Gæst Peaches Skrevet Juni 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2011 Hej alle Nu er jeg her igen! Det handler igen om vores nu 13 uger gamle labradorhvalp. Han er en dejlig hund og en rigtig slyngel. Vi er dog lidt bekymrede omkring hans opførsel når han er alene hjemme. Vi havde 3 ugers ferie da vi fik ham og trænede alene hjemme ret meget, syntes vi. Nu er han alene hjemme ca 3 timer om dagen (en sjælden gang 4 timer), men vi kan ikke blive ved med at planlægge vores job på den måde. Vi har webcam sat op så vi kan se og høre ham. Når han er alene hjemme hyler han af og til som en ulv og han kan også finde på at gø. Det er dog mest hvis han står og kigger ud af vinduet, og der så foregår et eller andet hos naboen. Han gør og hyler ikke ret lang tid af gangen. Dog er han meget stor tilhænger af at ødelægge ting. Han gnaver ikke i møbler, heldigvis, eller hiver tapet af, men han vil meget gerne f.eks. tygge i madrassen. I dag opdagede han, at han kunne åbne topmadrassen og flå små stykker skum af. Det jeg spekulerer på er, om han er en almindelig slyngelhvalp eller han er bange for at være alene. Han kan sagtens finde på at lave tilsvarende lømmelstreger når vi er hjemme hos ham, og han synes det er vildt sjovt! Kan det tænktes det bare er leg? Han sover også en del når han er alene. Løjerne starter heller ikke med det samme, men ofte efter en time eller to. Han brokker sig ikke når vi tager af sted om morgenen. Jeg vil sætte stor pris på input Kærlig hilsen Charlotte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Det kunne godt lyde som kedsomhed, men netop lige med alene-hjemme problemer skal man være utrolig påpasselig med ikke at skyde det hen som kedsomhed eller leg osv. Ninja pev også i starten når vi gik fra hende i et par timer. Men det var først efter en times tid at der kom lidt småpiveri og vandren hvileløst rundt. Idag har hun intet problem med at være alene hjemme. Hvor meget plads har han at være på når han er alene ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Det kunne godt lyde som kedsomhed, men netop lige med alene-hjemme problemer skal man være utrolig påpasselig med ikke at skyde det hen som kedsomhed eller leg osv. Ninja pev også i starten når vi gik fra hende i et par timer. Men det var først efter en times tid at der kom lidt småpiveri og vandren hvileløst rundt. Idag har hun intet problem med at være alene hjemme. Hvor meget plads har han at være på når han er alene ? Gik Ninjas piveri over af sig selv? Jeg ved ikke helt hvor stort værelset er, men han har kun soveværelset, hvor han også sover om natten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Hvordan er jeres procedure, når I forlader ham? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Hvordan er jeres procedure, når I forlader ham? Vi tænder fjernsynet i værelset ved siden af, sætter ham ind i soveværelset, giver ham en tyggepind eller kong med guf i, fortæller vi kommer tilbage lige straks, og går. Vi forsøger at gøre det meget udramatisk og ikke nogen stor afsked. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Vi tænder fjernsynet i værelset ved siden af, sætter ham ind i soveværelset, giver ham en tyggepind eller kong med guf i, fortæller vi kommer tilbage lige straks, og går. Vi forsøger at gøre det meget udramatisk og ikke nogen stor afsked. hvorfor tv i det andet rum? hvad gør i timerne inden i forlader vaps med vaps? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 hvorfor tv i det andet rum? hvad gør i timerne inden i forlader vaps med vaps? Vi har bare læst flere steder, at det kan være beroligende for hvalpen, hvis den kan høre stemmer eller roligt musik. Om morgenen kommer han ud og søge efter mad i haven, og får en lille tur på et grønt område, hvor han kan hilse på andre hunde. Bagefter sidder vi sådan set bare i en time eller to og spiser morgenmad, arbejder lidt osv., så han kan falde til ro. Nogle dage er han dog meget legesyg i lang tid og pisker omkring, men han lægger sig altid pænt på sit tæppe, når vi sætter ham ind i soveværelset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Gik Ninjas piveri over af sig selv? Jeg ved ikke helt hvor stort værelset