Hop til indhold

mops og fransk bulldog sundhed


Gæst sarah86
 Share

Recommended Posts

Gæst sarah86

Hej,

 

ved I hvilken race der er mest sund? Mops eller fransk bulldog?

 

Jeg syntes jeg har kigget meget på det, og der står om begge racer at de har mange arvelige sygdomme, men hvilken der er mindst risiko ved at købe er svært umiddelbart at gennemskue :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Altså nu er jeg jo ikke nogen ekspert, mend er kørte for noget tid siden en dokumentar hvor det handlede om hvordan man har avlet nogle træk frem i nogle hunde og der var mopsen også med og der sagde de at de blev avlet på en måde så de har svært ved at trække vejret; det kan man næsten også se når man kigger på dem. Det er også hvad jeg ellers har læst rundt omkring.

Om der er det sammen med bulldogen ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen af de to racer, man ligefrem kan kalde sunde. Men Mopsen er trods alt mindre plaget af diverse skavanker end Fransk Bulldog - i hvert fald hvis man finder en der ikke er vildt overtypet.

 

Fransk Bulldog har flere alvorlige problemer, men det er den bløde gane, der er det værste - den er skyld i åndedrætsproblemer, øget risiko for hedeslag og fejlslugning. Desuden kan den sjældent føde naturligt. Det kan Mopsen som regel.

 

Ærligt talt synes jeg begge racer er udtryk for en helt bizar form for dyrplageri, men skal det absolut være, ville jeg foretrække en Mops.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stitch

Nu har jeg pt. ikke internet, men er online pr mobil.

 

Fransk bulldog har jeg haft siden 1992, og det er tydeligt at se at efter racen blev altfor populær, så gik det galt med ryet. Alt for mange uerfarne begyndte at avle og importere en masse møg.

 

At kalde racen for decideret usund synes jeg er synd. De franske jeg har haft har hverken haft allergi eller arvelige sygdomme. De har kunnet holde til lange gåture, løbe, hoppe osv.

 

Igen, som med alle andre racer - vælg en god opdrætter.

 

Personligt synes jeg mopsen virker til at være mere besværet mht. vejrtrækning. Synes de snøvler mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...