Hop til indhold

Kemisk kastration som hjælp til adfærdsproblemer?

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Har nogen prøvet kemisk kastration og i tiden den varede, så haft succes med at træne hvad end problemet var til at i valgte den løsning - hvor hunden så ikke blev rigtigt kastreret bagefter, men træningen havde hjulpet?

For lang tid siden mødte vi jævnligt den sødeste hund, men en af de sidste gange vi mødte ham, kunne jeg godt mærke at han var sådan lidt skrap i det, ejeren sagde så at det var fordi han var kemisk kastreret men virkningen var ved at "udløbe", de havde valgt den fordi han var vildt sur på alle hanhunde i verdenen. Har desværre ikke mødt dem siden, men kom til at tænke på, om man egentlig kunne få ny indlæring banket ind i hunden i de måneder den kemiske nu end varer - og holde fast i den indlæring bagefter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvad hunden bliver kastreret med.

Der findes forskellige fremgangsmåder.

Et af stofferne er Promon, som oprindelig er lavet til tæver, men har vist sig at fungere på hanhunde også. Det kan være kræftfremkaldende ved længere tids brug, og det er ingen 100% garanti mod at han kan gøre en tæve tyk.

Så er der Suprelorin, eller "hormonchippen" som efter min mening ikke burde være på markedet. Der er efter sigende ingen bivirkninger - hvilket i realiteten betyder at man ikke aner hvad de har af bivirkninger, fordi produktet er meget nyt på markedet, og man har tilsyneladende valgt at køre forsøgene på kundernes hunde. Således har en af mine hunde været ufrivillig forsøgskanin, og jeg har været tæt på at måtte få ham aflivet på grund af bivirkninger fra det produkt - som i øvrigt starter med at skrue op for tetosteronproduktionen når det gives - det fortæller man bare ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et af stofferne er Promon, som oprindelig er lavet til tæver, men har vist sig at fungere på hanhunde også. Det kan være kræftfremkaldende ved længere tids brug, og det er ingen 100% garanti mod at han kan gøre en tæve tyk.

Så er der Suprelorin, eller "hormonchippen" som efter min mening ikke burde være på markedet. Der er efter sigende ingen bivirkninger - hvilket i realiteten betyder at man ikke aner hvad de har af bivirkninger, fordi produktet er meget nyt på markedet, og man har tilsyneladende valgt at køre forsøgene på kundernes hunde. Således har en af mine hunde været ufrivillig forsøgskanin, og jeg har været tæt på at måtte få ham aflivet på grund af bivirkninger fra det produkt - som i øvrigt starter med at skrue op for tetosteronproduktionen når det gives - det fortæller man bare ikke.

Det har du selvfølgelig ret i, jeg ved ikke hvad de havde brugt, men det er nok 3/4 år siden og de har kun været glade for løsningen - så mon ikke det har været Promon?

Jeg læste godt din tråd, det er frygteligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kim

Hvad er det for bivirkninger du taler om ?

Jeg kender en hanhund som er til forsigtige og måske lidt nervøse side som er blvet "chippet" kemisk kastreret.

Han blev det fordi han havde det svært med mange hanhunde. Nu snakker vi om om det ikke er blevet værre, derfor min nysgerrighed.

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Redigeret af tacora
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kim

Hvad er det for bivirkninger du taler om ?

Manualen til produktet svarer ikke til realiteterne. Ser man på den schweiziske udgave og sammenligner med EU versionen er der mange forskelle.

Virbac har over for mig tilkendegivet at det kræver en lang forretningsgang at ændre EU manualen. Og måske har de heller ikke voldsomt travlt med at få det gjort.

Man får at vide at der går 6-8 uger inden chippen virker.

Men i denne tid kan der ske en overproduktion af testosteron, så hunden bliver uberegnelig.

Virbac har prøvet produktet på hunde op til 40 kilo. De aner ikke hvad der sker med hunde der vejer mere.

De siger at chippen nemt kan fjernes fordi den tydelig ses med ultralyd. Min dyrlæge måtte opgive efter ½ times søgen. Eller også var det meningen at de ikke skulle finde den?

Dette er faktisk vigtigt at kunne hvis en dyrlæge skulle komme til at chippe sig selv.

Hundens testikler skrumper meget, og kan smutte op i bughulen.

Og i modsætning til hvad Virbac skriver, får de ikke normal størrelse igen når man afbryder behandlingen.

Når behandlingstiden er ved at være udløbet og virkningen aftager kommer hormonprduktionen tilbage i bølger, ligesom når en hund vågner af narkose. Også her kan der ske overproduktion af testosteron, så man får en hund der adfærdsmæssig bliver uberegnelig, fordi den kan være "kastrat" kl 10, og overhormonviril kl 12.

I den Schweiziske udgave af manualen skriver Virbac at man ikke har lavet undersøgelser på ændring i adfærd. Det burde man måske have gjort?

I EU versionen er det ikke nævnt med et ord.

Jeg har oplevet Virbacs handlemåde i den sag der vedrører min hund som utroværdig, og er derfor meget skeptisk over for deres produkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Manualen til produktet svarer ikke til realiteterne. Ser man på den schweiziske udgave og sammenligner med EU versionen er der mange forskelle.

Virbac har over for mig tilkendegivet at det kræver en lang forretningsgang at ændre EU manualen. Og måske har de heller ikke voldsomt travlt med at få det gjort.

Man får at vide at der går 6-8 uger inden chippen virker.

Men i denne tid kan der ske en overproduktion af testosteron, så hunden bliver uberegnelig.

Virbac har prøvet produktet på hunde op til 40 kilo. De aner ikke hvad der sker med hunde der vejer mere.

De siger at chippen nemt kan fjernes fordi den tydelig ses med ultralyd. Min dyrlæge måtte opgive efter ½ times søgen. Eller også var det meningen at de ikke skulle finde den?

Dette er faktisk vigtigt at kunne hvis en dyrlæge skulle komme til at chippe sig selv.

Hundens testikler skrumper meget, og kan smutte op i bughulen.

Og i modsætning til hvad Virbac skriver, får de ikke normal størrelse igen når man afbryder behandlingen.

Når behandlingstiden er ved at være udløbet og virkningen aftager kommer hormonprduktionen tilbage i bølger, ligesom når en hund vågner af narkose. Også her kan der ske overproduktion af testosteron, så man får en hund der adfærdsmæssig bliver uberegnelig, fordi den kan være "kastrat" kl 10, og overhormonviril kl 12.

I den Schweiziske udgave af manualen skriver Virbac at man ikke har lavet undersøgelser på ændring i adfærd. Det burde man måske have gjort?

I EU versionen er det ikke nævnt med et ord.

Jeg har oplevet Virbacs handlemåde i den sag der vedrører min hund som utroværdig, og er derfor meget skeptisk over for deres produkt.

Hej KIm

Tak for dit svar, lige præcis det uberegnelige er det vi har konstateret; men nok ikke i første omgang forbundet med behandlingen.

Efterhånden som jeg har hørt om produktet og samlet viden er jeg helt klart af den opfattelse at vi ikke skulle have brugt det !

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi prøvede det jo til Bamse for 1½ år siden.

Det var heldigvis sprøjten han fik og ikke en chip.

Men synes det hjalp lidt en kort periode, hvor vi kunne arbejde fornuftigt med problemet - Men da virkningen holdt op, så oplevede vi også at problemerne kom tilbage i bølger, svarende til hvornår hormonerne gik grassat. :vedikke:

Det at perioden mens virkningen aftog var så ustabil, ødelage en stor del af arbejdet, men det er jo svært at sige hvor langt vi var nået hvis han ikke var blevet kemisk kastreret.

Derudover så synes jeg virkningen er så kort, at det skal være forholdsvis overfladiske problemer for at man kan nå at arbejde med det, inden virkningen forsvinder.

Jeg var rigtig, rigtig glad for min dyrlæges vejledning og at han gjorde det MEGET klart, at kemisk kastration var noget man prøvede én gang, og aldrig igen.

Han sagde også at det stadig var lidt på forsøgsbasis, da der fandtes flere produkter på markedet, som var så nye at han ikke anede hvad effekt de havde på hundene - Så dem ville han ikke bruge.

Han nævnte også det med, at når virkningen aftog, så kunne man stå med en hormonforvirret hund og det skulle man have med i sine overvejelser - Det er jeg super glad for at han sagde, så vi var forberedte på det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det link jeg lægger her svarer ikke på TS spørgsmål men jeg synes det er rigtig godt hvis man vil vide lidt om hvor stor betydning hormoner har for hunden...

Hormonell påvirkning av atferd ? Kastrering av hund / Artikler om hund / Artikler / Manimal - manimal.no

Og dette link er også godt at tage med i sine overvejelser.

Kastrering / Artikler om hund / Artikler / Manimal - manimal.no

Men der er flere gode artikler at finde på siden - kig selv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites