Hop til indhold

Hvordan får vi renlighedstræningen på rette spor igen

Gæst Jeanette78
 Share

Recommended Posts

Gæst Jeanette78

Bella er nu 7 måneder gammel. Hun er bestemt ikke renlig. Vi har været rigtig godt på vej. Hun vil kun besørge i vores egen have. På gåture besørger hun ikke, men trækker os straks om i haven bagefter, hvor hun så indimellem besørger. Andre gange har hun alt for travlt med at snuse.

Problemet er det samme, hvis hun kun kommer i haven, vi kan være længe ude i haven med hende, uden at hun besørger. Når vi så kommer ind, så er der enten tissetår eller en anden "gave" til os. :???:

Vi roser hende naturligvis når hun besørger udenfor. Indenfor tørrer jeg bare op, hun får ikke skæld ud.

Hun er ude mange gange om dagen, da jeg er hjemmestuderende. Hun er renlig om natten, og det er også meget sjældent hun har lavet noget, hvis hun er alene hjemme.

Hvordan får vi hende gjort helt renlig, jeg synes jo vi forsøger at hjælpe hende rigtig godt på vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

I er på rette vej... Willa er også først blevet renlig som 8mdr, og hun besørger stadig ikke så tit på alm gåture...

Hvis jeg var jer ville jeg tage snor på hende og tage hende ud i haven. Hvis ikke hun laver noget indenfor 5-10min ville jeg tage hende ind - men kun lige ind og vende. Så går du ud i haven igen og ser om hun så tisser eller laver. Dette gentager du indtil hun er kommet af med noget og roser hende derefter.

Indtil hun er mere eller mindre renlig vil jeg forslå at hun har snor på ude i haven og at I er med hende. Gå evt hen til det samme sted i haven hver gang og forhold dig passivt.

I kan evt prøve et samme på gåturen. I går hjem og vender lige indenfor døren for at gå lidt igen. Her kan I også gå hen til den samme græstot hver gang, og se om hun skulle gøre noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min sidste hund vil også helst i haven og kan indimellem dårligt holde sig til han kommer hjem. Han er nu 14 mdr og renlig inde, men på f.eks langture er han ikke så meget for at gøre sig ren, selvom jeg har 5 voksne hunde, der sagtens kan. De er åbenbart langsom fysisk og pzykisk udviklede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Hvis du naar at se, hun tisser eller poller, maa du godt sige FY! og afbryd hende med det samme midt i det, hvis muligt. Men sefolig ikke bagefter;-)

Jo oftere hun faar lov at lave indendore, jo svaerere bliver det for jer og jo laengere tid vil det tage, at goere hende renlig.

Det handler om, at i som ejere, ikke giver hende nogen som helst mulighed for at lave indendore. det betyder at hun skal vaere under konstant opsyn HELE tiden i huset. Meget vigtigt. hvis I skal paa toilettet selv, eller andet, og kan ikke holde oje, saa maa hun i haven imens.osv.

Og saa bliver du nod til at gennem vaske alle de steder hun har haft uheld, med specilet hunderensendemiddel, saa duften er helt og holdent vaek. ellers vil hun stadig forbinde at tisse og polle indendore ved duften.

Ud med hende hver 20 min dagen igennem. i maa simpelthen starte helt forfra.

hver gang hun besoger udenfor skal hun roses, som om hun omfandt pencillinkuren:klap::klap::klap:

Naar du tager hende ud, saa sig 'nu skal du tisse' og naar hun saa tisser, skal du sige 'fiiin tisse taar' eller lignende. snart vil hun laere at kode det sammen med at skulle 'paa toilettet', saa det er mere handy end som det forholder sig nu.

Rigtig god fornojelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

^Når hun stadig ikke har ordentlig forståelse for at det er noget der skal ske udendørs er jeg uenig i at I skal sige FY til hende.

Der er jeg så slet ikke ening, netop fordi hunden IKKE har forstået det, så skal man ikke sige FY, hvad siger du så FY for? hunden kan akurart lige så let tro at det er selve det at den laver, hvordan skal den da vide at det er fordi den gør det inde?

Du kan let få en hund som vælger at gemme sig væk når den skal og så er du rigtig på den, for så får du en hund som ikke vil lave noget når du går med den, men venter til der er ro og så gemmer sig væk til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

vejen frem må være ros ros og atter ros, forhindre at den får mulighed for at gøre sig ren inde, ved at sørge for at være der og få den ud hver gang den søger rundt.

Sæt gerne en kommando på, jeg bruger " gå hen og tis", hver gang hunden sætter sig, så har de hurtigt en hund som forbinder det med at sætte sig med kommandoen og ros.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jeg så slet ikke ening, netop fordi hunden IKKE har forstået det, så skal man ikke sige FY, hvad siger du så FY for? hunden kan akurart lige så let tro at det er selve det at den laver, hvordan skal den da vide at det er fordi den gør det inde?

Du kan let få en hund som vælger at gemme sig væk når den skal og så er du rigtig på den, for så får du en hund som ikke vil lave noget når du går med den, men venter til der er ro og så gemmer sig væk til det.

Jeg mener ikke det er mig du skal citere her... Prøv at læs mit indlæg og indlægget før mit igen...

Jeg mener IKKE der skal siges FY til hunden!! Jeg har aldrig og vil aldrig bruge NEJ/FY til renlighedstræning....

Link til indlæg
Del på andre sites

Rodalon til uheldsstederne, og så må du se i øjnene at du skal investerer rigtig meget tid påå det her fremover. Tag det varme overtøj frem og vær rede.

Det der er vigtigt her er at hvalpen iindenfor meget kort tid finder sin substratpræference- jeg har et familiemedlem hvor hunden valgte gulvet i hele sin levetid. Min har kun afførring i skovbund og det er noget den får "smag " for lynhurtigt.

Derfor handler det om at undgå uheld og kun give den lejlighed til udendørsbesørgning. Når den besørger så sig "tisse " og dygtig. Det betyder så også at du bare må udendørs med den efter leg,mad og søvn og iøvrigt blive ude til det lykkedes at tisse/besørge

Link til indlæg
Del på andre sites

Rodalon til uheldsstederne, og så må du se i øjnene at du skal investerer rigtig meget tid påå det her fremover. Tag det varme overtøj frem og vær rede.

Det der er vigtigt her er at hvalpen iindenfor meget kort tid finder sin substratpræference- jeg har et familiemedlem hvor hunden valgte gulvet i hele sin levetid. Min har kun afførring i skovbund og det er noget den får "smag " for lynhurtigt.

Derfor handler det om at undgå uheld og kun give den lejlighed til udendørsbesørgning. Når den besørger så sig "tisse " og dygtig. Det betyder så også at du bare må udendørs med den efter leg,mad og søvn og iøvrigt blive ude til det lykkedes at tisse/besørge

Jeg har også hørt meget godt om urine-off - det skulle være bedre end rodalon.

Link til indlæg
Del på andre sites