Hop til indhold

Fordele/ulemper ved Råt foder


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Dyrlæge studerende fra KvL har udfærdiget denn rapport omkring rå-fodring.

http://www.kiplers.dk/Dyrlaegespeciale.pdf

 

Der står blandt andet:

 

Unaturligt med forarbejdet føde

 

Et af hovedargumenterne for at vælge råt foder frem for kommercielt hundefoder er, at hundens

mave-tarmsystem fra naturens side ikke er skabt til at indtage forarbejdet foder (Eliasen, 2003;

Billinghurst, 1993; Lonsdale, 2001; Schultze, 1998). Det har ikke været muligt at finde

videnskabelige artikler, der bekræfter eller afkræfter dette udsagn.

Tilhængere af råt foder argumenterer, at hundens mave-tarmsystem ikke har ændret sig gennem

evolutionen fra ulven, og at dens primære fødekilde derfor stadig bør være kød, knogler og indmad,

som er observeret som primært fødeindtag hos ulve (Eliasen, 2003; Billinghurst, 1993; Lonsdale,

2001). Kommercielt hundefoder indeholder en høj procentdel kulhydrat (30-60 %) (Case et al,

2000), særligt fra kornprodukter, som tilhængere af råt foder mener, er unaturligt for hunden, der er

klassificeret som carnivor. I naturen spiser ulven kun mavetarmsystemet fra byttedyret, samt evt.

bær og bark ved fødemangel, og procentdelen af kulhydrat i den naturlige kost for denne type

carnivor er derfor lavere end i kommercielt hundefoder (Eliasen, 2003).

En del tilhængere af råt foder betegner også selve fodringsmetoden ved brug af kommercielt

hundefoder som usund for hunden. Hundens mave er en depot mave (Cunningham, 1997), som

ligesom ulvens, er skabt til at indtage store mængder føde på en gang, fulgt af fordøjelse og

hvileperiode inden næste måltid. Derfor vælger mange, der fodrer med råt, at have et varierende

antal fastedage på en uge. Nogle har en fastedag per uge, mens andre kun fodrer hver anden dag

 

Hele specialet er kun på 21 sider så det er forholdsvis let læsning.

 

Jeg finder både gode argumenter for og gode imod. Men må konkludere at argumenterne for vejer mere end de der er imod.

 

Ejeren af siden den er hentet fra er :

www.kiplers.dk som deler af sine erfaringer med at skifte fra konventionelt foder til råt.

Er det ikke netop livsstils sygdomme der rammer vore hunde?

Ville en mere rigtg hunde kost kunne afhjælpe disse problemer ( allergi, hjerte/kar sygdomme, tandkødsbetændelse, osv osv.) ?

Er vi blevet så påvirket af foder industrien at vi ikke "tør" at fodre hundene selv ?

Ifølge Institut for Folkesundhed, er der ufatteligt mange danskere der ikke kan lave mad af en lødig kvallitet til dem selv og deres familier. Er den manglende viden omkring fødevarer årsagen til at man afholde sig fra at fodre sine hunde selv?

Mange spørgsmål, javist. Men jeg finder at de hænger mere eller mindre sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Dejligt med link til rapporten.

 

Den blev annonceret på et andet forum, men længere kom det vist ikke til...

 

Næ der kom ihvertfald ingen kommentarer på den eller udemærkede dyrlæge speciale som jeg i øvrigt havde linket til i tråden om tandbørstning.

Link til indlæg
Del på andre sites

"..forholdsvis let læsning.." --bobbob... :lol:

 

Narh, det er temmelig faglig læsning som det kræver nogen tid at tygge igennem.

 

Men jeg har læst den løseligt igennem. Og det der i høj grad slår mig er, hvor lidt dokumentation der foreligger for de forskellige påstande. -Som de dyrlægestuderende forfattere gang på gang osse beklager.

 

Vi kunne godt bruge noget mere UVILDIG forskning indenfor området...

 

En af de ting, som gør at jeg er betænkelig ved Barf er dette:

 

Ejere, der fodrer med råt foder bør have en ansvarlig omgang med foderet, og overholde de

hygiejne forskrifter, der findes på området. Det omfatter korrekt optøning og opbevaring af kødet i

køleskab ved max. 5 C indtil fodringstidspunkt, adskillelse fra humane fødevarer, grundig rengøring

af arbejdsområde og hænder efter håndtering af foderet (US FDA, 2004). Ligeledes bør hundens

spiseplads overvejes. Optimalt bør hunden indtage kødet i et afgrænset område fra resten af huset,

væk fra børn og i et område, der er let rengjort som f.eks. et bur eller en løbegård. Hunden bør ikke

tillades at indtage foderet på tæpper, sofaer el.lign. materialer, som kan huse patogener i længere

tid

 

Overvejelserne i afsnittet går på at BARF har vist sig at indeholde en del salmonella bakterier og andre bakterier, som især kan være sygdomsfremkaldende for mennesker.

 

 

 

En anden "sjov" detalje i rapporten, som jeg ikke før har overvejet, er følgende, der er verificeret ved TO uafhængige undersøgelser: Hunde med aggressionsproblemer kan i nogle tilfælde dæmpes ved foderskift til en kost med lavt proteinindhold...........

