Hop til indhold

det med gæster - igen


guanomo
 Share

Recommended Posts

Han har før bidt en kong i små stykker pga. Gæster.

Han kan afledes med ben ect. Men når det er spist er han over gæsten igen.

 

Det med gåturerne har han lært, det var nemmest når der typis er 1-5 der vil hilse hurtigt om dagen.

 

Gør som vi plejer, med at give ham et ben når det ringer på døren og så hilser han bagefter når de er kommet ind og sidde, hvis og når det går over gevind ryger han i køkkenet, og så må jeg afvente han slapper af, hvis han gør.

 

Du skal indstille dig på, at så længe du er ved at lære ham acceptabel adfærd, så er du "på" hele tiden. Du får IKKE noget ud af at give ham noget han skal underholde sig selv med.

Du skal lave noget med ham.

 

Det er en træls måde at have gæster på. Men forhåbentlig vil han EFTERHÅNDEN få lært at gøre et eller andet for dig, som tager længere og længere tid. Måske kan du så endda nå at sludre en smule med dine gæster.

Men de første maaaange gange er det træning. Og det kræver TO parter. Dig og ham.. Og med gæsterne som statister.

 

Når der kommer gæster her, så lægger jeg en halv times tid forinden en eller anden guffer til Silke i et hjørne i stuen.

Hun må ikke røre den. Jeg holder selvfølgelig lidt øje med hende, men efterhånden prøver hun ikke mere på at tage den.

Når det så ringer på døren, så farer hun ud for at hilse. Jeg "sitter" hende før jeg lukker op. Når børnebørnene er kommet ind, så siger jeg "Fri" og så styrter hun pivende og hilsende hen til dem.. Men kun helt kort. For så styrter hun ind i stuen og snupper sin guffer som hun kommer ud og viser stolt frem.

 

Fidusen er rutiner, som giver ros og stolthed. Jeg kan bare ikke have en vildt begejstret hund, der overfalder tre overkåde børn, der egentlig ikke er spor vant til hunde. Slet ikke vildt begejstrede hunde.:roll:

 

Når vi har hilst færdigt og er kommet ind i stuen allesammen, så får ungerne en kop med tørfoder, som de kan give hende. Én af gangen. Og hun skal gøre noget for hver bid, altså sit, dæk, stå, grib, søøøg.

Når mine tre børnebørn kunne lære det fra de var 4-6 og 8 år, så kan dine gæster også.

Og voksne kan måske få ham til at lave mere pr. godte, f.eks. ligge pænt i ½ minut eller mere.. En "ikke røre-øvelse" er jo også en mulighed. I skal bare gå langsomt frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær lige obs på, at Guanomo HAR forsøgt at få en lind strøm af gæster, der er bare ikke så mange som bor i nærheden af ham.

 

 

Guanomo, det kan altså godt være at du kan arbejde nemmere med det nu, efter Cujo har været ved touch-damen! Hvis han har haft ondt, tænker jeg.

 

Hvor madglad er han? Og hvilken godbid vil han dø for? Motor vil dø for leverpostej, min lille upraktiske hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

gæsterne kom kl 9 cirka.

 

den ene gik kl 3 og den anden kl 5 :genert: er lidt træt, mest fordi nabo'ens schæfer mix holdt gø koncert kl 9 i morges, som han plejer :damn:

 

Det gik nogenlunde som man siger, efter de var kommet ind og hilse imens han har var i stuen røg han i køkkenet efter nogle minutter, inden han kørte for højt op, og der fandt han ro efter 15 min cirka og lagde sig ned, i lang tid.

 

der var megen ignorering, men også lidt nus indmellem når han sad roligt foran dem, uden at han prøvede at komme op eller satte poten op på dem.

 

kl 3 da den første gik, lagde han sig til at sove, da orkede han ikke mere.

 

Han prøvede humping et par gange, da pillede jeg ham bare væk og "tvang"/holdt ham til han faldt ned igen.

 

Den ene er en type med andet syn på "humping" altså han tror på det der dominans, jeg holdt nu på det var pga. stress og dårlig vane.

pudsigt nok var han den eneste der kunen nusse cujo, uden han kørte helt op, han sagde så "ahh" hvergang cujo prøvede at få en pote op eller noget og så endte han hurtig med at kunne nusse ham.

Den anden ignorede ham bare når han gik forbi ham, det virkede også.

Ja der er flere ting, men orker ikke mere nu :lol: er lidt øm i skallen efter alt den alkohol og 5 timers wii gaming.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det egentlig jeres egne "høje gear" han reagerer på? Så skal du bare servere cola og danskvand i stedet for sprut.. :mrgreen: Og selvfølgelig ingen wii:lol:. Silke bliver da også helt munter, når børnebørnene pludselig wii' er midt i deres stue.. Så må jeg lige underholde hende lidt.

 

en flok fyre med wii og druk kan nok virke som opfordring til sjov og ballade overfor en overgearet hund.. :lol:

 

Jeg tror at hvis bare du og dine gæster er ædru nok til at være konsekvente overfor Cujo, så får han lært det efterhånden...

 

:hmm:De fleste unge hunde ville nok reagere med overgear hvis de blev udsat for det, du udsætter Cujo for:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det egentlig jeres egne "høje gear" han reagerer på? Så skal du bare servere cola og danskvand i stedet for sprut.. :mrgreen: Og selvfølgelig ingen wii:lol:. Silke bliver da også helt munter, når børnebørnene pludselig wii' er midt i deres stue.. Så må jeg lige underholde hende lidt.

 

en flok fyre med wii og druk kan nok virke som opfordring til sjov og ballade overfor en overgearet hund.. :lol:

 

Jeg tror at hvis bare du og dine gæster er ædru nok til at være konsekvente overfor Cujo, så får han lært det efterhånden...

 

:hmm:De fleste unge hunde ville nok reagere med overgear hvis de blev udsat for det, du udsætter Cujo for:mrgreen:.

han var så rolig da vi startede wii'en så et nej når han gik imod dem der stod og spillede gjorde han gik væk igen.

Men han er også godt bustet i dag.

 

Han kan godt lære det hvis vi gider da, men kræver selvf. flere end 2 gæster om måneden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se at jeg er lidt sent ude, men prøve alligevel. Det kunne jo være at i skal have gæster igen en gang :mrgreen:

 

Er det fordi Cujo eeelsker at hilse på gæsterne/folk på gaden og derfor bliver vild og overstadig?

 

 

Hvis ja, så har vi fuldstændig det samme problem herhjemme med min lille Soko-hund.

 

Når det ringer på døren bliver hun til et gøende monster, faktisk er det så slemt at det næsten er umuligt at høre i dørtelefonen.

 

Så fiser hun rundt som en skoldet skid mens hun skiftevis gør og dræber et stykke legetøj i den tid det tager folk at gå op af trappen (bor på 4. så det varer et par minutter. Ind imellem har hun fået lov til at løbe ud af hoveddøren og ned af trappen for at hente folk, men det gør hende endnu mere vild.

 

Når så folk kommer op bliver de overfaldet. Jeg har ingen intentioner om at hundene skal hilse roligt og med fire ben på jorden, men Sokos hilseform er alligevel lige i overkanten: Hun forsøger at hoppe op til folks ansigter og 'tand-kysse' dem.

 

Efter nogle minutter slapper hun af og lægger sig roligt ned.

 

Vi træner det for tiden og om de lykkedes vides endnu ikke, men her er min plan:

Jeg har valgt at træne de enkelte dele for sig:

 

- dørklokke

- at tage dørtelefon

- vente til folk kommer op

- hilse på folk

 

 

Dørklokken har vi trænet ved at sætte en person nede foran hoveddøren til at trykke på dørtelefonen. Til at starte med var vi i mobil-kontakt, så jeg vidste hvornår det første ring kom.

 

Jeg havde godbidder klar og hver dørklokkelyd udløser med det samme dejlig godbid fra mig.

 

Til at starte med havde jeg hende i snor og uanset hvad hun gjorde når dørklokken lød fik hun noget.

 

Min plan er, at i hendes hoved skulle dørklokkelyd være lig med kom til mor og få noget lækkert.

Jeg vil tro at den følelse hun ellers har ved lyden af ringeklokken er blanding mellem noget vagt og noget WUHUU-der-kommer-nogen.

Hun er meget vagtsom og fx nu hvor vi er i sommehus gør hun af den mindste menneskelyd i nærheden.

 

Tage dørtelefonene har vi indtil videre kun gjort uden dørklokkelyd. Når det ringer på døren går hun ekstra amok idet vi rører telefonen. Derfor går vi hen og tager telefonen og sige hallo, mens vi kaster en godbid til hende. Når hun er lidt bedre til at opføre sig roligt når dørtelefonen ringer er min tanke at sætte de to sammen.

 

Vente ved døren gør vi hver gang nogen af os kommer hjem. Hvis hun sidder stille foran døren bliver den åbnet, så snart hun rejser sig for at stikke af ud, lukkes døren. Det gælder om at være lynhurtig og sørge for at hun ikke får mulighed for at stikke af, evt med en snor. Jeg bruger ikke noget sit-signal, står bare ved døren og venter til hun sætter sig og når hun gør det bliver døren åbnet lidt.

 

Hvis hun kan bliver siddende til døren er helt åben, får hun enten en godbid eller et værsgod til at løbe ned og hilse.

 

 

Hilse delen træner vi med alle mulige mennesker vi møder på vores vej, der gider hilse på hende. Vedkommende skal have besked på ikke at hilse før hun har fået lov. Hunden er i snor og vi står et stykke fra hilsefiguranten. Soko logrer og snor sig og forsøger at komme hen til personen.

 

Jeg venter bare til hun giver op og gør noget jeg gerne vil have. Til at starte med var det nok at hun kiggede på mig, idet hun giver mig en ønsket adfærd, får hun et 'værsgod og hils'.

Nu er vi nået til at jeg vil have en lidt mere aktiv adfærd fra hende og jeg giver et signal til den adfærd jeg vil have fra hende. Ofte vælger jeg plads. Når Soko så sætter sig på plads som jeg har bedt om får hun enten lov at hilse, men nogle gange får hun en godbid og får ikke lov.

 

Når vi hilser på folk der kommer ind i lejligheden har jeg hende i snor hele tiden. Ønsket adfærd udløser 'værsgod og hilse' og så længe hun hilser nogenlunde pænt, dvs uden gøen og 'tand-kys' får hun lov. Hvis hun begynder at gø, tager jeg fat i snoren og trækker hende væk. Og for at få lov at hilse må hun vise noget ny ønsket adfærd.

 

 

Jeg kan desværre ikke slå dørtelefonen fra, men jeg har opdraget de fleste af de venner der kan finde på at dukke op uventet til at ringe i forvejen, så jeg kan være klar med godbidder og træne.

 

Hvis det ringer uventet, skynder jeg mig enten at putte Soko i soveværelser eller i bur, hvis jeg ikke lige er klar til at finde en godbid. Heldigvis sker det ikke så tit.

 

