Hop til indhold

Erfaring søges om racer..


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Hej.. Jeg har ingen hund, men er ved at undersøge forskellige racer inden jeg skal ud og besøge opdrættere.. Har kig på lhaso apso, shih tzu og bichon havanais.

Jeg har læst rigtig meget om dem på nettet, men synes godt jeg kunne bruge nogle svar fra folk med erfaringer, har en af racerne, kender nogle der har eller har mødt dem..

 

Ved godt man aldrig kan sige noget generelt (med sikkerhed) om en race.. Men synes bare umiddelbart de minder så meget om hinanden..

 

Hvordan er de forskellige sådan generelt? men også i forhold til:

 

Behov for aktiviring, her tænker jeg på deres behov for gåture (tid) og mental stimulering?

Er de rolige inden døre eller klovner de rundt og vil have opmærksomhed hele tiden?

Har to katte, hvordan er deres forhold til andre dyr?

Pelsen? Kan de alle klippes i hvalpeklip? Og herunder også fældning?

 

Ellers må i gerne komme med Info om racerne, både godt og ondt..

 

På forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.. Jeg har ingen hund, men er ved at undersøge forskellige racer inden jeg skal ud og besøge opdrættere.. Har kig på lhaso apso, shih tzu og bichon havanese.

Jeg har læst rigtig meget om dem på nettet, men synes godt jeg kunne bruge nogle svar fra folk med erfaringer, har en af racerne, kender nogle der har eller har mødt dem..

 

Ved godt man aldrig kan sige noget generelt (med sikkerhed) om en race.. Men synes bare umiddelbart de minder så meget om hinanden..

 

Hvordan er de forskellige sådan generelt? men også i forhold til:

 

Behov for aktiviring, her tænker jeg på deres behov for gåture (tid) og mental stimulering?

Er de rolige inden døre eller klovner de rundt og vil have opmærksomhed hele tiden?

Har to katte, hvordan er deres forhold til andre dyr?

Pelsen? Kan de alle klippes i hvalpeklip? Og herunder også fældning?

 

Ellers må i gerne komme med Info om racerne, både godt og ondt..

 

På forhånd tak :-)

 

umiddelbart er de lhasa apsoer og shih tzuer jeg kender, noget mere rolige og sindige end de havanesere jeg kender. havaneseren er, som de andre bichoner, temmelig livlig og legesyg i hvert fald som ung. jeg har også indtryk af, at lhasa apsoer og shih tzuer er lidt mere egenrådige, men det er ikke racer, jeg kender så godt.

 

at kunne med kattene er udelukkende et problem om tilvænning, her tror jeg ikke, at der er stor forskel på racerne - men måske kan det være en fordel hvis opdrætter har katte.

 

alle racerne kan hvalpeklippes, lhasa apso og shih tzu har en lidt kraftigere, glat pels, mens en havaneserpels er fin, blød og "flyvsk". jeg tror ikke, at nogen af dem fælder, i hvert fald ikke havaneseren.

 

hvis du er interesseret i de her racer, kan du også overveje at tage et kig på de andre bichoner: bichon frisé, löwchen og coton de tulear, der er en del fællestræk. og måske pudlen også.

 

forresten har kennel big choice både shih tzu og havaneser, så de vil helt sikkert kunne fortælle dig meget mere om forskellene! de har en bruger herinde under navnet yvonne frederiksen.

 

held og lykke med at finde den rigtige race :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi møder tit mange af de nævnte racer når vi går tur i nabolaget, og jeg er enig med Søsterlagkage. Bichon-racerne er ofte utrolig livlige, legesyge og glade for at hilse på Ninja og lægger også gerne op til leg, selvom hun er meget større end dem :blink:

 

Iøvrigt har jeg fået indtryk af at de er meget glade for også at hilse på fremmede mennesker, hvor jeg tit har oplevet at andre små hunderacer godt kan være lidt håndsky:fornaermet:

 

Skulle vi selv have en lille hund skulle det helt sikkert være en af Bichonerne :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg har førstegangsejer og har købt en Shih tzu i Kennel Big Choice, de har også bichon havanese, så du kan evt. ringe eller besøge dem og opleve begge racer.

 

I forhold til udseende, tror jeg shih tzuen er mindst og nok også den med korteste lemmer. Men ellers ligner de så meget hinanden i udseende at folk tager fejl, når vi møder dem på gaden, og de spørger om Kiko (vores shih tzus race)

 

De kan så vidt jeg ved alle klippes kort.

 

Nå må hellere holde mig til min race, så jeg ikke siger noget forkert hehe...

 

Behov for aktiviring, her tænker jeg på deres behov for gåture (tid) og mental stimulering?

Fysisk: Shih tzuen er ikke en meget aktiv hund. Den passer f.eks. også godt til ældre. Men vil sige, at Kiko tilpasser sig meget os. Nogle dage bliver det ikke til så meget aktivering andre dage bliver det til meget.

Mentalt: Jeg synes, at shih tzuen er en klog hund. Men det ikke sådan, at du skal opfinde den dybe tallerken, for at opfylde dens metale behov. Legetøj er self. godt. Vi bruger en bold, hvor man kan putte godbidder i, den er nok hendes ynglingslegetøj, det kan hun bruge meget tid med. Ellers smide godbidder i græsset. Det er en lærernem hund. Vi gik til hvalpetræning, og der lærte Kiko meget hurtigt alle øvelserne.

Men vil nok sige, at aktivitetsniveauet ikke er højt. Men omvendt, tror jeg ikke, at hun nogensinde er gået træt selv på lange turer.

 

Er de rolige inden døre eller klovner de rundt og vil have opmærksomhed hele tiden?

Igen tilpasser en shih tzu sig dit temperament. Hvis jeg studere, så ligger hun bare og daser eller leger med sit legetøj, eller sidder i sofaen hos mig op af mig. Slår jeg over til legehumør, så hun helt med på den. Så tager det lige et øjeblik at falde ned igen, hvis man stopper med legen, men du kan helt sikkert regne med den falder ned igen hurtigt.

Opmærksomhedskrævende, nej.. det synes jeg overhovedet ikke. Kun engang imellem når hun lige synes, at det er tid til lidt nusning hehe.. men så slår hun lidt med poten og lægger sig om på ryggen - har vi ikke tid til nusning, så finder hun sig i det (men man har vel altid tid til 1 min nusning hehe) Nu ved jeg ikke hvad du mener med klovne rundt. Men Kiko er lidt udspekuleret. Jeg kan være helt sikker på, at hvis der skulle ligge en sok på gulvet, som er faldet ud af vaskekurven - og jeg ikke har set det. Så har Kiko fundet den og båret den ind i sin kurv. Igår fik det ud over en grillhandske... men det synes jeg er herligt:klap:små overraskelser..:-D Man kan jo bare lære dem de ikke må, hvis man ikke gider det.

 

Har to katte, hvordan er deres forhold til andre dyr?

Tror mere det er, hvordan dine katte har det med andre dyr. Kiko ELSKER ALLE DYR og det vidst meget normalt for den race. Min svigermor har fået kat, da hun skal passe Kiko i sommeren, så skal de jo kunne være sammen.

Det går meget bedre for hvergang. Det mest fordi Kiko ikke kan forstå katten ikke vil lege med hende:hmm:

 

Pelsen? Kan de alle klippes i hvalpeklip? Og herunder også fældning?

Ja, Kiko er klippet kort. Det gør jeg selv. Det går fint. Hun fælder ALDRIG, med andre ord: jeg fælder meget mere end hende hehe..:cool:

 

Som første gangs ejer, så var Shih tzu den bedste race jeg kunne drømme om. Helt ærligt fra hjertet: jeg troede ALDRIG, det skulle være så nemt og fortryllende at have en hund, som det er at have KIKO. Og jeg har drømt om at få hund hele mit liv, og det var bedre end det bedste!

 

Hun er min lille baby.

 

Skal jeg sige noget dårligt, så kan jeg faktisk ikke komme på noget, andet end hun var lidt svær at få renlig. Men så fandt vi en løsning på det.

Eller har der INTET været:-D

 

Ov, forøvrigt: hun gøer ALDRIG!!

 

Men ja du har nok gættet konklusionen:

Shih tzu er :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lige at flere havde skrevet inden jeg nåede at sende min:cool:

 

Lige en tilføjelse: Shih tzuen er MEGET glad for mennesker og alle dyrearter.

 

Kiko vil hilse på Alt og Alle.

 

Når jeg besøgte Kennel Big Choice synes jeg at begge racer, var lige ivrige for at hilse.

 

Omvendt vil jeg måske sige, at hun har svært ved at forstå, at folk ikke gider at hilse. Ikke at hun bliver ked af det, eller løber efter dem alligevel eller sådan. Men hun er lidt længe om at fattet, hvis folk ikke gider hunde. Tilgengæld er det meget sjældent, at folk ikke vil hilse.

Hun er en lille nuttet humør bombe hehe...

Især hvis det er børn, hun ELSKER børn, og hun synes det rigtig sjovt at se dem rutche på rutchebane. Eksempel på noget vi oplevede i vinters. Vi var ude og kælke og kiko løb løs, fordi vi var et sted, hvor der ikke var nogen. Vi var en hel famile på tur, og hun løb op og ned af bakkerne, når vi kælkede. Hun var bare lige i sit es!

 

Ja jeg taler meget for racen hehe.. jeg synes ikke de har nogen fejl. Den er hverken for rolig eller for energisk.

Jeg er helt sikker på, at når jeg selv får børn, så har jeg også valgt den rigtige race. Jeg har både mindre og større børn i min familie, og de vilde med hende...:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden

Jeg har en 6 måneder gammel Havaneser (Bichon Havanais), og som det allerede er skrevet, er hun utrolig glad og livlig, og hun vil hilse på alt og alle. Da vi så på hund tænkte vi også på en Shih Tzu, men det der afgjorde det, var at vi fik at vide rigtig mange steder, at Havaneseren elsker børn, voksne, fremmede, andre dyr, og alt hvad der er levende eller bevæger sig. Og det lever hun rigtig godt op til. Hende og kaninen hygger sig altid sammen når de løber rundt på gulvet, og de ender tit med at ligge i en bunke i et hjørne, og slikke hinanden.

 

 

Gode ting ved Havaneseren:

 

-Den fælder ikke, og den lugter heller ikke af hund.

-Den elsker børn, og andre husdyr.

-Hvis du har travlt, kan du med god samvittighed lukke den ud i haven, istedet for en lang gåtur.

-Den er meget lærenem.

-Den egner sig helt sikkert godt til Agility (Hvis i er til det).

-Den vil gerne være meget tæt på dig, og stikker derfor (for det meste :blink:) ikke af når i går tur uden snor.

 

 

 

Dårlige ting ved Havaneseren.

 

-Den skal i bad hver anden uge.

-Den skal helst børstes hver dag, når den bliver lidt ældre (Over 8 måneder).

-Den kan godt gø meget.

 

 

Hvis der er andet du vil vide kan du bare skrive til mig :blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dårlige ting ved Havaneseren.

 

-Den skal i bad hver anden uge.

-Den skal helst børstes hver dag, når den bliver lidt ældre (Over 8 måneder).

-Den kan godt gø meget.

 

man behøver ikke bade hver anden uge :blink: min löwchen har samme type pels, og der kan gå måneder imellem :oops: jeg bader først, når han begynder at lugte støvet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene, det var lige sådan noget Info jeg havde håbet på..

Men kan man sige at shih tzuen ikke gør ret meget men det gør bichonen, eller er det kun jeres hunde? Kan nemlig læse af shih tzuen ikke gør så meget, men har ikke læst at bichonen gør meget.

Hvordan med at være alene hjemme? Vi har to katte og en indhegnet have. De ville sku være alene 2-3 gange om ugen i max 7 timer.. Og derudover det løse, fx handleture.. Er det rimeligt for disse hunde? Nogle selskabshunde kan jeg nemlig læse mig til, stort set ikke egner jeg til at være alene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med de forskellige bichon-racer er, at de "snakker" en del med gøen o.l. De er ikke nødvendigvis super vagtsomme, så man kan godt have dem i en lejlighed, uden at de gør af alle mulige lyde i opgangen (cotonerne har dog oftere tendens til "alarmgøen" af larm/lyde end de andre bichonracer). De vil ofte gø, når det ringer på døren/der kommer gæster, men det kan man begrænse. Men de gør ofte, hvis de er ivrige, frustrerede, utålmodige, opkørte, når de vil lege osv.

 

Lhasaen kender jeg ikke så godt, men de har ry for at være mere gøende end bichonerne. Og så er racen reserveret over for fremmede i modsætning til bichonerne, der ofte er mere "jeg elsker alle, alle elsker mig". Det er jo selvfølgelig generelle betragtninger, og der kan sagtens være individuelle forskelle. :blink:

 

Du kan sagtens løbe agility med en shih tzu. Hvis du vil løbe på lidt mere end hyggeplan, vil bichonerne dog nok være mere velegnede, da de er bedre bygget for agility og er lynhurtige.

 

Mht. aktivitetsniveau er selskabsracerne ofte gode til at indrette sig, selvom de naturligvis som alle andre hunde har brug for både fysisk og mental aktivering. Mit indtryk er dog, at shih tzuen ikke har lige så stort behov for aktivering som de fleste bichoner (men den skal selvfølgelig stadig have nogle gode gåture og mentale udfordringer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden
Tak for alle svarene, det var lige sådan noget Info jeg havde håbet på..

Men kan man sige at shih tzuen ikke gør ret meget men det gør bichonen, eller er det kun jeres hunde? Kan nemlig læse af shih tzuen ikke gør så meget, men har ikke læst at bichonen gør meget.

Hvordan med at være alene hjemme? Vi har to katte og en indhegnet have. De ville sku være alene 2-3 gange om ugen i max 7 timer.. Og derudover det løse, fx handleture.. Er det rimeligt for disse hunde? Nogle selskabshunde kan jeg nemlig læse mig til, stort set ikke egner jeg til at være alene..

