Hop til indhold

Den race vil jeg bare IKKE eje...


Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en anden debat fik jeg ideen til denne tråd.

 

Et sted udtrykker nogen at der er enkle racer de ser som "kedelige" og bare ikke ville eje en sådan. Udtrykket kedelig skal dog ikke misforståes som at man ser hunden som kedelig men nok mere et udtryk for at der er tale om en race om ikke siger en noget.

 

Jeg elsker leverposteg men tyns den er kedelig uden bacon eller en rødbede :blink:

 

Hvilke racer har du det sådan med og giv evt en forklaring på hvorfor.

 

Jeg har det med Lappen, dalmatineren, retriveren og mynden. Det er racer der bare ikke siger mig noget men som jeg bestemt syntes er både søde, gode og rare.. så længe der er naboens og ik min.

Jeg kan ganske enkelt ikke se mig selv med en af de racer, måske fordi det er racer som på et tidspunkt var alle mands eje og man så dem i overflod.

(mynden var i 70érne ret udbredt i kbh´s området, men her i det sønderjyske indrømmer jeg dog at jeg ikke har set mere end en enkel eller to).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 152
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Inspireret af en anden debat fik jeg ideen til denne tråd.

 

Et sted udtrykker nogen at der er enkle racer de ser som "kedelige" og bare ikke ville eje en sådan. Udtrykket kedelig skal dog ikke misforståes som at man ser hunden som kedelig men nok mere et udtryk for at der er tale om en race om ikke siger en noget.

 

Jeg elsker leverposteg men tyns den er kedelig uden bacon eller en rødbede :blink:

 

Hvilke racer har du det sådan med og giv evt en forklaring på hvorfor.

 

Jeg har det med Lappen, dalmatineren, retriveren og mynden. Det er racer der bare ikke siger mig noget men som jeg bestemt syntes er både søde, gode og rare.. så længe der er naboens og ik min.

Jeg kan ganske enkelt ikke se mig selv med en af de racer, måske fordi det er racer som på et tidspunkt var alle mands eje og man så dem i overflod.

(mynden var i 70érne ret udbredt i kbh´s området, men her i det sønderjyske indrømmer jeg dog at jeg ikke har set mere end en enkel eller to).

 

Du ved godt at en "retriever" er 5 forskellige racer, ikk?:engel::engel: Bla. labradoren:engel:

 

Men derudover... Så er der mange racer, jeg ikke kommer til at eje. En Chinese Crested ganske enkelt fordi den er ulækker at røre ved og meget lidt køn..

 

Mange racer synes jeg er grimme og andre igen er bare for meget til mig..

 

Men der er så mange, at jeg ikke orker at sidde og nævne dem her:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at mange terriers og mynder er skønne hund - særligt mange terriers er enormt charmerende. Men det er ikke racer, jeg selv vil have, da jeg er mere til de mere samarbejdende racer. :-)

 

Jeg skal heller aldrig have en af molosserne, da de ikke egner sig specielt godt til den type træning, jeg godt kan lide (f.eks. agility).

 

Beagler er megakære :lun: - men i udgangspunktet heller ikke samarbejdende nok for min smag, og vil jeg også gerne være nogenlunde sikker på, at jeg kan lære min hund at gå løs uden at risikere, at den stikker af. Det samme gælder vel de andre støvere.

 

Jeg er VILD med de forskellige slædehunderacer rent udseendesmæssigt :hjerte:, men igen er der nogle ting omkring samarbejdsvilje og det at gå løs, der ikke matcher mine ønsker. Og så tror jeg slet ikke, at jeg kan leve op til de racers krav om motion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Schæfer, Afganer (pga pelsen), poms, Chi, Rottweiler, Bokser, Sankt berner, diverse spaniels, Border Collie og nok de fleste af hyrdehundende, pudel og gravhund.

 

Er bla. opvokset med en cocker og en blanding mellem cocker og springer.

Var super glade for dem men ikke en hund jeg selv ville købe.

 

Er nok mest til retrivere især Toller og Flat Coated. Spidshunde især Alaskan Malamute og settere især Gordon. indenfor Brugshunde er jeg til Dobermann

 

Alaskan Malamuten har altid været min hjerte hund men lad os se om ikke en Toller kan lave om på det nu jeg ikke har kræfter til en Malamute mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er godt nok mange racer, jeg aldrig ville eje!!

Alle racer inden for kategorien terriere, spidshunde og jagthunde (og det er mange racer!).

Herudover vil jeg ikke eje hunde, der er usunde. Det gælder forskellige bulldogs, udstillingsvarianter af hunde som schæfer og lign, mops, cavalier osv. Alle racer, der er manipuleret i så høj grad, at de har alvorlige sundhedsmæssige skavanker holder jeg mig fra.

 

Uintelligente hunde er heller ikke mig, ligesom meget selvstændige hunde også er streget af listen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er godt nok mange racer, jeg aldrig ville eje!!

Alle racer inden for kategorien terriere, spidshunde og jagthunde (og det er mange racer!).

Herudover vil jeg ikke eje hunde, der er usunde. Det gælder forskellige bulldogs, udstillingsvarianter af hunde som schæfer og lign, mops, cavalier osv. Alle racer, der er manipuleret i så høj grad, at de har alvorlige sundhedsmæssige skavanker holder jeg mig fra.

 

Uintelligente hunde er heller ikke mig, ligesom meget selvstændige hunde også er streget af listen.

 

Hvilke racer er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja okay - det er nok lidt løst formuleret. Jeg mener unintelligente hunde ift. arbejdsintelligens. Dvs. hunde der indlærer langsomt er ikke min kop the.

 

Glemte at tilføje mynder til racegrupper jeg aldrig skal eje.

 

Mener du bestemt indlæring f.eks. lydigheds øvelser eller indlæring i almindelighed for der synes jeg der er en forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at jeg ville kunne med langt de fleste racer, hvis det kun var sindet jeg skulle tage hensyn til, måske ikke lige som mit liv er pt. men hvis jeg så bort fra det synes jeg de fleste racer er dejlige på hver deres måde, til hver deres ting :hjerte:

For mig er der bare så mange fysiske træk jeg har det dårligt med, at det udelukker rigtig mange racer og næsten ville være nemmere at nævne de racer som jeg kunne se mig selv med, end omvendt:

 

Alle racer med øjne som hænger sådan at man kan se rødt kød under, hunde hvis kropsbygning eller hudfolder gør at de ikke kan holde sig selv rene, føde selv eller som savler. Hunde med ben som "vender forkert", skæg i ansigtet så grene og madrester sætter sig fast, eller med så lang/fin pels at jeg ikke ville kunne lade den løbe i skoven. Og især hunde, hvis fysik gør at de er meget disponerede for sygdomme, det ville jeg ikke have nerver til:oops:

 

Det betyder ikke at jeg ikke kan synes at en engelsk bulldog eller en snauzer kan være utrolig smuk og charmerende, bare at jeg ikke selv ønsker at eje en:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du bestemt indlæring f.eks. lydigheds øvelser eller indlæring i almindelighed for der synes jeg der er en forskel.

 

 

Indlæring i al almindelighed. Eksempelvis ChowChow, nogle mynderacer osv. Det betyder jo ikke at hundene ikke er knaldygtige til noget andet, men ift. indlæring og samarbejde er de ikke i top.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke så meget til de små hunderacer - alt under knæhøjde er en no go for mig (måske lige med undtagelse af en engelsk bulldog). Bryder mig ikke om hunde med lav gø-tærskel - altså hunde, som er meget vokale, så som pom'er.

Men som så mange af jer allerede har skrevet, så er det ikke fordi jeg ikke kan lide små hunde, de er bare ikke for mig.

Personligt er jeg til molosserne, og det vil der være mange, som ikke er. Det er jo det, der er så skønt - altså der er noget for os alle:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det er nemmere at nævne de racer jeg VIL eje, end dem jeg ikke vil :oops:

 

Jeg er er så bange for at træde nogen over tæerne, for alle andres hunde er som regel altid er skønne når det bare ikke er mine - Og ville så nødigt, at nogen føler man taler dårligt om deres racer, for kan jo godt nyde andres hunde, selvom de slet ikke passer til mit temperament.

 

Men når det er sagt, så er jeg ikke til racer der er avlet ekstreme og ikke kan klare en heldagstur i skoven med fuld fart på.