er, men han har kun soveværelset, hvor han også sover om natten. Ja det gjorde den. Men det var heller ikke slemt. På 3 timer pev hun måske 2x10sekunder og var så stille resten af tiden. Hos os hjalp det at give Ninja hele lejligheden at være i (før var hun kun i køkkenet men begyndte at vise destruktiv adfærd - pille tapet af, gnave i skabe og gulv osv). I kan jo prøve at lade ham få flere rum at færdes i, når han er alene. (men husk også at trappe stille op her - første gang han får mere plads kan I f.eks. nøjes med at gå fra ham i 20min,) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Vi har bare læst flere steder, at det kan være beroligende for hvalpen, hvis den kan høre stemmer eller roligt musik. Om morgenen kommer han ud og søge efter mad i haven, og får en lille tur på et grønt område, hvor han kan hilse på andre hunde. Bagefter sidder vi sådan set bare i en time eller to og spiser morgenmad, arbejder lidt osv., så han kan falde til ro. Nogle dage er han dog meget legesyg i lang tid og pisker omkring, men han lægger sig altid pænt på sit tæppe, når vi sætter ham ind i soveværelset. Han skal måske ud og opleve noget mere inden I går fra ham. Det kan være lidt svært, når han er så ung.. I kunne måske lave morgensoignering på turen også? Det har jeg altid brugt meget til Silke: Børstning, kikke/klippe negle, kikke ører, børste tænder.. Så får han samtidig dækket noget behov for nær kontakt og udelt opmærksomhed.. Jeg har osse altid brugt musik til Silke, for det slører også eventuelle lyde udefra. Men måske skal lydene være i det rum, hvalpen er i? Det skal jo netop forhindre ham i at spidse ører og lytte efter lyde udefra. Måske kalder han på jer fordi han tror at I er inde ved siden af? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Ja det gjorde den. Men det var heller ikke slemt. På 3 timer pev hun måske 2x10sekunder og var så stille resten af tiden. Hos os hjalp det at give Ninja hele lejligheden at være i (før var hun kun i køkkenet men begyndte at vise destruktiv adfærd - pille tapet af, gnave i skabe og gulv osv). I kan jo prøve at lade ham få flere rum at færdes i, når han er alene. (men husk også at trappe stille op her - første gang han får mere plads kan I f.eks. nøjes med at gå fra ham i 20min,) Han havde mere plads i starten, men vi har ikke rigtigt andre rum det er sikkert at lade ham færdes. I de andre rum kan vi ikke få alle ledninger, bøger osv af vejen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Vi har bare læst flere steder, at det kan være beroligende for hvalpen, hvis den kan høre stemmer eller roligt musik. Om morgenen kommer han ud og søge efter mad i haven, og får en lille tur på et grønt område, hvor han kan hilse på andre hunde. Bagefter sidder vi sådan set bare i en time eller to og spiser morgenmad, arbejder lidt osv., så han kan falde til ro. Nogle dage er han dog meget legesyg i lang tid og pisker omkring, men han lægger sig altid pænt på sit tæppe, når vi sætter ham ind i soveværelset. Ja, vi spiller også stadig musik, men har fravalgt tv'et, da jeg ikke kan "kontrollere" hvad der bliver vist/hvilke lyde der kommer... Derfor spiller jeg en cd for hende med stille og rolig musik Ellers lyder det fornuftigt det du gør synes jeg... Spiser han sin Kong mens han er alene? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Han skal måske ud og opleve noget mere inden I går fra ham. Det kan være lidt svært, når han er så ung.. I kunne måske lave morgensoignering på turen også? Det har jeg altid brugt meget til Silke: Børstning, kikke/klippe negle, kikke ører, børste tænder.. Så får han samtidig dækket noget behov for nær kontakt og udelt opmærksomhed.. Jeg har osse altid brugt musik til Silke, for det slører også eventuelle lyde udefra. Men måske skal lydene være i det rum, hvalpen er i? Det skal jo netop forhindre ham i at spidse ører og lytte efter lyde udefra. Måske kalder han på jer fordi han tror at I er inde ved siden af? Ja, det med musikken kunne godt tænkes. Så må vi få anskaffet en radio, for tvet er monteret på væggen og ikke sådan at flytte. Ideen med børstning osv. lyder rigtigt fin. Det tror jeg vi vil prøve. Problemet lader bare ikke til at være i starten lige når vi går. Det kommer først efter lidt tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Ja, vi spiller også stadig musik, men har fravalgt tv'et, da jeg ikke kan "kontrollere" hvad der bliver vist/hvilke lyde der kommer... Derfor spiller jeg en cd for hende med stille og rolig musik Ellers lyder det fornuftigt det du gør synes jeg... Spiser han sin Kong mens han er alene? Ah ja, det er selvfølgelig rigtigt med musikken. Hmm, så er det måske en cd-afspiller vi skal have gang. Ja, han spiser sin kong når han er alene, men vi har prøvet i et par dage at give ham tyggepinde i stedet. Han kan blive noget opkørt over at kaste rundt med den kong Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Har I mulighed for at veksle mellem intervallerne? Således at I feks. kommer hjem igen efter 30-60 min., og at han derfor får en succes oplevelse ved ikke at nå at blive ked af det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Ah ja, det er selvfølgelig rigtigt med musikken. Hmm, så er det måske en cd-afspiller vi skal have gang. Ja, han spiser sin kong når han er alene, men vi har prøvet i et par dage at give ham tyggepinde i stedet. Han kan blive noget opkørt over at kaste rundt med den kong Okay, det lyder i hvert fald positivt at han spiser mens han er alene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Har I mulighed for at veksle mellem intervallerne? Således at I feks. kommer hjem igen efter 30-60 min., og at han derfor får en succes oplevelse ved ikke at nå at blive ked af det... Hm, i weekenderne kan vi selvfølgelig gøre det uden problemer. Vi har også gjort det flere gange, hvor vi sætter os i haven i f.eks. 30 minutter mens han er i soveværelset, og det er der ingen problemer med. Men vi bør måske prøve at gøre det af og til i hverdagene også. Er det fordi han ikke ved, at vi kommer igen? Altså at han glemmer det fra dag til dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Okay, det lyder i hvert fald positivt at han spiser mens han er alene Ork, han er en ægte labrador på det område . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Hm, i weekenderne kan vi selvfølgelig gøre det uden problemer. Vi har også gjort det flere gange, hvor vi sætter os i haven i f.eks. 30 minutter mens han er i soveværelset, og det er der ingen problemer med. Men vi bør måske prøve at gøre det af og til i hverdagene også. Er det fordi han ikke ved, at vi kommer igen? Altså at han glemmer det fra dag til dag? Jeg tænker bare at han måske synes I er væk i lige lovlig lang tid, siden han først reagerer efter 1-2 timer.. Det helt optimale ville nok være at gå tilbage i tid, altså ikke forlade hjemmet udover den tidsgrænse han kan klare uden at blive ked af det -og så langsomt trappe op... Det er fint at I også træner seperationsøvelser med ham, altså at han godt kan være alene i et rum mens I er i et andet.. Højest sandsynligt ved han godt, at I er i haven, for han kan garanteret høre jer Er han vant til at være i soveværelset, føler han sig tryg og er det et rum han ellers lægger i? Tænker om det kan have en betydning, at han føler sig afgrænset til et rum Ved godt, at det ved nogle hunde har en positiv effekt kun at have adgang til et rum... Når han hyler/gøer, hvor meget er det så? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Jeg tænker bare at han måske synes I er væk i lige lovlig lang tid, siden han først reagerer efter 1-2 timer.. Det helt optimale ville nok være at gå tilbage i tid, altså ikke forlade hjemmet udover den tidsgrænse han kan klare uden at blive ked af det -og så langsomt trappe op... Det er fint at I også træner seperationsøvelser med ham, altså at han godt kan være alene i et rum mens I er i et andet.. Højest sandsynligt ved han godt, at I er i haven, for han kan garanteret høre jer Er han vant til at være i soveværelset, føler han sig tryg og er det et rum han ellers lægger i? Tænker om det kan have en betydning, at han føler sig afgrænset til et rum Ved godt, at det ved nogle hunde har en positiv effekt kun at have adgang til et rum... Når han hyler/gøer, hvor meget er det så? Haha, ja måske han kan høre os i haven, så nytter det selvfølgelig