Hop til indhold

Sikkert hegn til stor hund?(råd søges)

Recommended Posts

Her den første flytter jeg endelig ind i et hus efter alt for mange år med lejlighed :-D

Derfor vil jeg gerne have en hund da jeg virkelig har savnet at have hund alle de år men de hunde jeg er interesseret i har jeg ikke synes har hørt til i en lejlighed.

Huset jeg flytter ind i har stået tom en del år så der er stadig en del have rengøring før vi kan sætte hegn op, heldigvis flyttede min kæreste ind først så det værste er væk :klap:

Så kommer spørgsmålet: De 2 racer der står øverst på min liste over mulige hunde er Rottweiler(familielinie) eller en Newfoundlander. Helst en hanhund. Det er jo ikke just en lille hund.

Min kæreste og jeg har den holdning vores have skal hegnes forsvarligt ind så børn og andre dyr ikke ved et uheld kommer ind til vores hund eller vores hund kan løbe ud. Er jo bedre at forebygge end helbrede.

Hvor højt et hegn kræver det at holde sådan en hund forsvarligt lukket inde. Min kæreste snakker høje "rocker hegn" på 1½ meter og i ren træ. Men burde et godt stærkt volliere hegn i 1,1 ikke let kunne holde sådan en hund inde i haven hvis der er lægter nok(hvorlangt må der være imellem de lægter ?). Overvejer lidt begynder hygge agility med hunden men er jo ikke de racer der hopper højt så vidt jeg ved.

Nu må folk ikke misforstå det jeg skriver nu vel. Jeg har også katte og kunne jo være lækkert for dem de kunne komme ud i en sikret have MEN det kræver jo muligvis der er sat LET strøm i hegnet så de ikke kravler over og risikere at komme i slagsmål og skade andres dyr eller ramme en bil. Dette er ikke unormal praksis hos katte folk. Men er hunde kvikke til hurtig at forstå man bare ikke røre hegnet. De kan jo fysisk se hvor hegnet er (ikke som de stød halsbånd nogle på landet bruger DEM synes jeg er synd da hund ikke fysisk kan se hvor grænsen er). Er ret ambivalent omkring strøm i hegnet. Det er en sikring for ens dyr ikke går ud og laver ballade eller fremmede dyr kommer ind og måske kommer til skade og dyret burde jo lære det første gang, MEN kan ikke rigtig lide det med strøm i et hegn selvom det er helt uskadeligt og "kun" ubehageligt og dyr er jo ikke dumme. Hvad er jeres erfaring med LET strøm i hegnet. Så jeg har lidt erfaring fra folk med i mine beslutninger(Er helst fri for strøm men rart at vide hvordan og hvorledes. Min barndoms hund kom ved et uheld til at ramme et hegn da han var ung; han lærte af den erfaring at hegn+ko=træls hegn i sig selv ikke farligt :lol: Vi holde ham i stram snor nær hegnene efter det uheld.

Håber folk kan komme med en masse gode input og ideer så jeg ved hvad det kræver at holde så stor og stærk en hund forsvarligt inde :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Din kæreste har ret - men I skal nok nærmere op på minimum 180 cm for, at hegnet kan betegnes som værende hundesikkert.

Laver I så højt et hegn, så er muligheden, at I sætter et par strømførende tråde øverst, så kattene ikke hopper op på hegnet.

Man kan få stødere, der slår med mindre kraft end de normale landbrugshegn og de siges at være velegnede til fx katte og fjerkræ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har desværre ikke hund endnu, men har to katte i indhegnet have. Vores hegn er 140 centimeter højt og så med to strømtråde i toppen.. Dette betyder vi har vores på egen grund og lige så vigtigt, andres katte ude. Ved det var lidt OT, men en måde med strøm i hegnet, uden at hunden får støf, ved bare at gå hen til hegnet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Nu nævner du selv rottweiler og jeg kan så fortælle at jeg selv har en rottweiler tøs der snildt kan planke vores 180 cm høje plankeværk:-D

Først efter at det blev forhøjet med 60 cm, er det lykkes at holde hende inde:-D

Rockerborg styrer:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg havde råd, blev der sat et plankeværk rundt om hele haven, men jeg har ca.100 m. der skal indhegnes = for dyrt til min pengepung :cry:

Jeg ville ikke lave det mere end ca. 120 cm., men så til gengæld sætte en ramme med trådhegn op foroven og så vinkle det indad.

