Hop til indhold

Hvordan klargøre I inden en udstilling?


Gæst maria&kenni
 Share

Recommended Posts

Gæst Røntved

Man bruger IKKE føntørre eller andet "pustegrej" på en finsk lapphund! Vores hunde (4 Finske Lapphunde) kommer i bad 2-3 gange om året. Før en udstilling bliver de børstet godt dagen før, og så når vi skal i ringen får de lige en hurtig tur, for at børste pelsen pænt over halsbåndet. Og noget af det der går igen på alle bedømmelserne er at de har flot og velpleget pels.

Potevoks bruger vi ikke, men har godt kunne bruge det en enkelt gang, hvor dommeren bestemte at vi skulle gå op og ned midt i ringen, og der var ingen tæppe.

Ps. Skal i til Spidshundeklubbens udstilling i Bredsten.

 

Hilsen Hans

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor lækker og velplejet en pels en hund har til daglig, syntes jeg det er en uskik ikke at vaske sin hund inden man går i ringen. Det er bare ikke fedt at pille i fedtet og beskidt pels på 50 hunde som dommer.

 

Ved der er mange racer hvor man ikke mener man bør gøre sådan noget. Har tidligere hørt det nævnt ved både aussier og bordere. Min holdning er, at man må gøre op med sig selv, hvor meget man vil udstilling. Vil man bare komme en gang i mellem og få et silkebånd i en vilkårlig farve, så behøver man ikke gøre alverden.

 

Men vil man gerne have certer, championater og placeringer, så bliver man nødt til at gøre noget ekstra. Såsom at lære at udstille på bedst mulig måde (hvordan hunden stilles, hvilken hastighed den skal vises i), samt gøre noget ud af klargøringen af hunden.

 

I forhold til potevoks, cola og andet er det langt fra alle steder, hvor man kan gøre sig forhåbning om tæpper. Har lige været i Tyskland og udstille, hvor vi to dage i træk fik fornøjelsen af poleret betongulv. Ubehageligt glat for både hunde og udstillere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Røntved

Vi har 2 champion hunde, 1 der lige har fået sit første cert, og den sidste skal prøve lykken i Bredsten. Vi udstiller de 4 lapper 10-12 gange om året, så vi er da rimerigt med. Vi kunne aldrig drømme om at komme med en snavset hund til udstilling, men en finsk lapphund skal ikke bades ret tit, dens pels er jo lidt anderledes end mange andre. Hvis den kommer ind og ligner en muddrepøl, venter jeg til den er tør og så en tur med børste. Er det meget slemt får de lige en hurtig skylning i lunken vand. Og som sagt, vi har kun fåer ros af dommerene for hundenes pelspleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo en lille selskabshunderace.. Så ved ikke om, havd jeg gør før en udstilling, er så relevant for dig..:genert:

Men jeg vil da gerne fortælle det alligevel..:mrgreen:

 

1-2 dage før, kører jeg hen til kennel-lowchen og så trimmer hun kræet i løveklip, så han er helt nyklippet. (Vi har flere gange snakket om, at jeg skal have lært at gøre det selv, men det er ikke heeelt sket endnu:genert:..

Det skal så til at ændres til 3-4 dage før.. For Dexter kommer til at se lidt for lyserød ud ved sine hvide aftegn.. Vi troede at det var lidt eksem engang.. Men det er bare hans 'grisefarvede' hud, som kan ses igennen;-)

Aftenen før kommer han i bad og vaskes med BB-shampoo.-. Jeg har ikke prøvet andre.. Men de virker rigtigt godt til ham og hans pels bliver virkelig blød og skinnende.. Og så dufter han dejligt af roser efterfølgende pga balsamen:lun: (Ja, her røg hans manddom så:lol:)

Han går i lidt tid og lufttørrer inden jeg føntørrer ham færdigt.. Hvis han ikke bliver føntørret til sidst, så filtrer han helt sindssygt! Når Dexter bliver føntørret lægger hans sig bare ned og blunder imens:lun: Luksusdyr!

 

Efterfølgende, tager vi en god time foran fjernsynet, hvor han bliver børstet grundigt igennem. Han ligger på skødet af mig og bliver vendt som en grillkylling alt efter hvor jeg er kommet til..:mrgreen:

Når han skal ud og tisse, er det med dækken på og så må han kun tisse op af ting.. Hvis han tisser på græspletter har han nemli en fantastisk evne til, at tisse ned af sine forben:roll:

På udstillingsdagen, bliver han luftet, så han kan tisse mm. en times tid før, at han skal i ringen.. Så kan evt. tis på pelsen nå at tørre..

Herefter hviler han i lidt tid igen.. Og så får han hen børstning, hvor pelsen bliver sat pænt.. Så er han klar til ringen:mrgreen:

 

Mht cola... Det kan man da ikke bruge til en hund med hvid pels på poterne.. kan man?

 

Og mht. dækken.. Er det et tyndt dækken, som hundene også har på indenfor indtil udstillingen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maria&kenni
Man bruger IKKE føntørre eller andet "pustegrej" på en finsk lapphund! Vores hunde (4 Finske Lapphunde) kommer i bad 2-3 gange om året. Før en udstilling bliver de børstet godt dagen før, og så når vi skal i ringen får de lige en hurtig tur, for at børste pelsen pænt over halsbåndet. Og noget af det der går igen på alle bedømmelserne er at de har flot og velpleget pels.

Potevoks bruger vi ikke, men har godt kunne bruge det en enkelt gang, hvor dommeren bestemte at vi skulle gå op og ned midt i ringen, og der var ingen tæppe.

Ps. Skal i til Spidshundeklubbens udstilling i Bredsten.

 

Hilsen Hans

 

Tak for dit svar:mrgreen:

 

Jeg må nu også indrømme at jeg ikke gjorde voldsomt meget inden det første skue vi var på.. Vi har jo så selvfølgelig også kun været der, men det var ogsp derfor jeg gerne ville hører hvad andre gjorde, så jeg kunne få fif og også gerne folk med samme race som jeg...

Jeg har også lagt et indlæg ind under spidshunde gruppen, herinde, men der var ingen respons, så derfor tænkte jeg måtte hørere noget fra folk her.

 

Og tak for alle de fine svar alle sammen :klap:Jeg syntes jeg kan bruge lidt fra jer alle sammen :banan:

 

Jeg må også indrømme at mine bestemt ikke er vilde med en føntørrrer, og tror også jeg får svært ved at overbevise dem om at det er okay..

Men alle skriver jo at det skulle gøre pelsen meget mere luftig og flot..?

 

Hmm nej vi har ikke meldt os til spidshundeklubbens udstilling i Bredsten, da vi syntes det er lidt dyrt og langt at tage.. :cry: Desværre.

 

Men det skal i vel? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maria&kenni
Uanset hvor lækker og velplejet en pels en hund har til daglig, syntes jeg det er en uskik ikke at vaske sin hund inden man går i ringen. Det er bare ikke fedt at pille i fedtet og beskidt pels på 50 hunde som dommer.

 

Ved der er mange racer hvor man ikke mener man bør gøre sådan noget. Har tidligere hørt det nævnt ved både aussier og bordere. Min holdning er, at man må gøre op med sig selv, hvor meget man vil udstilling. Vil man bare komme en gang i mellem og få et silkebånd i en vilkårlig farve, så behøver man ikke gøre alverden.

 

Men vil man gerne have certer, championater og placeringer, så bliver man nødt til at gøre noget ekstra. Såsom at lære at udstille på bedst mulig måde (hvordan hunden stilles, hvilken hastighed den skal vises i), samt gøre noget ud af klargøringen af hunden.

 

I forhold til potevoks, cola og andet er det langt fra alle steder, hvor man kan gøre sig forhåbning om tæpper. Har lige været i Tyskland og udstille, hvor vi to dage i træk fik fornøjelsen af poleret betongulv. Ubehageligt glat for både hunde og udstillere.

 

Jeg gav dem også et bad dagen inden, det syntes jeg også gør deres pels flot også får man også det værste snavs og skidt af.

 

Jeg har set du flere gange har skrevet om en shampoo af Chris Christensen

 

Ville det være smart at starte med denne?

Clean Start Clarifying Shampoo (Ren start - dybderensende shampoo)

 

og efterfølgende bruge denne, for at give mere fylde i pelsen?

Thick N Thicker Volume Foaming Protein ( Volumen protein behandling)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige tillade mig at kommentere lidt på det med vask og grooming af hund.

 

Jeg vil ikke kommentere på om finske lapphunde skal vaskes eller ej, men jeg vil måske sige det som mk101 ikke får sagt fordi hun er så høflig :mrgreen:

 

jeg har ligesom mk101 ofte siddet ringsekretær på udstillinger, og jeg vil sige.... der er det som står i kritikkerne og så er der det som dommerene siger til os vi ikke skal skrive......

 

Nogle dommere har det nemlig sådan at de lader deres ærlige mening sive ud mellem sidebenene til ringsekretæren/assistenten. -og ja, vi har mange gange hørt at hundene er beskidte, eller "hvorfor helvede lærer de ikke at ordne deres hund" osv. osv. osv. Og "det mindste de kunne gøre var vel at vaske den", dårligt trimmede osv.osv.osv.

 

-og ja, for god ordens skyld, så bliver man også kommenteret som handler. Eksempelvis glemmer jeg aldrig den amerikanske dommer der engang kommenterede. "There are ladies, and there are cows"

 

Så ved I det............

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jason skulle optimalt vaskes en gang ugentligt - men bliver nu vasket noget sjældnere :genert:

Børstes gør han en gang om ugen.

 

 

Op til en udstilling bliver han børstet, vasket og fønnet en uge før, kommer samme dag til en hundefrisør (da jeg ikke kan klippe ham og hun er selv pudelopdrætter). Så venter vi til aftenen før udstillingen, hvor han børstes, vaskes og fønnes. Inden han skal i ringen bliver han hurtigt børstet igennem igen og lige trimmet til

 

Tid:

Ugentlig børstning: ca. 1 time i gns (lidt længere tid hvis det har regnet i ugen - lidt mindre hvis det ikke har)

Børst + vask + føn: ca. 2 timer

Hundeklipperen: ca. 20 minutter hvis han er vasket

Færdiggørelse på udstillingsdagen: ca. 10 min

 

 

Alt i alt kan jeg se at jeg hellere vil stå med pelspleje til en dværgpudel end en spaniel :???: - 5 timer! Jeg ville dø!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Røntved
Jeg vil lige tillade mig at kommentere lidt på det med vask og grooming af hund.

 

Jeg vil ikke kommentere på om finske lapphunde skal vaskes eller ej, men jeg vil måske sige det som mk101 ikke får sagt fordi hun er så høflig :mrgreen:

 

jeg har ligesom mk101 ofte siddet ringsekretær på udstillinger, og jeg vil sige.... der er det som står i kritikkerne og så er der det som dommerene siger til os vi ikke skal skrive......

 

Nogle dommere har det nemlig sådan at de lader deres ærlige mening sive ud mellem sidebenene til ringsekretæren/assistenten. -og ja, vi har mange gange hørt at hundene er beskidte, eller "hvorfor helvede lærer de ikke at ordne deres hund" osv. osv. osv. Og "det mindste de kunne gøre var vel at vaske den", dårligt trimmede osv.osv.osv.

 

-og ja, for god ordens skyld, så bliver man også kommenteret som handler. Eksempelvis glemmer jeg aldrig den amerikanske dommer der engang kommenterede. "There are ladies, and there are cows"

 

Så ved I det............

 

Jeg har osse set Lapphunde der ikke var rene og velplejede, og det blev kommenteret meget direkte af dommeren:-D Men du er da meget velkommen til at komme og hilse på hundene, du får ikke snavsede fingre, og der er altid kaffe på kanden:blink:. Vi er bla. i vejen alle dagene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har osse set Lapphunde der ikke var rene og velplejede, og det blev kommenteret meget direkte af dommeren:-D Men du er da meget velkommen til at komme og hilse på hundene, du får ikke snavsede fingre, og der er altid kaffe på kanden:blink:. Vi er bla. i vejen alle dagene.

 

Vejen... Nej, der er jeg skredet sydpå til udstilling :mrgreen:

 

jeg er såmænd græsk katolsk om I vasker jeres hunde eller ej, eller hvordan I groomer dem osv. Jeg ville bare lige fortælle hvordan vi oplever det fra dommerbordet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Carlo skal på sin første udstilling på fredag (er også min første).. Jeg havde ham i bad i lørdags for lige at teste en shampoo kombination.. Det tog mig 4 timer..

 

Han kommer også i bad på torsdag og blandingen lyder:

 

Clean start

White on white (Med en lille bitte smule black on black i)

Thick'n'thicker

Aloe vera balsam

 

Det tager ca en times tid +/-

 

Så ryger han på bordet og bliver fønet (har bestilt en blower i Tyskland, men den når nok ikke at komme)..

 

Han bliver simpelthen så lækker efter et bad.. Glæder mig meget til fredag..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...