Hop til indhold

Hunde med på restaurant; Er det normalt i Danmark?


Shii
 Share

Recommended Posts

Efter at læse tråden Hunden på restaurant kom jeg helt i tvivl; Er det ikke tilladt i Danmark at tage sin hund med på restaurant?

 

Her i Holland er det helt normalt når man tager ud at spise, så kommer hunden med og ligger under bordet... Det er de færreste steder der ikke tillader at man tager sin hund med ind...

 

Vi var f.eks. i sommerhus da Dexter var 10 uger gammel, og vi var ude at spise, og han lå fint under vores bord... Der var udover ham en 5-6 andre hunde i restauranten også, og i midten af spiselokalet var der to store sofaer og en brandeovn, vand og godbidder til hundene som de frit kunne benytte.. Hunden skal dog holdes i ro, og hos sin ejer (Den må altså ikke gå frit rundt, den skal dog ikke være i snor)...

Og sådan er reglerne stort set alle steder... Det samme med værtshuse osv. der sidder folk også med deres hunde...

 

Det slog mig bare lige at jeg faktisk aldrig har set en hund på en restaurant i Danmark... Er det tilladt?

Og så debat delen;

Hvis det ikke er tilladt; Synes du det bør være tilladt? Synes du det er "klamt", eller er der andre ting hvor du kan se problemer med at have en hund på en restaurant..

 

Min holdning;

 

Jeg har jo selv Dexter med når vi skal ud og spise og jeg synes ikke det er et problem, han ligger under bordet ved mine fødder imens vi spiser, han tigger ikke osv. så han er ikke til gene for os eller andre.

Jeg ville ikke bryde mig om at der stod en hund ved bordet bagved og gøede, eller tiggede, selvom den tiggede hos sine egne ejere. (Her forståes højlydt piveri).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 156
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Har aldrig oplevet det, og jeg synes heller ikke det skal være tilladt, med mindre det er på enkelte steder som "advare" om det. Hvis man bestiller bord et sted til en fin middag og betaler mange hunderede kroner pr person, så ønsker jeg mig ikke hår fra fremmede menneskers hunde i maden :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke fødevare- og sundhedsstyrrelsen har noget i mod det - så længe hunden er væk fra køkkenet. - Det er vist op til de enkelte restauranter.. mener jeg... og de har vist forbudt det de fleste steder.

 

Synes at have læst herinde, at man må have hund med på Mc Donalds i DK.. men er ikke 100...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk kun at det er tilladt for førerhunde/servicehunde at komme med alle steder, inklusiv restaurenter.

 

Restaurenter er ligesom supermarkeder underlagt fødevarestyrelses regler. Og jeg ved fra mine mangeårige karriere i supermarkedsbranchen at hunde er på ingenmåde tilladt i et supermarked. Med mindre at det er en servicehund. Selvom den er i taske eller kasse er den stadig ikke tilladt.

(at jeg så har set den anden vej jeg-ved-ikke-hvor-mange-gange er jo en heeeelt anden sag.. *G* Og når folk kommer med små hundehvalpe så VIL jeg gudhjælpemig hilse på vapsen! Sidst var det et helt kuld newf'er som holdt på forpladsen på min tankstation. *G*)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke helt se hvordan hundehårerne skulle havne i maden? Med mindre tjeneren opbevarer maden under bordet, sammen med hundene, inden severing. :vedikke:

 

Jeg drømmer jo om 'berlinske' tilstande, hvor hunde næsten må være med overalt, også når man skal ud og spise!

Overvejer faktisk at flytte derned :vinken:, ikke alene af den grund dog, men nøj hvor ville livet som hundeejer være lettere.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at læse tråden Hunden på restaurant

 

Ja, det var mig - jeg kan da supplere med at der udendørs på græsset/terrassen, hvor der også var borde, var flere hunde - 3 mener jeg.

 

Indendørs kender jeg ingen steder hvor det er tilladt.

 

Vi havde den store sal på kroen - dvs. hele 1. sal for os selv... og vores 50 gæster, så derfor mente jeg godt det kunne tillades.

Og det var jo så heller ikke noget problem.

 

Men havde vi været ude at spise bare os selv, altså blandt andre gæster, så tror jeg ikke det var gået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde udenfor ved restauranter har jeg intet problem med, men sys altså ikke de hører til inde.

Var på café hvor vi sad udenfor med Molly og flere andre havde hunde med, men ved bordet ved siden af fodrede damen hunden med sit bestik, så de delte altså bare maden, det sys jeg ikke er passende på en restaurant/café. Måske jeg bare er sart :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde må GERNE komme ind, steder hvor der serveres mad - der er flere restauranter, hvor hund er tilladt, også meget fornemme dyre restauranter, men det er helt op til ejeren (helt andre regler end for supermarkeder). Du kan ringe / maile og spørge, nogle McD'er tillader hunde, andre tillader ikke.

 

Mindes med glæde Amsterdam, hvor Petrine måtte komme med alle steder, det var herligt - men forvent ikke det samme i forbuds-danmark ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var mig - jeg kan da supplere med at der udendørs på græsset/terrassen, hvor der også var borde, var flere hunde - 3 mener jeg.

 

Indendørs kender jeg ingen steder hvor det er tilladt.

 

Vi havde den store sal på kroen - dvs. hele 1. sal for os selv... og vores 50 gæster, så derfor mente jeg godt det kunne tillades.

Og det var jo så heller ikke noget problem.

 

Men havde vi været ude at spise bare os selv, altså blandt andre gæster, så tror jeg ikke det var gået.

 

Jeg håber ikke du blev fornærmet over at jeg bragte det på banen, jeg synes jo det er super hyggeligt, og helt fantastisk at man kan få sin hund med til sådan nogle ting :-D

 

Kan ikke helt se hvordan hundehårerne skulle havne i maden? Med mindre tjeneren opbevarer maden under bordet, sammen med hundene, inden severing. :vedikke:

 

Jeg drømmer jo om 'berlinske' tilstande, hvor hunde næsten må være med overalt, også når man skal ud og spise!

Overvejer faktisk at flytte derned :vinken:, ikke alene af den grund dog, men nøj hvor ville livet som hundeejer være lettere.

 

Her i Holland er det jo netop sådan... Hunden må komme med alle steder, men selvfølgelig skal hunden også være opdraget til det, og personerne med hunden skal også tage hensyn til andre folk... F.eks. skal hunden så vidt jeg ved være under bordet, og må ikke sidde for enden f.eks. så den er i vejen... Og personale kan til enhver tid bede folk gå hvis hunden er til gene...

 

Jeg tænkte også først på hygiejnen, men faktisk er det ikke noget der genere mig... Det er jo ikke mere ulækkert end at have sin egen hund i sit eget køkken/nær sit spisebord...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber ikke du blev fornærmet over at jeg bragte det på banen, jeg synes jo det er super hyggeligt, og helt fantastisk at man kan få sin hund med til sådan nogle ting :-D

 

 

 

Her i Holland er det jo netop sådan... Hunden må komme med alle steder, men selvfølgelig skal hunden også være opdraget til det, og personerne med hunden skal også tage hensyn til andre folk... F.eks. skal hunden så vidt jeg ved være under bordet, og må ikke sidde for enden f.eks. så den er i vejen... Og personale kan til enhver tid bede folk gå hvis hunden er til gene...

 

Jeg tænkte også først på hygiejnen, men faktisk er det ikke noget der genere mig... Det er jo ikke mere ulækkert end at have sin egen hund i sit eget køkken/nær sit spisebord...

 

 

Ikke spor !

Og det var lidt en betingelse at hun skulle have lov at komme med, hvis vi skulle holde det der - hun havde jo fødselsdag den dag.

 

Hun er i øvrigt også med når vi er i Holland og sejle på kanalerne.

(Du kan finde lidt billeder derfra her:

http://www.hunde-forum.dk/members/4051-albums1367.html )

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke spor !

Og det var lidt en betingelse at hun skulle have lov at komme med, hvis vi skulle holde det der - hun havde jo fødselsdag den dag.

 

Hun er i øvrigt også med når vi er i Holland og sejle på kanalerne.

(Du kan finde lidt billeder derfra her:

http://www.hunde-forum.dk/members/4051-albums1367.html )

 

Skønne skønne billeder :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke helt se hvordan hundehårerne skulle havne i maden? Med mindre tjeneren opbevarer maden under bordet, sammen med hundene, inden severing. :vedikke:

 

Vi finder altså en gang imellem Ninja-hundehår i vores mad, og det er altså ikke fordi vi spiser på gulvet :blink:

 

Hundehår, og især underuld kan da sagtens "hvirvle" i luften.

 

Jeg ville ikke bryde mig om konceptet.

 

Og hvad er en opdraget hund ? Folk har jo en tendens til at tænke at deres hund er den sødeste i verden, selvom andre måske ser den som vildt uopdragen.

 

Men bortset fra det byder mange værtshuse hunde velkommen. Ihvertfald 2stk. her på Frederiksberg :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi finder altså en gang imellem Ninja-hundehår i vores mad, og det er altså ikke fordi vi spiser på gulvet :blink:

 

Hundehår, og især underuld kan da sagtens "hvirvle" i luften.

 

Jeg ville ikke bryde mig om konceptet.

 

Og hvad er en opdraget hund ? Folk har jo en tendens til at tænke at deres hund er den sødeste i verden, selvom andre måske ser den som vildt uopdragen.

 

Men bortset fra det byder mange værtshuse hunde velkommen. Ihvertfald 2stk. her på Frederiksberg :blink:

 

Nej, men fordi at et par gæster har hunde med, betyder det jo ikke at det vrimler med hundehår overalt - Det er trods alt anderledes hjemme ved en selv, hvor hunden tilbringer meget tid.

 

Jeg har oplevet flere gange på cafeer at tjeneren syntes at det var synd at Lupus lå på fortorvet og hentede en stol til ham :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst presaio

Husdyr må ikke befinde sig ved rå fødevarer som tilbederes eller sælges. Ligesom der er skærpet regler for hvordan rå fødevarer skal opbevares og behandles.

 

 

Forskellen på f.eks. et supermarket og en restaurant er, at supermarket ses som et stort åben produktionssted. Tag f.eks. Bilka. De har som regl en åben slagter afdeling, en bager og en bistro, hvor der er involveret rå førevare. Grønt høre også under råvare.

 

 

Imodsætning til en restaurant, så har de i de fleste tilfælde, et lukket område/lokale hvor maden bliver tilbedret i, og hvor husdyr har intet at sige eller gøre der. Medmindre du skal tilbederes(?!).

Og så har de et område/lokale hvor maden bliver severet, hvor husdyr kan have lov til at opholde sig, efter som maden er blevet behandlet og færdig produceret.

 

 

Det er dog op til den enkle forretning om de vil have husdyr indefor eller ej.

 

 

Dog vil jeg lige tilføje at de som syntes at de godt kan snige deres lille "pelstot" med ind i et supermarket, kan risikere i værste tilfælde at blive bortvist, med krav om erstatning i tilfælde af at forretningen får en bøde for at have husdyr indedørs. Og det er en bøde der løber op i et par tusind kroner.

 

 

---

 

 

Af de mennesker som syntes at dyr ikke har noget at gøre inærheden af førevarer, så kan man sprøge sig hvad deres instilling er på at børn er i nærheden af førevarer.

 

 

Mit eget synspunkt er dog helt klart, og her træder jeg nok nogen over tæerne-

Jeg syntes det kan være lige så uforskammende at medbringe husdyr i et supermarket som børn. Tænk på hvor de sidst har haft hænderne henne ? og hvad de ikke rører ved, eller når de lige klasker klør fem op på disken eller piller ved enten det ene eller det andet.

Det er ikke bedre end at lille fido fik lov til at kommer rundt i et supermarket. Dog tror jeg ikke at at børn vil afmakere steder som lille Fido, men de gøre det bare på andre måder.

