Gæst Skrevet Juni 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2011 Hejsa Jeg går jo med tankerne om at flytte her om et max to år et sted henne hvor jeg må have 2 hunde og det vil jeg jo rigtigt gerne have. Til den tid er Jack ca 3-4år og det synes jeg er helt perfekt for os. Jeg ved godt der er lang tid til men at finde den rette race/blanding tager jo tid Jeg ville høre om i har lyst til at komme med nogle bud som hvilken race/blanding ville passe hjemme hos os ? Jeg har self nogle i tankerne selv men synes det er svært. Vores krav er: 1. Det skal være en lille til mellemstor hund omkring 20-30 cm, muligvis 40cm men det er også aller-max. 2. Den skal veje max. 15kg da det skal være muligt for mig at lufte begge på samme tid. 3. Det skal være en tæve, som vil blive snippet når hun er gammel nok. 4. Den skal kunne tåle at gå, lege og hygge med en stor hund på 30kg som godt kan lege lidt vildt og elsker at gå efter en anden hunds ben. 5. Den skal hvile i sig selv, uden at være alt for selvstændig. 6. Den skal være forholdsvis nem at træne (ala. en labrador) og have lyst til at træne. 7. Den vil blive luftet 3-5gange i døgnet (vi plejer at gå 5 gange men er gået ned til ca 3.) 8. Den må IKKE være sky eller usikker af natur. 9. Den skal kunne med børn. 10. Den skal være på når vi er på og være okay med at der er tidspunkter hvor der ikke sker noget, da jeg også har depression. Det må ikke være en terrier da jeg er meget mere til "labrador-sind" Jeg har haft kig på Shiba inu, men er bekymret da jeg altså godt kan råbe højt hvis Jack er ved at lave ulykker og jeg ser det. Og det har jeg fået at vide at de tit bare vender sig om og går. Håber i kan hjælpe mig lidt og jeg håber at jeg har fået det hele med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Og det må gerne være en blanding Enten eller det gør mig ikke noget. PS. har forresten kigget på Basenji men der står meget motion, men hvor meget er meget? I forhold til min labrador jo Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Men Shibaen og spidshunderacerne lægger vel egentlig tættere på Terrier-temperament end labrador-temperament ? Du kan selvfølgelig sagtens træne en spidshund, men de er altså utrolig selvstændige og kan virke stædige hvis de ikke ser en mening i at gøre hvad du beder den om. Har du tænkt på hvor vigtigt det er for dig at kunne have hunden løs ? Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med punkt 3. men hvad med en D/S Gårdhund ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Men Shibaen og spidshunderacerne lægger vel egentlig tættere på Terrier-temperament end labrador-temperament ? Du kan selvfølgelig sagtens træne en spidshund, men de er altså utrolig selvstændige og kan virke stædige hvis de ikke ser en mening i at gøre hvad du beder den om. Har du tænkt på hvor vigtigt det er for dig at kunne have hunden løs ? Selv Dexter på bare 12 uger er stædig, han giver "let op", og derfor kan træning være svært, det kræver at ejeren kan motivere VIRKELIG godt (Han er husky).. Jeg taler nu måske meget generet om spidshundene, og mest baseret på husky, men de kan godt virke en anelse "sky", da de ikke bare farer hen til fremmede for at sige hej, så vidt jeg ved er de fleste spidshunde faktisk "reserveret", men de er også enormt glade for mennesker; Når de har set dem an! Jeg tænker sådan på noget puddel-mix? Sådan en mellempuddel har en god størrelse, og dem jeg kender har et fantastisk temperament, og de er super dejlige at træne med... Og jeg synes faktisk at det jeg kender til dem, at så passer de på alt hvad du skriver... (Og lige som en fordom; Lad være at tænke på den "gyselige klipning", hvis man holder en puddel i hvalpeklip er de super frække at se på! ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Men Shibaen og spidshunderacerne lægger vel egentlig tættere på Terrier-temperament end labrador-temperament ? Du kan selvfølgelig sagtens træne en spidshund, men de er altså utrolig selvstændige og kan virke stædige hvis de ikke ser en mening i at gøre hvad du beder den om. Har du tænkt på hvor vigtigt det er for dig at kunne have hunden løs ? Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med punkt 3. men hvad med en D/S Gårdhund ? Jo Shiba er ikke meget labrador men så vidt jeg har snakket med Shiba-opdrætterne så vil de passe utroligt godt sammen. Med punkt 3 mener jeg at hun vil blive steriliseret. En d/s gårdhund er for "skarp" til mig og vi har utrolig oplevelser med dem så dem er hvilket mig eller min hund tryg ved. Angående at være løs, jamen min hund kan være løs hvis der ikke er andre hunde og det er fint for mig, naturligvis ville det være rart at han altid kunne men jeg kan leve med det. Jeg ville blive for bange hvis min hund lige pludseligt fandt en duft og løb sin vej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Jo Shiba er ikke meget labrador men så vidt jeg har snakket med Shiba-opdrætterne så vil de passe utroligt godt sammen. Med punkt 3 mener jeg at hun vil blive steriliseret. En d/s gårdhund er for "skarp" til mig og vi har utrolig oplevelser med dem så dem er hvilket mig eller min hund tryg ved. Angående at være løs, jamen min hund kan være løs hvis der ikke er andre hunde og det er fint for mig, naturligvis ville det være rart at han altid kunne men jeg kan leve med det. Jeg ville blive for bange hvis min hund lige pludseligt fandt en duft og løb sin vej. Og det er netop her jeg tænker at du skal lidt væk fra spidshunderacerne :blink: Helt fair med D/S gårdhund, jeg er heller ikke stor fan af dem, men den passede godt til dine krav :5up: Én ting er om Shibaen passer godt sammen med labben (hvad mener opdrætteren helt præcist?) men jeg går ud fra at du er på udkig efter en hund til dig og ikke til Jack ? Ej, forstå mig ret. Det nytter jo ikke noget at hundene har en fest sammen hvis du så står med en hund imellem hænderne som du bare overhovedet ikke kan samarbejde med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Jeg ville holde mig fra både shiba og basenji, hvis den SKAL kunne gå løs. Synes heller ikke de er specielt 'labrador-agtige'. Hvad med en lille lab-tæve? Den er selvfølgelig noget større end det du har forestillet dig, men de andre punkter passer. Indtil du skrev at det ikke måtte være en terrier havde jeg faktisk en af de mindre terriers i tankerne (cairn, westie, skotte, glen of imaal, norwich/norfolk, australsk eller lign.) De fleste af dem er robuste både fysisk og psykisk nok til en labrador, rimeligt lette at træne, men det er ikke sikkert de kan gå løs. Hvad med en vestgötaspids? Corgi? Lufter lige hundene og overvejer andre gode racer til jer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 (Og lige som en fordom; Lad være at tænke på den "gyselige klipning", hvis man holder en puddel i hvalpeklip er de super frække at se på! ) Det er nemlig SUPERskønne :lun: Suk ... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Og det må gerne være en blanding Enten eller det gør mig ikke noget. PS. har forresten kigget på Basenji men der står meget motion, men hvor meget er meget? I forhold til min labrador jo jeg tror absolut ikke en basenji er nem at træne, der tror jeg at du får lidt et chok ift en labrador(blanding) der er en bruger herinde med 3 basenjier (basenji-life) du kan da prøve at skrive til hende, men med de krav du stiller op så tror jeg ikke det er en hund for dig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Selv Dexter på bare 12 uger er stædig, han giver "let op", og derfor kan træning være svært, det kræver at ejeren kan motivere VIRKELIG godt (Han er husky)..Jeg taler nu måske meget generet om spidshundene, og mest baseret på husky, men de kan godt virke en anelse "sky", da de ikke bare farer hen til fremmede for at sige hej, så vidt jeg ved er de fleste spidshunde faktisk "reserveret", men de er også enormt glade for mennesker; Når de har set dem an! Jeg tænker sådan på noget puddel-mix? Sådan en mellempuddel har en god størrelse, og dem jeg kender har et fantastisk temperament, og de er super dejlige at træne med... Og jeg synes faktisk at det jeg kender til dem, at så passer de på alt hvad du skriver... (Og lige som en fordom; Lad være at tænke på den "gyselige klipning", hvis man holder en puddel i hvalpeklip er de super frække at se på! ) En lille puddel ville være perfekt hvis det ikke var fordi jeg havde glemt at skrive omkring pelspleje i mine krav, jeg vil max kun børste en gang om ugen og mere i fældnings perioder, men jeg