Hop til indhold

det med gæster - igen

guanomo
 Share

Recommended Posts

nu skal jeg have lidt gæster over i morgen aften og vane tro er cujo når helt elektrisk.

så det i går, hvor jeg havde en over for første gang, så cujo fik et ben da han kom ind, da det var knust og spist begyndte han som han plejer at hoppe op til ham i sofaen, efter nogle minutter med mig der hev ham ned og total ignorering fra jacob af begyndte cujo at finde andre ting at lave.

40 efter han var kommet, var det røg tid, så ud i haven med ham, så gik cujo bananas igen og hoppede som en kanin op af ham, mig jagtende rundt efter ham og holde ham. Han forsøgte endda at humpe flere gange

Han røg i køkkenet da vi kom ind med låge for, så sad han der og klynkede i 45 min indtil jacob gik igen.

Og må nok gentage stuntet i morgen når der kommer aftens gæster.

Hvad pokker skal man ellers stille op? :vedikke: han er helt uden for pædagogisk rækkevidde når der er gæster, undtaget min mor og datter som kommer her ofte, der er det kun de første 5-10 min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad pokker skal man ellers stille op? :vedikke:

Tjah, eftersom han jo ikke ligefrem æder dine gæster, hvad så med at aftale med dem, at Cujo - som forsøg - får lov at té sig åndssvagt, så længe han vil.

På et eller andet tidspunkt MÅ han vel opdage, at man også kan ligge ned og slappe af, selvom det måske tager flere timer at nå til den erkendelse.

Og hvis forsøget lykkes, må du jo bare invitere gæster i en lind strøm, så det måske tilsidst kun bliver til et par roterende velkomstdanse - og det er så dét.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, eftersom han jo ikke ligefrem æder dine gæster, hvad så med at aftale med dem, at Cujo - som forsøg - får lov at té sig åndssvagt, så længe han vil.

På et eller andet tidspunkt MÅ han vel opdage, at man også kan ligge ned og slappe af, selvom det måske tager flere timer at nå til den erkendelse.

Og hvis forsøget lykkes, må du jo bare invitere gæster i en lind strøm, så det måske tilsidst kun bliver til et par roterende velkomstdanse - og det er så dét.

en lind strøm af gæster er forsøgt på den måde jeg har forsøgt at finde nogle der ville, uden succes.

At lade ham fortsætte er ikke en mulighed, han stresser så meget så han ikke kan falde ned, det er ok så længe de sidder ned og ikke snakker med ham så er der 10-15 min hvor der er ro til at have gæster, ellers er det pille ham af og forsøge at dysse ham ned.

Han vil helt op i hovedet og møsse, men ikke alle der synes det er fedt i flere timer i træk og konstant.

Han kommer så langt ud at ord og reaktion på hans stress stort set bare forstærker det, derfor jeg fjerner ham helt. for at forsøge at tvinge ham til at falde ned, på afstand, han kan stadigvæk se gennem gittert ind til os.

Også derfor flere (familien) helt undlader at komme spontant, men kun kommer som inviteret til arrangementer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne det måske hjælpe at have snor på ham ?

Nu ved jeg ikke hvordan Cujo er i snor, men den har en slags beroligende effekt på Ninja - aner ikke hvorfor :vedikke:

Og så tænker jeg at han ikke kan fise rundt om dine gæster, og stresse sig selv op.

Er prøvet, men svært at sidde ved sofa bordet med snor på, og når der er gæster, bruger han alle sine kræfter på at opnå det han vil, eneste tidspunkt han bruger dem, og så er han stærk :blink:

Men smider halsbånd+snor på ham og "forbereder" køkkenet til ham, til når det er tid til timeout.

Men da jeg er alene hjemme må jeg fange ham i farten når gæsterne er lukket ind i "løveburet"

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger du klikker?..

Basse bliver meget meget glad når hun besøger folk, eller der kommer gæster. Hun hopper op af dem igen og igen, og løber et par runder med noget legetøj, for derefter at hoppe op af dem igen.. Ikke lige så voldsomt som du beskriver Cujo dog, men stadig amstaff-glad..

Jeg har haft kæmpe succes med klikkeren. Klik hver gang alle 4 poter er på jorden, og fysisk kontakt (altså, klap på siden) som belønning (da kontakten jo er det mest ønskelige i den situation).. Det virkede virkelig virkelig godt på det der med at hoppe op..

Dog er jeg gået væk fra det igen, da de folk jeg omgås ikke rigtig kan finde ud af at vente med at røre hende, til jeg siger god for det.

Andre muligheder kunne være den med at lukke ham ude med gitteret. Men gøre det fra start af. Så han er der når gæsterne kommer.

Hver gang de så kommer ind (og selvfølgelig ikke hilser på ham) går du hen og stikker ham nogle godbidder, så han er lidt optaget, men samtidig får noget kontakt - men kontakt med en person han kan håndtere det fra, nemlig dig.

Kan han se jer derfra?..

For så ville jeg lade ham være derude til han var heeeelt rolig.. Altså, rigtig længe, og i hvert fald til han ikke piver mere.

Når han er rolig, kan du så tage ham med ind til gæsterne, i snor, og lade ham være med, så længe han er afslappet. Stresser han op igen, kommer han ud i køkkenet.. Det skal ikke fungere som en straf, men et middel til at han ikke får kørt sig selv fuldstændig op..

Link til indlæg
Del på andre sites

Har da helt glemt at svare :genert:

Nu ved jeg ikke hvordan Cujo er i snor, men den har en slags beroligende effekt på Ninja - aner ikke hvorfor :vedikke:

Og så tænker jeg at han ikke kan fise rundt om dine gæster, og stresse sig selv op.

Det er også fremmed at møder på gå ture, han kan smide sig ned midt på vejen fordi han ser nogle på et fortov, så ligger han der og logrer :stupid: og jeg kan slæbe ham over jorden ind på fortovet..

men det har været nemmere at lære ham at hilse pænt på folk på gåturerne, fordi det sker så ofte, mest fordi cujo sætter sig foran dem, logrer med halen og sidder og ser sød ud :lun: hvem kan også stå for det...

dem der bare lige nusser/hilser på ham stille og roligt hurtigt går det fint.

Han smyger sig som en kat op af deres ben.

Men der begynder med pussernusser stemme prøver han fluks at hoppe op af, op og møsse.

Bruger du klikker?..

Basse bliver meget meget glad når hun besøger folk, eller der kommer gæster. Hun hopper op af dem igen og igen, og løber et par runder med noget legetøj, for derefter at hoppe op af dem igen.. Ikke lige så voldsomt som du beskriver Cujo dog, men stadig amstaff-glad..

Jeg har haft kæmpe succes med klikkeren. Klik hver gang alle 4 poter er på jorden, og fysisk kontakt (altså, klap på siden) som belønning (da kontakten jo er det mest ønskelige i den situation).. Det virkede virkelig virkelig godt på det der med at hoppe op..

Dog er jeg gået væk fra det igen, da de folk jeg omgås ikke rigtig kan finde ud af at vente med at røre hende, til jeg siger god for det.

Andre muligheder kunne være den med at lukke ham ude med gitteret. Men gøre det fra start af. Så han er der når gæsterne kommer.

Hver gang de så kommer ind (og selvfølgelig ikke hilser på ham) går du hen og stikker ham nogle godbidder, så han er lidt optaget, men samtidig får noget kontakt - men kontakt med en person han kan håndtere det fra, nemlig dig.

Kan han se jer derfra?..

For så ville jeg lade ham være derude til han var heeeelt rolig.. Altså, rigtig længe, og i hvert fald til han ikke piver mere.

Når han er rolig, kan du så tage ham med ind til gæsterne, i snor, og lade ham være med, så længe han er afslappet. Stresser han op igen, kommer han ud i køkkenet.. Det skal ikke fungere som en straf, men et middel til at han ikke får kørt sig selv fuldstændig op..

Klikker er forsøgt, og det havde en mild virkning, forstået på den måde han hørte klikkeren i stedet for et nej/ja, men efter at have hentet en godbid hos mig eller fået nus kører han helt op og så hopper han op.

Det pudsige er at min mor kan han gøre det et par gange inden han falder lidt ned og kan nusses af hende.

Men de gange hun er kommet her hvor der var ingen hjemme for at passe cujo og hjalte, en periode hvor vi begge arbejde til kl 17 samme dag, var han helt rolig da de kom hjem, men når vi så kom fik vi den store hoppe tur et par gange og det gjorde min mor pludselig også :vedikke:

måske en blanding af glæde og beskyttelse?

Må prøve at have ham i køkkenet når gæsterne kommer og så lukke ham ind når han virker rolig.

Men hvornår er det, når han har lagt sig eller når han har langt i længere tid? for sidst lå han kun 2-3 min så kørte han op igen, måske fordi det ikke virkede at slappe af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker jeg også...

Kan godt forstå han er STÆRK med stærk på, men så er det vel (hvis gæsten sidder i stuen) at gå 1 skridt derind, så bliver han garanteret glad og kører op. Bliv stående, indtil han er faldet ned på et accepteret niveau, og gå så et skridt mere. Selvfølgelig med stille ros.

Ville dét være en idé?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker jeg også...

Kan godt forstå han er STÆRK med stærk på, men så er det vel (hvis gæsten sidder i stuen) at gå 1 skridt derind, så bliver han garanteret glad og kører op. Bliv stående, indtil han er faldet ned på et accepteret niveau, og gå så et skridt mere. Selvfølgelig med stille ros.