 

Bella er alene hjemme 6 timer om dagen + det løse, og der er ingen problemer. Hun lærte også hurtigt at være alene hjemme. 1 uge og så kunne vi gå og komme som vi ville. Og med hensyn til kattene, så bliver der nok ingen problemer, medmindre kattene ikke kan lide hunden :blink:

 

Til søster lagkage: Problemet er Bare at Bella lugter af støv, hver anden uge, men jeg ved ikke om det er unormalt?

Link til indlæg
Del på andre sites

De ville sku være alene 2-3 gange om ugen i max 7 timer.. Og derudover det løse, fx handleture.. Er det rimeligt for disse hunde? Nogle selskabshunde kan jeg nemlig læse mig til, stort set ikke egner jeg til at være alene..

 

Det lyder fair med hensyn til alene hjemme tiden, så hvis du er grundig med alenehjemme træningen burde hvalpen sagtens kunne lære at være alene hjemme i det tidsrum.. Det er dog mit indtryk, at selskabshundene kan have sværere ved at lære at være alene, da de jo er "avlet" til at være sammen med os mennesker.. Så jeg vil råde dig til, at være grundig med alene hjemmetræningen og minimum have 3 ugers ferie, hvor du kan træne alene hjemme og hvis du får problemer have penge lagt af til en adfærdsterapeut :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun svare mht Shih tzu.

 

Alene hjemmetræning var intet problem, efter en uge kunne hun sagtens være alene i nogle timer.

Nu kan hun sagtens være alene i 7 timer. Hun bliver bare aktiveret før og efter. Men stadig, vi har aldrig oplevet, at hun bed eller andet i møbler.

Hun havde nogle renlighedsproblemer, når hun var alene. Men det var mere, tror jeg, fordi hun spiser meget forskelligt. Hun kan stadig have nogle uheld engang imellem, hvis hun har spist rigtig meget. Men normalt går vi en pæn lang tur om morgen, så der intet problem.

Kiko gør aldrig. Tror måske hun har gøet 20 vuf på et år. Og de fleste har været gode vuf. Hermed mener jeg, f.eks. en dag jeg var hjemme hos mine forældre og sove. Så havde jeg lukket dør ind til soveværelset, så skulle min søster ind på værelse og i seng (der havde vi sovet en time) Kiko kunne høre puslen ved soveværelsesdøren og det faktisk først gang hun har gøet og virkelig ment det. Hun troede virkelig der kom nogen ind, så hun advarede mig der. Det foretrækker jeg.

Men ellers så har vi nærmest opfordret hende til at gø, bare for at hører, om hun kunne hehe... det lyder meget som en gammel mand, som hoster. Som sagt er det meget meget sjældent. Et andet eksempel er mine forældres nabos hund, den gøer hvergang nogen kommer ind i mine forældres indkørsel. Så en dag, så kunne man se på Kiko, at hun tænkte noget i stil med "er der noget galt? nabohunden synes, at der er noget galt! mor mor mor... advarsel!!" men igen hosten som en gammel mand hehe

Det er de to eneste gange, som jeg kan huske.. men der har været lidt flere. Men det på et år. Og vil sige det i hverfald er 3 mdr. siden sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden
Det lyder i hvert fald til, at af disse racer er det shih tzuen der falder mest ind i vores hverdag..

Hvordan med pelsen, klipper i jeres? I så fald hvordan, gør i det selv eller til frisør? Hvis i har billeder, må i meget gerne sætte dem ind :lun:

Fælder en shih tzu virkelig ikke?

Vi vil gerne holde Bella hvalpeklippet, da det er nemmere at holde, men der er også mange der bare lader det vokse. Når vi skal have hende klippet bliver det hos frisør.

 

Og ja det er rigtigt at en Shih Tzu overhovedet ikke fælder, og det gør en Havaneser heller ikke. Så det er lige et plus for begge racer :blink:

 

Billed et er fra en måned eller to siden, og vi havde ikke lige fået sat en tot i håret, så hun kunne ikke lige se så meget den dag :stupid:

 

 

Og billede to er fra da hun var lidt mindre :blink:

2011_0220_134645.jpg

2011_0113_082105.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden
Kan af en eller anden grund ikke se billederne.. Der står det er en ugyldig vedhæftning :hmm: men godt nok et kæmpe plus med fældning..

Nææ, ved du hvad jeg kan heller ikke se dem:hmm: Prøver lige at rette det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiko fælder ALDRIG :cool: ikke et eneste hår.

 

Jeg klipper hende selv. Desværre har jeg ikke nogle billeder på min com, hvor hun er klippet, som hun er nu. De her billeder, der har hun lidt mere fyldig end nu:rolleyes:

 

Klipning er ikke svært synes jeg. Jeg gør det med saks. Vi har snakket om frisør, det kan være vi gør det på et tidspunkt, men jeg har nu ikke noget problem med at klippe selv, og Kiko er helt rolig, når jeg gør det.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...