe når det bliver sagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I DCH-programmet har vi en fremadsendelse til ingenting.

Jeg mener, at vi har haft noget snak om det herinde - enten i en særlig tråd eller i den generelle DCH-tråd.

 

Jeg er i gang med at indlære det med begge mine og jeg gør det med en bold derude.

Først er den synlig og bliver så mindre og mindre synlig, så de løber på formodningen om, at der er "noget" derude.

 

Mange bruger også boldkanon til den øvelse - og tøserne ønsker sig sådan én til deres fødselsdage :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...