Hop til indhold

Klædt på til udstilling...


Recommended Posts

Nu har jeg jo temmelig begrænset erfaring med det der udstillingsnoget ... men kaster lige et spørgsmål ud her:

 

Hvor meget betyder handlerens (min) påklædning? ... Der var en der skrev til mig på HG at det var en dårlig ide med sorte bukser, når hunden var sort - for så kunne det være sværere for dommeren at se hunden ordentligt ... men altså - jeg tænker at det også gør en forskel om jeg møder op i kjole og er lidt "pæn" - eller om jeg møder op i de grimme - men rare - lyseblå velourbukser ... men hvor "fin" eller ikke fin "skal" man være?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu har jeg jo temmelig begrænset erfaring med det der udstillingsnoget ... men kaster lige et spørgsmål ud her:

 

Hvor meget betyder handlerens (min) påklædning? ... Der var en der skrev til mig på HG at det var en dårlig ide med sorte bukser, når hunden var sort - for så kunne det være sværere for dommeren at se hunden ordentligt ... men altså - jeg tænker at det også gør en forskel om jeg møder op i kjole og er lidt "pæn" - eller om jeg møder op i de grimme - men rare - lyseblå velourbukser ... men hvor "fin" eller ikke fin "skal" man være?

 

Det er meget forskelligt hvor pænt fol er klædt. Men typisk er det i noget pænere hverdagstøj. Nogle har jeans og en blazer på. Andre har skjorte og lignende på. Jeg ser kun enkelte med nederdele på.

 

Jeg plejer at tage noget tøj på som er pænt og som jeg kan bevæge mig ordentlig i. Typisk jeans eller sorte bukser og så en bluse af en eller anden art.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Det er der stor forskel på racerne imellem, men med en selskabshund, så ville jeg selv vælge et pænt antræk, altså ikke 'campinghabitten' :mrgreen:

 

Mht farverne, så er det en god ide, at tænke på, hvordan hunden bliver præsenteret bedst :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg forstå det sådan, at det ikke tiltaler dig at være på forsiden af hundeform i en hel måned :blink: :lol:

 

Øhmm ja - sådan kunne det jo godt forstås :mrgreen:

 

Anyway - så er jeg virkelig på herrens mark her ... er en kjole for "pænt" - og er jeans for "U-pænt"? ... og jeg har næppe noget der i mellem ...

 

Mit klædeskab er lidt begrænset grundet det voldsomme vægttab jeg har jo måtte smide alt ud og købe nyt (øv-øv :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også kun jeans og kjole - og der er ikke noget som er lige i øjet.. Opdager også lige at jeg kun har udtrådte gummisko, og stilletter - måske ikke optimalt skotøj..

 

Jeg tror faktisk dette er ved at være en helt legitim grund til at shoppe tøj..

 

Jeg sender fluks denne del videre til min mand :D

 

Arj - jeg har vist sko der kan bruges ... ... ... desværre ... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, da jeg var ude og kigge på berner-udstilling, så jeg ikke (lagde i hvert fald ikke mærke til) nogen i kjoler eller nederdele :-) Det var så heller ikke det bedste vejr (der kom nogle små byger ind i mellem), men kan da ikke forestille mig, at folk går pænt klædt på, når de er på udstilling :?:

 

Men den med farverne, har jeg også hørt! At man helst skal have en farver som skiller sig ud fra sin vovses, så de ikke 'falder sammen'.

 

Vil mene at jeans er meget brugt..

 

Men god tur på udstillingen :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg udstiller i flade pæne sko, da der skal løbes til min race :-D Og det ser ganske uelegant ud, når handleren ligger og roder rundt på gulvet på grund af for høje hæle :mrgreen:

 

Jeg har nederdel og blazer på, hvis temperaturen tillader det - ellers har jeg en skjorte på, hvis det er for varmt. Jeg kan også finde på at udstille i pæne bukser (ikke jeans) - det kommer lidt an på humøret :mrgreen:

 

Farverne adskiller sig fra hunden, men passer alligevel til hende og de er ikke af skrigende farver. Jeg har typisk en hvid underdel/stroptop med en lyserød skjorte udenpå og en sort eller grå nederdel eller bukser - min hund er brun og hvid.

 

I min verden må man gerne se "lidt" elegant ud, selvom det selvfølgelig er hunden, der skal bedømmes - det varmer altid, hvis man får påskrevet på kritikken: Flot handlet eller et flot par.

 

Hvordan man handler og hvordan man tager sig ud i ringen har typisk en betydning, selvom det ikke burde have det.... Så ens påklædning skal man kunne lide at have på og føle sig godt tilpas i.

 

Og lad nu være med at tage den nedringede bluse på eller den ultra korte nederdel og lad være med at have lavtajlede bukser på (det ser meget ufikst ud, hvis man kan se trusserne, når man sætter sig ned på hug eller lign.).... Men nu skal du vel ikke ned og sidde på hug så meget med en selskabshund :-D De bedømmes vel på bord og så er den nedringede bluse et dårligt valg, da dommeren jo vil se din torso bag ved hunden på bordet *GG*

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Egentlig et interressant spørgsmål..

Jeg lærer vist aldrig helt at fatte de dersens "udstillingskriterier" desværre. Synes der er mange ulogiske ting der spiller ind. Jeg mener, det er trodsalt hunden der skal bedømmes, ikke?!

Min logik siger at en uddannet eksteriørdommer, burde være i stand til at se bort fra handlerens valg af beklædning? (eller navn, for den sags skyld)

Jeg har ligeledes svært ved at forstå at én og samme hund kan få 1. pr. (og BIR) på en udstilling og 3. pr. på den næste? Måske det har været handlerens beklædning den var galt med.. :shock:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er meget forskel racerne imellem.. Hos labrador og hønsehunde kan man sagtens komme i "jagttøj"(og det er ikke pige/fyrejagt jeg tænker på:mrgreen:) men hos mange af de andre racer, gør man sig lidt pæn..

Altså her er jeg bossen så jeg bestemmer hvad min handler har på.. Og hun er altid velekviperet.. Nederdel/blazer i samme farve (hedder det spadseredragt??), sommetider et jakkesætagtigt noget med bukser og blazer.. Farverne sørger jeg altid for matcher hundene hun går med bedst muligt. Aldrig mørkt tøj til mørke hunde og omvendt..

Skoene er aldrig stilletter.. Man kan nemt komme til at træde på hunden, især hvalpe som løber ind foran en..

Hendes hår er altid sat op.. Hun har meget langt hår, og hendes fokus er kun på hunden.. Det nytter ikke med hår som flyver ind foran hendes ansigt og distraherer hende.

Smykker.. ja men ikke for mange og ikke for overdådige..

Et lille pift parfume..en god en som ikke stinker...

Isabella ER kransekagefiguren i vores kennel.. Og hun gør sig godt i ringen.. Ligesom der er hunde showminded, er der også mennesker der er det.. Til gengæld er hun ikke specielt vild med forarbejdet med hundene.. Træningen! Det er så til gengæld det jeg elsker.. Jeg er ikke specielt vild med ringarbejdet/showingen... Og når jeg er nødt til at gå i ringen så er jeg aldrig pæn ligesom Isabella..Jeg handler altid barfodet (jeg går som regel altid barfodet) og i almindeligt tøj :rolleyes:... Men hundene og min handler er tiptop i orden.

Betyder det noget hvordan man ser ud? Det burde det ikke.. Men det er jeg sikker på det gør... Og om dommeren kan lide dig/din hund eller ej belutter h*n allerede når du træder ind i ringen. En god handler har en god udstråling og ser ud som om h*n har styr på ALT i ringen.

Hvis vi har 2 hunde som skal i samme klasse/kæmpe om certet, så lader jeg altid Isabella gå med den hund som jeg helst vil have får certet.. Medmindre det er en hund hun slet ikke kan handle hvis jeg er i ringen.. Men så har hun handlet den i den rigtige klasse og jeg overtager først i den samlede klasse.. Så satser jeg på at dommeren kan huske hundens bevægelser og hvad han syntes om den først..

Men ret skal være ret, jeg har faktisk mødt dommere som ikke kiggede på handleren. I Dortmund sidste år vandt min ungtæve Bundesjugendsieger.. Eller også kunne dommeren godt lide tykke kvinder på bare fødder:hmm: :mrgreen:

 

Altså ville jeg bare sige..Tag noget pænt tøj på du føler dig godt tilpas i..og som du kan bevæge dig i.. Du er så ny på udstillinger at du ikke har overskud til at skulle holde en lårkort kjole nede, som kravler op så man kan se du har glemt trusserne.. Selvom publikum ville elske det :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Egentlig et interressant spørgsmål..

Jeg lærer vist aldrig helt at fatte de dersens "udstillingskriterier" desværre. Synes der er mange ulogiske ting der spiller ind. Jeg mener, det er trodsalt hunden der skal bedømmes, ikke?!

Min logik siger at en uddannet eksteriørdommer, burde være i stand til at se bort fra handlerens valg af beklædning? (eller navn, for den sags skyld)

 

Nu har du en race hvor jeans somreglen er det folk er iført. Så tag du bare afsted.;-)

 

Jeg mener også en dommer burde kunne se bort fra handlerens beklædning og det tror jeg også godt de kan, men der er jo også noget der hedder helhedsindtryk.

Handler og hund må gerne passe sammen. jeg så en gang en kvinde med GD og hun var så høj at hunden pludselig så meget lille ud (den gik hende til knæene ca.) :shock:

 

Det eneste jeg tænker over er buksernes farve. Lyse bukser til en mørk hund og omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Altså ville jeg bare sige..Tag noget pænt tøj på du føler dig godt tilpas i..og som du kan bevæge dig i.. Du er så ny på udstillinger at du ikke har overskud til at skulle holde en lårkort kjole nede, som kravler op så man kan se du har glemt trusserne.. Selvom publikum ville elske det :-P

 

Nøjjj hvor er jeg glad for at den race jeg bevæger mig indenfor "bare" er til jeans - det der med trusserne lyder lidt farligt/underholdende :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Nu har du en race hvor jeans somreglen er det folk er iført. Så tag du bare afsted.;-)

 

I know.. men du misser lidt pointen :-)

Jeg tager gerne på udstilling, men mest for at kigge. Når det bliver tid for at min egen tøs skal fremstilles, kommer du jo nok sæl til at rende med hende :mrgreen:

 

Jeg mener også en dommer burde kunne se bort fra handlerens beklædning og det tror jeg også godt de kan, men der er jo også noget der hedder helhedsindtryk.

Handler og hund må gerne passe sammen. jeg så en gang en kvinde med GD og hun var så høj at hunden pludselig så meget lille ud (den gik hende til knæene ca.) :shock:

 

Det eneste jeg tænker over er buksernes farve. Lyse bukser til en mørk hund og omvendt.

 

Her er min pointe så.. Jeg vil gerne have en bedømmelse af min hund og KUN min hund! Om handleren kan bruges i avl, behøver jeg ikke en DKK dommers hjælp til at bedømme :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
I know.. men du misser lidt pointen :-)

Jeg tager gerne på udstilling, men mest for at kigge. Når det bliver tid for at min egen tøs skal fremstilles, kommer du jo nok sæl til at rende med hende :mrgreen:

 

Det bliver med trusser :mrgreen:

 

Her er min pointe så.. Jeg vil gerne have en bedømmelse af min hund og KUN min hund! Om handleren kan bruges i avl, behøver jeg ikke en DKK dommers hjælp til at bedømme :blink:

 

:shock::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmm ja - sådan kunne det jo godt forstås :mrgreen:

 

Anyway - så er jeg virkelig på herrens mark her ... er en kjole for "pænt" - og er jeans for "U-pænt"? ... og jeg har næppe noget der i mellem ...

 

Mit klædeskab er lidt begrænset grundet det voldsomme vægttab jeg har jo måtte smide alt ud og købe nyt (øv-øv :mrgreen:)

 

En kjole er upraktisk hvis du skal ned på hug og stille hunden op - ved ikke lige hvordan man gør med løwchen.

Med det rette tilbehør synes jeg ikke jeans er for u-pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du skal ned på hug og stille hunden op - ved ikke lige hvordan man gør med løwchen.

Det er smag og behag... Min mening er at hunden står pænest hvis den står selv..Oppe på bordet er den jo blevet stillet op som den skal stå i følge standarden.. Med fine vinkler, og luft mellem benene osv.. Men når den står naturligt står den efter min mening pænest (og det hjælper dommeren til at se hvordan den er skabt). Men det kræver rigtig meget træning at få så meget kontakt med hunden at den kan det.. Og Löwchen er en hund der gerne vil holde øje med alt... Så de fleste løver bliver stillet op mens man sidder på hug.. Selvfølgelig ikke mine :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er smag og behag... Min mening er at hunden står pænest hvis den står selv..Oppe på bordet er den jo blevet stillet op som den skal stå i følge standarden.. Med fine vinkler, og luft mellem benene osv.. Men når den står naturligt står den efter min mening pænest (og det hjælper dommeren til at se hvordan den er skabt). Men det kræver rigtig meget træning at få så meget kontakt med hunden at den kan det.. Og Löwchen er en hund der gerne vil holde øje med alt... Så de fleste løver bliver stillet op mens man sidder på hug.. Selvfølgelig ikke mine :engel:

 

Ved beagler er det typiske at man stiller dem op, men jeg har set flere der handler i nederdele. Jeg tror bare ikke jeg ville synes det var super praktisk :engel: Men pænt ser det i hvert fald ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig i, at det overhovedet ikke burde have nogen betydning om jeg er i bikini, joggingsæt eller jakkesæt ... men jeg er heller ikke mere naiv, end at jeg godt ved, at det har det altså ...

 

Jeg takker for de mange gode råd - især det med at glemme/huske trusser, hvis jeg har kjole på :mrgreen: ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...