Hop til indhold

Så så man lige mig...


Hewlett
 Share

Recommended Posts

... sidde og nyde en lille uskyldig video fra Animal Planet om den Tysk korthårede hønsehund.

 

Ja, det var da lige indtil jeg kom 1.48min ind i videoen ... [media]

[/media]

 

Ja, kald mig bare naiv, men bliver sådan nogle halsbånd stadig brugt idag ???? :shock::shock::shock:

 

Og så på en jagthund ude i naturen der kan sidde fast i alt muligt!

 

Jeg er chokkeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja pig halsbånd? jow de bruges stadigvæk, du kan sikkert finde dem i din lokale dyre pusher ...

desværre...

 

Ja, jeg har set dem hvor der ligesom er bøjet metal indad .. Men det der er i videoen er da meget mere voldsomt og ligner noget der kan lave 5cm hul ind i halsen på hunden. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Elhalsbånd og diverse pighalsbånd bliver stadig brugt til jagthundetræning, endda i stor stil. Inden for den genre gælder de åbenbart om at være så macho som muligt.

De mere raffinerede inden for det fag laver læderhalsbånd der ser fuldstændigt uskyldige ud, men bestemt ikke er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

De findes stadig, men jeg har nu til dato til gode at se dem brugt.

 

Jeg har kun set de lovlige i brug.

 

Naboens nabo med en schæfer, efter ½ år med metal kvæler og hårde ryk går den stadigvæk ikke i plads når de går tur :damn:

 

Så gik de med pigge i 1 måned, stadigvæk med ryk. Nu går han pænt med manden, men ikke plads med konen og den store knægt.

 

Har set hunden få så voldsomt et ryk så den røg på røven/ryggen af det :cry:

desværre er ejeren sådan en størrelse og type at jeg gik uden at sige andet end det kunne jeg ikke holde ud af se på.

Han gjorde det imens hunden og cujo stod 2 meter fra hinanden og den gøede for at "hilse" som han påstod. Men tror jeg næppe, den har hakket cujo før i snuden.

 

(han gik dog ikke med pigge til træning, dog kvæleren)

Link til indlæg
Del på andre sites

Elhalsbånd og diverse pighalsbånd bliver stadig brugt til jagthundetræning, endda i stor stil. Inden for den genre gælder de åbenbart om at være så macho som muligt.

De mere raffinerede inden for det fag laver læderhalsbånd der ser fuldstændigt uskyldige ud, men bestemt ikke er det.

 

Jeg vidste godt de fandtes, men anede ikke at de er så "populære", og da slet ikke blandt jægere :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver desværre brugt i stor stil i USA, ser det ud til :cry: Det er en af grundene til, at jeg ikke rigtig ser "Breed all about it" og "Dogs 101" længere - fik simpelthen kvalme af alle de pighalsbånd :cry: (for ikke at nævne de direkte forfærdelig kommentarer, der nogen gange kom, som fx. at en dværggravhund vil have et fint og fuldestgørende liv som indehund, hvis bare man sørgede for at have en kattebakke :damn: )

 

Heldigvis tror jeg endnu jeg mangler at se et pighalsbånd i brug her i DK - eller, måske så jeg engang en schæfer med et. Men det er i så fald også eneste gang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Elhalsbånd og diverse pighalsbånd bliver stadig brugt til jagthundetræning, endda i stor stil. Inden for den genre gælder de åbenbart om at være så macho som muligt.

De mere raffinerede inden for det fag laver læderhalsbånd der ser fuldstændigt uskyldige ud, men bestemt ikke er det.

 

Sjovt jeg har gået til træning i 4 steder med ft spaniels, 2 steder med retrieverne og i 3 forskellige jagtklubber, jeg har aldrig set et strøm eller pighalsbånd, og hvis jeg gjorde ville det blive anmeldt med det samme

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt jeg har gået til træning i 4 steder med ft spaniels, 2 steder med retrieverne og i 3 forskellige jagtklubber, jeg har aldrig set et strøm eller pighalsbånd, og hvis jeg gjorde ville det blive anmeldt med det samme

 

Strøm, ja. Men man kan vel ikke anmelde for pighalsbånd hvis de er lovlige ? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Strøm, ja. Men man kan vel ikke anmelde for pighalsbånd hvis de er lovlige ? :vedikke:

 

 

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:

§ 1.* Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

§ 2.* Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.

Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.

Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led.

§ 3.* Overtrædelse af §§ 1–2 straffes med bøde.

§ 4.* Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2000.

§ 5.* Bekendtgørelse nr. 600 af 12. juli 1993 om brug af halsbånd m.v. ved dressur af hunde ophæves.

 

Pighalsbånd med pigge på indvendigside er skam også forbud

Link til indlæg
Del på andre sites

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:

§ 1.* Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

§ 2.* Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.

Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.

Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led.

§ 3.* Overtrædelse af §§ 1–2 straffes med bøde.

§ 4.* Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2000.

§ 5.* Bekendtgørelse nr. 600 af 12. juli 1993 om brug af halsbånd m.v. ved dressur af hunde ophæves.

 

Pighalsbånd med pigge på indvendigside er skam også forbud

 

de gængse pighalsbånd som man ser mest er dem med stumpe metalombøjninger jævnfør §2 stk.3 dvs de er lovlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9. februar 1999, fastsættes følgende:

§ 1.* Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

§ 2.* Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.

Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med skarpe eller spidse pigge, er forbudt.

Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led.

§ 3.* Overtrædelse af §§ 1–2 straffes med bøde.

§ 4.* Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2000.

§ 5.* Bekendtgørelse nr. 600 af 12. juli 1993 om brug af halsbånd m.v. ved dressur af hunde ophæves.

 

Pighalsbånd med pigge på indvendigside er skam også

 

forbud

 

dem med afrundede hjørner er ikke forbudte.

Men de er ubehagelige alligevel.

 

halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led

 

så kan man lige smide det her på, så kan ingen se man bruger pig halsbånd

 

http://www.avifauna.dk/sprenger-nylonbekl%C3%A6dning-pighalsb%C3%A5nd-p-13478.html

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
dem med afrundede hjørner er ikke forbudte.

Men de er ubehagelige alligevel.

 

halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af efterfølgende led

 

så kan man lige smide det her på, så kan ingen se man bruger pig halsbånd

 

Avifauna - Alt til dyrene

 

Fy for den. Ja jeg ser heldigvis kun halsbånd med pigge på ydersiden. Til jagttræning/agilitytræning bruger de fleste retrieverliner, så halsbånd og snor hurtigt kan komme af og i lomme, så ingen camo pigge der.

 

Jeg har hørt/læst historier om pig og elhalsbånd, men heldigvis aldrig set det brugt, og jeg kommer ellers lidt omkring

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...