 

 

Jeg har skam også selv haft min lille med på Viby Kro til en fest, hvilket gik fint unden nogen store problemer. Hvor de eneste betingelser var at hun opholdte sig kun i festlokalet eller i det åbne område for festens gæster så hun ikke ville være til besvær for andre gæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste grund jeg ser til at forbyde hunde i et supermarket er at det ville være klamt hvis de tissede på gulvet.. Men på sin vis da min lillebror var 6 år tissede han også på gulvet i Bilka det er da vidst lige så ulækkert :vedikke:

 

Personligt da vi var på restaurant med Dexter og der var andre hunde fandt jeg faktisk den møg-unge der rendte frem og tilbage og skubbede tjenerne mere irriterende end de 4-5 hunde som lå og sov under bordene.. Og jeg er ganske sikker på tjenerne var enige..

 

Jeg kan godt se at det er ulækkert at få hundehår i maden.. Men jeg tænker altid når jeg køber bland selv slik (hvilket jeg ikke gør fordi jeg synes det er SÅ klamt), at alle de små børn som stikker deres sure små børnefingre ned i bøtterne :fyfy: Øv hvor er det bare for klamt!

 

Men; Jeg har heller ingen børn, så nok derfor jeg synes det er klamt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Ha ha har det på helt samme måde. At side til bord med 2 årige er - sorry ! - rimelig speciel oplevelse. Måske det forsvinder hvis jeg selv for børn.

 

Ps. En lille Quick poll: hvor mange ville spise havregryns kugler rullet af en 2-3 årigt???

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men fordi at et par gæster har hunde med, betyder det jo ikke at det vrimler med hundehår overalt - Det er trods alt anderledes hjemme ved en selv, hvor hunden tilbringer meget tid.

 

Jeg har oplevet flere gange på cafeer at tjeneren syntes at det var synd at Lupus lå på fortorvet og hentede en stol til ham :blink:

 

Nej, men ligesom at det er møjklamt at finde menneskehår i maden (hvilket jo heller ikke sker særlig ofte) så er det også bare klamt hvis der også pludselig kunne ligge fremmede hundehår i maden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Ha ha har det på helt samme måde. At side til bord med 2 årige er - sorry ! - rimelig speciel oplevelse. Måske det forsvinder hvis jeg selv for børn.

 

Ps. En lille Quick poll: hvor mange ville spise havregryns kugler rullet af en 2-3 årigt???

 

Det gjorde det ikke for mig:lol:

 

Ps. til sporgsmaalet: Jeg ville hvis jeg vidste hvor haender havde vaeret sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Kender ikke til det i DK.

 

Men jeg synes alle lande burde have 'hundevenlige restauranter' som man har det i skotland og usa bl.a.

 

Saa kan dem der ikke kan klare 'hunde lugten i kokkenet' jo snildt spise andetsteds.

 

Vi tager ofte til Carmel i usa. et rigtigt dyrevenligt sted iovrigt. De har strand hvor hunde kan lobe frit, dyrevenlige hoteller osv osv.

Man kan bl.a takke doris day for den drejning af byen efter hun bosatte sig der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Restauranterne burde skilte med, om de er hunde og børnevenlige.

Hvis jeg går ud og spiser, gider jeg ikke at få forstyrret min middag af uopdragne unger, der render rundt eller hyler, når de ikke får desserten først, imens at mor sidder og ammer mindste manden.

Hvis hunden ligger nedenunder bordet, er den til mindre gene, end ét uopdragent mennekebarn ( det skal lige siges at jeg selv har 3 drenge, som godt nok er voksne, men de kom ikke med ud at spise, før at de kunne sidde "pænt" ). Elsker børn, har været dagplejer og underviser de små klasser i DKK regi, men når jeg vælger, at gå ud og spise, vil jeg gerne kunne nyde min mad i ro og fred.

Så hunde under bordet på spise steder jo tak - hylende småbørn nej tak.

Hunde i fødevarebutikker nej tak.

Og hvis der et skilt på døren om hunde og børn er velkomne, kan man jo selv vælge til og fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...