Hop til indhold

Hund nr. 2..??

Gæst Zuki
 Share

Recommended Posts

Heej..

Er der nogen der har forslag til hvis man skal have en hund nr. 2 og i forvejen har en blanding mellem labrador og collie?:-)

Hun er en meget glad hund og elsker at lege med andre hunde, skal helst gåes med og aktiveres hele dagen lang.. Det er rigtig svært at aktivere hende alene, men hvis vi har været sammen med andre hunde i løbet af dagen er hun godt træt om aftenen, og tænker at hun måske har brug for en anden vuffer og dele tilværelsen med?:-)

Vi har tænkt meget over om vi kan magte en hund mere og er kommet frem til at det kan vi godt, men vi er bare så i tvivl om vi skal have en collie igen som er meget aktiv, eller om vi måske skulle have en labrador som er lidt mere stille og rolig i sind?

Hmm? Der er godt nok mange tanker.. Tænker måske også om man måske skulle få sig en mindre hund.. :-)

Hvis vi vælger en collie skal vi også passe på tror jeg, da de er meget selvstændige og det kan jo godt være at den vi så måske får ikke er glad for selvskab hverdag og hele tiden? :-)

Tror måske det er en god idé at få en modsætning til hende vi har i forvejen.. En der er knap så aktiv :-)

Kan i anbefale en hund der er god sammen med labrador/collie? I må meget gerne begrunde jeres "valg" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart betragter jeg slet ikke en collie som aktiv og en lab som rolig? Du mener vel ikke en border collie?

Generelt synes jeg ikke det er en løsning at få hund nummer 2 for at aktivere hund nummer 1. Hvis ikke man kan imødekomme de behov hund nummer 1 har - så kan man slet ikke honerere de krav 2 hunde stiller. Det er dobbelt aktivering og dobbelt træning. Ja, de har glæde af hinanden og leger og aktiverer hinanden på den måde, men de kræver stadig den samme mængde motion og træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at hvis vores er meget aktiv at vi så måske skal have en mere stille og rolig hund, så det udligner sig lidt..

Vi aktiverer hende rigtig meget, men uanset hvor meget vi aktiverer hende i løbet af en dag er det slet ikke nok.. Vi kan være ude hele dagen fra morgen til aften, f.eks. på stranden og i skoven og alligevel er hun stadig ikke vildt træt når vi kommer hjem.. Men så snart vi har været ude hvor hun har fået lov at lege med en anden hund, så er hun rimelig træt når vi kommer ind igen.. Tror det er fordi hun bruger sin energi på en anden måde end når vi leger med hende.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever heller ikke collier som vildt aktive hunde. Bestemt ikke mere aktive end labber. :vedikke:

Får jeres hund brugt hovedet i løbet af dagen (f.eks. ved problemløsning, træning, fodersøg, at lære nye tricks etc.)? Hvis ikke, kunne det måske være en måde at få hende træt på, det trætter på en anden måde end den fysiske aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bakker

Jeg tror ikke løsningen er en mere rolig hund som hund nummer to. Tværtimod løber I en stor risiko for problemer hundene imellem, hvis I vælger en hund der ikke passser sammen med den hund I har i forvejen. En rolig hund der gerne vil slappe af, vil meget hurtigt blive træt af en voldsomt aktiv hund der gerne vil lege hele tiden.

Jeg er nu ikke enig i, at to hunde er dobbelt arbejde. Min erfaring er, at to hunde har utrolig stor glæde af hinanden, og at det de giver hinanden aktivitetsmæssigt og socialt langt opvejer det ekstra arbejde.

Hvis jeg var jer, og skulle vælge en hund nummer to, ville jeg gå efter en der matchede den I har i størrelse og aktivitetsbehov.

Men der er mange overvejelser I skal huske inden I anskaffer en hund nummer to. Udover de ekstra udgifter, og en smule mere arbejde skal I tænke på sådan noget som pasning. Hvordan får I jeres nuværende hund passet når I skal noget? Vil en eventuel privat pasning være villig til pludselig at stå med to store vovser? Hvordan holder I ferie med hund? Kan endnu en stor vaps passe ind i det? Og hvad med den nye hund, den dag den gamle ikke er mere? Hvis I vælger en hvalp, står I en dag med en hund der aldrig har været uden hundeselskab, og risikerer at gå i dyb depression den dag den pludselig er enehund - det er stygt at opleve!

Ikke at ovenstående skal afholde jer fra at få en hund nummer to. To hunde er efter min bedste overbevisning for mange mennesker og hunde bedre end én hund, men husk at tænke jer rigtig grundigt om, inden I træffer en beslutning om, at tage endnu et levende væsen ind i jeres familie.

Pøj, pøj ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites