Hop til indhold

Tisser som provokation

Gæst MNJ
 Share

Recommended Posts

Vi har en rigtig dejlig han hund på 7 år.

I efteråret 2010 døde hans mor og siden har han været alene hund.

I dagtimerne (når vi er på arbejde) samt om natten er han i vores garage, hvor der er adgang til en udendørs hundegård.

Han må gerne sove inden for i hans kurv om natten, men han foretrækker at komme ud i garagen.

MEN han er begyndt at tisse op ad reoler, barnevogns understel, drengenes traktor, spanden med hundefoder.....

når min mand eller andre kommer hjem og eks. går på toilet før han lufter hunden.

Her til morgen tissede den igen i garagen inden vi var kommet ud til ham, dvs. han kunne hører vi var oppe. For at nævne nogle eksempler.

Vi føler, at han provokere os bevidst og vi er ved at blive skøre, af man ikke kan fortage sig noget uden han skal tisse.

Vi har forsøgt at åbne døren fra hundegården ud til haven, inden man går på toilet (hvorfor går vi ikke bare med ham, når vi kommer hjem?? -> min mand er lastbilchauffør og er meget trængende når han endelig kommer hjem, men det tager ikke langtid).

Jeg er godt klar over vi ikke kan give ham ligeså meget opmærksomhed, som hans mor gjorde, men syntes ikke han bliver snydt.

Håber nogle kan fortælle de har prøvet noget lignende og har et rigtig godt råd.

På forhånd tak!

MNJ

Link til indlæg
Del på andre sites

han bruger 2/3 af sin tid i en garage !

hvis ikke det er noget fysisk han fejler er det klart separations angst i en eller anden form, han er vant til at have en anden hund hos sig men nu er han helt alene, men nu ser han jer kun 6-7 timer ud af 24 timer, det er der ikke mange hunde der ville "nyde", slet ikke når de ikke er "velkommen" i hjemmet hos sin "flok".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over vi ikke kan give ham ligeså meget opmærksomhed, som hans mor gjorde, men syntes ikke han bliver snydt.

Jeg tror bestemt ikke det har noget med opmærksomhed at gøre, to hunde imellem. Det er den tryghed en anden hund har skabt for ham, og som pludselig er væk uden at blive erstattet af en anden tryghed (jeg kan forstå han tilbringer det meste tid alene?)

Jeg tror, ligesom Guanomo, at han er angst for at være alene.

Edit: Og så håber jeg ikke I skælder ud når han tisser !

Link til indlæg
Del på andre sites

han bruger 2/3 af sin tid i en garage !

hvis ikke det er noget fysisk han fejler er det klart separations angst i en eller anden form, han er vant til at have en anden hund hos sig men nu er han helt alene, men nu ser han jer kun 6-7 timer ud af 24 timer, det er der ikke mange hunde der ville "nyde", slet ikke når de ikke er "velkommen" i hjemmet hos sin "flok".

Jeg tænkte det samme... Prøv at tænke over, hvor radikalt anderledes hans liv er blevet nu. Det må være en stor omvæltning, og han er meget alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre..

Sov han sammen med hans mor i garagen? For hvis det har været en vane i 7 år, skal i nok lukke af ud til garagen, og vænne ham til at sove sammen med jer. Det er rigtig mange timer at være alene, hunde er flokdyr - men de er også vanedyr. Så måske synes han slet ikke det er rart at sove derude alene, men han er jo vant til det....

Lyder som om han er rigtig trist over at have mistet sin mor, og måske endda forvirret og bange over det, hvis han ikke ved hun er død, så er hun jo bare forsvundet fra den ene dag til den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Provokation, NEJ- han er for meget alene og måske uden tætte relationer til jer, da han jo ikke er vant til alenetilværelsen.

Jeg ville mere vurdere det til dårlig vane pga kedsomhed og måske tillige med ,at han faktisk er depressiv, trist og rigtig ked af det.

Hundens fantasi rækker ikke til bevidst provokation, men nogle hunde vil under ikke optimale forhold jo udvikle uønsket adfærd, som her, og negativ opmærksomhed kan være bedre end slet ingen opmærksomhed.

Jeg tror bestemt, at hvis hunden inddrages mere i familielivet med gode oplevelser med jer, leg , gode ture osv, vil den stoppe dette markeringstisseri.Måske er det en slags overspringshandling , bare for at foretage sig noget.

Tænk over - hvad I kan ændre i hans tilværelse og negliser dette tisseri, hvis ikke i lige står og ser det ske, så selvfølgelig et NEJ. Og brug Rodalon til afrens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at den er svær, jeg har en hanhund, som tisser op ad noget, hvis jeg går ind i et andet rum, eksempelvis går på toilettet, selvom der er åbent fra huset og ud, nærmest hele dagen (jeg er hjemme hele dagen), så det kan muligvis skyldes noget seperationsangst, som jeg også gætter på er din hunds problem.

Så har jeg et par andre hanhunde, som partout skal pisse (jo de pisser

:( ) op ad alting, uanset hvad det er, når de er ude -parasoller, blomsterkummer, havestole, buske og træer, træsko og andet, der tilfældigvis er i nærheden :evil:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dejlige han hund har altid været i pleje hos vores forældre, når hans mor var i løbetid. Der har aldrig været problemer før, nu her i starten af 2011.

Det skal lige siges at han ikke tisser/pisser hele tiden, men kun når vi kommer hjem og ikke giver ham hans tur, når vi kommer hjem eller som de sidste par morner når vi er ved at stå op.

Vi har altid gået mindst tre ture med ham om dagen. Nogle dage cykler og løber vi med ham ud over de daglige ture, og vi tager ham gerne med, når vi kan.

Måske har I ret.. mht. seperationsangst /opmærksomhed - vi tager det ihvertfald op og tvinger ham til at sove inde.

Buddha//: Jeg har haft så meget med dyr at gøre gennem hele mit liv, så jeg ved hvor vigtigt det er at også dyr får lov til at sige farvel. Derfor lagde vi hende på et tæppe, hvor først vores små drenge kunne sige farvel, derefter fik vores hanhund lov til at være sammen med hende, og det var tydeligt at se, at han godt forstod, hun var død. Herefter begravede vi hende et sted, hvor han ikke så.

Han er en dejlig og lækker han hund, og vi er meget glad for ham - han er jo en del af vores familie.

At skælde ud over noget man ikke har set, virker omvendt.. hunden vil jo tro, det er noget den har gjort i nuet, der er forkert.

Når problemer opstår eks. som mit, bliver man nok lidt "blind" for man har svært ved at tage de optiske briller på og se ind ad og finde løsningen.

Tak for alle jeres råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dejlige han hund har altid været i pleje hos vores forældre, når hans mor var i løbetid. Der har aldrig været problemer før, nu her i starten af 2011.

Det skal lige siges at han ikke tisser/pisser hele tiden, men kun når vi kommer hjem og ikke giver ham hans tur, når vi kommer hjem eller som de sidste par morner når vi er ved at stå op.

Vi har altid gået mindst tre ture med ham om dagen. Nogle dage cykler og løber vi med ham ud over de daglige ture, og vi tager ham gerne med, når vi kan.

Måske har I ret.. mht. seperationsangst /opmærksomhed - vi tager det ihvertfald op og tvinger ham til at sove inde.

Buddha//: Jeg har haft så meget med dyr at gøre gennem hele mit liv, så jeg ved hvor vigtigt det er at også dyr får lov til at sige farvel. Derfor lagde vi hende på et tæppe, hvor først vores små drenge kunne sige farvel, derefter fik vores hanhund lov til at være sammen med hende, og det var tydeligt at se, at han godt forstod, hun var død. Herefter begravede vi hende et sted, hvor han ikke så.

Han er en dejlig og lækker han hund, og vi er meget glad for ham - han er jo en del af vores familie.

At skælde ud over noget man ikke har set, virker omvendt.. hunden vil jo tro, det er noget den har gjort i nuet, der er forkert.

Når problemer opstår eks. som mit, bliver man nok lidt "blind" for man har svært ved at tage de optiske briller på og se ind ad og finde løsningen.

Tak for alle jeres råd :)

Tusinde tak for uddybning af jeres hundehold :klap::5up:

Det lyder jo godt, han kan tisse når i kommer hjem fordi han er så glad for at se jer at han ikke kan holde det i sig også.

Håber det med han sover inde hjælper på det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites