Hop til indhold

Alle racer er ens...


Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Jeg vil mene man faar i et ret STORT udfang den hund, man selv praeger den til. den teori har jeg set med egne ojne bevist hundredevis af gange med mange kasserede hunde i alle mulige (og umulige) skikkelser og racer. Dvs 'du faar den hund som du selv putter i den' er overordnet for alle racer.

 

Men dertil, som ogsaa er af betydning kommer selvfolgelig selve racen: dens naturlige egenskaber der ikke kan eller bor tilsidesaettes helt, hvis man vil leve med en harmonisk hund.

 

Begge elementer er vigtige, og hverken det ene eller andet bor undervurderes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg jo og venter på hvalp, og kommer sommetider til at tale med folk om hunde og det at vælge en race eller type hund.

 

Nøj, hvor er jeg træt af at høre folk forklare mig at alle hunde på indersiden er ens og bliver præcis det man gør dem til!

Er det bare de mennesker jeg møder, eller høre i også det tit? :vedikke:

 

Jeg plejer at prøve at agumentere med, at der jo er forskel på hvad en vagthund eller en jagt hund eller en hyrdehund skal kunne og er avlet til. Men de mennesker som i første omgang "ved" at der ikke er forskel på hunde, er af en eller anden grund meget svære at overbevise.

 

Jeg har haft brugt en del tid på at kigge på DBA og gul og gratis, og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er en af de største grunde til at så mange únghunde sælges inden de fylder et år?

 

Jeg er helt enig. Hunden er hvad du gør den til. En jagthund udelukkende taget med på shoppeture og ture i kort snor bliver vanvittig i hovedet, en selskabshund lukket ude fra selskabet bliver vanvittig, en en brugshund der ikke bliver aktiveret bliver sindsyg...

 

Derfor er jeg helt enig i at hunden er hvad man gør den til, men i den grad også at man bør tænke over og tage hensyn til racens egenskaber!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Rigtigt hyggeligt - og velkommen! Husk nu at skrive, hvor dejlige airedales er, hæ.

 

Jaaa eeeeeeelsker airedales. Man ser dem desvaerre saa sjaeldent. en frisk fraek og glad race:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...