Hop til indhold

Hårsækmider!!!


Gæst Solveig
 Share

Recommended Posts

Gæst Solveig

Jeg har brug for hjælp til min franske bulldog Liva, hun er 8 mdr. og har fået konstanteret hårsækmider, dyrlægen siger det er pga. deres dårlige immun-forsvar. Er der nogen som har kendskab til dette problem og evt. hvad man kan gøre?

Solveig:idea:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris

Har dyrlægen ikke givet dig noget?

 

Vores hund Fenris har haft hårsækmider - han fik noget Advocat til at dryppe i nakken, mener jeg det var. Det tog nogle måneder at få has på, men er ikke svært - du skal bare ha et passende middel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Solveig

:-D

Tak!!

Det var lige det jeg havde brug for, jo dyrlægen har været igang, men jeg var ikke tilfreds med den behandling vi fik.

Nu har jeg et mærke jeg kan gå efter det er dejligt.

1000 tak

Solveig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
:-D

Tak!!

Det var lige det jeg havde brug for, jo dyrlægen har været igang, men jeg var ikke tilfreds med den behandling vi fik.

Nu har jeg et mærke jeg kan gå efter det er dejligt.

1000 tak

Solveig

Tjek lige med dyredoktoren - jeg MENER, det var noget Advocat, Fenris fik. Men det var på recept, så du skal under alle omstændigheder i kontakt med dyrlægen. Jeg mener måske osse, at Fenris fik noget andet som supplement... men er ikke sikker. Måske noget penicillin til at slå infektionen ned med.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Annemette79

Vores hund har også hårsækmider/furunkulose/hudbetændelse og det klør, han får knopper og taber pelsen. Han har det nu for 3. gang og dyrlægen siger at det er pga en overreaktion i immunforsvaret pga noget han er allergisk overfor. Dyrlægen siger at det ofte er oksekød og/eller majs de ikke kan tåle, men det kan selvfølgelig også være andre ting, men ofte ting med et højt proteinindhold. Han har hver gang fået pennicillin og denne gang har han også fåer prednisolon til at dæmpe hans immunforsvar. Pelsen vokser rimelig hurtigt ud igen (ca 2 uger) og man kan ikke se det bagefter. Vi har nu valgt at få taget en blodprøve for at finde ud af hvad det er han ikke kan tåle. Det kommer godt nok til at koste ca 2000 kr, men vi synes det er synd for hunden at det hele tiden vender tilbage og at han skak have medicin så tit. Han er trods alt kun 6 måneder og hans sygdom brød ud da han var ca 14-15 uger gammel.

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund har også hårsækmider/furunkulose/hudbetændelse og det klør, han får knopper og taber pelsen. Han har det nu for 3. gang og dyrlægen siger at det er pga en overreaktion i immunforsvaret pga noget han er allergisk overfor. Dyrlægen siger at det ofte er oksekød og/eller majs de ikke kan tåle, men det kan selvfølgelig også være andre ting, men ofte ting med et højt proteinindhold. Han har hver gang fået pennicillin og denne gang har han også fåer prednisolon til at dæmpe hans immunforsvar. Pelsen vokser rimelig hurtigt ud igen (ca 2 uger) og man kan ikke se det bagefter. Vi har nu valgt at få taget en blodprøve for at finde ud af hvad det er han ikke kan tåle. Det kommer godt nok til at koste ca 2000 kr, men vi synes det er synd for hunden at det hele tiden vender tilbage og at han skak have medicin så tit. Han er trods alt kun 6 måneder og hans sygdom brød ud da han var ca 14-15 uger gammel.

 

Hilsen Annemette

 

 

Hmmm........ Der er åbenbart mange teorier om hvad der forårsager hårsækmider.

 

Min borderterrier har haft hårsækmider. Vores dyrlæge valgte heldigvis at henvise os til en Dermatolog Lene Boysen som bor i Lyngby. Desværre er der vist kun to specialdyrlæger på hudområdet, begge bosiddende i det nordlige Sjælland.

 

Hårsækmider behøver ikke at klø. Chili kløede sig ikke mere end normalt. Hun havde hårsækmider og en kraftig hudbetændelse. Hendes hud var sortpigmenteret og hun lugtede kraftigt af hund.

Hun fik bare pletter.

 

Hun blev behandlet med Advocate, som desværre ikke var tilstrækkeligt. Nu kan jeg ikke helt huske intervallet, men hun blev behandlet oftere end der står på pakningen.

 

Det var desværre ikke nok, så hun måtte til sidst behandles med et medikament som oprindeligt er beregnet til kvæg. Det er ikke registreret som medicin til hund, så vi måtte skrive under i 24 ekspemplarer at vi var bekendt med eventuelle bivirkninger.

Det er et middel som er brugt gennem 20 år til at bekæmpe hårsækmider på hund og det med god effekt.

 

Der findes også et homøopatisk middel som hedder SensiStop. Det koster desværre spidsen af en jetjager (2000) men det skulle give immunforsvaret et gevaldigt boost og lukke diverse huller. Det kan bruges sideløbende med anden behandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Victoria får Advocat nu....hendes er ikke værre end at folk først opdager det når jeg fortæller dem at hun har dem...men de generer hende ved at klø, og jeg vil nødigt have det udvikler sig...skal nok lige holde jer opdateret med hvad der sker...pt. har hun lidt bare pletter, men jeg håber det stopper nu...

 

Er det egentlig arveligt at immunforsvaret ikke kan nedkæmpe dem selv? Jeg mener at have læst at alle hunde har dem, men at det kun er ved nogen de "blusser" op...

 

Er det sandt at unghunde godt kan få en enkelt tur, for derefter aldrig at være generet af det igen? For i så fald har jeg både fingre og tæer og alt andet krydset for at det er slut nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annemette79
Victoria får Advocat nu....hendes er ikke værre end at folk først opdager det når jeg fortæller dem at hun har dem...men de generer hende ved at klø, og jeg vil nødigt have det udvikler sig...skal nok lige holde jer opdateret med hvad der sker...pt. har hun lidt bare pletter, men jeg håber det stopper nu...

 

Er det egentlig arveligt at immunforsvaret ikke kan nedkæmpe dem selv? Jeg mener at have læst at alle hunde har dem, men at det kun er ved nogen de "blusser" op...

 

Er det sandt at unghunde godt kan få en enkelt tur, for derefter aldrig at være generet af det igen? For i så fald har jeg både fingre og tæer og alt andet krydset for at det er slut nu..

 

Det kan godt være arveligt, men som du selv er inde på, er det kun hos nogle at sygdommen bryder ud. Vores hunds forældre har f.eks. aldrig haft tegn på denne sygdom, men derfor kan den godt ligge i generne. Vores dyrlæge sagde at det hos nogle hunde kun ses i hvalpe/unghunde perioden og at hunden derfor kunne vokse fra det. Er det tilfældet, skyldes udbruddet bl.a. noget hormonelt. Hos andre, ja da har hunden det on/off resten af livet, men man kan jo så, ligesom vi har valgt, få taget en blodprøve der så kan påvise hvad det er hunden reagerer på og på den måde undgå at hunden kommer i kontakt med/spiser de ting som får sygdommen til at blusse op igen.

Jeg håber at det i din hunds tilfælde er ovre når den bliver voksen, så jeg krydser også lige fingre og tæer :-)

 

Hilsen Annemette

Link til indlæg
Del på andre sites

Victoria får Advocat nu....hendes er ikke værre end at folk først opdager det når jeg fortæller dem at hun har dem...men de generer hende ved at klø, og jeg vil nødigt have det udvikler sig...skal nok lige holde jer opdateret med hvad der sker...pt. har hun lidt bare pletter, men jeg håber det stopper nu...

 

Er det egentlig arveligt at immunforsvaret ikke kan nedkæmpe dem selv? Jeg mener at have læst at alle hunde har dem, men at det kun er ved nogen de "blusser" op...

 

Er det sandt at unghunde godt kan få en enkelt tur, for derefter aldrig at være generet af det igen? For i så fald har jeg både fingre og tæer og alt andet krydset for at det er slut nu..

 

Det var heller ikke nemt at se på Chili. Netop fordi hendes hud var sortpigmenteret. Hudbetændelsen var en sekundær lidelse forårsaget af hårsækmiderne.

 

Hårsækmider, eller rettere den manglende evne til at holde dem nede, ser jeg som (min påstand) en arvelig lidelse. Hendes kuldsøster fik det også. Moderen blev omgående taget ud af avlen.

Chili blev neutet for at dæmpe evt. hormonsvingninger, da det kan få immunsystemet til at gå ned og hårsækmiderne får frit spil igen.

Udlandsrejser og stress kan virke på samme måde.

 

 

 

Hvis I er interesseret, så har jeg oprettet en gruppe på FB, som hedder "Hunde med hårsækmider". Meningen er at udbrede viden om hårsækmider.

 

 

Hvor ofte får Jeres hunde Advocate?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chicchi
Spørgsmål:

 

kløer hårsækmider?

 

Og hvor hurtigt vokser hundepels ud igen?

 

Ja, det gør de - vores hund klør sig non stop, så jeg har fået en medicinsk shampoo der lindrer og nedsætter kløen af dyrlægen. Det kan godt tage 2-3 måneder så måske skal du ud og investere i en fin trøje til din vuffer, he he:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Det var heller ikke nemt at se på Chili. Netop fordi hendes hud var sortpigmenteret. Hudbetændelsen var en sekundær lidelse forårsaget af hårsækmiderne.

 

Hårsækmider, eller rettere den manglende evne til at holde dem nede, ser jeg som (min påstand) en arvelig lidelse. Hendes kuldsøster fik det også. Moderen blev omgående taget ud af avlen.

Chili blev neutet for at dæmpe evt. hormonsvingninger, da det kan få immunsystemet til at gå ned og hårsækmiderne får frit spil igen.

Udlandsrejser og stress kan virke på samme måde.

 

 

 

Hvis I er interesseret, så har jeg oprettet en gruppe på FB, som hedder "Hunde med hårsækmider". Meningen er at udbrede viden om hårsækmider.

 

 

Hvor ofte får Jeres hunde Advocate?

 

 

Smid et link, kan da være jeg blev fristet...:-D

 

Jeg har givet Victoria første behandling i går...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Ja, det gør de - vores hund klør sig non stop, så jeg har fået en medicinsk shampoo der lindrer og nedsætter kløen af dyrlægen. Det kan godt tage 2-3 måneder så måske skal du ud og investere i en fin trøje til din vuffer, he he:-)

 

hehe...er sikker på hun ville hade trøje...gav hende en lyserød bandana om halsen den anden dag...hun sad stille i 20min. helt stiv før hun opdagede at hun godt kunne gå med den...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Hvor ofte skal hun behandles?

 

 

"Hunde med hårsækmider"

 

 

I følge indlægssedlen skal hun have hver 4 uge, og 2-4 behandlinger før problemerne er væk...der er 3 i den pakke jeg har fået... til 306,5kr...håber sådan det forsvinder hurtigt, så hendes pels kan blive dejlig igen...

 

takker for link...:-D...kan være jeg melder mig til næste gang jeg logger på...

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge indlægssedlen skal hun have hver 4 uge, og 2-4 behandlinger før problemerne er væk...der er 3 i den pakke jeg har fået... til 306,5kr...håber sådan det forsvinder hurtigt, så hendes pels kan blive dejlig igen...

 

takker for link...:-D...kan være jeg melder mig til næste gang jeg logger på...

 

Lene Boysen anbefalede at dosis blev givet hyppigere. Faktisk hver 14. dag, for at det virker effektivt...........

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, det anede jeg ikke...kan hunden godt tåle det?

 

Ja, Chili havde ingen problemer med det.

Hun var på Advocate i nogle måneder, men det var stadig ikke nok......... Der blev ved med at være hårsækmider i skrabene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst teflonhat

Min hund har en enkelt gang haft hårsækmider. De viste sig som små knopper på snuderyggen, som kløede og lidt hår faldt af. Dyrlægen foretog et skrab og en mikroskopi, som viste ... én hårsækmide :shock:. En smule antibiotika og så var det det. Nå ja, og en regning.:blink:

 

Netdyredoktor skriver om demodicose:

http://www.netdyredoktor.dk/sw5637.asp

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...