Hop til indhold

Noomi har fået en dårlig vane...


Nollike
 Share

Recommended Posts

Hjæææælp!!!! Som overskriften antyder, så har Noomi fået en rigtig dårlig vane inden for den sidste uges tid... Om morgenen når vi har været ude og hun har fået sin mad har hun tidligere lagt sig og taget en lur mens hun slog mave, men det er desværre gået over den sidste uges tid ca... Nu er hun til gengæld begyndt at løbe ud i gangen og står derude og gøer :evil:

Det er altså ikke særlig hensigtsmæssigt i forhold til mine naboer (og er i øvrigt møg irriterende at høre på) og jeg kan ikke finde ud af hvorfor hun gør det :( Det kan ikke være fordi hun er overfrisk, for i dag f.eks. har hun drønet rundt og leget med en bordercollie-hvalp på samme alder, så hun har fået ræset det værste krudt af sig. Og alligevel.... :(

Jeg har forsøgt at bryde vanen ved at tage hendes vandskål ind i stuen og lukke børnegitteret så hun ikke kan komme ud i gangen og det har da også virket nogenlunde (selv om hun et par gange har gjort antræk til at stå ved gitteret og gø i stedet for), men det lader ikke til at være den perfekte løsning, for hun gør det så snart hun får muligheden for det igen...

Jeg har en lille entre (med glasdør mellem gangen og entreen) og har bl.a. forsøgt at lukke glasdøren op for at se om det var fordi hun ville derud og ligge, men så graver hun bare i måtten eller gnasker i mine sko i stedet, så det duer heller ikke rigtigt...

Er der nogen der har nogle guldkorn de vil dele med mig i forhold til, hvordan jeg får hende til at holde op? Jeg har lavet søgeøvelser med hende osv., men så snart det er overstået løber hun derud igen...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Den situation tror jeg mange har oplevet. Hvis du ved at Noomi har fået hvad hun har behov for, så skal hun måske bare hjælpes til at falde ned igen. Er det efter hver tur hun gør det og har du lagt mærke til om det bliver mere udtalt hvis I kommer hjem fra en tur hvor hun har leget med andre hunde?.

 

Efter en tur, ville jeg lave lidt finde-gemte-godbidder og sætte mig på gulvet og lave en "stille øvelse". Hun er nok ikke kørt ordentligt "ned" igen, hvis hun fortsætter med at gø, lige så snart der ikke er flere godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hjæææælp!!!! Som overskriften antyder, så har Noomi fået en rigtig dårlig vane inden for den sidste uges tid... Om morgenen når vi har været ude og hun har fået sin mad har hun tidligere lagt sig og taget en lur mens hun slog mave, men det er desværre gået over den sidste uges tid ca... Nu er hun til gengæld begyndt at løbe ud i gangen og står derude og gøer :evil:

Det er altså ikke særlig hensigtsmæssigt i forhold til mine naboer (og er i øvrigt møg irriterende at høre på) og jeg kan ikke finde ud af hvorfor hun gør det :( Det kan ikke være fordi hun er overfrisk, for i dag f.eks. har hun drønet rundt og leget med en bordercollie-hvalp på samme alder, så hun har fået ræset det værste krudt af sig. Og alligevel.... :(

Jeg har forsøgt at bryde vanen ved at tage hendes vandskål ind i stuen og lukke børnegitteret så hun ikke kan komme ud i gangen og det har da også virket nogenlunde (selv om hun et par gange har gjort antræk til at stå ved gitteret og gø i stedet for), men det lader ikke til at være den perfekte løsning, for hun gør det så snart hun får muligheden for det igen...

Jeg har en lille entre (med glasdør mellem gangen og entreen) og har bl.a. forsøgt at lukke glasdøren op for at se om det var fordi hun ville derud og ligge, men så graver hun bare i måtten eller gnasker i mine sko i stedet, så det duer heller ikke rigtigt...

Er der nogen der har nogle guldkorn de vil dele med mig i forhold til, hvordan jeg får hende til at holde op? Jeg har lavet søgeøvelser med hende osv., men så snart det er overstået løber hun derud igen...

 

 

Har du prøvet at sige NEJ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den situation tror jeg mange har oplevet. Hvis du ved at Noomi har fået hvad hun har behov for, så skal hun måske bare hjælpes til at falde ned igen. Er det efter hver tur hun gør det og har du lagt mærke til om det bliver mere udtalt hvis I kommer hjem fra en tur hvor hun har leget med andre hunde.

 

Efter en tur, ville jeg lave lidt finde-gemte-godbidder og sætte mig på gulvet og lave en "stille øvelse". Hun er nok ikke kørt ordentligt "ned" igen, hvis hun fortsætter med at gø, lige så snart der ikke er flere godbidder.

 

Det er hovedsageligt om morgenen hun gør det (og så lige en enkelt gang i går aftes...) og det er ikke når hun har leget med andre hunde, faktisk har det været mindre her til morgen hvor hun har leget med borderen end de andre morgener hvor hun ikke har leget... Det virker lidt som om det er noget hun gør når hun ikke ved hvad hun ellers skal finde på. Og som vi begge to ved, er jeg ikke det helt store morgenmenneske, det er hårdt nok at trille ud af sengen og ud med hunden, så det er ikke super fedt at det lige er den tid på dagen hun vælger at te sig :megaked:Det undrer mig bare, at det dukker op sådan pludseligt, når hun førhen har lagt sig til at sove... Hun får lidt af sin mad i skålen sammen med lakseolien og så gemmer jeg resten imens. Når hun er færdig med det, starter "showet". Det virker ikke på mig som om det er fordi hun ikke kan falde ned, måske nærmere at hun er lidt for frisk, men det er da underligt at det dukker op sådan nærmest fra den ene dag til den anden...

Måske hun får brudt vanen når vi tager i sommerhus? :mrgreen: Ellers får du jo selv den fulde fornøjelse af hendes nye påfund b330.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja sæ'fø'li' :mrgreen: Det virker også... I ca. 10 sekunder... :cry:

 

Hvis du ved hun har motioneret og i øvrigt er i orden så er dette her en af de situationer, hvor jeg mener en grænsesætning er på plads.

Og det kan være noget med at være vedholdende og signalere "Så stopper du!" gennem fasthed og lidt skrapmutter i stemme og udstråling.

 

Jeg synes afledning er rigtig godt, men vi skal også kunne sige STOP og forvente det virker.

Så jeg ville bruge mit stopord og umiddelbart når min hund flyttede sig fra stedet ville jeg "aflede" som en slags belønning.

 

Totalt udenfor emne: Skal du ikke til Faxe næste lørdag og have taget nogle prof fotos af Auto(noomi)?

Så kunne hun få høvl af Pelle bagefter ;-)

 

Pelle skal nemlig være fotomodel den dag... I Faxe...:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Øv en dum situation, og så specielt på den tid af dagen :(

 

Nu er det svært at give et råd, når man ikke lige har set situationen, men var det mig, ville jeg nok gå ind og blokere for hende, og fortælle med mit kropssprog, at det her er bare ikke i orden. :evil: evt. med et nej også, hvis dette er nødvendigt.

 

Jeg selv har lært Buddy, at en blokering fra mig betyder nej, og at han skal kigge op på mig, så når han gør det, kan jeg dirigere ham væk fra stedet. En ret effektiv og god ting, at lære sin hund. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ved hun har motioneret og i øvrigt er i orden så er dette her en af de situationer, hvor jeg mener en grænsesætning er på plads.

Og det kan være noget med at være vedholdende og signalere "Så stopper du!" gennem fasthed og lidt skrapmutter i stemme og udstråling.

 

Jeg synes afledning er rigtig godt, men vi skal også kunne sige STOP og forvente det virker.

Så jeg ville bruge mit stopord og umiddelbart når min hund flyttede sig fra stedet ville jeg "aflede" som en slags belønning.

 

Totalt udenfor emne: Skal du ikke til Faxe næste lørdag og have taget nogle prof fotos af Auto(noomi)?

Så kunne hun få høvl af Pelle bagefter ;-)

 

Pelle skal nemlig være fotomodel den dag... I Faxe...:cool:

 

Jeg må ud i gangen og hente hende så. Men lige så snart jeg rejser mig op (sidder jo i sofaen og drikker morgenkaffe :mrgreen:) så begynder hun at gå ind mod stuen... Jeg synes altså at det er svært at blive ved med at aflede, hun gider jo ikke rigtig guffer og "tyggeting" (kun nogle gange i hvert fald) og ellers vil det kræve at jeg skal lave noget med hende hele formiddagen og jeg vil altså rigtig gerne have lov til at drikke min kaffe stille og roligt. Hele den første time ca. er jo gået med at lufte hende og give hende mad. Øv, jeg mangler en have!!!!! :megaked:

 

Jeg kommer ikke til Faxe næste lørdag, jeg skal (som sædvanligt :roll:) på arbejde. Det kunne ellers have været hyggeligt :mrgreen:

Vi får vel lov til at se billederne af Pelle så??? :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv en dum situation, og så specielt på den tid af dagen :(

 

Nu er det svært at give et råd, når man ikke lige har set situationen, men var det mig, ville jeg nok gå ind og blokere for hende, og fortælle med mit kropssprog, at det her er bare ikke i orden. :evil: evt. med et nej også, hvis dette er nødvendigt.

 

Jeg selv har lært Buddy, at en blokering fra mig betyder nej, og at han skal kigge op på mig, så når han gør det, kan jeg dirigere ham væk fra stedet. En ret effektiv og god ting, at lære sin hund. :5up:

 

Ja det er et ret usmart tidspunkt :cry: Jeg må forsøge at gå ud og blokere med kroppen, så må vi se om det gør en forskel. Tak :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg må ud i gangen og hente hende så. Men lige så snart jeg rejser mig op (sidder jo i sofaen og drikker morgenkaffe :mrgreen:) så begynder hun at gå ind mod stuen... Jeg synes altså at det er svært at blive ved med at aflede, hun gider jo ikke rigtig guffer og "tyggeting" (kun nogle gange i hvert fald) og ellers vil det kræve at jeg skal lave noget med hende hele formiddagen og jeg vil altså rigtig gerne have lov til at drikke min kaffe stille og roligt. Hele den første time ca. er jo gået med at lufte hende og give hende mad. Øv, jeg mangler en have!!!!! :megaked:

 

Jeg kommer ikke til Faxe næste lørdag, jeg skal (som sædvanligt :roll:) på arbejde. Det kunne ellers have været hyggeligt :mrgreen:

Vi får vel lov til at se billederne af Pelle så??? :cool:

 

 

Jeg mener heller ikke, at afledning er svaret på alt.

 

Jeg ville nok blive så hamrende stædig og fasthoklde mit "nej" og/eller have hende hos mig evt lukke døren eller have line på hende til uvanen var brudt.

Ikke nemt altid at være hundeejer.

 

Øv med på lørdag.

 

Jo gode fotos af Pelle bliver obligatorisk, I får slet ikke, lov at slippe. Jeg er spændt på om han viser sin fotogene side på lørdag... Det jo ikke sikkert...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener heller ikke, at afledning er svaret på alt.

 

Jeg ville nok blive så hamrende stædig og fasthoklde mit "nej" og/eller have hende hos mig evt lukke døren eller have line på hende til uvanen var brudt.

Ikke nemt altid at være hundeejer.

 

Øv med på lørdag.

 

Jo gode fotos af Pelle bliver obligatorisk, I får slet ikke, lov at slippe. Jeg er spændt på om han viser sin fotogene side på lørdag... Det jo ikke sikkert...

 

Jeg synes jo heller ikke ligefrem at hun skal belønnes for at stå derude og skabe sig :???: Så jeg griber nok til den løsning at gå ud og sige bestemt NEJ!!! og så tage hende med ind i stuen og lukke børnegitteret. Så kan hun lære det!!! b330.gif

 

Ja, det er ret ærgerligt med på lørdag :cry: Men så må hun få bøllebank af brøleaben en anden dag :mrgreen: (Måske jeg skal låne ham en morgen og placere ham ude i gangen? :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, det er ret ærgerligt med på lørdag :cry: Men så må hun få bøllebank af brøleaben en anden dag :mrgreen: (Måske jeg skal låne ham en morgen og placere ham ude i gangen?
:blink:)

 

He he... Stakkels Noomi så...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, men når man ikke vil høre efter den ene, så må man høre efter den anden :lol: (Og med Pelle har hun ikke noget valg, DET kan man simpelthen ikke overhøre :lol:)

 

Næh der er nogle gode brøl i ham :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...