Hop til indhold

Hvornår giver jeres mynde lyd?


Gæst FrøkenWhipsy
 Share

Recommended Posts

Gæst FrøkenWhipsy

Nu er mynder jo generelt ikke de mest "støjende" hunde. inspireret af Qairo i morges kom jeg til at tænke på hvornår jeres mynder giver lyd?

 

Qairo siger buuuuuuu-uuuuuu lyde når han er utilfreds med at han ikke blive kælet eller hvis han synes vi sover for længe. Så stiller han sig med forpoterne på sengekanten og siger buuuuuuuuu-uuu :lol:

 

Ellers siger han sjældent noget. Han gør faktisk mest hvis der er en hund han helt vildt gerne vil hen til men som jeg har besluttet han ikke må hilse på i denne omgang.

 

Knurre har vi kun oplevet ham gøre hvis vi leger f.eks. med bamser. Men altså ikke advarelse knurren...kun lege knurren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nanna gør et eller to vov når der kommer gæster.

Derudover frustrations-jamrer hun vist kun.

Der gør hun når hun er utilfreds med at skulle sidde i bur eller bundet mens jeg træner med Soko.

Og når jeg træner med hende og hun ikke kan forstå hvad jeg vil have hende til.

 

Så kan hun selvfølgelig finde på at knurre eller snerre af andre hunde indimellem. Som regel er det Soko der vil stjæle noget fra hende eller når en eller anden hanhund vil snuse hende bagi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet

Marley kommer med nogle gevaldige jagthyl når han ser haren til Lure Coursing og venter på at det bliver hans tur :stupid:han tror nok de glemmer ham hvis ikke han gør opmærksom på sig selv.Han gør ikke ret tit og knurrer kun sjældent men hvis vi leger vildt kan det ske han knurrer lidt :engel:.Han er ikke den store vagthund men hvis det virkelig gælder gør han og passer på sin mor :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun gør faktisk aldrig når der kommer gæster, eller det banker på døren.

 

Når jeg leger med hende, bruger hun lyd, sådan en hhhaaaahhhh lyd og legeknurrer.

 

Ser hun en kat der løber tæt forbi os brølegør hun, det er stygt og meget voldsomt, men jeg har lagt en del i at hun skal tie stille, så det er kun hvis den er helt tæt på.

 

Lyden af en kvæler kæde, lyden af en der cykler med sin hund der halser og lyde der ligner, kan hun godt gø af, sådan korte gø med masser af luft, skarpe gø. Men det er fordi hun er blevet overfaldet nogle gange og har dannet en association til det. tærsklen er dog blevet højere med træning og tilvænning og gode oplevelser.

 

Schæfere - dem gør hun af. Det er knyttet til overfaldene.

 

Indimellem hviner hun hysterisk, hvis tæppet krøller forkert under hende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Happy, Irsk Ulvehund: Snorker. Melankolsk halvhyl når jeg er ved at gemme Frolic i haven til fodersøg. Gør af og til under vild leg. En hel anden dyb gøen om natten når der er uvelkomne lyde.

 

Penticton, Deerhound: Hyler nogen gange om natten. Eller når han er utilfreds med noget. Jeg ved ikke rigtig hvordan han lyder når han gør.

Langtrukne brummelyde når man klør ham i ørerne. Kan give boblelyde når han sover.

 

Jaroff, Borzoi: Kan imitere lyde. Har kunnet vrinske og "pruhe" som en hest, men gør det ikke mere. Kan gø eller knurre hvis andre hunde krænker hans nærhedsgrænse. Mange sære gabelyde.

 

Malou, Borzoi: Lidt have-ondt-af-sig-selv jamren, eller tilfredse gryntelyde når hun har fået lige den plads hun vil have.

 

Ruschka, Borzoi: Vagtson, gør oftere end de andre, ellers ingen speciallyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sighthound

Vores er generelt meget "vokale", de er ikke gøende som f.eks terrierer, men de kommer med sådan nogle mærkelige whao whau whaoo lyde (er altså mega svært at beskrive på skrift !!) når de er meget utilfredse eller begejstrede.

Den ældste er en rigtig vagt-whippet, og gør hvis det banker på døren eller hvis der kommer nogle tæt op til hegnet. Og så giver han et enkelt bjæf hvis han vil ind fra haven, ha' mad eller hvis han skal lokke godbider ud af os !

 

Ja og så larmer de generelt helt vildt begge to når vi er til coursing, men det er af begejstring og iver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte at Mille også laver de mærkeligste lyde når hun sover, generelt drømmer hun meget og hele kroppen spjætter og hopper, mens benene styrter afsted.

 

Det er sgi svært at beskrive lydene, men dels er det knurren, dels iviviv, piv, små vyf-lyde, dyb knurren og så mareridsthylet, som jeg kun har hørt 3-4 gange i hendes liv - det lyder som en blanding mellem et barn og en ulv aooooooooooooo og så har hun helt vidtåbne tomme øjne imens, det er p.. uhyggeligt og jeg var ved at dø af skræk, første gang jeg blev vækket af det :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores er generelt meget "vokale", de er ikke gøende som f.eks terrierer, men de kommer med sådan nogle mærkelige whao whau whaoo lyde (er altså mega svært at beskrive på skrift !!) når de er meget utilfredse eller begejstrede.

Den ældste er en rigtig vagt-whippet, og gør hvis det banker på døren eller hvis der kommer nogle tæt op til hegnet. Og så giver han et enkelt bjæf hvis han vil ind fra haven, ha' mad eller hvis han skal lokke godbider ud af os !

 

Ja og så larmer de generelt helt vildt begge to når vi er til coursing, men det er af begejstring og iver.

 

Ha! Præcis sådan lyder Bonnie når hun er glaaaaad:banan:Som regel 2 korte først og så et laaaaaaaangt.....fnis.

Ellers så gør hun kun et enkelt bjæf når hun vil ind fra haven, eller en hel serie bjæffe npr hun jager små hunde rundt..:oops: Men ikke katten, sjovt nok.:hmm:

Og så brummer hun når hun er dyby, dybt tilfreds.:lun:

 

Jerry....han siger ikke rigtig noget faktisk. Ikke om dagen. Jo, altså han legeknurrer.

Men om natten :shock: Han snakker for vildt i søvne :shock: hvin, brum, vuf, klynke....Unnnnnderlig hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte at Mille også laver de mærkeligste lyde når hun sover, generelt drømmer hun meget og hele kroppen spjætter og hopper, mens benene styrter afsted.

 

Det er sgi svært at beskrive lydene, men dels er det knurren, dels iviviv, piv, små vyf-lyde, dyb knurren og så mareridsthylet, som jeg kun har hørt 3-4 gange i hendes liv - det lyder som en blanding mellem et barn og en ulv aooooooooooooo og så har hun helt vidtåbne tomme øjne imens, det er p.. uhyggeligt og jeg var ved at dø af skræk, første gang jeg blev vækket af det :shock:

 

Halløj, se lige mit forrige indlæg...det er jo sygt så godt Mille og Jerry passer sammen...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sighthound
Jeg glemte at Mille også laver de mærkeligste lyde når hun sover, generelt drømmer hun meget og hele kroppen spjætter og hopper, mens benene styrter afsted.

 

Det er sgi svært at beskrive lydene, men dels er det knurren, dels iviviv, piv, små vyf-lyde, dyb knurren og så mareridsthylet, som jeg kun har hørt 3-4 gange i hendes liv - det lyder som en blanding mellem et barn og en ulv aooooooooooooo og så har hun helt vidtåbne tomme øjne imens, det er p.. uhyggeligt og jeg var ved at dø af skræk, første gang jeg blev vækket af det :shock:

 

Det der kan vi også nikke genkendende til !

Og også ulvehylet :klap:

Første gang sad vi og så TV da hunden, i dyb søvn, pludselig lød som en tidlig forfader. :roll: Først var vi noget målløse, men så brød vi altså sammen af grin, hvilket fik den stakkels hund til sætte sig op og se på os som om vi er virkeligt mærkelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der kan vi også nikke genkendende til !

Og også ulvehylet :klap:

Første gang sad vi og så TV da hunden, i dyb søvn, pludselig lød som en tidlig forfader. :roll: Først var vi noget målløse, men så brød vi altså sammen af grin, hvilket fik den stakkels hund til sætte sig op og se på os som om vi er virkeligt mærkelige.

 

Det er lige præcis sådan ja, som om en eller anden urkraft har overtaget i søvne :klap:

 

Min egen lille common sense hypotese er, at hunde der drømmer meget og voldsomt, må have et rigt indre liv :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet
Jeg glemte at Mille også laver de mærkeligste lyde når hun sover, generelt drømmer hun meget og hele kroppen spjætter og hopper, mens benene styrter afsted.

 

Det er sgi svært at beskrive lydene, men dels er det knurren, dels iviviv, piv, små vyf-lyde, dyb knurren og så mareridsthylet, som jeg kun har hørt 3-4 gange i hendes liv - det lyder som en blanding mellem et barn og en ulv aooooooooooooo og så har hun helt vidtåbne tomme øjne imens, det er p.. uhyggeligt og jeg var ved at dø af skræk, første gang jeg blev vækket af det :shock:

 

Præcis beskrivelse af Marleys lyde når han drømmer :-D gad vide om det er sådan en mynde ting :hmm:min Portugisiske vandhund han vuffede bare lidt mens benene for afsted :vedikke:.Det er totalt skummelt når deres øjne er åbne og de stadig sover :skraek: creeeepyyy :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Vi har to meget forskellige mynder, men de er ogsaa fra meget forskellige linier. den ene er utrolig stille, han siger faktisk intet og kan sagtens gaa et helt dogn eller to uden at sige et pip.

den anden, hun 'snakker' meget,hver dag, fra hun vaagner, altsaa hun goer tit og knurrer naar hun leger herligt sammen med andre. Og laver mange lyde naar hun vil et eller andet dvs hun siger selv til via lyde hvis hun vil lukkes ud, ind, have mad, eller ikke kan finde noget bestemt legetoj. altsaa meget verbalt kommunikerende.

 

tio venter derimod endelost og lydlost indtil jeg finder ud af hvad han vil.

Jeg Foretraekker lydlos kommunikation:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis beskrivelse af Marleys lyde når han drømmer :-D gad vide om det er sådan en mynde ting :hmm:min Portugisiske vandhund han vuffede bare lidt mens benene for afsted :vedikke:.Det er totalt skummelt når deres øjne er åbne og de stadig sover :skraek: creeeepyyy :-)

 

Det lyder som om mynderne har det meget til fælles i al fald :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har to meget forskellige mynder, men de er ogsaa fra meget forskellige linier. den ene er utrolig stille, han siger faktisk intet og kan sagtens gaa et helt dogn eller to uden at sige et pip.

den anden, hun 'snakker' meget,hver dag, fra hun vaagner, altsaa hun goer tit og knurrer naar hun leger herligt sammen med andre. Og laver mange lyde naar hun vil et eller andet dvs hun siger selv til via lyde hvis hun vil lukkes ud, ind, have mad, eller ikke kan finde noget bestemt legetoj. altsaa meget verbalt kommunikerende.

 

tio venter derimod endelost og lydlost indtil jeg finder ud af hvad han vil.

Jeg Foretraekker lydlos kommunikation:lol:

 

Mille er egentlig også meget verbal sammen med andre hunde, nu jeg tænker over det. Mens jeg ikke guides af nogen lyd, men må regne det hele ud selv, lidt som Tio åbenbart også gør. Lidt uretfærdigt i grunden, selvom jeg er glad nok for hun ikke er støjende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippet
Sjovt, Mille sætter bare et Pl foran, så lyden er PLYF PLYF. Og så pruster hun, så kinderne blafrer prrrrrrrrrr hver gang hun puster ud :mrgreen:

 

Sjovt det gør Marley også engang imellem...det ser og lyder ret sjovt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crazywolf

Mine mynder er jo foruden jagthunde også signal/vagthunde og de passer godt på deres lejer :-)

 

Den ene har en meget mørk stemme og kunne godt være med i et rockband. Hun kan de dybe toner og kan growle.

Det er som regl hende der starte ulvhylene og får så de to andre med, men det gener mig nu ikke, det ser faktisk lidt kært ud og de nyder det for en kort sund :-)

 

Den anden er lidt terrie agtig og skarp samtidig med hun stamper i gulvet det ser nu meget sødt ud, meeeeen en svær stemme og holde ud.

 

Begge to snakker meget og det vil jeg hellere havde end nogen der bare stå og glor passivt ud i luften for at jeg selv skal opdage at de skal ud m.m.

Men når de piver/hyler for at jeg skal hendte deres legetøj eller rette de tæpper de selv, vel og mærke har uglet helt sammen så :roll::roll: ruller øjene lidt....

 

Men alt ialt syntes jeg de styrre deres stemmer meget godt, men det er umuligt at skrive alle de forskellige lyde ned, det er jo mange :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine mynder er jo foruden jagthunde også signal/vagthunde og de passer godt på deres lejer :-)

 

Den ene har en meget mørk stemme og kunne godt være med i et rockband. Hun kan de dybe toner og kan growle.

Det er som regl hende der starte ulvhylene og får så de to andre med, men det gener mig nu ikke, det ser faktisk lidt kært ud og de nyder det for en kort sund :-)

 

Den anden er lidt terrie agtig og skarp samtidig med hun stamper i gulvet det ser nu meget sødt ud, meeeeen en svær stemme og holde ud.

 

Begge to snakker meget og det vil jeg hellere havde end nogen der bare stå og glor passivt ud i luften for at jeg selv skal opdage at de skal ud m.m.

Men når de piver/hyler for at jeg skal hendte deres legetøj eller rette de tæpper de selv, vel og mærke har uglet helt sammen så :roll::roll: ruller øjene lidt....

 

Men alt ialt syntes jeg de styrre deres stemmer meget godt, men det er umuligt at skrive alle de forskellige lyde ned, det er jo mange :shock:

 

Growling :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst crazywolf
Growling er bestemt også en disciplin der ikke skal undervuderes for dens sværhed. Gad godt høre det, kan du ikke filme det? :klap:

 

Kan da godt prøve at filme det. vi har faktisk gjort det engang alså kun lyd optagelse, men kan godt prøve at filme det, kvaliten bliver nok bare ikke så god :mrgreen:, men skal nok prøve igen :lol: har aldrig hørt andre hunde gøre det så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...