er ikke til klip og masser af børsten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Og det er netop her jeg tænker at du skal lidt væk fra spidshunderacerne :blink: Helt fair med D/S gårdhund, jeg er heller ikke stor fan af dem, men den passede godt til dine krav :5up: Én ting er om Shibaen passer godt sammen med labben (hvad mener opdrætteren helt præcist?) men jeg går ud fra at du er på udkig efter en hund til dig og ikke til Jack ? Ej, forstå mig ret. Det nytter jo ikke noget at hundene har en fest sammen hvis du så står med en hund imellem hænderne som du bare overhovedet ikke kan samarbejde med. Jeg er meget vild med Shiba'en og de få jeg har mødt har bare været perfekt på næsten alle måder, udover jeg kan være bange for at den er for stædig og for selvstændig til mig. Den er bare SÅ dejlig, men jeg tror måske ikke lige på det punkt den passer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 jeg tror absolut ikke en basenji er nem at træne, der tror jeg at du får lidt et chok ift en labrador(blanding) der er en bruger herinde med 3 basenjier (basenji-life) du kan da prøve at skrive til hende, men med de krav du stiller op så tror jeg ikke det er en hund for dig... Det kan godt være at jeg er lidt for langt ude med mine tanker om den nye hunds race, det tror jeg måske jeg er. Jeg synes bare det er rigtigt svært. Det er vist godt jeg er hurtigt ude Den næste hund behøver nødvendigvis ikke at være SÅ glad for fremmede mennesker som Jack er. For Jack kan sagtens finde på at vælte folk ind i deres biler for at komme med ud og køre hvis han ser sit snit. Jeg ville holde mig fra både shiba og basenji, hvis den SKAL kunne gå løs. Synes heller ikke de er specielt 'labrador-agtige'. Hvad med en lille lab-tæve? Den er selvfølgelig noget større end det du har forestillet dig, men de andre punkter passer. Indtil du skrev at det ikke måtte være en terrier havde jeg faktisk en af de mindre terriers i tankerne (cairn, westie, skotte, glen of imaal, norwich/norfolk, australsk eller lign.) De fleste af dem er robuste både fysisk og psykisk nok til en labrador, rimeligt lette at træne, men det er ikke sikkert de kan gå løs. Hvad med en vestgötaspids? Corgi? Lufter lige hundene og overvejer andre gode racer til jer Tak for dine svar, det er vigtigt for mig at den kan være løs når der ikke er andre hunde tilstede eller når vi leger med andre. Jack kan KUN være løs hvis der ikke er nogle hunde i en god afstand eller at vi allerede er i gang med at lege med andre hunde. Jeg vil ikke kunne gå med en lab mere, den jeg har nu går ikke helt uden at trække og han vejer 30kg og jeg vejer 52kg så det er ikke muligt med en labrador mere, plus jeg har mere overskud og lyst til en mindre hund, hvis det giver mening, end 2 store der vælter huset. Plus jeg skal bo i rækkehus på omkring 52kvm og vi har tit hundevenner og familie på besøg, så vi ville blive kvalt med endnu en stor hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LauraS Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Prøv at læse om japansk spids Vi har en hvalp, og han er super nem at træne, glad for andre, går fint løs. De bliver anbefalet til ældre og folk i lejligheder. De er selvstændige, men ikke mere, end at de følger med rundt om hushjørnet, hvis du går der om:blink: Mht pelspleje er det hvad du gør ud af det. Jeg børster Louis et par gange om ugen, men det er mere fordi jeg synes Nu er det jo også fordi jeg er lidt farvet, at jeg foreslår en japansk spids, men i kan prøve at læse om dem, og se om det kunne være noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Jeg ville holde mig fra både shiba og basenji, hvis den SKAL kunne gå løs. Synes heller ikke de er specielt 'labrador-agtige'. Hvad med en lille lab-tæve? Den er selvfølgelig noget større end det du har forestillet dig, men de andre punkter passer. Indtil du skrev at det ikke måtte være en terrier havde jeg faktisk en af de mindre terriers i tankerne (cairn, westie, skotte, glen of imaal, norwich/norfolk, australsk eller lign.) De fleste af dem er robuste både fysisk og psykisk nok til en labrador, rimeligt lette at træne, men det er ikke sikkert de kan gå løs. Hvad med en vestgötaspids? Corgi? Lufter lige hundene og overvejer andre gode racer til jer Ups glemte lige at svare færdig Jeg har bare hørt at Corgi'en er meget syg og den eneste af dem jeg har mødt kunne ikke lide andre af samme køn til sidst. Jeg har overvejet en dværg pinscher, men jeg er bange for at den vil komme til at lide meget under storhedsvanvid når den bor med så stor en hund. Min mor nævnte en beagle og den jeg kender er utrolig sød. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Prøv at læse om japansk spids Vi har en hvalp, og han er super nem at træne, glad for andre, går fint løs. De bliver anbefalet til ældre og folk i lejligheder. De er selvstændige, men ikke mere, end at de følger med rundt om hushjørnet, hvis du går der om:blink: Mht pelspleje er det hvad du gør ud af det. Jeg børster Louis et par gange om ugen, men det er mere fordi jeg synes Nu er det jo også fordi jeg er lidt farvet, at jeg foreslår en japansk spids, men i kan prøve at læse om dem, og se om det kunne være noget Kan de ikke være lidt skrappe eller er det bare mig som misforstået noget ? Og gør de meget ? for jeg kommer jo til at have naboer lige op af siden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 En lille puddel ville være perfekt hvis det ikke var fordi jeg havde glemt at skrive omkring pelspleje i mine krav, jeg vil max kun børste en gang om ugen og mere i fældnings perioder, men jeg er ikke til klip og masser af børsten. En puddel kræver ikke eget børsten.. Min veninde har sin i hvalpeklip, og bevares hun børster den da nok engang hver 14. dag, og ja så klipper hun den.. Hun gør det selv sådan en gang imellem når hun føler han lige mangler et lille klip.. med en almindelig saks og det hele Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Kan de ikke være lidt skrappe eller er det bare mig som misforstået noget ? Og gør de meget ? for jeg kommer jo til at have naboer lige op af siden Fik lige selv læst op på det og kom i tanke om at den var med i overvejelserne da jeg valgte hund til at starte med dog som blanding. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 En puddel kræver ikke eget børsten.. Min veninde har sin i hvalpeklip, og bevares hun børster den da nok engang hver 14. dag, og ja så klipper hun den.. Hun gør det selv sådan en gang imellem når hun føler han lige mangler et lille klip.. med en almindelig saks og det hele Det tror jeg bare ikke rigtigt er mig, jeg tror jeg ville finde det besværligt med klipningen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Ups glemte lige at svare færdig Jeg har bare hørt at Corgi'en er meget syg og den eneste af dem jeg har mødt kunne ikke lide andre af samme køn til sidst. Jeg har overvejet en dværg pinscher, men jeg er bange for at den vil komme til at lide meget under storhedsvanvid når den bor med så stor en hund. Min mor nævnte en beagle og den jeg kender er utrolig sød. Jeg har haft en dværgpincher og den led helt sikkert af storhedsvanvid, solv om den kun boede sammen med mig Det var en sød og trænbar hund, som aldrig sad stille. Jeg synes min hanhund var lige lille nok til at lege med de store hunde, muligvis var jeg pylret. Derudover var han noget egetkøns aggressiv, men jeg ved ikke om det er generelt for racen. Hvad med sådan noget i retning af fransk bulldog eller mops? Eller Cocker spaniel eller cavalier king charles spaniel? Eller måske en Shetland sheepdog? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Jeg har haft en dværgpincher og den led helt sikkert af storhedsvanvid, solv om den kun boede sammen med mig Det var en sød og trænbar hund, som aldrig sad stille. Jeg synes min hanhund var lige lille nok til at lege med de store hunde, muligvis var jeg pylret. Derudover var han noget egetkøns aggressiv, men jeg ved ikke om det er generelt for racen. Hvad med sådan noget i retning af fransk bulldog eller mops? Eller Cocker spaniel eller cavalier king charles spaniel? Eller måske en Shetland sheepdog? Jeg er panisk angående sygdomme, så mops og bulldog er meget udelukket. Jeg er helt vild med en cavalier, men har mødt nogle stykker som er meget meget sky og de skulle også være rimeligt syge. En cocker dur ikke da jeg ikke vil have en hund som skal klippes. Jeg vil kigge lidt på en shetland sheepdog og lige se hvad det er for en Min veninde har 2 