Hop til indhold

1 ½ årig tæve begynt at blive aggressiv


Gæst Flykra
 Share

Recommended Posts

Gæst Flykra

Hej :)

 

Jeg er den stolte ejer af to hunde, den ene er 1½ år gammel tæve, blandet Border Collie/Labrador og så har jeg en Golden hvalp tæve på 5 måneder.

De er bedste venner.. :)

 

den ældre tæve er en meget meget meget rolig hund, med en meget godt sind.

Hun gør aldrig, lystrer meget godt, elsker børn og mennesker og andre hunde.

Har ikke noget negativt at sige om hende.

 

men nu den sidste tid, når den ældre tæve har haft sin menstruation,

Er hun begynt at blive meget aggressiv.

mod mennesker, børn og andre dyr. Selv om de står flere metrer ifra os.

Når vi går tur knurrer og gør hun ad andre mennesker og hunde.

Og selvfølgelig, gør den lille nøjagtig det samme som den ældre.

som er meget træls!

 

Jeg begynte at tænke på om hun faktisk er "falsk gravid" da hun er meget beskyttende, spiser meget lidt, kaster op somme tider, og har fået store bryst vorter...

men hun er ikke gravid.. ellers ville hvalpene været kommet for længst.. Flere uger siden hun fik sin menstruation.

 

Ved i noget om tæver der bliver "falsk" gravid?

ðer bare begynt at blive lidt nervøs.. og fulde mænd kan hun slet ikke ha'.

Hun både knurrer og viser tænder.. uha jeg er helt i vildrede..

for hun er slet ikke sådan..

:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du oplever, er desværre noget der kommer bag på rigtig mange hundeejere, selv om det faktisk er ganske normalt :vedikke:

 

Det er meget muligt at din tæve bliver falsk drægtig. Det er forholdsvist almindeligt at tæver får en eller anden reaktion ca. 2 måneder efter løbetiden, på det tidspunkt hvor de ville have født deres hvalpe, hvis de havde været drægtige. Hos mange er forandringerne små og går hurtigt over, hos andre bliver det et alvorligt problem, hvor de "bygger rede" og måske bruger et stykke legetøj som "hvalp".

 

Det er også helt almindeligt at tæver får nogle udsving i temperamentet i forbindelse med løbetiden. Min egen var en rigtig hystade inden hun blev steriliseret.

 

Men det der sådan set er det vigtigste, du skal forholde dig til, er at din tæve er ved at blive voksen, og derfor ændrer personlighed. Vores hunde bliver altså ikke ved med at være hvalpe altid, hvor gerne vi end ville have det. Det er fuldstændig normalt at en voksen hund efterhånden mister interessen for at søge kontakt med alt og alle.

 

Nogle af forandringerne kan muligvis undgås ved at hun bliver steriliseret, men hun vil stadig blive voksen, og måske ikke være interesseret i at lege med alle fremmede hunde eller hilse på alle fremmede mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Umulia skriver , er en del tæver meget pzykisk påvirket af deres hormoncyclus. Så hun er ikke unormal, bare meget hormonstresset.

Jeg har lige nu 4 tæver, hvoraf den ene er som din, eller rettere var, til hun blev steriliseret og så kom roen tilbage.

Det bliver normalt ikke bedre med tiden uden af få fjernet årsagen, nemlig ægstof, ægleder og livmoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Flykra
Det du oplever, er desværre noget der kommer bag på rigtig mange hundeejere, selv om det faktisk er ganske normalt :vedikke:

 

Det er meget muligt at din tæve bliver falsk drægtig. Det er forholdsvist almindeligt at tæver får en eller anden reaktion ca. 2 måneder efter løbetiden, på det tidspunkt hvor de ville have født deres hvalpe, hvis de havde været drægtige. Hos mange er forandringerne små og går hurtigt over, hos andre bliver det et alvorligt problem, hvor de "bygger rede" og måske bruger et stykke legetøj som "hvalp".

 

Det er også helt almindeligt at tæver får nogle udsving i temperamentet i forbindelse med løbetiden. Min egen var en rigtig hystade inden hun blev steriliseret.

 

Men det der sådan set er det vigtigste, du skal forholde dig til, er at din tæve er ved at blive voksen, og derfor ændrer personlighed. Vores hunde bliver altså ikke ved med at være hvalpe altid, hvor gerne vi end ville have det. Det er fuldstændig normalt at en voksen hund efterhånden mister interessen for at søge kontakt med alt og alle.

 

Nogle af forandringerne kan muligvis undgås ved at hun bliver steriliseret, men hun vil stadig blive voksen, og måske ikke være interesseret i at lege med alle fremmede hunde eller hilse på alle fremmede mennesker.

 

 

Hvor gammel var hun da i steriliserede hende?

men det er jo også en chance man tager, ved at sterilisere tæven.

Hun kan blive bedre af det, ellers kan hun også skifte adfærd til det meget dårlige.

 

Jeg, der er jeg en af dem, der glæder mig til voksen alderen hos hunden :)

Nej, men selv om hun ikke er intriseret skal hun da ikke været aggresiv!

 

men det der med at hilse på andre hunde osv.

En hund kan godt stå 100 m væk da hun begynder at vise tænder og gø.

Gør også af folk der har hue på. En mand kom over at hilse på mig.

Jeg var virkelig bange for at min tæve ville bide ham. Hun knurrede og viste tænder, uhaa. Da var jeg meget bange, og sagde til manden at han skulle ikke klappe hende, fordi jeg simpelten ikke stolede nok på hende.

 

Men ja håber det her går over, har stået på i lang tid nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel var hun da i steriliserede hende?

men det er jo også en chance man tager, ved at sterilisere tæven.

Hun kan blive bedre af det, ellers kan hun også skifte adfærd til det meget dårlige.

 

Vinnie var 3 år da hun blev steriliseret, men det blev kun gjort fordi hun alligevel skulle opereres for noget andet.

Hun har ikke forandret sig ret meget, dog er de hormonelle udsving knapt så mærkbare mere.

Min første tæve blev også steriliseret. Hun var en lille glad én, og det blev hun ved med at være. Jeg mærkede ingen forandring.

 

Der er muligvis en risiko for at en tæves temperament kan blive værre efter en sterilisation - jeg kender dog personligt ikke til nogle konkrete eksempler. Men det er jo en afvejning man foretager i det enkelte tilfælde. Hvis en tæve er meget plaget af sine løbetider, kan det næsten ikke blive værre, og så er de fleste hundeejere villige til at tage chancen.

 

Jeg, der er jeg en af dem, der glæder mig til voksen alderen hos hunden :)

Nej, men selv om hun ikke er intriseret skal hun da ikke været aggresiv!

 

At knurre og gø er ikke det samme som at være aggressiv! Det er afstandssøgende signaler, og betyder ikke nødvendigvis at hunden har lyst til at bide.

 

men det der med at hilse på andre hunde osv.

En hund kan godt stå 100 m væk da hun begynder at vise tænder og gø.

Gør også af folk der har hue på. En mand kom over at hilse på mig.

Jeg var virkelig bange for at min tæve ville bide ham. Hun knurrede og viste tænder, uhaa. Da var jeg meget bange, og sagde til manden at han skulle ikke klappe hende, fordi jeg simpelten ikke stolede nok på hende.

 

Men ja håber det her går over, har stået på i lang tid nu.

 

Det kunne måske godt lyde som om der kunne være noget "spøgelsesalder" inde over. Nogle hunde får sådan en periode hvor alt nyt bare er meget farligt. Min egen har flippet ud over vejskilte, faldende blade, min søn med en pose æbler i hånden, og mig selv med tørklæde :lol:

 

Prøv at se tiden an, og sørg for at hun får nogle gode oplevelser med at møde fremmede. Tag godbidder med i lommen når I går tur, og begynd at aflede hendes opnærksomhed så snart du ser noget, du tror hun vil reagere på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...