Det er benhårdt og pissebesværligt, men forhåbentlig hjælper det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder so om han har haft held med at lege med evt. Gæster, når de var der da han var hvalp? :vedikke: men man skal jo have MEGET MEGET tålmodighed for at træne det væk, og prøve sig frem hvad der har bedst virkning,i længere tid inden man skifter til ny metode:engel: men hvis du ved i hvilke situationer han pepper op i, så ville jeg måske skride ind med afledning(måske søge efter godbidder) og stå lidt på afstand af folk, så han ikke får muligheden for at hoppe op?:blink: og ikke noget leg, stop det, hvis du Vil lege med ham og han piber...så stop det igen...:blink: evt. Hundespil i træ,så han kører mentalt træt,eller lad ham hente pind inden gæsterne kommer,ude i det fri,måske indhegnet sted,så noget af "krudtet bliver brændt af":klap:Håber det kan bruges...husk tålmodighed og prøv tingene i længere tid inden du skifter, håber du får held med det;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder so om han har haft held med at lege med evt. Gæster, når de var der da han var hvalp? :vedikke: men man skal jo have MEGET MEGET tålmodighed for at træne det væk, og prøve sig frem hvad der har bedst virkning,i længere tid inden man skifter til ny metode:engel: men hvis du ved i hvilke situationer han pepper op i, så ville jeg måske skride ind med afledning(måske søge efter godbidder) og stå lidt på afstand af folk, så han ikke får muligheden for at hoppe op?:blink: og ikke noget leg, stop det, hvis du Vil lege med ham og han piber...så stop det igen...:blink: evt. Hundespil i træ,så han kører mentalt træt,eller lad ham hente pind inden gæsterne kommer,ude i det fri,måske indhegnet sted,så noget af "krudtet bliver brændt af":klap:Håber det kan bruges...husk tålmodighed og prøv tingene i længere tid inden du skifter, håber du får held med det;-)

 

Intet at du nævner ville have nogen store virkning på ham, hvis nogen overhovedet. :blink:

Vi fik ham da han var 7 måneder, så ved ikke hvordan han var der, ikke andet end han ikke sprang op da vi besøgte dem. Men han havde også 3 andre hunde omkring sig, han kunne læne sig op af.

 

Hente pind stresser en hund, hjælper ikke at kører ham fysisk træt, mentalt træt kan tage toppen af det.

 

Men det er meget svært at forklare hvordan han er, det skal opleves.

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaaa... det lyder til han er en meget svær hund, den stakkels puslig, men hvad der virker på min den store virker ikke på din, det lyder ikke til der er andet at gøre, end at spændere i en adfærdsbahandler, det er vist det eneste rigtige, da intet syntes at virke på din søde hund:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaaa... det lyder til han er en meget svær hund, den stakkels puslig, men hvad der virker på min den store virker ikke på din, det lyder ikke til der er andet at gøre, end at spændere i en adfærdsbahandler, det er vist det eneste rigtige, da intet syntes at virke på din søde hund:-D

gjord vi for 2 år , hendes foreslag indebar også en lind strøm af gæster, hvilket vi ikke har kunnet skaffe. :lol:

 

Ja det svære er jo fordi det har stået på så længe og er blevet en grimmer vane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siden der nu ikke er noget der virker, eller er praktisk muligt for jer, hvad så med bare at acceptere at det er sådan han er. Sæt et babygitter op, og lad ham blive i et andet rum når der er gæster. Giv ham en blød seng og et stort ben at spise, og hyg jer så med jeres gæster, og glem at i har hund. Måske en dag det går op for ham, at de ikke kommer for hans skyld, og han ikke længere kører så hårdt op.

Nogle gange er det bare ikke alting der kan fixes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siden der nu ikke er noget der virker, eller er praktisk muligt for jer, hvad så med bare at acceptere at det er sådan han er. Sæt et babygitter op, og lad ham blive i et andet rum når der er gæster. Giv ham en blød seng og et stort ben at spise, og hyg jer så med jeres gæster, og glem at i har hund. Måske en dag det går op for ham, at de ikke kommer for hans skyld, og han ikke længere kører så hårdt op.

Nogle gange er det bare ikke alting der kan fixes.

også dertil jeg/vi er nået og så må vi leve med den tid med hylen og skraben der er indtil han finder ro, og når han er helt rolig, kan vi prøve at lukke ham ind og se om han er faldet nok ned.

 

altså træne det på en mere "afslappet" måde.

 

Vi har gitter ud til køkkenet, så kun når vi skal derud og hente noget vi skal forstyrre ham..

 

men nu nærmere sommeren sig :lol: måske han skulle bindes et sted i haven, hvor han ikek kan nå havebordet med gæster?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...