Hop til indhold

Spids hunde


Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Hvordan kan det egentlig være at spidshunde er den eneste kategori (hvis det er rigtigt?) af hunde som ikke er inddelt efter egenskaber, men efter udseene?

 

FCI Gruppe 1 – Hyrde og Kvæghunde

FCI Gruppe 2 – Schnauzere, pinschere, molosser og sennenhunde

FCI Gruppe 3 – Terriere

FCI Gruppe 4 – Gravhunde

FCI Gruppe 5 – Spidshunde

FCI Gruppe 6 – Drivende jagthunde og schweisshunde

FCI Gruppe 7 – Stående jagthunde

FCI Gruppe 8 – Apporterende jagthunde

FCI Gruppe 9 – Selskabshunde

FCI Gruppe 10 – Mynder

 

 

Kom til at tænke på det forleden, da jeg oprettede en anden tråd med et spørgsmål om nogen kunne forslå en bog om træning af spidshunde. Hvor Ascha gjorde mig opmærksom på at spidshunde jo er vidt forskellige hunde med MEGET forskellige egenskaber (viste det jo godt i forvejen, havde bare ikke lige tænkt over det).

 

 

 

Nu kom jeg så lige til at tænke på det igen, i forbindelse med tråden om hvilke racer man aldrig ville eje (http://www.hunde-forum.dk/debat/24197-den-race-vil-jeg-bare-ikke-eje.html) hvor rigtig, rigtig mange fravælger alle spidshunde racer med begrundelsen at de er for selvstændige. Det er jo fint nok hvis man ikke øsker sig en spidshund, det kan der jo være mange grunde til, men er det ikke lige før at racerne inden for gruppe 5 er så forskellige at det er umuligt at udtale sig om dem samlet?

Altså der findes jo både hyrde racer, selvskabshunde racer, jagt racer, vagt racer osv. ud over træk racerne, som måske er dem som folk normalt tænker på, når de tænker spidshund?

 

 

Hvad har spidshundene egentlig til fælles, andet end udseenet?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder spidshunde og racer af oprindelige typer, spidshundene kommer fra mange forskellige steder i verdenen, og er så blevet brugt/fremavlet til ligeså forskellige ting. Men de er nu delt lidt mere op, der er 8 under-sektioner:

 

1 Nordiske slædehunderacer

2 Nordiske jagthunderacer

3 Nordiske gårds- og hyrdehundracer

4 Europæiske spidshunderacer

5 Asiatiske spidshunderacer og beslægtede racer

6 Primitive racer

7 Primitive jagthunderacer

8 Primitive jagthunderacer m/ridge back

 

Jeg ved ikke hvorfra den første spids kom, hvis man kan sige det sådan, men deres brede arbejdsegenskaber har gjort, at de kunne bruges i mange forskellige sammenhæng - jage, vogte, trække, hyrde etc. Størstedelen (hvis ikke alle) har været brugt til noget specifikt, og mange har været enormt vigtige for menneskerne.

 

Gø er faktisk også en egenskab, så kan man diskuterer hvor vellidt det så lige er nu til dags :mrgreen:

Redigeret af Buddha
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder spidshunde og racer af oprindelige typer, spidshundene kommer fra mange forskellige steder i verdenen, og er så blevet brugt/fremavlet til ligeså forskellige ting. Men de er nu delt lidt mere op, der er 8 under-sektioner:

 

1 Nordiske slædehunderacer

2 Nordiske jagthunderacer

3 Nordiske gårds- og hyrdehundracer

4 Europæiske spidshunderacer

5 Asiatiske spidshunderacer og beslægtede racer

6 Primitive racer

7 Primitive jagthunderacer

8 Primitive jagthunderacer m/ridge back

 

Takker:-D

 

 

 

Gø er faktisk også en egenskab, så kan man diskuterer hvor vellidt det så lige er nu til dags :mrgreen:

 

Ah! Og jeg som tænkte de ikke havde andet end udseenet tilfælles:mrgreen::stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...