 

Jeg orker heller ikke pelspleje og synes det er noget fanden har skabt, da mine hunde bliver brugt meget og får lov at bevæge sig i terræn som ikke egner sig til f.eks en afghaner eller en silkyterrier - Mm. de var klippet helt korthårede.

 

De meget selvstændige racer er heller ikke noget for mig - Det være sig nogle spids/trækracer, selvom jeg synes de er så uendeligt smukke og så vidunderligt oprindelig og for mig ser ud som en hund skal se ud. :lun:

 

De fleste jagt racer er heller ikke noget for mig, da jeg ynder at have mine hunde løse mange steder og ikke har temperament til at arbejde med jagt instinktet, så det er forsvarligt at have dem løse.

 

Men hyrdehunde og de linier af samarbejdende brugsracer der stadig har de oprindelige arbejdsegenskaber i behold :lun::lun::lun:

Det er lige mig.... En hund der kan og vil samarbejde og som nyder at arbejde med sin føre.... Der findes ikke noget bedre.

Jeg elsker at arbejde med en hund, der virkelig nyder sit arbejde og som er nem at motivere til at vælge mig fremfor alt muligt andet.

 

Kaia er fuldstændig udenfor kategori og viser at der er undtagelser fra reglen... Hun er jo en blanding af cavlier, coton og franskbulldog - alle racer jeg ikke ville eje i renracet form.

Men hun har fået alt det gode fra alle de racer, og så er det blandet sammen i en uimodståelig pakke.

 

Så intet er så fast at et enkelt fantastisk individ ikke kan få mig på afveje :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en lang, lang liste baseret på fysiske skavanker, mulige sygdomme, fysisk formåen, krav til motion eller mangel på samme og så garanteret en masse fordomme.

F.eks. har jeg altid syntes at lab'er var så rare at de næsten var kedelige. Så fik vi lov til at få en hvalp og træne ham et års tid. Hold K... for en lækker hund, jeg glemmer ham aldrig. Sådan tror jeg jeg ville få det med næsten alle slags hunde, hvis jeg fik tid og ro til at arbejde med dem. Men - som en tidligere har skrevet - det er lidt dumt at købe en 60 kg. hund når man elsker agility:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Selskabsracer og generelt racer der ikke kan bruges til noget, brugsmæssigt. Jeg elsker at se en hund lave det den er skabt til, og arbejde med en hund der har en enorm drift, og bare er PÅ. Synes det er spændende at arbejde med, og generelt arbejde med at styre driften og arbejde sammen med hunden. Synes jeg bliver helt høj af det og det er fedt, den glæde der lyser ud af hundens øjne, når man har lavet noget fedt sammen og det fungere :lun: - Det kunne jeg ikke undvære og racer der ikke har det, kommer jeg nok ikke til at eje lige forløbig...

 

Meeeen måske jeg ændre mening om nogle år :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha der er mange racer jeg ikke ville eje :genert: Jeg kan ikke finde en eneste hunderace, som jeg ikke kan finde noget charmerende eller skønt ved, men det betyder ikke, at jeg ville eje dem...

 

Alle terriere, mynder, molosser og støvere ville umiddelbart være no go for mig, det samme med de fleste hyrdehunde og selskabsracer...

 

Jeg er vist bare jagthunde-menneske :mrgreen: men når jeg bliver rigtig gammel, så tror jeg, at jeg bliver nødt til at have en engelsk bulldog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv

Alle former for terriere - Det ér bare ikke til mit temperament.

Selskabsracer - De passer heller ikke til mit temperament.

 

Mastiffer - Elsker Bullmastiffen men vil ikke eje en mastiff.

For stor og for savlende.

 

Fladsnudet racer - Jeg synes det er så synd de avler på det.

 

Mine racer er Labberen og Cockeren

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende at læse de forskellige ønsker til en hund og hvad de ikke er til :-)

 

Personligt ville jeg ikke have en stor hund, da jeg gerne vil have en hund, som lige kan hoppe op på min crosser og køre med - det er så dejligt praktisk!

Og så vil jeg heller ikke have en hund, som er alt for selvstændig - men heller ikke en, som bare gør ALT rigtigt. Kan godt lide, at der er lidt bandit i hunden :lol:

 

Nu gør min pelsallergi, at det ikke er en mulighed alligevel, men ville holde mig fra jagthunde og andre hunde, hvor jeg ville være bange for deres jagt-gen tog over og de ikke ville komme, når jeg kaldte. Det har jeg nok af bare med Lumi, hvis det er en sjov kat :stupid:

Og så ville jeg heller ikke få en hund, hvor racen er avlet, så der er fysiske problemer med at føde normalt eller vejrtrækning.

Desuden er jeg blevet meget glad for agility, så hunden skal også være egnet til det :banan:

 

Meeeeen...pga. min allergi, så ville jeg kunne finde på at anskaffe mig allergivenlige racer :slem:

 

Og så vil jeg kun have hunhunde :oops: Synes jeg møder så mange hanhunde, hvor ejerne spørger om Lumi er en hanhund - fordi deres hund ikke kan med andre hanhunde. Så vil være bange for at øge risikoen for overfald ved at få en hanhund...og tænker jeg også det må være hårdt nogle gange, når hunhundene er i løbetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, hvor skal man begynde :hmm:

 

Alle ruhårede hunde - jeg har kendt mange skønne og søde, men jeg kan bare ikke røre ved dem. Det giver mig simpelthen fysisk ubehag, og får mig til at føle at jeg skal vaske hænder hele tiden :genert:

 

Alle hunde under knæhøjde. Ved godt det er en grov generalisering, men de siger mig bare ligesom ikke rigtig noget... Der er enkelte små racer, de hårløse, Pudel og Whippet, som jeg godt kan lide (med de findes også alle i over knæhøjde ;-) )

 

Trimme/klippe/frisere racer. Det gider jeg bare ikke.

 

Spidshunde. Så kunne man lige så godt have en kat :vedikke:

 

Hyrdehunde af Border Collie typen. De er ligesom den irriterende elev i klassen, der altid sidder med fingeren oppe og skriger "mig, mig, ta' mig!" - og bagefter mobber de andre i frikvarteret :lol:

Der følger også ofte en bestemt hundeejertype med, der tror at de er Guds gave til hundetræning, og kvalificeret til at løse enhver form for adfærdsproblem hos enhver race, hvis de har klaret at vinde et klubmesterskab med en Border Collie.

Gør det samme med en mastiff, vil jeg være imponeret :5up:

 

Sygelige racer. I ved godt selv hvilke der er tale om, også jer der har dem.

 

OBS: Ovenstående er kun personlige holdninger, jvf. trådstarters oplæg, og skal ikke tages som alment gældende påstande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Spændende tråd egentlig ;-)

 

Uha der er rigtig mange racer jeg ikke vil eje. Ikke fordi jeg ikke bryder mig om racerne, men simpelthen fordi de ikke vil passe til mig og vores hverdag og så er der selvfølgelig personligt nogle racer jeg slet ikke bryder mig om.

 

Jeg vil ikke have en hund under knæhøjde (der kan være et par enkelte undtagelser), men på den anden side skal den heller ikke være i moloser str. (igen kan der være enkelte undtagelser) den skal ikke være ruhåret (jeg bryder mig heller ikke så meget om at røre deres pels). Jeg gider ikke en hund der savler eller har en lav gø terskel, samt den skal have en naturlig "will to please" og så kan jeg vist generelt godt lide at de har lidt pels (dog ikke alt for meget) det er ikke fordi jeg elsker at frisere og trimme/klippe, men syntes det er dejligt at have lidt pels at rode rundt i og så fælder de på en helt anden måde (vores labrador fælder feks. meget mere end vores 2 flatter og hans hår er bare alle vegne)

 

Generelt tror jeg aldrig jeg får en hund fra disse racegrupper:

 

Terrier

Spidshunde

Selvskabshunde

Mynder

vagt og gårdhunde (det skulle dog lige være en newfoundlænder eller broholmer)

drivende jagthunde (det skulle dog lige være en Rhodesien ridgeback)

 

Så jeg er vist mest til de stående eller apporterende jagthunde og et par enkelte hyrderacer. Dem jeg kunne overveje er:

 

Flat coated retriever (har jeg nu og det er helt sikkert ikke den sidste)

Engelsk springer spaniel

FT springer spaniel

welsh springer spaniel

Cocker spaniel

Stabyhound

Drentsche patrijshound

Kleiner munsterlander (jeg kan desværre ikke lave prikker over u og a på min pc lige i øjeblikket :vedikke:)

Engelsk setter

Border collie

Australien Shepherd

 

Det var vist de racer jeg kunne overveje i fremtiden, de er dog ikke nævnt i rækkefølge og jeg skal bestemt ikke afvise mange af de andre racer, men det er disse der tiltaler mig mest. Og skulle jeg vælge ny race i dag blev det nok en flat coated igen eller en Aussie......eller måske en af spaniel :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Ja alt under knæhøjde siger mig ikke rigtig noget;-) og så bryder jeg mig simpelthen ikke om ruhårede hønsehunde, da dem jeg har mødt har været ret skarpe og lidt ustabile(siger ikke at de alle er det;-)).

For at være lidt positiv også kan jeg rigtig godt lide alle former for hyrdehunde - tror jeg:rolleyes:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha der er mange racer jeg ikke ville eje :genert: Jeg kan ikke finde en eneste hunderace, som jeg ikke kan finde noget charmerende eller skønt ved, men det betyder ikke, at jeg ville eje dem...

 

Alle terriere, mynder, molosser og støvere ville umiddelbart være no go for mig, det samme med de fleste hyrdehunde og selskabsracer...

 

Jeg er vist bare jagthunde-menneske :mrgreen: men når jeg bliver rigtig gammel, så tror jeg, at jeg bliver nødt til at have en engelsk bulldog.

 

hov og heller ikke nogen af spidserne tak :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kunne tænke mig næsten alle racer, med vanlig sans for det urealistiske :lol: men det er sandt, jeg er en flittig dagdrømmer, og i drømmene går jeg nogle gange 10 kilometer dagligt med en imaginær husky, nogle gange udstiller jeg med en kongepudel og nogle gange har jeg taget natarbejde med min drøm af en velopdragen doberman :lol:

 

kan sagtens i en anden livssituation forestille mig selv med både terrier, spaniel, molosser, mynde og alt muligt derimellem.

 

jeg tror dog, at jeg ville passe virkelig dårligt til de fleste hyrdehunde, de virker meget følsomme og sådan lidt hektiske på mig. og jeg kunne heller ikke tænke mig en chihuahua, jeg synes sjældent, at jeg møder en virkelig velafbalanceret en af slagsen. og så vil jeg gerne have en hund med en lidt mere gennemsnitlig fysik. en cavalier kunne jeg slet heller ikke forestille mig med, de er alt for milde og blide til min smag. men det er så vist også det.

 

jeg får nok heller aldrig en hund med meget udstående øjne, helt flad næse og underbid, meget lange ører eller ekstremt korte ben - det er primært en æstetisk præference, og så ud fra nogle etiske overvejelser også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke til de fladnæsede racer, som mops, fransk bulldog og pekingeser. Jeg synes det er smagsløst at avle hunde med så flade hoveder at de dårligt kan trække vejret, og så store øjne at de er lige ved at poppe ud af hovedet på dem. Jeg kan simpelthen ikke se meningen med det.

Men alligevel kan jeg ikke lade være med at smile, når jeg ser de hunde. Jeg synes de er så grimme, at det er svært ikke at finde dem charmerende. Der er i hvert fald et par eksemplarer herinde jeg har svært ved at stå for.

 

Og derudoverer jeg ikke til ruhårede hunde. En hund skal være blød

 

Hvis vi skal snakke brugsegenskaber, synes jeg det er sværere at finde nogen. Jeg synes ikke jeg er til de meget selvstændige racer, men på den anden side finder jeg dem meget interessante, f.eks spidshundene.

Nu har jeg haft golden i mange år, men andre jagthunderacer, med større jagtinstinkt, er heller ikke mig. Den slags siger mig intet, og jeg vil blive træt af en hund der hele tiden vil rende efter vildt, fori jeg bruger den forkert

 

Og ellers de små terriere. De er nok lige rapkæftede nok til mig. Jeg ville ikke ane hvordan jeg skulle opdrage dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...