På den måde skal hunden både springe højt og langt, da den jo ikke kan sætte af på hegnet eller lige foran det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Danmark havde vi en lille bitte have, med et lille hegn på 120 cm omkring. Det sprang Lex nemt ud over (lavbenet schæfer), men de to andre (nu afdøde) blev inde.

Nu er vi ved at få sat hegn op her, jeg har ikke målt det, men det ser ca 180cm højt ud, og jeg regner bestemt med at det holder de to nuværende hunde inde!

Det ser sådan her ud

fence003.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft den glæde at arbejde i en periode med to newfer - den ene gik aldrig ud, men den anden masede sig simpelthen gennem hvad som helst.... Han stak ikke af, han ville bare om og ligge på pladsen foran huset og hygge.... Det lykkedes ikke at "mure" ham inde i den tid jeg arbejdede med ham (vi trænede ikke dette dog og måske kunne det aflæres på en fornuftigt måde).

Jeg vil bare med mit indlæg sige, at hvis de store tunge drenge først lære at gå ud, så er det rigtig svært. Så forebyggelse er simpelthen så super. Godt du er obs på dette.

Og velkommen til:-) Vi kender jo hinanden i forvejen. Håber I finder verdens bedste dejlige hund

KH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville som andre råder til også sætte et hegn op og så kun allerøverst have et par tråde med strøm i :-).

Det kender jeg flere kattefolk som har, og på den måde undgår i også selv og evt at børn at komme til at ramle ind i hegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ponzie77

Vi har en rottweiler og han respekterer fint vores hegn på 90 cm. Ham og vores samojede/lab blanding har aldrig sprunget over hegnet men derimod sneget sig under det :stupid:Da vi fik rettet det blev de i haven ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige at det nok kommer an på hvilken hund du vælger.

En rotte er ret adræt og kan springe meget højt. En newf derimod er lidt tungere i bagdelen, så der behøver hegnet ikke være så højt.

Vi skal selv have en berner Sennen lige om lidt og vi har sat et hegn op på knap en meter. Det vil han nok kunne hoppe over i løbet af 1/2 år, men inden den tid håber vi at vi kan få ham lært at hegn skal man altså respekterer - håber vi :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 weeks later...
Gæst LKO11

Hej.

Et lavt hegn kan sagtens holde en stor hund inde, men hvis man skal være HELT sikker på at ens hund bliver på den rigtige side af hegnet, så skal hegnet være omkring 180 cm højt. Selv verdens sødeste hund kan blive fristet til at forcere et lavt hegn, spesielt mens de er unghunde eller om fristelsen på den anden side af hegnet er for stor (kat, tæve i løbetid, cyklister o.l.). Det kan jo også ske, at man lige skal ind og hente noget, og så kan det jo være hunden reagerer anderledes end, hvis ejeren er til stede/synlig.

Held og lykke med det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit hegn er kun 120 cm højt, da min ejendom ikke skal ligne fort knox. Da det blev sat op sprang Hailey (border collie) over det 2 gange.

Begge gange blev han fulgt ind i haven igen, og det er ikke sket siden.

Med lidt træning behøver man ikke nødvendigvis et højt massivt hegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også rottweiler... Han respekterer åbenbart bare vores hegn, da det går fra 90 cm til 1,5 m ( det laveste er det der billige grønne trådhegn på tynde hegnspæle) kunne slet ikke forestille mig han kunne hoppe over:genert:

Så enten er han gumpetung:oops: eller også er han bare dygtig;-)

Link til indlæg
Del på andre sites