Hop til indhold

Hunde med på restaurant; Er det normalt i Danmark?


Shii
 Share

Recommended Posts

Hvem er "de"? I den ene sætning refererer du til Fødevarestyrelsen, i den anden til FT. Jeg tror FT er dem man skal rette sig efter. Det er givetvis landets højeste embedsmænd der har lavet det svar til spørgsmålet, så lad os gå ud fra at de har ret. Servicehunde skal have adgang overalt, med mindre det er en fødevarevirksomhed (ikke restaurant) og det efter en konkret vurdering medfører risiko for dårlig hygiejne.

 

undskyld ja det var forvirende

 

 

 

resturanter/cafer bryder så ofte reglerne... da de nægter servicehunde adgang i mange tilfælde (forudsat at de SKAL give adgang...)

 

 

 

det fødevarestyrelsen jeg har fået følgende atvide af:

 

"der er i lokaler kun servering ikke er særlige hygiajne hensyn at tage"

 

ifølge fødevarestyrelsen må de nu også afvise service og føre hunde .... så restaurant/cafe har (når der ikke laves mad i lokalet) 3 valg

1) ingen hund af nogen slags

2) kun service og føre hunde

3) alle hunde er ok hvis de opføre sig ordentligt

 

 

så ja jeg går ud fra at fødevarestyrelsen har ret....

stedet kan selv vælge (igen med mindre der laves mad i lokalet)

og måske er jeg den sære snegl der bliver mindre utilfreds når jeg får et nej som "kun" er deres valg... end et nej begrundet i en ikke eksiterende lov. :vedikke: men sådan har jeg det nu en gang

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 156
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nej, en cafe eller restaurant må IKKE afvise service hunde, med mindre der laves mad i lokalet, eller der er særlige hygiejnehensyn. Det fremgår i øvrigt også at både Fødevarestyrelsens hjemmeside, af lov om fødevarevirksomhed (modsætningsvist) og at det svar folketinget (ministeren) har afgivet (det jeg linker til). Som sagt er det nok ikke Fødevarestyrelsen du skal tro på, hvis de siger andet (håber i øvrigt ikke du har citeret deres svar??) men lovgiver, altså folketinget.

Link til indlæg
Del på andre sites

fødevarestyrelsen er dem restauranten skal lytte til for fortolkning.... derfor ganske relevant...

 

 

og jo det jeg skrev var (uden stave fejl) et citat af hvad fødevarestyrelsen sagde til mig...

 

 

men ok her er teksten ang føre og service hunde:

 

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/F%C3%B8rerhunde-og-servicehunde.aspx

der siges kan... ikke skal

 

der udover henviser de til bekendtgørelse om fødevarehygiejne, kapitel 18 §43, der både for kæle- og servicedyr, siger at restauranten har mulighed for at tillade dyr i serverings området... de skal altså ikke

 

 

 

med hensyn til at mange siger nej, så kan du finde undersøgelser blandt service- og førerhunde bruger der dokumentere at en stor del ofte oplever afslag på at komme ind pga. deres hund.

At det så er i strid med handicap konventionen, er noget andet.... og sikkert ikke et problem (lovgivningsmæssigt) hvis de på anden måde gør deres lokaler tilgængelige for personen.

 

 

valget for forretningen fremgår også klart i del 2 af det du linker til:

"Det er dog stadig butikkens eller restaurantens ansvar, at det ikke giver anledning til hygiejneproblemer for fødevarerne, og derfor kan butikken eller restauranten beslutte, at man ikke vil tillade fører- eller servicehunde i butikken eller restauranten. Den enkelte butik eller restaurant skal altså foretage en konkret vurdering af, om man forsvarligt kan tillade en fører- eller servicehund adgang til butikken eller restauranten, eller om man vil finde andre løsninger for at hjælpe den handicappede."

(min understregning)

 

 

 

et korrekt begrundet nej har jeg intet problem med (korrekt være det vores valg) gider bare ikke man giver loven skylden... ville svare til at jeg gave loven om rygning indendørs skylden for at folk ikke måtte ryge i mit hjem! det jo ikke sandt! da det mit valg... mere grund behøves ikke

 

 

 

svaret på om nogen så kendte et sted der tillod hund i Holbæk fik jeg så aldrig..... fordi jer der svarede havde travlet med at sige jeg bare skulle acceptere et nej.... hvilket jeg gør... men det jo nemmer at gå efter det sted man ved man får et ja... hvis det findes... end at spørger alle cafeer på vejen. Så kan turen planlægges når hunden nu er med.

og ja jeg var interesseret i at se lov teksten... den sendte fødevarestyrelsen så til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men din hund er ikke servicehund. Derfor kan de nægte uanset hvad. Med servicehunde er det en KONKRET vurdering. Fødevarestyrelsen er en styrelse, altså en statslig institution. Men de ligger under for ministerierne, og det er ikke styrelsen der tolker. Det er og bliver ministeriet. Ministeriet har delegeret muligheden for afgørelser, som jo indebærer en vis tolkning, men afgørelserne kan påklages til ministeriet. Det vil sige, at hvis en SERVICEHUND nægtes adgang, uden at der er foretaget en konkret vurdering FORDI der kan være hygiejnehensyn, så er det i strid med handicapkonventionen. Hvis der ER foretaget en konkret vurdering og der ER fundet risiko for forurening fordi det ER en fødevarevirksomhed (ikke cafe eller restaurant) er det ikke i strid med konventionen.

 

Det ligner at du har fundet dine oplysninger på Fødevarestyrelsens hjemmeside, og altså ikke har fået et specifikt svar på et spørgsmål du har stillet dem? Jeg tvivler ihvertfald på at styrelsens jurister har forfattet det du henviser til.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er hjemmesiden jeg linker til ja, fordi det var dem hun linkede til i mailen.

 

Oplysningerne fik jeg mundtligt og pr mail af en jurist i fødevarestyrelsen (hun præsenterede sig da som sådan)

 

og vi læser så den tekst du linkede til forskelligt, dog siger fødevarestyrelsen (jurist) at der kan nægtes adgang for servicehunde, det skal dog begrundes og anden hjælp tilbydes. men mon ikke du har ret i at der kan klages, det betyder jo ikke klager får ret :blink:.

 

intet at det med servicehunde ændre dog på at så længe der ikke laves mad i lokalet KAN et serveringssted tillade hunde i serverings lokalet, de er ikke forpligtet til at sige nej.

Kan = de må = de vælger

 

 

men lad os dog bare være enig om ikke at være enig.... for det bliver vi næppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er hjemmesiden jeg linker til ja, fordi det var dem hun linkede til i mailen.

 

Oplysningerne fik jeg mundtligt og pr mail af en jurist i fødevarestyrelsen (hun præsenterede sig da som sådan)

 

og vi læser så den tekst du linkede til forskelligt, dog siger fødevarestyrelsen (jurist) at der kan nægtes adgang for servicehunde, det skal dog begrundes og anden hjælp tilbydes. men mon ikke du har ret i at der kan klages, det betyder jo ikke klager får ret :blink:.

 

intet at det med servicehunde ændre dog på at så længe der ikke laves mad i lokalet KAN et serveringssted tillade hunde i serverings lokalet, de er ikke forpligtet til at sige nej.

Kan = de må = de vælger

 

 

men lad os dog bare være enig om ikke at være enig.... for det bliver vi næppe.

 

Men det er muligvis fordi du tolker lidt forkert:vedikke:

 

En restaurant kan ikke nægte en servicehund adgang medmindre kriterierne er opfyldt (fødevarevirksomhed, fare for forurening, konkret vurdering). Alle andre hunde kan nægtes adgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...

Der er få restauranter i Danmark hvor man må have hund med. I lovgivningen er der intet til hinder andet end at der ikke må være åben buffet eller tilberedning af mad i lokalet.

Det er nok typisk for Danmark at restauratørerne forbyder hunde. I sverige er det også meget svært. I resten af Europa er det tilladt at have hund med i stort set alle restauranter.

Jeg har haft min relativt store hund (Hvid Golden Retriever) med på restauranter med Michelin stjerner og er holdt op med at spørge i Tyskland, Frankrig, Holland, Schweiz og Italien. Det er en sjælden undtageælse at man ikke må have hnd med, bortset fra Skandinavien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...