Ville dét være en idé?:vedikke:

Ville sagtens kunne holde ham med snor/sele på. Det er mere når han er i nuet og vil op og man ikke havde noget at tage fat i.

Ja så mangler jeg kun en øl hat, ellers for jeg ikke tid til at drikke :lol::klap:

Tænker lidt over de forskellige muligheder i løbet af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrines problem er godt nok et helt andet, men for hende hjælper det helt utroligt, hvis hun går ud og henter gæsterne, følger dem op i elevatoren og går ind sammen med dem...så er gæsterne pludslig ikke noget særligt mere.

uanset, held og lykke med ham og gæsterne ;-)

er også prøvet, han hopper jo også op af folk vi møder på gaderne lige pludselig. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:oops: han er godt nok....glad.

jep :mrgreen:

men han hopper kun op af andre når de hilser på ham, og de er lidt pussernusser agtig.

Da vi fik ham kunne han finde på at hoppe op af folk vi paseret på fortovet.

Så vi lærte hurtig i kort snor når vi skulle forbi nogle og trænede at han skulle gå plads når vi går forbi folk, de fleste vi går forbi nu på et fortov ænser han ikke pga. dufte ellers kigger han kun på dem.

det er mere folk der stå stille eller går samme vej som os, bagfra. Så sidder/ligger han sig og er svær at rokke ud af stedet, han vender sig rundt og kigger tilbage efter folk 10-15 meter når han har hilst på nogen.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke nogen positive ting, som han er rigtig god til?

Altså noget lydighed eller at hente ting eller nogle kunster, som at rulle rundt eller kravle? Eller finde den rigtige ting ud af en bunke blandede ting.... Han kunne sikkert nemt lære at fiske din søns (brugte) sok ud af en bunke blandet tøj...

Det var for at du og han kunne lave nogle kunster sammen som du kunne rose ham for når der er gæster.

Det lyder som lidt af en lang sej kamp, når I får besøg. Måske er det ikke bar glæde? Måske reagerer han på, at han VED at du ikke er helt vild med hans adfærd... Og så gør han helt hysterisk alt hvad han kan for at være gode venner med alle... accept, accept, accept... :ivrig:

--Hvis han i stedet kunne lære nogle tricks, som du eller gæsten kunne give ham (behersket, men velment) ros eller en godbid for, så kunne det være, at han, -og du, -og gæsterne- kunne komme bedre ud af det med hinanden..

Samtidig ville det måske styrke dit og hans forhold at I øvede jer næsten daglig i at få nogle kunster til at lykkes, så I kunne optræde med dem.

Hvis jeres forhold blev stærkere i det daglige, så ville han lytte mere til dig også når der var gæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har da helt glemt at svare :genert:

Det er også fremmed at møder på gå ture, han kan smide sig ned midt på vejen fordi han ser nogle på et fortov, så ligger han der og logrer :stupid: og jeg kan slæbe ham over jorden ind på fortovet..

men det har været nemmere at lære ham at hilse pænt på folk på gåturerne, fordi det sker så ofte, mest fordi cujo sætter sig foran dem, logrer med halen og sidder og ser sød ud :lun: hvem kan også stå for det...

dem der bare lige nusser/hilser på ham stille og roligt hurtigt går det fint.

Han smyger sig som en kat op af deres ben.

Men der begynder med pussernusser stemme prøver han fluks at hoppe op af, op og møsse.

Klikker er forsøgt, og det havde en mild virkning, forstået på den måde han hørte klikkeren i stedet for et nej/ja, men efter at have hentet en godbid hos mig eller fået nus kører han helt op og så hopper han op.

Det pudsige er at min mor kan han gøre det et par gange inden han falder lidt ned og kan nusses af hende.

Men de gange hun er kommet her hvor der var ingen hjemme for at passe cujo og hjalte, en periode hvor vi begge arbejde til kl 17 samme dag, var han helt rolig da de kom hjem, men når vi så kom fik vi den store hoppe tur et par gange og det gjorde min mor pludselig også :vedikke:

måske en blanding af glæde og beskyttelse?

Må prøve at have ham i køkkenet når gæsterne kommer og så lukke ham ind når han virker rolig.

Men hvornår er det, når han har lagt sig eller når han har langt i længere tid? for sidst lå han kun 2-3 min så kørte han op igen, måske fordi det ikke virkede at slappe af?

Hmm, jeg synes ikke 2-3 minutter virker af meget.. altså, du kan jo bedst se på ham om han er rolig, eller om han ligger og spænder?.. Jeg ved at med Basse, så skulle der i hvert fald en god portion tid til.. hun skulle nok have 20 min. før hun ikke kørte helt op, og hun ville skulle ligge i noget tid.. I starten ville hun nemlig bare ligge sig og spænde helt vildt i hele kroppen - simpelthen dirre af spænding..

Jeg vil mene han skal ligge i længere tid, og når du så kommer for at afhente ham, skal han ikke straks springe op, og være helt i hopla. Så må han slappe af igen, du går igen, og det hele gentages.. Jeg tror det er en rigtig lang proces, men han er jo nødt til at få vist at det gode = gæsterne, kommer man først til når man er rolig og afventende, i stedet for hyper og helt i gokkelok..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis han får noget legetøj af en art som han kan bære på, og vise frem??? Det brugte jeg meget til Caisar og nu Gizmo, da det virkede/virker meget dæmpende, herhjemme kalder vi det beroligheds-sutten :lol:

Det skal blot ikke leges med eller kastes med af gæsterne, det skal udelukkende bæres i munden af hunden ;-)

Og så give et gnaveben bagefter.

Det er i hvert fald et forsøg hver!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis han får noget legetøj af en art som han kan bære på, og vise frem??? Det brugte jeg meget til Caisar og nu Gizmo, da det virkede/virker meget dæmpende, herhjemme kalder vi det beroligheds-sutten :lol:

Det skal blot ikke leges med eller kastes med af gæsterne, det skal udelukkende bæres i munden af hunden ;-)

Og så give et gnaveben bagefter.

Det er i hvert fald et forsøg hver!

Sådan noget vil hellere ikke virke.

Når vi har overnattende gæster går der gerne 2 døgn før han har sin normale rutine.

Gnaveben giver vi ham gerne når der kommer gæster, når det så er spist er han helt op og ringe igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Øv en grimmer en. :cry:

Der er vidst ikke så meget andet at gøre, end at gå i gang med intensiv træning.

Hvis det var mig, så ville jeg nok også prøve med line på, og så simpelthen bede gæsterne om, at ignorere ham fuldstændig, indtil han sætter sig pænt, hvilket de fleste hunde helt automatisk gør, når alt andet ikke virker ;-) I samme sekund han sætter sig eller stiller sig roligt, så hilser gæsten stille og roligt. Begynder han på noget, så træk ham væk uden irettesættelse, for begynder du med "nej, fy, ned, stop...." osv, så kan han, hvis han er kørt helt op, bare opfatte det som at du står og rapper i baggrunden og køre på "sammen med ham". Det med at jagte ham, har samme virkning, det er heeeelt vildt sjovt når far rapper med og løber efter mig, det er en sjov leg :blink:

Så træk ham stille væk, lad gæsten ignorere igen til han kan være rolig, hvor gæsten så kan hilse roligt, sige dygtig og evt. give en godbid, hvis det har nogen positiv effekt på ham. og efterfølgende igen bare lade ham være. Jo mere man snakker med ham, og jo mere man prøver at skubbe ham væk, jo sjovere bliver det hele. :banan:

På turene er det det samme, ingen hilsen, når han er oppe i gear, så hellere sige til folk, at I træner, og at de helst ikke skal hilse på ham lige nu. Den har jeg selv haft brugt, og jeg har endnu ikke mødt nogen, der ikke har forstået det :5up:

Cujos mål: kontakt

Ballade = ingen kontakt

Ro = kontakt

Så skal han nok finde ud af det på et tidspunkt. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har før bidt en kong i små stykker pga. Gæster.

Han kan afledes med ben ect. Men når det er spist er han over gæsten igen.

Det med gåturerne har han lært, det var nemmest når der typis er 1-5 der vil hilse hurtigt om dagen.

Gør som vi plejer, med at give ham et ben når det ringer på døren og så hilser han bagefter når de er kommet ind og sidde, hvis og når det går over gevind ryger han i køkkenet, og så må jeg afvente han slapper af, hvis han gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha det lyder godt nok voldsomt :ae:.

Her har vi lidt af det samme problem, men slet slet ikke i så voldsom grad, og så hjælper det jo heldigvis også at Obelix ikke er samme størrelse ;-).

Håber i snart finder en holdbar løsning på problemet :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa, bliver lidt nysgerrig:genert:

Nu ved jeg godt cujo nok kan virke lidt voldsom på en gæst i sin glæde, men har i prøvet at gæsten simpelthen ignorerer ham fra start til slut?

Simpelthen vender ryggen til ham og overser ham hver gang han hopper.. (og altså heller ikke ser på ham indimellem)

For på den måde at bygge et nyt mønster op der hedder : gæster = ganske kedeligt og jeg skal bare give mig til noget andet. Og først når det er indlært begynder gæster at henvende sig roligt til ham.

Og var der ikke noget med en dap der virkede?

Link til indlæg
Del på andre sites