Hop til indhold

Orijen


Gæst SikkeEtHundeliv
 Share

Recommended Posts

Det lyder jo fint.

Hvordan kan det så være så mange er imod korn i foder?

 

Jeg har engang læst det er fordi de ikke kan "bruge" det til noget men det lyder forkert i forhold til dit indlæg.

Måske har det været i sammenhæng med at de billige mærker ofte bruger korn I STEDET FOR kød? :vedikke:

 

Problemet opstår så vidt jeg har fundet ud af fordi der ikke skelnes mellem kulhydrater og korn. Fordi hunde ikke har et etableret behov for kulhydrater som der er for protein og fedt, er det efterhånden blevet til at så har de ikke gavn af det overhovedet. Da korn er en type kulhydrat drager de heller ikke nytte af kornprodukter, som ikke er en rigtig slutning.

 

Det er rigtig at de typer korn som indeholder gluten skal man være meget tilbageholdende med da gluten kan skabe problemer i fordøjelsen, især hvede. Mange ligesom glemmer at kulhydrater er mange ting - rodfrugter for eksempel, bælgfrugter, grønt, frugt o.s.v. som tilføjer nogle rigtige gode ting som fiber, antioxidanter, vitaminer, mineraler, kræfthæmmende stoffer o.s.v. Brun ris er også glutenfri og indeholder en god type fiber.

 

Men du har så evig ret - industrien har misbrugt hundens evne til at kunne udnytte kornstoffer og brugt deres proteiner i stedet for de animalske kilder (kød, fisk, mejeri) fordi de er billigere end kød. Så kan hunden få problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

jeg har saa faaet at vide af en dyrlaege, at visse korntyper omdannes til sukker naar det fordojes af hunden. bl.a majs og kartofler, og det der ved kan forvaerre sukkerindholdet i blodet.:hmm:

 

Alle kulhydrater omdannes til glukose som er den eneste energikilde hundens krop kan bruge, især hjernen fungerer ikke uden glukose. Det er de enkle kulhydrater som nedbydes hurtige mens de komplekse er langsomme men de ender alle deres dage som glukosesukker. Kulhydrater med en høj glykæmisk tal som kartofler og majs hører til de hurtige og skal helst ikke spises udelukkende men med måde i sammenhæng med de langsomme og med protein. Og ikke hver dag år ind og år ud. Det er også det der indgår i en balanceret kost, også for mennesker. Ensidig kost er ikke sund om man er hund eller menneske, det er bare mængden der varierer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Ja, det synes jeg ogsaa;-)

Jeg har været langsom om at komme igang med at søge viden omkring det og det er først efter jeg har lagt mærke til at Basse altid er sulten jeg er begyndt at søge viden omkring det.

 

Spændende læsning og rart med mennesker der ved meget om det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo lige fået Orijen og Acana vejledning hos en forhandler. Det skulle eftersigende være sammen producent - forskellen er udover det højere proteinindhold i Orijen, at Orijen er tørret ved lav temperatur og derfor skulle de fleste vitaminer og mineraler være bedre bevaret end i Acana, hvor pillerne er tørret ved "normal" temperatur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Mine hunde har fået Orijen i lidt over en måned, og de ser ud til at fungere rigtig godt på det. Før fik de Kingsmoor, men det duede ikke - de sked dobbelt så meget og tabte sig, selv om de fik mere end anbefalet dosis.

Min tidligere hund fungerede heller ikke på Kingsmoor.

 

Er der kun 1 side hvor man kan købe Orijen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv
Det kan sikkert betale sig at købe det hjem fra nogle af de tyske foder-hjemmesider.

Kender vist ingen tyske fodersider :genert: Er vant til kun at købe foder hos den lokale dyrebutik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender vist ingen tyske fodersider :genert: Er vant til kun at købe foder hos den lokale dyrebutik.

 

Prøv at kigge på de her sider:

 

Orijen Hundefutter günstig bei zooplus

Hundefutter, Trockenfutter, Hunde Trockenfutter günstig kaufen| Petshop.de

Orijen Hundefutter aus Kanada | Hunde

tierspeisekarte.de | Orijen

 

Umiddelbart er der lidt under 100 kr. pr. pose at spare i forhold til danske priser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber også via Zooplus, det kan godt svare sig især hvis man skal have mere end foder :blink:

 

De sidste gange har jeg købt via den engelske zooplus side: www.zooplus.co.uk, da der har været penge at spare i forhold til den tyske :-D

 

Det skifter meget synes jeg, også med rabatter osv, så jeg laver altid en kurv med de samme varer på både zooplus.co.uk og zooplus.de, og så regner jeg den samlede pris inkl. fragt og evt. rabat ud på valutaurser.dk - det giver et hurtigt overblik fordi der også er prisforskel på tingene på tværs af siderne :5up:

Btw, så er der vidst kommet en zooplus.dk, men den virker ret dyr.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst SikkeEtHundeliv

Igår aftes kl 23 ca modtog jeg Orijen og hundene er vilde med det. Jeg købte samtidig plak off men er i tvivl om det er så smart at hælde udover foderet?

 

Jeg tænker mere at det jo måske bare vil blive liggende i skålen.

 

Nogen erfaringer med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...