Det er jo en "gammel skrøne" at hunde bliver aggressive af råt kød........ -eller ER det?? :shock:

 

Dodman et al (1996) undersøgte effekten af foderets proteinindhold på hundes opførsel. Hunde med

adfærdsproblemer (dominansaggression, territoriel aggression og hyperaktivitet) samt en

kontrolgruppe blev fodret med lavt proteinindhold (17 %), medium proteinindhold (25 %) og højt

proteinindhold (32 %). Undersøgelsen viste, at hunde med dominansaggression og hyperaktivitet,

samt kontrolgruppen var upåvirkede af proteinindholdet i foderet, mens hunde med territoriel

aggression viste markant lavere aggression, når fodret med lavt eller medium proteinindhold i

forhold til højt proteinindhold. Fundet var mest markant hos de hunde, hvor territoriel aggression

skyldes frygt, og Dodman et al (1996) anbefaler evt. brugen af lavt proteinholdigt foder i

behandling af frygt baseret territoriel aggression hos hund.

 

Effekt af foderets proteinindhold og tryptofan supplementering på dominans aggression, territoriel

aggression og hyperaktivitet hos hund blev undersøgt af DeNapoli et al (2000). Undersøgelsens

hypotese var, at foder med lavt proteinindhold samt foder med højt tryptofanindhold ville reducere

aggression og hyperaktivitet. Hundene blev opdelt i 4 grupper, hvoraf 2 grupper blev fodret med

højt proteinholdigt foder (30 %), og en af disse blev suppleret med tryptofan, og 2 grupper blev

fodret med lav proteinholdigt foder (18 %) og en suppleret med tryptofan. Resultatet af

undersøgelsen viste, at tildeling af tryptofan sænkede aggression hos hundene. Den laveste score

blev observeret i den gruppe, der blev fodret med lav proteinindhold og samtidig suppleret med

tryptofan. Lav protein og tildeling af tryptofan havde ingen effekt på hyperaktivitet.

Det ses af ovenstående undersøgelser at foder med højt proteinindhold kan have en effekt på hundes

aggression. Det bør derfor overvejes at sænke proteinindholdet i råt foder i kombination med

adfærdstræning, hvis en hund har problemer med aggression.

 

c014.gif ---Tak for interessant læsning... Den er gemt i "Favoritter" til senere viderelæsning..

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for link. Den rapport vil jeg gå ind og læse.

 

Marie's side kender jeg godt, men har ikke fået læst rapporten endnu.

 

Jeg kan se ændringer på min egen hund i denne omgang. Hendes krop "omformer" sig og hun er meget mere snaksalig

 

Måske ikke pga foderet, men det er det eneste jeg har ændret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
"..forholdsvis let læsning.." --bobbob... :lol:

Narh, det er temmelig faglig læsning som det kræver nogen tid at tygge igennem.

 

 

Nå jae , ment sm at den ikke var så lang og de ord som jeg ikke forstod var til at slå op.

 

 

Men jeg har læst den løseligt igennem. Og det der i høj grad slår mig er, hvor lidt dokumentation der foreligger for de forskellige påstande. -Som de dyrlægestuderende forfattere gang på gang osse beklager.

 

Vi kunne godt bruge noget mere UVILDIG forskning indenfor området...

 

Der er helt sikker som de studerende skriver , behov for yderligere undersøgelser.

 

Overvejelserne i afsnittet går på at BARF har vist sig at indeholde en del salmonella bakterier og andre bakterier, som især kan være sygdomsfremkaldende for mennesker.

 

Min onkel der er læge har gennem de sidste 5-8 år oplevet at folk kommer med underlige maveinfektioner hos deres børn som han efter interview oplever kan stamme fra "møg" på gulvet fordi deres hunde får mere eller mindre råt foder der og at man ikke vasker gulvet tilstrækkeligt.

 

 

 

En anden "sjov" detalje i rapporten, som jeg ikke før har overvejet, er følgende, der er verificeret ved TO uafhængige undersøgelser: Hunde med aggressionsproblemer kan i nogle tilfælde dæmpes ved foderskift til en kost med lavt proteinindhold...........

Det er jo en "gammel skrøne" at hunde bliver aggressive af råt kød........ -eller ER det?? :shock:

 

Nu nævnes problemet især omkring territorial angstrelateret aggretion og ikke andre typer. Men det er værd at tænke over om vi faktisk holder vore hunde på et "tæmmet" plan fordi de får alt muligt andet end kød.

 

Det kunne give adfærdsbehandlere et nyt slogan.

 

Vilde gulerødder giver rolige hunde.

 

c014.gif ---Tak for interessant læsning... Den er gemt i "Favoritter" til senere viderelæsning..

 

Så lidt. :vinken:

 

Priceman som nu er passiv aggresiv. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Næ der kom ihvertfald ingen kommentarer på den eller udemærkede dyrlæge speciale som jeg i øvrigt havde linket til i tråden om tandbørstning.

 

 

Det var ikke DET andet forum jeg hentydede til, men et helt tredje som annoncerede materialet på vej.

Græske gadehunde var det vist...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det var ikke DET andet forum jeg hentydede til, men et helt tredje som annoncerede materialet på vej.

Græske gadehunde var det vist...

 

Ok så fine steder kommer jeg ikke . Jeg misforstod åbenbart. :vinken:

 

 

Priceman som nu er passiv aggresiv. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...