ikke. Vi forsøger ellers at liste, ikke tale osv. Det var før vi fik sat webcam op, så nu kan vi selvfølgelig prøve at gå længere væk. Han synes nok vi er længe væk. Det er bare svært at få 2 fuldtidsjob til at passe med kun at være hjemmefra en times tid, desværre. Han sover i soveværelset om natten og går ofte derind helt frivilligt for at sove, hvis vi f.eks. sidder ved computerne i naboværelset. Det kan måske godt tænkes han ikke er vild med at blive spærret inde, men vi har ikke rigtigt andre muligheder. Hmm, når is han gøer, er det måske højst 5-6 bjæf i træk, hvis han ser nogen udenfor. Han kan godt gø af flere omgange i løbet af dagen, men han står ikke bare og gøer og gøer nonstop. Hyleriet er lidt det samme, selv om det forekommer noget sjældnere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Haha, ja måske han kan høre os i haven, så nytter det selvfølgelig ikke. Vi forsøger ellers at liste, ikke tale osv. Det var før vi fik sat webcam op, så nu kan vi selvfølgelig prøve at gå længere væk. Han synes nok vi er længe væk. Det er bare svært at få 2 fuldtidsjob til at passe med kun at være hjemmefra en times tid, desværre. Han sover i soveværelset om natten og går ofte derind helt frivilligt for at sove, hvis vi f.eks. sidder ved computerne i naboværelset. Det kan måske godt tænkes han ikke er vild med at blive spærret inde, men vi har ikke rigtigt andre muligheder. Hmm, når is han gøer, er det måske højst 5-6 bjæf i træk, hvis han ser nogen udenfor. Han kan godt gø af flere omgange i løbet af dagen, men han står ikke bare og gøer og gøer nonstop. Hyleriet er lidt det samme, selv om det forekommer noget sjældnere. Det forstår jeg godt, det er ikke altid nemt at få det til at hænge sammen... Okay, så han kan kigge ud af vinduet eller hvordan? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jukl Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 En hvalp på 11 uger har jo ikke lørt endnu overhovedt hvad den må og ikke må.....Når den begynder at kede sig så finder den selv på noget, det gør alle sunde hvalpe....Vores problem som mennesker er så, at vi ikke er hjemme og kan stoppe den.... 3 ugers ferie er godt, men så kommer hverdagen jo, I skal på job, og den skal være alene hjemme.... Er det helt umuligt at tage den med på jobbet skiftevis???? Eller lade den være i bilen, og så smut ned til den og leg og luft den?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Det forstår jeg godt, det er ikke altid nemt at få det til at hænge sammen... Okay, så han kan kigge ud af vinduet eller hvordan? Ja det kan han. Her har vi også fået ret forskellige ting at vide. Men han lader generelt til at hygge sig med det. Og hvis vi ruller for, spiser han bare gardinet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Peaches Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 En hvalp på 11 uger har jo ikke lørt endnu overhovedt hvad den må og ikke må.....Når den begynder at kede sig så finder den selv på noget, det gør alle sunde hvalpe....Vores problem som mennesker er så, at vi ikke er hjemme og kan stoppe den....3 ugers ferie er godt, men så kommer hverdagen jo, I skal på job, og den skal være alene hjemme.... Er det helt umuligt at tage den med på jobbet skiftevis???? Eller lade den være i bilen, og så smut ned til den og leg og luft den?? Vi kan ikke have den med på arbejdet en hel dag. Der sker alt for meget til at han ville kunne slappe af. Vi har desværre ingen bil . Vi ved godt han finder på alt muligt for at underholde sig. Det gør han også når vi er hjemme. Vi er bare i tvivl om hvorvidt det er underholdning eller stressrelateret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Ja det kan han. Her har vi også fået ret forskellige ting at vide. Men han lader generelt til at hygge sig med det. Og hvis vi ruller for, spiser han bare gardinet. Hehe, kunne I træne at han ikke må spise gardinet? I har ikke persienner eller andet? Jeg tænker bare, at det måske kan være deri problemet ligger... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Vi havde en cd der hed noget med "stunden auf stilheit" en klassisk cd med meget rolig musik. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts