Lenschow Skrevet Marts 28, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 28, 2011 Er der nogle ejere af dem herinde? Eller andre, der har mødt/kender racen? Så hører jeg gerne om den KH Helle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2011 Er der nogle ejere af dem herinde? Eller andre, der har mødt/kender racen? Så hører jeg gerne om den KH Helle Arh altså - jeg troede det handlede om græskaret hokkaido - havde forventet en tråd med opskrifter :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Marts 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2011 De minder jo lidt om Shibaen, som der er nogle flere af herhjemme. Overvejer du at anskaffe en Hokaido? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Marts 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2011 Kender den ikke, men er generelt ikke den store fan af bjørnehunde. De har en karakter, der ikke er min kop te. Og måske også en hund, der kan være lidt svær at have. Ville ikke sammenligne den med en shiba, der har været brugt til jagt på fugle og småvildt. En hund der skal kunne stille en bjørn og andet stort vildt, har immervæk en noget andet karakter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Marts 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2011 Nej jeg tvivler på, at jeg ville have mine katte ret længe:-) Men jeg er fascineret af dem, og kan se, at der er solgt et helt kuld i DK indtil nu, så de er i landet jo og vi ka møde dem. Derfor vil jeg gerne forholde mig til dem. Jeg kender de andre inuer - dejlige hunde - i de rette hænder:-) Fandt lige den her: Se den her Kai-Ken - jesus jeg kom til at grine af den [media] [/media] LOL Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Marts 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2011 Heldigvis har vi alle sammen forskellige ønsker og muligheder i forhold til det at have hund. Så skal ikke kunne sige, hvorvidt den passer andre. Det gør den jo med stor sandsynlighed. Er bare ikke fan af bjørnehunde. Såsom karelske bjørnehunde - og med garanti også hokkaido. Har bare haft for mange dumme oplevelser med dem. Syntes de er super seje, og har stor respekt for, at de har sind til at kunne agere og fungere som de retteligt skal. Spørgsmålet er bare, om det er en hund man som sådan bør have i et "samfund". Ligesom den anatolske hyrdehund. Skal også huske at understrege, at jeg er ganske forudindtaget, og ikke bygger min holdning på voldsomt mange egne erfaringer med racerne (andet end den karelske). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
noerby Besvaret Marts 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2011 En Akita er jo også lavet til større rov dyr, så som bjørne, og de e rjo alle lidt i samme familie og temperament. Som folk ofte siger, så ændre temp. sig lidt med størrelsen i disse racer...Disse racer samt Shikoku, Kai, Kisyu og Ryukyu har alle det til fælles, at de er urhunde og at de ikke har ændret sig væsentligt på trods af mange års avlsarbejde. De er ikke blot spidshunde, men virkelig urhunde! Jeg synes det er absolut skønne hunde, men bestemt ikke til hvem som helst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Marts 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 28, 2011 Enig - vi må håbe, at kennelen, der har ført dem hertil, er sit ansvar voksent. Jeg kender kareleren - og har haft en hund, der var kareler i. Mit indtryk er, at de gerne tager et rask slagsmål, at de sjældent trækker sig, for en hund er ikke ret skræmmende, når man står foran en bjørn normalt, men også at der er avlet linjer, som er MEGET mindre "aggressive" end de oprindelige. De hunde, der bruges i Rusland, kan man slet ikke have i DK.... De er helt urhunde agtige og total selvstændigt arbejdende. Men mange af de linjer, der er i DK, er nu ikke sådan. De går fint med andre hunde osv. Men man skal se sig for. Jeg kan godt forstå, at folk er lidt tilbageholdende omkring denne type hunde. Jeg har set karelere, der stod i en presset situation - en anden race ville nok have smidt sig ned eller være gået, men de holdt stand og tog kampen. Også efter at den anden hund smed sig ned.... Og så er det, at andre får dårlige erfaringer med racerne... Gad vide, hvor det første kuld Hokkaidoer er endt i DK? Nogle vil jo måske møde dem med deres hunde en dag. Ikke at der OVERHOVEDET behøver ske noget ved det - jeg elsker den slags hunde - men jeg synes det er ret vigtigt, at de, der ejer dem, er udvalgt nøje, så der ikke går hen og sker skader eller andre uheldige oplevelser, så hele racen i DK får et dårligt ry... Det ville være en stor skam. Gid nogle ejere kom på banen:-) Men de er måske ikke herinde? Jeg ville bare SÅ gerne møde sådan en hund IRL. Jeg er dybt fascineret. Og nogle gange er fordomme bare fordomme. Måske er disse hunde i DK, af linjer, som er helt anderledes end den oprindelige bjørnekamps-hund. En smuk hund er det i hvert tilfælde! Det er sikkert. Majestætisk - ganske som kareleren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts