Gæst Rilin Skrevet April 19, 2011 Rapporter Share Skrevet April 19, 2011 Vi giver jævnligt Sille kødben, og det har indtil videre været rå oksemarvben, som hun så har brugt en masse tid på at "udhule". Jeg har læst, at knogler helst skal gives rå pga. splintrefare. Men nu er det jo påske, og vi får sikkert lammekølle. Må hun få knoglen fra sådan én (som jo så er tilberedt)? Og hvordan er det nu med svineben (rå) - er det godt for hende? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Vi giver jævnligt Sille kødben, og det har indtil videre været rå oksemarvben, som hun så har brugt en masse tid på at "udhule". Jeg har læst, at knogler helst skal gives rå pga. splintrefare. Men nu er det jo påske, og vi får sikkert lammekølle. Må hun få knoglen fra sådan én (som jo så er tilberedt)? Og hvordan er det nu med svineben (rå) - er det godt for hende? Alle knogler/ben skal gives rå, dvs ingen lammeknogle hvis den er tilberedt. Mine hunde får også svineben og tåler det fint, men jeg har hørt at nogle hunde skulle have problemer med dem, mine hunde får fx hele kyllingelår, ribben fra ko,gris og lam, de der røgede griseknogler man kan købe m.m. Jeg har ingen dårlige erfaringer, så når bare det er RÅ så får mine hunde det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Hej, Det samme her - alt ben gives råt og aldrig tilberedt;-). V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Jeps kun råt.. Og Luna får også svineribben, de kan give hård mave, så man skal være lidt forsigtig og lige tænke sig om:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rilin Besvaret April 19, 2011 Rapporter Share Besvaret April 19, 2011 Tak for jeres svar - de var jo meget entydige Så må hun nøjes med at drømme om lam her i påsken. Til gengæld vil jeg prøve at købe nogle svineben også, så der er lidt variation i udbuddet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Hvordan med røgede ben? Kan de også give dårlig mave? Har købt en røget okseknogle til min bulldog - han har ikke fået den endnu da vi ikke vil have han snasker i den indenfor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Hvordan med røgede ben? Kan de også give dårlig mave? Har købt en røget okseknogle til min bulldog - han har ikke fået den endnu da vi ikke vil have han snasker i den indenfor Det er nu ikke dårlig mave, jeg ville være bekymret for. Men røgede ben er jo også behandlet og kan derfor splintre.. Så vær lidt forsigtig med dem:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Det er nu ikke dårlig mave, jeg ville være bekymret for. Men røgede ben er jo også behandlet og kan derfor splintre.. Så vær lidt forsigtig med dem:-) Åh han er en temmelig voldsom type - så kan ske jeg skal ud og have fat i nogle rå. Køber I dem bare hos slagteren eller?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Åh han er en temmelig voldsom type - så kan ske jeg skal ud og have fat i nogle rå. Køber I dem bare hos slagteren eller?? Jeg køber vores hos en slagter, som vi har en god aftale med. Jeg ringer 1-2 uger i forvejen, og så lægger han de ben til side, jeg ønsker (både ben og kød type). Da jeg henter ca 50kg pr gang, så får jeg dem til en ok pris. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Ja en slagter.. Eller hvis du har et stort supermarked med slagterafdeling, så kan du sikkert også købe kraftben der:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Og når nu I køber dem i større mængder - opbevarer I dem i fryseren eller hvordan? Jeg er totalt nybegynder mht. rigtige kødben Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hestkjær Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Og når nu I køber dem i større mængder - opbevarer I dem i fryseren eller hvordan? Jeg er totalt nybegynder mht. rigtige kødben Nu er det jo mere fordi vores bliver råfodret, at jeg købet så store mængder - men man kan jo købe i det omfang, man har brug for det:-D. Hvis det kun er for at give et kødben en gang i mellem, så er 50kg nok lige i overkanten:-D. Hos vores slagter kan man ofte tage en pose med kraftben gratis med hjem - der er nok ca 10kg i en pose. Men ja det bliver lagt i fryseren, når jeg har hentet det. Og så tager jeg op efter behov. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
* Laila * Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Nu er det jo mere fordi vores bliver råfodret, at jeg købet så store mængder - men man kan jo købe i det omfang, man har brug for det:-D. Hvis det kun er for at give et kødben en gang i mellem, så er 50kg nok lige i overkanten:-D. Hos vores slagter kan man ofte tage en pose med kraftben gratis med hjem - der er nok ca 10kg i en pose. Men ja det bliver lagt i fryseren, når jeg har hentet det. Og så tager jeg op efter behov. Og er der ikke også noget med at man ikke behøver at tå dem op. Vapper kan godt få benene direkte fra fryseren, ikk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Jeg tror sagtens de kan få den direkte fra fryseren . Jeg har netop frosset et par kødben ned og regner da først med at tage dem op når han skal have dem . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
* Laila * Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Jeg tror sagtens de kan få den direkte fra fryseren . Jeg har netop frosset et par kødben ned og regner da først med at tage dem op når han skal have dem . Tak Det må være verdens lækreste ispind, altså set fra hundens synspunkt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rilin Besvaret April 21, 2011 Rapporter Share Besvaret April 21, 2011 Nu hvor de røgede ben er blevet nævnt, så er der en ting, som jeg har tænkt på længe: Hvorfor skal de overhovedet ryges? Dræber det bakterier? Gør dem mindre snaskede, eller...? Jeg har endnu ikke kunnet regne det ud Røgede madvarer er jo ikke specielt sunde, og mon ikke hunden sætter større pris på et frisk ben? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret April 22, 2011 Rapporter Share Besvaret April 22, 2011 de holder bedre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Nu hvor de røgede ben er blevet nævnt, så er der en ting, som jeg har tænkt på længe: Hvorfor skal de overhovedet ryges? Dræber det bakterier? Gør dem mindre snaskede, eller...? Jeg har endnu ikke kunnet regne det ud Røgede madvarer er jo ikke specielt sunde, og mon ikke hunden sætter større pris på et frisk ben? Jeg ved det ikke, regner med det har noget med holdbarhed at gøre og så at det måske ikke virker så ulækkert/snasket (for ejeren) at have liggende til hunden Jeg har nu også tænkt mig at finde et frisk og råt ben, skal lige have fundet en slagter med åbningstider der rent faktisk passer med mit vagtskema Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rilin Besvaret April 28, 2011 Rapporter Share Besvaret April 28, 2011 Jeg ved det ikke, regner med det har noget med holdbarhed at gøre og så at det måske ikke virker så ulækkert/snasket (for ejeren) at have liggende til hunden Jeg har nu også tænkt mig at finde et frisk og råt ben, skal lige have fundet en slagter med åbningstider der rent faktisk passer med mit vagtskema Jeg har det bare sådan, at hvis Sille skal have kødben, så skal det være et rigtig lækkert ét - for hende altså. Hvis du ikke kan komme til slagteren, kan du også købe f.eks. marvben (suppeben) i større supermarkeder som Føtex, SuperBrugsen eller Bilka. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg har det bare sådan, at hvis Sille skal have kødben, så skal det være et rigtig lækkert ét - for hende altså. Hvis du ikke kan komme til slagteren, kan du også købe f.eks. marvben (suppeben) i større supermarkeder som Føtex, SuperBrugsen eller Bilka. Tak for dit råd, så dem i Brugsen igår. Må hellere få kobt nogle, ved han var glad for dem hos den tidligere ejer. Men kun ca.10 minutter i starten? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rilin Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Tak for dit råd, så dem i Brugsen igår. Må hellere få kobt nogle, ved han var glad for dem hos den tidligere ejer. Men kun ca.10 minutter i starten? Her er der totalt fest, når der er kødben i sigte :banan: Det med de ti minutter ved jeg ikke noget om. Men det er rigtigt, at det kan give lidt hård mave, så måske er det derfor. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke har tidsrestriktioner på over for Sille. Ofte vælger jeg dog også at give mad med lever til hende om aftenen, hvor hun har fået kødben, da lever kan være med til at gøre afføringen blødere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret Maj 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 15, 2011 Her er der totalt fest, når der er kødben i sigte :banan: Det med de ti minutter ved jeg ikke noget om. Men det er rigtigt, at det kan give lidt hård mave, så måske er det derfor. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke har tidsrestriktioner på over for Sille. Ofte vælger jeg dog også at give mad med lever til hende om aftenen, hvor hun har fået kødben, da lever kan være med til at gøre afføringen blødere. Jeg har nu givet min bulldog kødben hver dag - og sikke han danser og hopper når det pakkes ud. De første 3 dage fik han det kun i 10-15 min af gangen - så var der 20-25 minutter. Og i dag har jeg ikke begrænset det - der går han lidt til og fra. Det ligger på terrassen og så ligger han i sin kurv og gnaver løs. Indimellem smides benet under havebordet, så ligger det der og kukkelurer - og så slæbes det lidt rundt. For så at ende i kurven hvor der gnaves påny. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts