Hop til indhold

Mere energi


Siri
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for hjælp angående foder! Jeg har nemlig et problem. Jeg synes min border (collie) mangler energi. Han får pt. 250 g. Taste of the Wild om dagen med lidt lakseolie over. Han er slank, men ikke for tynd og hans pels og øjne er i super stand. Altså er han fysisk i topform. Men alligevel synes jeg han mangler energi. Han kører alt for hurtig træt ift. hvad han burde gøre. Han er meget aktiv i hverdagene og er ofte med ude at ride, på gode gåture og så bliver han trænet 4-5 gange om ugen.

 

 

Det er meget fysisk og mental aktivering – det ved jeg – men ikke mere end han burde kunne klare. Så derfor begynder jeg lidt at skele til foderet. Jeg overvejer at prøve BARF i stedet? Altså lige nu er jeg lidt villig til at prøve det meste. Hvad er jeres erfaringer med skift til BARF eller har I måske andre idéer til hvad jeg kan gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har brug for hjælp angående foder! Jeg har nemlig et problem. Jeg synes min border (collie) mangler energi. Han får pt. 250 g. Taste of the Wild om dagen med lidt lakseolie over. Han er slank, men ikke for tynd og hans pels og øjne er i super stand. Altså er han fysisk i topform. Men alligevel synes jeg han mangler energi. Han kører alt for hurtig træt ift. hvad han burde gøre. Han er meget aktiv i hverdagene og er ofte med ude at ride, på gode gåture og så bliver han trænet 4-5 gange om ugen.

 

 

Det er meget fysisk og mental aktivering – det ved jeg – men ikke mere end han burde kunne klare. Så derfor begynder jeg lidt at skele til foderet. Jeg overvejer at prøve BARF i stedet? Altså lige nu er jeg lidt villig til at prøve det meste. Hvad er jeres erfaringer med skift til BARF eller har I måske andre idéer til hvad jeg kan gøre?

 

Jeg er ikke så meget inde i de forskellige tørkost-varianter længere, men råfodring er jeg efterhånden ved, at vide en del om.

 

Vi skiftede fra tørfoder over på råt for 2 1/2 år siden (mener jeg) og oplevede skiftet meget positivt.

Ham vi hyrder hos, havde det samme problem som du - hans hunde gik også alt for hurtigt kolde, når de var ude og arbejde og han skiftede i en periode over til råt - det gjorde en kæmpe forskel, hvor han kunne mærke en forskel stort set fra den ene dag til den anden.

 

Umiddelbart så syntes jeg da, at det kunne være interessant for dig, at prøve det i en periode - fungerer det ikke, så er det jo bare at skifte tilbage :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaringen Malene! Tror jeg vil prøve... det kan vel aldrig skade.

Jeg var så lige inde på en af BARF siderne for at se en foderplan og se produkterne.. og så står det her:

 

Min. 1 striks fastedag om ugen på min. 24 timer hvor hunden kun får vand.

Årsag: så leveren kan forbrænde fedt.

 

Kan det virkelig være sandt? Jeg kan da ikke byde en aktiv hund, der skal præstere at gå på tom mave et helt døgn. Og hvorfor skal leveren forbrænde fedt? Gør den ikke det i det daglige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Alle de der underlige 'regler', som diverse barfcentre og guruer laver, dem er jeg ikke inde i, så der kan jeg ikke hjælpe dig - heldigvis så har mine hunde ikke adgang til internettet, så de brokker sig ikke.

 

Jeg fodrer hundene, som jeg fodrer de andre dyr - jeg fodrer dem med en hånd på deres ryg og bruger øjnene...kan jeg lide det jeg ser, så er der ingen grund til bekymring :-)

 

Vores får en sjælden gang en fastedag, men det er ikke fordi 'man nu skal' - det er af den simple grund, at de nogle dage får så stor en mængde, at deres appetit ikke er så stor dagen efter...det er ikke fordi det er det allermest optimale, men så slipper jeg for at stå og dele en stor frossen kanin eller and og indtil videre fungerer det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle de der underlige 'regler', som diverse barfcentre og guruer laver, dem er jeg ikke inde i, så der kan jeg ikke hjælpe dig - heldigvis så har mine hunde ikke adgang til internettet, så de brokker sig ikke.

 

Jeg fodrer hundene, som jeg fodrer de andre dyr - jeg fodrer dem med en hånd på deres ryg og bruger øjnene...kan jeg lide det jeg ser, så er der ingen grund til bekymring :-)

 

Vores får en sjælden gang en fastedag, men det er ikke fordi 'man nu skal' - det er af den simple grund, at de nogle dage får så stor en mængde, at deres appetit ikke er så stor dagen efter...det er ikke fordi det er det allermest optimale, men så slipper jeg for at stå og dele en stor frossen kanin eller and og indtil videre fungerer det.

 

Så er jeg straks mere rolig. Din logik er meget mere mig, end alle mulige udokumenterede påstande.

Hvordan har de det så når de har spist - kræver det mere at fordøje? Altså er de trætte bagefter, skal de have ro? Fodrer du en gang om dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Så er jeg straks mere rolig. Din logik er meget mere mig, end alle mulige udokumenterede påstande.

Hvordan har de det så når de har spist - kræver det mere at fordøje? Altså er de trætte bagefter, skal de have ro? Fodrer du en gang om dagen?

 

Jeg kan ikke mærke forskel på vores hunde efter et måltid, men jeg har det da i baghovedet, så de ikke bliver fodret lige før de skal arbejde osv. Mht at fordøje og hvile, så har de heller ikke læst den bog - de spiser jo i haven og kalder jeg dem ikke ind, når de er færdige med at æde, så begynder de at lege... så det der med, at slå mave, tror de vist ikke helt på.

 

Jeg fodrer oftest en gang om dagen og det er oftest om aftenen, medmindre jeg ved, at de bare skal have en hviledag uden de store aktiviteter.

Nogle dage får de mere end en gang, men så er det oftest fordi de får et ekstra ben eller får lov at søge efter kødtern i haven....altså lidt ekstra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gode ved barf, når man har en hund, der bruger meget energi, er, at man kan tilsætte mere energi, altså fedt, uden at hunden bliver belastet af en stor portion mad.

 

Hvis din hund en dag skal yde meget, kan du sørge for, at fedtprocenten i maden er meget høj.

 

Ricki får i øjeblikket meget fedt for at hjælpe hans pels efter en ordentlig omgang skab. Det gør så, at når han har spist, er han "høj" af fedtet og løber rundt og leger:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gode ved barf, når man har en hund, der bruger meget energi, er, at man kan tilsætte mere energi, altså fedt, uden at hunden bliver belastet af en stor portion mad.

 

Hvis din hund en dag skal yde meget, kan du sørge for, at fedtprocenten i maden er meget høj.

 

Ricki får i øjeblikket meget fedt for at hjælpe hans pels efter en ordentlig omgang skab. Det gør så, at når han har spist, er han "høj" af fedtet og løber rundt og leger:lol:

 

Det lyder rigtig godt! For på den måde undgår man at skulle proppe overdrevne mængder foder i hunden!

 

Hvor mange g. om dagen bør en 12 måneder BC på 17 kilo få?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt! For på den måde undgår man at skulle proppe overdrevne mængder foder i hunden!

 

Hvor mange g. om dagen bør en 12 måneder BC på 17 kilo få?

 

Umiddelbart holder jeg mig til en regel, der siger 12-20% om ugen. Hvis vi tager de 20%, vil det være ca. 3,5 kg om ugen, altså 500 gram om dagen.

 

Men du skal nok regne med, at det ikke er nok i dit tilfælde. Så måske 500 gram kød og ben + ekstra fedt, alt efter hvad I laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Hvad din border skal have om dagen skal jeg ikke kunne sige nøjagtigt;-).

Men min aussie på næsten ½ år (vejer 18.7 kg.) får 800 gram om dagen og det trives han på.

Min berner får til sammenligning(han er to år) 1 kg om dagen plus ben faktisk hver dag.

Min aussie skal også til at have ben, men han fik lidt tynd mave af det sidst, så det venter jeg lige en 14 dages tid før jeg prøver igen:stupid:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

bare som input i en anden retning end de andre. Tang tilskud. Fås i flere varianter, hedder som regel noget med seeweed. Indeholder mange nærringstoffer som meget aktive eller hunde der har været syge kan mangle.

 

Sheila fik en kur for nylig efter operation, hvor hun gik lidt i bræderne og efter få dage var hun hyper sille igen:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

bare som input i en anden retning end de andre. Tang tilskud. Fås i flere varianter, hedder som regel noget med seeweed. Indeholder mange nærringstoffer som meget aktive eller hunde der har været syge kan mangle.

 

Sheila fik en kur for nylig efter operation, hvor hun gik lidt i bræderne og efter få dage var hun hyper sille igen:blink:

 

Tak for fiffet! Det vil jeg lige kigge nærmere på :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...