Audrey Skrevet Juni 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2011 Nu har jeg to dage i træk, fået skæld ud af gamle mennesker, fordi Audrey hopper op når hun skal hilse. Det skal hun selvfølgelig heller ikke gøre, og jeg synes da også, at det er lidt flovt når hun springer op ad folk, men hun er jo bare en glad hundehvalp, og de fleste er heldigvis søde og forstående (det er altså ikke fordi jeg forlanger, at alle skal synes, at min hund er dejlig og godt må hoppe op). I dag fik jeg at vide, at: "jeg måske skulle holde hunden i snor, til den havde lært ikke at hoppe op!" Da jeg så sagde "Aaarh" fordi jeg syntes, at det da var lige skrapt nok, fik jeg det der belærende "Ja!" lige i face. I går var det: "SÅ MÅ DU HOLDE DEN I SNOR, HVIS DU IKKE KAN STYRE DEN!" Jeg siger naturligvis undskyld rigtig mange gange og skynder mig efter Audrey, når hun ikke reagerer på indkaldet, men jeg skal da lige have et par konstruktive ord med på vejen... Som regel kan jeg kalde hende til mig, når der kommer folk på stien, men nogle gange går det altså bare ikke. Derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig, at vi trænede i ikke at hoppe op. Men er det for tidligt med en hvalp på knap 4 måneder? Vi er ved at lære, at bruge klikker, og jeg synes at have læst, at man skal klikke, når hvalpen har alle fire poter på jorden, men så ved jeg heller ikke mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst labberdrengene Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Nu har jeg to dage i træk, fået skæld ud af gamle mennesker, fordi Audrey hopper op når hun skal hilse. Det skal hun selvfølgelig heller ikke gøre, og jeg synes da også, at det er lidt flovt når hun springer op ad folk, men hun er jo bare en glad hundehvalp, og de fleste er heldigvis søde og forstående (det er altså ikke fordi jeg forlanger, at alle skal synes, at min hund er dejlig og godt må hoppe op). I dag fik jeg at vide, at: "jeg måske skulle holde hunden i snor, til den havde lært ikke at hoppe op!" Da jeg så sagde "Aaarh" fordi jeg syntes, at det da var lige skrapt nok, fik jeg det der belærende "Ja!" lige i face. I går var det: "SÅ MÅ DU HOLDE DEN I SNOR, HVIS DU IKKE KAN STYRE DEN!" Jeg siger naturligvis undskyld rigtig mange gange og skynder mig efter Audrey, når hun ikke reagerer på indkaldet, men jeg skal da lige have et par konstruktive ord med på vejen... Som regel kan jeg kalde hende til mig, når der kommer folk på stien, men nogle gange går det altså bare ikke. Derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig, at vi trænede i ikke at hoppe op. Men er det for tidligt med en hvalp på knap 4 måneder? Vi er ved at lære, at bruge klikker, og jeg synes at have læst, at man skal klikke, når hvalpen har alle fire poter på jorden, men så ved jeg heller ikke mere. Jeg kender det godt:genert:.. Det er ikke for tidligt at lære hende noget, bare det blir gjort rigtigt. Det er rigtigt at du skal klikke når hun har poterne på jorden. Reagere hun når du klikker, er den indlært?? Ellers skal du indlære den først. Jeg ville nok, for en tid, holde hende i snor, hvor jeg ikke er helt sikker på, at der ikke kommer nogen, så lære hun det hurtigere når der ikke er tilbage fald:-D. Træn med hende, at hun skal kigge på dig. Klik når hun kigger op mod dig, (stå hvor der ikke er nogen forstyrelser i starten). Så får du en ven til at komme hen til jer, du klikker stadig når hun kigger på dig. Så gir du dem lov til at hilse på hinanden, klik mens hun har poterne på jorden, du skal nok være meget hurtig. få også gerne vennen til at give godbidder når hun står på jorden. Håber du kan bruge mit råd:vinken: Skriv hvis jeg skal uddybe noget af det:cool: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Nu har jeg jo selv hunde. Og er en person der gerne lader hunde hoppe op af mig. Hvis de får lov. Men jeg ville sgu også blive noget negativ, hvis jeg render på ukendt hund, der som det første hopper op. Jeg er med på at den vil hilse, er venlig og alt det der. Men det ændrer ikke ved, at jeg dybest set ikke gider finde mig i det. Nu forstår jeg slet ikke hvorfor hvalpen er løs på steder, hvor der kommer "almindelige" folk? Hvis det var i Bernstorffsparken eller et andet dedikeret hundested, så ville folk være mere large. Så tror ikke jeg forstår hvorfor den går fri de steder jeg syntes du nævner? Mener blot at kunne huske du har haft flere uheldige episoder (ikke mange og ikke voldsomme, men et par stykker der irriterer dig), der i forhold til det du skriver, kunne være afhjulpet hvis du havde haft hunden i snor? Så ja, på med snoren til du har lært hende, at hilsen foregår roligt og på fire ben. Du må finde dig nogle figuranter du kan træne med, sådan at du har tid til at styre situationen og få den rette læring ud af den. Det er samme tilgang til træningen som hvis du vil aflære interesse for cyklister, løbere eller lignende. Har du fået pointers til det tidligere? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Nu har jeg jo selv hunde. Og er en person der gerne lader hunde hoppe op af mig. Hvis de får lov. Men jeg ville sgu også blive noget negativ, hvis jeg render på ukendt hund, der som det første hopper op. Jeg er med på at den vil hilse, er venlig og alt det der. Men det ændrer ikke ved, at jeg dybest set ikke gider finde mig i det. Nu forstår jeg slet ikke hvorfor hvalpen er løs på steder, hvor der kommer "almindelige" folk? Hvis det var i Bernstorffsparken eller et andet dedikeret hundested, så ville folk være mere large. Så tror ikke jeg forstår hvorfor den går fri de steder jeg syntes du nævner? Mener blot at kunne huske du har haft flere uheldige episoder (ikke mange og ikke voldsomme, men et par stykker der irriterer dig), der i forhold til det du skriver, kunne være afhjulpet hvis du havde haft hunden i snor? Så ja, på med snoren til du har lært hende, at hilsen foregår roligt og på fire ben. Du må finde dig nogle figuranter du kan træne med, sådan at du har tid til at styre situationen og få den rette læring ud af den. Det er samme tilgang til træningen som hvis du vil aflære interesse for cyklister, løbere eller lignende. Har du fået pointers til det tidligere? Jeg siger jo netop heller ikke, at det er for dårligt, at ikke alle synes det er dejligt at hun hopper op. Det jeg bare synes er unødvendigt, er de nedladende kommentarer jeg har fået fra ældre mennesker, som lige skal behandle mig, som en snotunge, selvom jeg er virkelig ked af episoden... Hvis det er mødet med andre hunde du hentyder til, så havde jeg da ikke kunnet gøre en forskel ved at have hende i snor, de andre hunde var jo stadig løbet hen til hende... Det sted jeg har hende løs, er på en stor plæne, som ligger i midten af nogle boligblokke. Der er rigtig mange der har deres hunde løse der, og det er som regel til at se, når der kommer folk på stien, og så kalder jeg hende naturligvis til mig. Men nogle gange kommer der mennesker fra blokkene, og så når jeg ikke at reagere. Hvad mener du med pointers? Og til hvad? Hun har rimeligt hurtigt lært, at ignorere cyklister, og jeg kan også få hende til, at gå tæt forbi folk uden at reagere på dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Jeg kender det godt:genert:.. Det er ikke for tidligt at lære hende noget, bare det blir gjort rigtigt. Det er rigtigt at du skal klikke når hun har poterne på jorden. Reagere hun når du klikker, er den indlært?? Ellers skal du indlære den først. Jeg ville nok, for en tid, holde hende i snor, hvor jeg ikke er helt sikker på, at der ikke kommer nogen, så lære hun det hurtigere når der ikke er tilbage fald:-D. Træn med hende, at hun skal kigge på dig. Klik når hun kigger op mod dig, (stå hvor der ikke er nogen forstyrelser i starten). Så får du en ven til at komme hen til jer, du klikker stadig når hun kigger på dig. Så gir du dem lov til at hilse på hinanden, klik mens hun har poterne på jorden, du skal nok være meget hurtig. få også gerne vennen til at give godbidder når hun står på jorden. Håber du kan bruge mit råd:vinken: Skriv hvis jeg skal uddybe noget af det:cool: Hun reagerer rimeligt godt på klikkeren, dog er hun ikke vildt madmotiveret, så det er ikke altid, at jeg får lov til at give hende belønning for at reagere. Øjenkontakt har vi ret godt styr på. Jeg må prøve, at få en ven til at hjælpe mig med det. Tak for rådet. Der skal bruges lidt klikker, kan jeg se. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst labberdrengene Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Hun reagerer rimeligt godt på klikkeren, dog er hun ikke vildt madmotiveret, så det er ikke altid, at jeg får lov til at give hende belønning for at reagere. Øjenkontakt har vi ret godt styr på. Jeg må prøve, at få en ven til at hjælpe mig med det. Tak for rådet. Der skal bruges lidt klikker, kan jeg se. :5up: Belønning kan jo være mange ting, ikke kun købte godbidder. Når jeg vil lave noget ekstra til mine hunde, koger jeg et stykke lever ca 15 min alt efter størrelse, så skære jeg det i små stykker, ca ½ cm, så griller jeg det i ovnen til der er en tør skorpe, jeg står ved ovnen og vender rundt i det hele tiden.. Det stinker men hundene er vilde med det:roll: Ellers bruger jeg også legetøj, pølsestykker, ost, klap-kæl, "at få lov til at løbe og snuse", det er kun fantasien der sætter grænser, alle hunde kan lide noget.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Jeg har oplevet, at en brumbasse i græsset, var mere interessant end et stykke pølse... Hun er jo en rigtig hvalp, meget legesyg. Snakkede med min træner om det, og hun foreslog, at jeg prøvede at bruge legetøj som ekstra belønning. Det har jeg prøvet i dag, og det virkede faktisk, som om hun var mere motiveret, så det tror jeg, at jeg bliver ved med... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Jeg kan godt forstå at du gerne vil have hende løs, men hun er ung og har ikke brug for motion, men positive oplevelser. Det får hverken du eller hende når I møder sure madammer, og er deres reaktion kraftig, kan du oven i købet risikere at der på sigt også kommer "renden rundt omkring fremmede" og "gøen" oveni. Jeg synes du skal træne dit indkald (altså hvor hun er løs) på steder hvor du har bedre mulighed for at få succes med det, og så træne "ikke at springe op" med folk der er indforstået med at agere dummy. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 når I møder sure madammer. På med snoren, jeg er sådan en der flipper højlydt og hysterisk og er sindsygt træt af løse labradorer (alle hunde må hjertens gerne hoppe op af mig, også hvis de er mudrede og jeg har uniform på, men når Petrine er med, så forvandles jeg til en rasende gimpe!) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 snor på, hunden lærer intet af bare at få lov at flintre rundt, lang line til indkaldet er sikkert. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 På med snoren, jeg er sådan en der flipper højlydt og hysterisk og er sindsygt træt af løse labradorer (alle hunde må hjertens gerne hoppe op af mig, også hvis de er mudrede og jeg har uniform på, men når Petrine er med, så forvandles jeg til en rasende gimpe!) Jeg kan også sagtens forstå, at det er møgirriterende! Jeg synes også, at det er flovt, når jeg ikke lige får kaldt hende ind. Det er faktisk ikke sket, at hun er rendt hen til nogen med hund. Dels har jeg fået øje på de hunde, som er kommet forbi i tide, dels er hun faktisk nemmere at kalde ind, når hende "target" har en hund med. Der har jeg jo så flere gange selv været i den situation, at løse hunde er kommet hen til os. Er det kun labradorhunde, som generer dig?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Er der ikke lidt to problemstillinger - der er indkald og der er hoppen op. Jeg mener at de skal trænes separat. Ift. indkald, så er det på med sporline indtil det sidder. Ift. at hoppe op (som jo også kan ske, hvis man eks. får gæster), så er jeg åbenbart ret konservativ. For jeg ville nok bare sige nej til hunden... altså naturligvis har hunden forinden lært hvad et nej betyder, men når det sidder, så vil jeg simpelthen bare bruge det i situationen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Er det kun labradorhunde, som generer dig?? Det er mest fordi de er SÅ glade og SÅ kontaktsyge, at de bare skal helt op ovenpå Petrine og ejerne ved, at deres labrador ikke kunne finde på at bide, så hvorfor opdrage på den. Men det er heller ikke fair for Audrey, at hun skal 'opdrages' af tilfældige sure gimper på gåturen, vi er ikke alle lige pædagogiske overfor fremmede hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Jeg kan godt forstå at du gerne vil have hende løs, men hun er ung og har ikke brug for motion, men positive oplevelser. Det får hverken du eller hende når I møder sure madammer, og er deres reaktion kraftig, kan du oven i købet risikere at der på sigt også kommer "renden rundt omkring fremmede" og "gøen" oveni. Jeg synes du skal træne dit indkald (altså hvor hun er løs) på steder hvor du har bedre mulighed for at få succes med det, og så træne "ikke at springe op" med folk der er indforstået med at agere dummy. Det er bare lidt svært at øve indkald, hvis der ikke er nogen mennesker, som hun så skal lære ikke at løbe hen til. Hun er jo rigtig dygtig til at komme når jeg kalder, og når hun er løs, er jeg meget forsigtig med ikke at kalde, hvis der er udsigt til, at hun kommer. Men når der så dukker folk op, tæt på hvor vi er, kan jeg ikke altid nå at få hende ind, og så løber hun hen og vil hilse... Det er egentlig heller ikke fordi, at hun får for meget motion. Det er jo lige ved siden af vores blok, hor der er en plæne, og en sti med græs på siderne. Jeg elsker bare at se, hvor dejligt hun synes det er, at være fri, og langt det meste af tiden, er der jo ingen mennesker og ingen problemer. Og hvis der kommer folk på stien, plejer jeg godt, at kunne kalde hende til mig, inden de bliver for interessante. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Det er mest fordi de er SÅ glade og SÅ kontaktsyge, at de bare skal helt op ovenpå Petrine og ejerne ved, at deres labrador ikke kunne finde på at bide, så hvorfor opdrage på den. Men det er heller ikke fair for Audrey, at hun skal 'opdrages' af tilfældige sure gimper på gåturen, vi er ikke alle lige pædagogiske overfor fremmede hunde Ja jeg oplever jo selv, hvordan de labber leger. Audrey synes jo bare, at det er sjovt at blive tumlet rundt, moren skal stadig lige vænne sig til, at det skal være så voldsomt.. :blink:. Det er da også belastende for dig, især hvis din hund ikke synes, at det er fedt.. Det er faktisk ikke gået ud over Audrey. Hun forstår jo heldigvis ikke dansk, så det er mest mig, som har fået skæld ud (trods alt). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 snor på, hunden lærer intet af bare at få lov at flintre rundt, lang line til indkaldet er sikkert. Nu ved jeg ikke helt, hvad du mener med at flintre rundt, men sådan som jeg forstår det, så er det altså ikke tilfældet (jeg læser det, som ret negativt). Jeg synes selv, at jeg har ret godt styr på hende. Det er selvfølgelig ikke nok, når det sker, at hun løber hen til fremmede, men det er jo ikke en ustyrlig hund, som bare tonser rundt.. Jeg må se at få anskaffet en sporline, kan jeg forstå på jer.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg er glad for du vil laere din hvalp at holde op med denne uvane pga andre mennesker. Du gor nemlig din hund en STOR tjeneste saa den ikke muligvis reprimandes af fremmede, paa deres maade. Skubbe, skrige, sparke... ja, det er nogle maader nogle vaelger at reagere paa, og det er da synd, da den hilser paa hundesprog. saa det er bare om at laere den at hilse paa menneske sprog og ellers sige til fremmede indtil det er laert, at de forst maa hilse naar vuffi sitter, og det har vi gjort m. alle 3 med success med godbidder og 'sit' kommando. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Det er bare lidt svært at øve indkald, hvis der ikke er nogen mennesker, som hun så skal lære ikke at løbe hen til. Hun er jo rigtig dygtig til at komme når jeg kalder, og når hun er løs, er jeg meget forsigtig med ikke at kalde, hvis der er udsigt til, at hun kommer. Men når der så dukker folk op, tæt på hvor vi er, kan jeg ikke altid nå at få hende ind, og så løber hun hen og vil hilse... Jeg ved dit indkald er godt, så det ville være smadder ærgerligt hvis du fik det ødelagt. Hvad med at sætte dig på en bænk i en hovedgade?. Der vil ikke gå et minut før der står en "frivillig" parat til at hilse, og så kan du jo sige at Audrey er ved at lære hvordan man gør, så hvis de lige gider at hjælpe ved at gøre som du instruerer. Det er egentlig heller ikke fordi, at hun får for meget motion. Det er jo lige ved siden af vores blok, hor der er en plæne, og en sti med græs på siderne. Jeg elsker bare at se, hvor dejligt hun synes det er, at være fri, og langt det meste af tiden, er der jo ingen mennesker og ingen problemer. Og hvis der kommer folk på stien, plejer jeg godt, at kunne kalde hende til mig, inden de bliver for interessante. Jeg kan godt forstå dig, men det du nyder nu, kan du komme til at skulle arbejde meget på, for at få rettet op på senere. Sommetider er den længste og kedeligste vej den hurtigste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg ved dit indkald er godt, så det ville være smadder ærgerligt hvis du fik det ødelagt. Hvad med at sætte dig på en bænk i en hovedgade?. Der vil ikke gå et minut før der står en "frivillig" parat til at hilse, og så kan du jo sige at Audrey er ved at lære hvordan man gør, så hvis de lige gider at hjælpe ved at gøre som du instruerer. Jeg kan godt forstå dig, men det du nyder nu, kan du komme til at skulle arbejde meget på, for at få rettet op på senere. Sommetider er den længste og kedeligste vej den hurtigste. Jeg kan godt se, at det måske er en god ide, at have hende i snor i området. Når jeg skal træne det med hende, skal jeg så bare bruge instruktionen fra "labberdrengene"? Jeg har heldigvis en del søde naboer, som er meget begejstrede for Audrey, de vil sikkert gerne hjælpe mig, når vi møder dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts