Hop til indhold

Pludselig aggressiv labrador

Gæst Lola83
 Share

Recommended Posts

Umiddelbart paa din beskrivelse, lyder det for mig til, muligvis at vaere noget hormonelt og/eller uballance i forholdet i familien, som skal styrkes og traenes.

Vi har ogsaa han hund paa 1.6 aar og for ca. 2 mdr siden saa vi ogsaa lidt aggressiv adfaerd, som gjorde mig nervos. Jeg taenkte hvad blev der af min vildt sode altid elskelige vovse som er sod med alt og alle. Hans aggression er dog ikke overfor familien, men visse teenage han hunde. altsaa i klar relation til at han er fuldt udvokset han hund, med hormoner og div. parringstildenser. Jeg overvejer at neutralisere ham for at udligne tildensen.

Jeg vil derfor anbefale neutralisering, og traening med en dygtig anerkendt traener, hvis I kan lave lidt research, som kan vejlede jer til hvordan situationen kan forbedres, ved at aendre paa nogle ting i relationen til jeres hund.:hjerte:

Så du mener at en hund der har ondt og ikke kan trænge igennem til familien (fordi de ikke vidste bedre) ved hjælp af afstandsøgende signaler, skal neutraliseres ? For så løser det problemerne ?

Det kan da være at Ninja bare skal steraliseres i en fart - så lader hun måske være med at gø når vi får gæster! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Så du mener at en hund der har ondt og ikke kan trænge igennem til familien (fordi de ikke har vidst bedre) ved hjælp af afstandsøgende signaler, skal neutraliseres ? For så løser det problemerne ?

Det kan da være at Ninja bare skal steraliseres i en fart - så lader hun måske være med at gø når vi får gæster! :5up:

Bare for at undgå misforståelse (tråden er jo startet af en ny bruger) - neutralisering ordner INGEN problemer, der er opstået som følge af smerter eller lidt forkert håndtering.

Synes naturligvis alle hunde skal neutraliseres, men ikke lige med den begrundelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lola83

Vi er alle i familien blevet enige om, at vi skal forbi vores dyrlæge imorgen, og hvis han knurre så tager vi det som et signal om at han har ondt. Vi vil naturligvis gøre alt for at vinde hans tillid igen, så der er også blevet købt en masse godbider her til aften, og så må vi rose ham alle sammen hver gang han gør noget godt..

Håber bare han kommer sig 100%..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er alle i familien blevet enige om, at vi skal forbi vores dyrlæge imorgen, og hvis han knurre så tager vi det som et signal om at han har ondt. Vi vil naturligvis gøre alt for at vinde hans tillid igen, så der er også blevet købt en masse godbider her til aften, og så må vi rose ham alle sammen hver gang han gør noget godt..

rigtig meget held og lykke med det! Jeg håber du vil kigge forbi herinde med en opdatering :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lola83
Bare for at undgå misforståelse (tråden er jo startet af en ny bruger) - neutralisering ordner INGEN problemer, der er opstået som følge af smerter eller lidt forkert håndtering.

Synes naturligvis alle hunde skal neutraliseres, men ikke lige med den begrundelse.

Lige et sidespring, er en "neutralisering" det samme som sterilisering?

Ikke fordi vi har planer om at sterilisere ham, overhoved, er bare nysgerrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lola83
jeps det er det samme, jeg vil nu heller ikke mene det er det der er behov for i jeres situation :-D

Nej det er vi helt enige om, det ville nok være et selvmål på nuværende tidspunkt. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver helt glad når jeg læser dit indlæg :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Rigtig dejlig læsning :5up:

Jeg er helt sikker på, at jeres hund har smerter - En så ung hund halter slet ikke på noget tidspunkt, hvis den ikke har rigtig ondt.

Mange gange så kommer smerter heller aldrig til udtryk på andre måder, end ved en mere aggressiv adfærd hos hunden, for hunde viser ganske enkelt ikke smerter ligesom mennesker.

Men selvom vi mennesker går med konstant hovedpine, så græder og skriger vi jo heller ikke - Men kan stadig godt blive irriterede og have en kortere lunte end normalt hvis det gør ondt.

Det er det samme med hunde.

Og hvis det bliver en svær process for jer, den med tilliden, så kan jeg anbefale at opsøge en adfærdsbehandler.

Hvis i finder en af de dygtige, (se jer godt for, der er mange meget lidt dygtige) så kan vedkommende hjælpe jer med at se hvilke ting i kan ændre og give jer en plan i kan følge. de kan se hvor problemerne ligger i jeres omgang med jeres hund.

Behandleren kan lære jer en masse om det du kalder dominans - Det er nemlig et forældet begreb, hvor det nu er bevist, at hunde slet ikke prøver at dominere sin familie som man troede engang.

Vi kan jo heller ikke se jer og jeres omgang med jeres hund her - Og mange lægger forskellige ting i det samme ord.

Så det kan være en sindssygt god ide, at få nogen til at se jer sammen og se de situationer hvor der opstår problemer.

Det kan jo være vi læser noget helt andet, end det der rent faktisk sker og så skader godbidder og smertebehandling i hvertfalde ikke - Men i oplever nok heller ikke de store fremskridt.

Det koster et engangsbeløb og man skal være klar til at tage lidt kritik til sig, og arbejde med de ting man får at vide - Ellers er pengene jo spildt.

Men de er dælme givet godt ud, hvis man rent faktisk gerne vil arbejde MED sin hund og med sig selv, for at få et godt og tillidsfuldt forhold til den.

Og det lyder jo til at i rigtig, rigtig gerne vil ændre nogle ting, for at løse problemet :5up:

Og please.... Glem ALT om dominans!! Jeres hund prøver IKKE at dominere - Hunde er opportunister og gør hvad der kan betale sig - Men de konkurrere ikke med mennesker om at være Alfa eller leder.

Desværre bliver der jo hele tiden vist udsendelser med Cesar Millan.... :cry:

Please, please - GLEM ham!

Han har nogle gange nogle gode pointer og han har ret i, at fejlen altid ligger hos ejeren - Men der er en grund til at Dyrenes Beskyttelse, DKK, DcH og ALLE de andre større danske klubber direkte advare imod hans metoder!!!

Metoderne kan være direkte farlige og kan have en rigtig, rigtig uheldig effekt, som kan ødelægger al tilliden imellem jer og jeres hund og i værste fald forværre problemet i sådan en grad at i får svært ved at genopbygge den ødelagte tillid igen.

Så please, sluk for fjernsynet når han kommer på.

Og glem ALT om neutralisering, som andre har været inde på.

Mange gange bliver det brugt som en "vidunder" løsning på alle adfærdsproblemer...

Men der er bare absolut ingen dokumentation for at det virker - Og da slet ikke hvis det er smerter og en eller anden form for tillidsbrud der ligger til grund for hans udfald.

Så vil det i aller bedste fald være fuldstændig virkningsløst - Og i værste fald gøre det hele være, fordi han så skal igennem endnu en periode med smerte og ubehag og derudover en ændring i hormonerne, der også kan give en lidt forvirret og usikker hund.

Nå, det blev en lang smøre.... Håber det er ok og du kæmpede dig igennem, men det er svært at begrænse mig, fordi det er et emne der ligger mig meget på sinde.

Jeg ønsker virkelig kun det bedste for jer og jeres hund!!!

Tager hatten af for at du tager rådene til dig som du gør :5up:

Jeg ønsker jer alt det bedste og held og lykke!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Både dig og hele din familie skal ha' så meget ros for det - dejligt indlæg at læse!

Jeg vil bare lige indskyde en lille parentese - at I måske også skal tænke på at bare gi' ham lidt fred og ro også. Tit når man bekymrer sig om sin hund, typisk hvis den har ondt, så bli'r man nemt lidt pylret, og vi se til den hele tiden. Gi' den guffer og bare være sød ved den. Men hvis den har ondt, så har den tit brug for at bare ligge i ro og fred - og det kan være pokkers svært at gi' den, når man bare vil den så vel...

:x: for at det hele går i orden med vovsen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Så du mener at en hund der har ondt og ikke kan trænge igennem til familien (fordi de ikke vidste bedre) ved hjælp af afstandsøgende signaler, skal neutraliseres ? For så løser det problemerne ?

Jeg har ikke laest hele traaden, men indlaegget i sig selv, og der staar intet om at hunden har ondt. det er det jeg tager udgangspunkt i.

Hvorfor er du nedladende overfor mig?? Det kunne jeg rigtig godt taenke mig at vide!

Jeg har rigtig gode erfaringer med neutralisering af hunde med aggressive tendenser.

Saa vidt jeg ved, omtaler jeg ikke goen som grund til neutralisering eller sterielisering!. hvor laeser du det henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det er en super god ide at læse hele tråden, både så man får alle informationer med og så man ikke siger noget, der allerede er sagt 20 gange før ;-)

Fra indlæg nr 3:

Det er rigtigt! Sommetider har jeg ikke lige tiden til at laese en heeel traad igennem, saa der svarer jeg kun ud fra selve emnet og indlaegget;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er rigtigt! Sommetider har jeg ikke lige tiden til at laese en heeel traad igennem, saa der svarer jeg kun ud fra selve emnet og indlaegget;-)

Nu er det her overhovedet ikke for at være efter dig.

Det er kun fordi, at når det gælder råd om adfærd, så tager mange ofte ukritisk råd til sig - Og har man ikke spurgt ind til en masse og fået uddybet alt der kan uddybes, så risikere man at give nogle råd som i bedste fald ikke skader.

Men man kan dælme også risikere at gøre stor skade og som i dette tilfælde, risikere at hunden skal gennemgå en fuldstændig unødvendig operation som kan være med til at forværre problemet.

Det er bare så ekstremt vigtig at passe på hvad man råder til over et forum, for der kan ligge ting bag, som ikke kommer fra af startindlægget og som måske ikke engang kommer frem i en efterfølgende debat - Eller ting som bliver misforstået.

Så for at man ikke råder nye brugere til noget, som ikke kan gøre om, så er det vigtigt at have belyst så mange detaljer som overhovedet muligt først.

I det hele taget tror jeg de fleste ikke vil anbefale noget som helst kirurgisk indgreb uden at have set hunden og have dyrlægens vurdering hvis det er heldbredsmæssigt og en adfærdsbehandlers vurdering hvis det er et adfærdsmæssigt problem der skal afhjælpes via en operation.

Netop adfærd er så svært at vurdere ud fra ét indlæg eller ud fra en beskrivelse i det hele taget - Så det er nok derfor så mange straks skriver at neutralisering absolut ikke er noget der er på listen over muligheder der skal afprøves endnu og pointere hvor vigtigt det er at tage hensyn til alle de oplysninger TS kommer med i hele tråden om sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Nu er det her overhovedet ikke for at være efter dig.

Det er kun fordi, at når det gælder råd om adfærd, så tager mange ofte ukritisk råd til sig - Og har man ikke spurgt ind til en masse og fået uddybet alt der kan uddybes, så risikere man at give nogle råd som i bedste fald ikke skader.

Men man kan dælme også risikere at gøre stor skade og som i dette tilfælde, risikere at hunden skal gennemgå en fuldstændig unødvendig operation som kan være med til at forværre problemet.

Det er bare så ekstremt vigtig at passe på hvad man råder til over et forum, for der kan ligge ting bag, som ikke kommer fra af startindlægget og som måske ikke engang kommer frem i en efterfølgende debat - Eller ting som bliver misforstået.

Så for at man ikke råder nye brugere til noget, som ikke kan gøre om, så er det vigtigt at have belyst så mange detaljer som overhovedet muligt først.

I det hele taget tror jeg de fleste ikke vil anbefale noget som helst kirurgisk indgreb uden at have set hunden og have dyrlægens vurdering hvis det er heldbredsmæssigt og en adfærdsbehandlers vurdering hvis det er et adfærdsmæssigt problem der skal afhjælpes via en operation.

Netop adfærd er så svært at vurdere ud fra ét indlæg eller ud fra en beskrivelse i det hele taget - Så det er nok derfor så mange straks skriver at neutralisering absolut ikke er noget der er på listen over muligheder der skal afprøves endnu og pointere hvor vigtigt det er at tage hensyn til alle de oplysninger TS kommer med i hele tråden om sin hund.

Nu skal alle hunde igennem et helbredsmaessigt tjek inden en operation eller lignende foretages, saa her vil de fleste fysiske problemer der matte vaere, saa som smerte, opfanges inden og gores opmaerksom paa.

det er rigtigt neutralisering ikke er garanti for at lose alle problemer, det skriver jeg heller ikke,men jeg har oplevet neutralisering som fordelagtig paa rigtig mange aggressive tendenser, og som jeg ogsaa skriver, 'umiddelbart' ud fra indlaegget, mener jeg saaledes og jeg vil fortsat give mit input omkring den fordelagtige erfaring jeg har med neutralisering ved visse former for aggressiv adfaerd i fremtiden. Det er selvfolgelig op til andre, hvad de vaelger at gore.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal alle hunde igennem et helbredsmaessigt tjek inden en operation eller lignende foretages, saa her vil de fleste fysiske problemer der matte vaere, saa som smerte, opfanges inden og gores opmaerksom paa.

det er rigtigt neutralisering ikke er garanti for at lose alle problemer, det skriver jeg heller ikke,men jeg har oplevet neutralisering som fordelagtig paa rigtig mange aggressive tendenser, og som jeg ogsaa skriver, 'umiddelbart' ud fra indlaegget, mener jeg saaledes og jeg vil fortsat give mit input omkring den fordelagtige erfaring jeg har med neutralisering ved visse former for aggressiv adfaerd i fremtiden. Det er selvfolgelig op til andre, hvad de vaelger at gore.

jeg er slet ikke ening i at neutralisering løser aggrasive tendenser, snarere lige modsat faktisk, en del undersøgelser tyder på at usikre hunde bliver mere usikre efter en neutraliseriing og derved mere aggrasive, så nej i dette tilfælde vil det da slet ikke være noget jeg ville anbefale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu vil jeg ikke ødelægge en fornuftigt tråd for TS.

Men da mange læser med på sidelinjen uden at være medlem af forum, synes jeg det er vigtigt at pointere, at de heldbredstjek dyrlægen foretager til f.eks. vaccination og og inden operation er et overfladisk tjek af hjertelyd, tænder, ører osv.

Det er yderst sjældent at f.eks ledsmerter, nakke/ryg skader, HD, og andre af disse led relaterede sygdomme opdages til disse tjek. Derfor er det vigtigt at få et meget, meget grundigere tjek mod disse specifikke ting, inden man konkludere noget som helst.

I dette tilfælde halter hunden lige efter den rejser sig - Det er rigtig, rigtig vigtig info at få med og må ikke overses når man giver råd om adfærd.

I visse tilfælde så kan neutralisering gøre problemerne større, som Kleo nævner.

Især med hanhunde, som er usikre og som bliver endnu mere usikre når de ikke længere har de mandlige hormoner at støtte sig til.

Det er meget svært at vurdere, så derfor er det en god ide, at få en med forstand på adfærd til at se på samspillet med hunden, inden man laver et indgreb der ikke kan gøres om - Det er ikke dyrlægen der har forstand på adfærd, er det meget vigtigt at nævne!!

I andre tilfælde så er det alene ejeren den er gal med og som gør nogle ting fuldstændig galt. Der vil en neutralisering jo så absolut heller ikke have nogen gavnlig effekt.

Du må såmænd anbefale hvad du vil - Bare du er bevidst om, at folk nogle gange ukritisk tager råd til sig og neutralisering nogle gange kan lyde så nemt, at det er det første de prøver.

Hvis det så er helt andre ting der ligger til grund, og man ikke har spurgt ind til og læst alle de svar TS kommer med - Så kan man risikere med sit råd, at gøre tingene uigenkaldeligt sværere for TS!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo

Eftersom jeg venter på at komme igang med mit studie, og ikke har kunne finde et job i mellemtiden er jeg hele tiden hjemme, og jeg kan garantere at han ikke har været udsat for noget der skulle gøre ham bange for mig eller andre i familien. Hvis det var tilfældet havde vi jo heller ikke været et stort spørgsmålstegn omkring hans adfærd. Gangen er så bred at man sagtens kan passere ham uden at man udgøre nogen "trussel" for ham.

..og han bliver også behandlet med omtanke og respekt, men han får ikke lov at hoppe op ad spisebordet, eller overfalde (i gælde) besøgende, han er opdraget efter at vi gerne vil have en hund der ikke dominere et helt hjem, men samtidigt er en rigtig god kammerat.

Men det starter jo netop ikke når der bliver mørkt, jeg vil rettere sige det er når han er "træt" (som om det kan lade sig gøre) men om morgenen efter han er vågnet, og om aftenen vi går i seng..

Først vil jeg som i hverttilfælde kleo siger, start med smertebehandling for at sikre det ikke er det (jeg har ikke læst hele tråden,så har I allerede gjort det så videre)

Dernæst gør han det når alle er hjemme ,også jeres far? mit bud er at det gør han.

Min hund har lidt af det samme-ogsåmest udpræget aften og mrogen-dette er dog typisk eurasiere (eller de ,som jeg har talt md)- bare ikke truende eller voldsomt, bare irritabel i de situationer.

Som du og jeg har en privat zone - hvis vi feks taler med et andet menneske, så er der en vis afstand- vi står ikke 2 cm fra hianden- så har hunde det også. (mange hunde er bare så domesticerede at de ikke viser det)

Når min hund slapper af,sover eller hviler så er det ret vigtigt for ham at det er uforstyrret - nogle gange lægger han sig under spisebordet når der er gæster og så må man ikke flytte benene- det skal han naturligvis ikke bestemme-så jeg anviser ham et sted med helt fodro -hvis han ikke gider ligge i sin kurv.

Mange eurasier er hysterisk sarte med "fodro".

Men i det her tilfælde erløsningen at vænne hunden til at hvile sig steder hvor der ikke er trafik- et hjørne er bedre end en gang hvor folk går forbi hele tiden feks.

Så er det ikke smerter, ville jeg flytte hans hvilested til et absolut ro- hvis han er til huler, så måske endda med en overbygning og så accepterer at det er hans helle .

en anden ting jeg gør, hvis min hund absolut vil ligge op af mig- i de sarte timer, er at jeg når jeg flytter på mine ben-lige giver lyd fra mig- så er der heller ikke nogle problemer.

Kald på ham istedet for at opsøge hunden.

Når han er i aktivitet og handling er der intet zoneforsvar og det bør der heller ikke være.

Jeg kunne godt bekymrer mig om at I , ved at fastholde hunden i de situationer(selvom det er meget forståeligt) rent faktisk øger problemet- her i hytten ignorerer jeg det når han er hysterisk ,tilgengæld roser jeg når han lægger sig et sted hvor han vitterlig kan opretholde fodro eller når han ikke reagerer.

Jeg vil dog sige at det går ikke man bliver bange for sin hund- så hellere søge noget hjælp-tænk hvis han bider jer- det går ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men da mange læser med på sidelinjen uden at være medlem af forum, synes jeg det er vigtigt at pointere, at de heldbredstjek dyrlægen foretager til f.eks. vaccination og og inden operation er et overfladisk tjek af hjertelyd, tænder, ører osv.

Det er yderst sjældent at f.eks ledsmerter, nakke/ryg skader, HD, og andre af disse led relaterede sygdomme opdages til disse tjek. Derfor er det vigtigt at få et meget, meget grundigere tjek mod disse specifikke ting, inden man konkludere noget som helst.

Helt enig - og jeg kan endda komme med et eksempel fra den "virkelige verden".

Liva var et alm. sundhedseftersyn og vaccination i starten af august sidste år og fundet sund og rask.

14 dage efter begyndte hun at halte når hun rejste sig. Jeg tog selvfølgelig tilbage til dyrlægen, hvor hun fik taget røngten, som viste en D-hofte på højre side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke laest hele traaden, men indlaegget i sig selv, og der staar intet om at hunden har ondt. det er det jeg tager udgangspunkt i.

Hvorfor er du nedladende overfor mig?? Det kunne jeg rigtig godt taenke mig at vide!

Jeg har rigtig gode erfaringer med neutralisering af hunde med aggressive tendenser.

Saa vidt jeg ved, omtaler jeg ikke goen som grund til neutralisering eller sterielisering!. hvor laeser du det henne?

Jeg er overhovedet ikke nedladende overfor dig - hvor læser du det henne ? :confused: Jeg stiller spørgsmålstegn ved dit råd til TS om neutralisering - og nu forstår jeg så hvorfor (i og med du ikke har læst tråden igennem).

Den med gøen var ment i sjov, men kan da godt se at den ikke blev forstået - det beklager jeg da meget!

Og så forstår jeg ikke hvorfor man springer ind i en tråd og giver råd om neutralisering, uden at tage sig tid til lige at læse om TS skulle være kommet med flere informationer omkring hunden. Som om neutralisering er en pakkeløsning for hvad end den aggressive adfærd nu udspringer fra?

Og nu stopper jeg den her, så denne tråd ikke også ender som en hvor der bliver kastet anmeldelser ud til højre og venstre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu et eksempel fra den virkelig verden.

Vores dyrlæger kunne ikke finde cujo's problem andet end en lille skæv hofte og behandlede bare med smerte stillinde og foreslog selv aflivning da det var synd han ikke kunne få lov at være hund pga. hans tydelig nedsat bevægelses funktion.

Et tjek hos en hunde kiropraktor afsløret flere ting der ikke sad rigtigt, efter det er rettet til er han 90 % frisk igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære allesammen!

Vi har et alvorlig problem med vores 1 år gamle labrador. Vi er en familie på fire, samt vores hund. Jeg er storbror i familien og vi har brug for noget vejledning.

Vi fik vores labrador da han var helt lille, og han har igennem hele sin tid hos os været højt elsket med måde. Han er blevet opdraget efter hvad jeg vil mene man kan forvente, og er som udgangspunkt en en super dejlig hund, glad og legesyg. I huset er min far alfahan, og det er hunden klar over, men så snart min far ikke er hjemme kæmper han om pladsen på ranklisten med os andre, hvilket vel er meget naturligt.

For 2-3 uger siden ændrede han pludselig adfærd. Han er aldrig blevet angrebet af nogen anden hund, eller blevet slået eller lignende. Han er stadig væk en skøn hund om dagen, men om aftenen og om morgenen er han aggressiv, og virker en smule usikker, måske ligefrem nervøs.

For at give et eksempel, så kan han ligge ude i gangen, mens vi andre spiser morgenmad, og hvis min lillebror (13 år) går forbi ham knurre han - ikke som i "attack" men mere som "back off". Jeg har sagt til min lillebror at han skal slappe helt af, kigge lige ud, og ikke skænke hunden en tanke når han går forbi, men alligevel knurre hunden. Det samme kan være tilfældet om aftenen, før vi går i seng. Det ikke kun min lillebror han knurre af, det er også min mor, og af og til mig selv. Dette sker også selvom min far er hjemme.

Helt galt gik det den anden dag da jeg havde ham med oppe ved en ven, som også har en hund (en lidt mindre race), hvor de fik lov at rende rundt og lege ude i haven. De havde det tydeligvist sjovt, og der var på ingen måde nogle negative signaler. Min lillebror var med deroppe, og da vi beslutter os for at sige tak for idag, får min lillebror fat i vores hunds halsbånd og holder ham ind til stolen som han sidder på, da jeg så vender mig for at tage over, så vi kunne få en snor på ham, slår det af en eller anden grund klik, og han går i "attack mode" imod mig vil jeg tro, han knurre meget voldsomt, og viser tænder, og viser alle de dårlige signaler. Min lillebror holder godt fast og efter 7-10 sekunder holder hunden en kort pause og så tager jeg fat, hvorefter han knurre igen, men jeg holder ham i kontrol, hvorefter han falder til ro.

Hele problemstillingen er, at han er en sød og dejlig hund, men her på det sidste har han opført sig skræmmende, og det virker som om det bliver værre dag for dag.

Vi har tidligere haft Golden Retreiver og Labrador, men vi har aldrig oplevet noget lignende.

Vi har kort haft det på tale at vi ikke kan beholde ham hvis det bliver ved, og udvikler sig. Han vejer 33kg og er meget stærk, så i værste fald kan han blive en trussel for os og andre, hvilket vi naturligvis ikke ønsker.

Hvad er der dog sket med vores lab? :megaked:

Håber i kan hjælpe.

Jeg har set en del af denne type "pludselig" aggressive hunde i konsultationer. Jeg har ikke set din hund og dig eller talt med familien om hunden, men der står nogle ting i dit indlæg, som får mine alarmklokker til at ringe.

Jeg har ikke læst alle indlæg, for er officielt på job. Bær over hvis jeg gentager noget andre har skrevet.

1) Din hund har med stor sandsynlighed smerter eller en anden fysisk årsag. Den skal behandles før andre redskaber vil virke. Opsøg en dyrlæge og bed om smertestillende til hunden i 3 uger - hvis adfærden forsvinder er årsagen smerter. Herefter bringes hunden igen til dyrlægen, hvor I tager stilling til, hvad der videre skal ske. Smertedækkende er kun symptombehandling. En dygtig dyrlæge kan finde hovedårsagen - hvis I vil betale for det. Det skal I tale med dyrlægen om.

2)Hunde, der lever et uforudsigeligt liv - ofte i familier der tror på dominansteorier og mener, at hunden skal holdes nede for ikke at tage magten, vil ofte tiltage i usikkerhed over tid. Den hund, som du beskriver her, er et klassisk eksempel på sådan en hund. Ofte starter problemet i kønsmodningsalderen.

Når smerter er udelukket og den fysiske årsag behandlet, vil jeg derfor foreslå jer at opsøge en uddannet adfærdsbehandler eller uddannet træner og lære mere om hunde i stedet for at opdrage jeres hund efter en forældet populærviden, som intet hold har i virkeligheden.

Det eneste I opnår ved at "holde hunden nede" er usikkerhed, og en usikker hund vil ofte slå over i aggressivitet, når den presses eller oplever sig presset.

Alt hunde gør er sprog. I bør tage det, som jeres hund siger til jer i disse tilfælde yderst alvorligt.

Der findes redskaber til at træne usikkerhed væk.

Du kan starte med at læse Alfa-syndromet og bede din far læse den også.

MVH Helle

Link til indlæg
Del på andre sites