Hop til indhold

Læste tråd: Timeout i opdragelse/træning af hvalp?


Simba2011
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet en af dem der bruger timeout om i vil. Jeg vil ikke vælge at bruge den formulering selv, men men... Har nogle spørgsmål i den forbindelse. Min situation og overbevisning pt. Når resten af familien kommer hjem altså kæresten om min datter på 6, så går han fuldstændig hvalpe "grassat":mrgreen: Jo jo der ser da sjovt ud, men umiddelbart ikke den mest hensigtsmæssige opførsel. I den situation bla. bruger vi bur/hulen. Den er indlært til at være hygge/slap af pladsen og vi arbejder på at bruge den i det videste omfang med lågen åben. Den står i stuen, hvor han er vant til at opholde sig. Læste at man "bare" skulle lære hunden at slappe af på anden vis. Men kunne umiddelbart finde disse to løsninger, samt at dække hunden af, hvilket ikke er en mulighed for os endnu.

 

Spørgsmålene lyder: Hvordan lærer jeg Simba at slappe af på anden vis?

1: Tvangsnussekæleri? Ender her i for meget bideri, der gør ondt på mig, hvorfor jeg så ikke synes det er en god løsning.

 

2: I Snor? Ja så er det så bare snoren der bliver gnavet i, også selvom der tilbydes anden gnaskemulighed. Og det der bideri i snoren arbejder vi kraftigt på at få glemt, men efter de gange jeg har forsøgt bliver det husket meget godt igen. Jeg ikke synes det er smart at hunden pludselig er gnavet fri på en gåtur fx.

 

Håber på mulige andre løsninger ikke en debat om hvorvidt det er rigtigt/forkert. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg går ud fra der er tale om en hvalp, så ville jeg bare vente, dvs når der kommer nogen hjem så står de stille og roligt inden for døren indtil hvalpen er faldet helt til ro, først der snakker de med den, dvs alle ,også dig, lader som om hvalpen ikke er der indtil den er rimelig rolig, på den måde belønner i det i gerne vil have, det man belønner får man mere af, dvs i vil få en hund som hurtigt slapper af for det er det som "betaler" sig, obs husk at alt kontakt også nej, ned med videre, skal undgås, i skal slet ikke tale til eller se på hvalpen før den gør som i gerne vil se fremover, fx at have alle 4 poter på jorden og forholde sig nogenlunde i ro.

Redigeret af kleo
slå fejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg synes det er vigtig IKKE at ignoere hvalpen/hunden når man kommer hjem. Den er jo vildt glad for at se en og synes derfor ikke man bør afvise den.

 

Men for at det ikke kører helt op i en spids, så er mit forslag, at man hilser når man kommer ind, lige 10 sekunder, og anerkender at den er der og er glad for at se en, men så derefter, snakker man ikke med den, før den er faldet til ro.

 

Det har virket for min hund, så måske det også virker for andre:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med at min kæreste og datter skal ignorere ham forsøger vi også. Og det er fint nok med kæresten, da han ikke finder ham totalt interessant.

Men så er der jo hende der den lille, der hopper rundt, hvis man bare lige napper hende lidt i foden... :slem:

Der synes jeg det er svært, for jeg vil jo ikke sende hende væk eller op på køkkenbordet indtil han er rolig, det synes jeg er forkert. Og nej hun kan ikke stå musestille, når han opfordrer til leg....

Derfor bruger har jeg valgt at bruge buret og for mig virker det ikke som straf. Men den bedste måde indtil videre ihvertfald uden biden i hverken mig eller snor. For havde også tænkt på snoren som en udvej, men synes nu ikke det er optimalt at han bider den i stykker.

 

Nu lyder det vist efterhånden som om han er en værre bandit, men nej han er bare en hundehvalp... Og en skøn en synes vi alle... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville lære ham at være bag et børnegitter i ro ved at sidde foran det og fodre ind uden at gøre det store ud af sagen fx sidde med en bog og fodre af og til. Gradvis ville jeg flytte mig op på en stol og væk stille og roligt trin for trin.

 

Men jeg ville bare hilse på hvalpen, når jeg kom hjem. Dette tænker jeg mere på kunne være rart i andre situationer at kunne.

 

Fx i går havde jeg spisende gæster. Der var Hugo var gitter, så han ikke tiggede. Han var med, men ikke helt med med snuden på bordet:-)

 

dette er smart, fordi jeg fodre min hund ved bordet, og når der er gæster skylder jeg ham et alternativ:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville lære ham at være bag et børnegitter i ro ved at sidde foran det og fodre ind uden at gøre det store ud af sagen fx sidde med en bog og fodre af og til. Gradvis ville jeg flytte mig op på en stol og væk stille og roligt trin for trin.

 

Men jeg ville bare hilse på hvalpen, når jeg kom hjem. Dette tænker jeg mere på kunne være rart i andre situationer at kunne.

 

Fx i går havde jeg spisende gæster. Der var Hugo var gitter, så han ikke tiggede. Han var med, men ikke helt med med snuden på bordet:-)

 

dette er smart, fordi jeg fodre min hund ved bordet, og når der er gæster skylder jeg ham et alternativ:-)

 

hehe det lyder lige som hjemme ved os :mrgreen:

 

og så er jeg en af dem der synes det er meget smart at når man spilder så behøver man ikke gå fra bordet for ast tørre op for det klare hundende og når de har været der kan man slet ikke se så meget som en plet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi træner øvelse med vore hvalpe er vi oftest meget pertentlige med ikke at stille større forventninger til udførelsen end vi er sikre på hvalpen kan honorere. Der venter belønning forude og vi forsikrer os mod fiasko fordi vi synes øvelser er vigtige og helst skal læres uden fejl.

Det er nemt for hvalpe at lære øvelser efter disse præmisser.

 

Når vi taler opdragelse ("god opførsel") stiller vi derimod ofte hvalpen i den hårdest tænkelige læringssituation: Ingen opbygning mod målet, men selve den belastende situation og håber det går godt.

Det er ikke nemt at lære god opdragelse uden hjælp, ligesom vi hjælper med øvelser, altså bygger op mod at hvalpen kan klare gradvis større belastning, skal vi også hjælpe når det drejer sig om opdragels :-D.

 

Er det rimeligt at forvente/kræve af en hvalp, at den ikke opfører sig som hvalp?

Jeg mener at en 6 års barn er udstyret med bedre forudsætninger for at kunne håndtere den pågældende situation end et dyrebarn.

 

Der er den mulighed at du møder din kæreste og barnet udenfor og sammen går det sidste stykke hjem, så Simba og din datter får set hinanden an samtidig med, at der er noget som fjerner Simbas fokus lidt (gåturen).

Hvis turen er lang og begivenhedsrig nok, bør Simba være lidt træt og meget tilfreds når I kommer hjem og kan efter lidt tid puttes til at sove.

 

Selvsagt skal din datter hjælpe til ved ikke at opildne Simba til vildskab.

 

Sideløbende kan du, hvis du ikke allerede er i gang med det, øve afslapning i line når Simba alligevel er træt og vil sove, så han vænner sig til situationen uden pres og stress.

 

Giver det mening?

 

Tvangsnusseri går jeg ikke ind for og slet ikke på hvalpe, som ofte slet ikke bryder sig om at blive kælet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville lære ham at være bag et børnegitter i ro ved at sidde foran det og fodre ind uden at gøre det store ud af sagen fx sidde med en bog og fodre af og til. Gradvis ville jeg flytte mig op på en stol og væk stille og roligt trin for trin.

 

Men jeg ville bare hilse på hvalpen, når jeg kom hjem. Dette tænker jeg mere på kunne være rart i andre situationer at kunne.

 

Fx i går havde jeg spisende gæster. Der var Hugo var gitter, så han ikke tiggede. Han var med, men ikke helt med med snuden på bordet:-)

 

dette er smart, fordi jeg fodre min hund ved bordet, og når der er gæster skylder jeg ham et alternativ:-)

 

I forhold til at være bag børnegitter føler jeg ikke den store forskel i forhold til hulen. Men vores hus er desværre og indrettet lidt dårligt i denne forbindelse.

Ville gerne kunne rive væggene ned og lave det mere hundevenligt, men manden synes ikke det er en god idé...:mrgreen:

Jeg har jo trænet buret/hulen på samme måde som hvis det var med gitter. O vi arbejder på,at det skal være helt uden lågen lukket, så ganske som med en kurv, det er bare "nemmere" med siderne, der holder en fræk kåd hvalp lidt på sin anviste plads. :-D Ja og med børn må det vist gerne være lidt nemt ind imellem.

Prøvede igen i aftes med at skulle have ham til at slappe af efter et hvalpe udbrud med lækker tyggepind osv., men mine fingre smagte åbenbart bedre og vil gerne undgå at det bliver for "fysisk".

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi træner øvelse med vore hvalpe er vi oftest meget pertentlige med ikke at stille større forventninger til udførelsen end vi er sikre på hvalpen kan honorere. Der venter belønning forude og vi forsikrer os mod fiasko fordi vi synes øvelser er vigtige og helst skal læres uden fejl.

Det er nemt for hvalpe at lære øvelser efter disse præmisser.

 

Når vi taler opdragelse ("god opførsel") stiller vi derimod ofte hvalpen i den hårdest tænkelige læringssituation: Ingen opbygning mod målet, men selve den belastende situation og håber det går godt.

Det er ikke nemt at lære god opdragelse uden hjælp, ligesom vi hjælper med øvelser, altså bygger op mod at hvalpen kan klare gradvis større belastning, skal vi også hjælpe når det drejer sig om opdragels :-D.

 

Er det rimeligt at forvente/kræve af en hvalp, at den ikke opfører sig som hvalp? Nej det er det ikke og det forventer vi heller ikke... :-D

Jeg mener at en 6 års barn er udstyret med bedre forudsætninger for at kunne håndtere den pågældende situation end et dyrebarn.

 

Der er den mulighed at du møder din kæreste og barnet udenfor og sammen går det sidste stykke hjem, så Simba og din datter får set hinanden an samtidig med, at der er noget som fjerner Simbas fokus lidt (gåturen).

Hvis turen er lang og begivenhedsrig nok, bør Simba være lidt træt og meget tilfreds når I kommer hjem og kan efter lidt tid puttes til at sove. Ja det var selvfølgelig en idé... Det vil vi prøve.

 

Selvsagt skal din datter hjælpe til ved ikke at opildne Simba til vildskab. Nej det skal hun ikke og det forsøger vi også at arbejde på, afslappet, hilse og ignorere ved dårlig opførsel/napperi for at få leg. Det er der den lidt går galt...

 

Sideløbende kan du, hvis du ikke allerede er i gang med det, øve afslapning i line når Simba alligevel er træt og vil sove, så han vænner sig til situationen uden pres og stress. Det gør vi også og det går fint i de fleste situationer indtil videre. Men helt klart noget vi skal arbejde endnu mere på.

 

Giver det mening?

 

Tvangsnusseri går jeg ikke ind for og slet ikke på hvalpe, som ofte slet ikke bryder sig om at blive kælet.

Han kan godt lide at blive kælet, bare ikke i de der tvangssituationer, derfor er den vist også bare droppet for good her. :lol:
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...