dværg pinscher og vi blev lidt enige om at det nok ikke var sådan en jeg skulle have da hendes den ene også er angst og vi kunne lige se hende hvis hun var vokset op her Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Og det må gerne være en blanding Enten eller det gør mig ikke noget. PS. har forresten kigget på Basenji men der står meget motion, men hvor meget er meget? I forhold til min labrador jo Jeg har tre basenjier, og jeg må sige, at dine krav slet ikke matcher den race De er ikke særlig nemme at træne. Det er ikke så nemt at slippe dem løs - kræver rigtig meget træning. Og så mente du, at dansk/svensk gårdhund er for skarp til dig... ehem... så skal du holde dig helt fra både shiba og basenji :blink: :hmm: Mit bedste bud på en race vil også være pudel eller måske en labrador, selv om den er større end dit ønske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LauraS Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Louis mor og helsøster fra sidste år, gøede slet ikke. Louis gør når han bliver træt eller når han leger. Men altså, han er 12 uger, så det er lidt svært at sige hvordan han vil være som voksen... Jeg har ikke mødt andre af racen, så jeg kan ikke give et ret godt billede af hvordan de er på det punkt Jeg har en veninde med 7 beagler, og de er dejlige!!! Min træner har nogle sheltier, og det er helt sikkert også en race jeg har et godt øje til :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Oskar-løwen Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Ja, jeg ville jo klart sige en løve Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Juni 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2011 Jeg har tre basenjier, og jeg må sige, at dine krav slet ikke matcher den race De er ikke særlig nemme at træne. Det er ikke så nemt at slippe dem løs - kræver rigtig meget træning. Og så mente du, at dansk/svensk gårdhund er for skarp til dig... ehem... så skal du holde dig helt fra både shiba og basenji :blink: :hmm: Mit bedste bud på en race vil også være pudel eller måske en labrador, selv om den er større end dit ønske. Nej udfra hvad du siger så passer en basenji ikke herhjemme Det er altid så svært når det man læser ikke altid lever op til hvordan hunden er i et hjem Puddel passer bare ikke med pelsplejen, og jeg kan ikke gå med en lab mere desværre Hvis de bestemte sig for at gå til højre ville deres vægt i forhold til min ikke være ansvarligt. Louis mor og helsøster fra sidste år, gøede slet ikke. Louis gør når han bliver træt eller når han leger. Men altså, han er 12 uger, så det er lidt svært at sige hvordan han vil være som voksen... Jeg har ikke mødt andre af racen, så jeg kan ikke give et ret godt billede af hvordan de er på det punkt Jeg har en veninde med 7 beagler, og de er dejlige!!! Min træner har nogle sheltier, og det er helt sikkert også en race jeg har et godt øje til :banan: En japansk spids lyder som noget jeg vil læse lidt mere om. Jeg elsker beagler men er bare nervøs for om den vil kunne være løs. Ja, jeg ville jo klart sige en løve De løver, de løver de er SÅ utrolig smukke men igen pelsplejen er et minus for mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lupus Besvaret Juni 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2011 Jeg er panisk angående sygdomme, så mops og bulldog er meget udelukket. Jeg er helt vild med en cavalier, men har mødt nogle stykker som er meget meget sky og de skulle også være rimeligt syge. En cocker dur ikke da jeg ikke vil have en hund som skal klippes. Jeg vil kigge lidt på en shetland sheepdog og lige se hvad det er for en Min veninde har 2 dværg pinscher og vi blev lidt enige om at det nok ikke var sådan en jeg skulle have da hendes den ene også er angst og vi kunne lige se hende hvis hun var vokset op her En sky cavalier er ikke normen, nu har jeg selv en og kommer meget i cavalierkredse og de er normalt glade og nysgerrige Mht til sygdomme hos dem, så forstår jeg dig godt. Lupus er desvæære min sidste cavalier, da jeg ikke tår tage chancen igen. Han fejler heldigvis ikke noget racerelateret, ikke endnu i hvert fald. Men noget (ikke med sikkerhed self) kan undgår ved at købe en med stamtavle og sunde aner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts