Hop til indhold

Hjælp


Gæst Ronja
 Share

Recommended Posts

Gæst Ronja

Hvad gør en klog...

 

Min dejlige hund Ronja, som jeg havde planer om lave et kuld hvalpe på har nikkel alergi.

Hvad gør jeg nu?

Har lige fået hunden tjækket hos dyrlægen, der er ikke noget andet galt med hunden, men han mener alligevel ikke at der er smart.

 

Ja der er selvfølgelig fordi jeg selv vil beholde en af hvalpene, ellers var det jo lige meget.

 

Er der nogen der har erfaring med det her inde, så skriv endelig

 

Vh. Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør en klog...

 

Min dejlige hund Ronja, som jeg havde planer om lave et kuld hvalpe på har nikkel alergi.

Hvad gør jeg nu?

Har lige fået hunden tjækket hos dyrlægen, der er ikke noget andet galt med hunden, men han mener alligevel ikke at der er smart.

 

Ja der er selvfølgelig fordi jeg selv vil beholde en af hvalpene, ellers var det jo lige meget.

 

Er der nogen der har erfaring med det her inde, så skriv endelig

 

Vh. Louise

 

Jeg har selv lige fået konstateret allergi på en hund som jeg gerne ville have haft et kuld hvalpe fra, med det formål at jeg selv ville beholde en. :megaked:

 

Allergi er arveligt, og derfor mener jeg ikke at der bør avles på hunde med allergi.

 

Det er bare dødærgerligt, men sådan er det nu engang imellem. Jeg kan bedre leve med en hund med hjertefejl som måske dør uventet en dag men har levet et godt liv end en hund med allergi der kradser sig selv i stykker og som har haft et miserabelt liv på medicin.

 

Jeg har selv tidligere haft allergihunde der har været hårdt ramt og jeg har lovet mig selv aldrig at bringe allergi videre hvis jeg har kendskab til at de har allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dejlige hund Ronja, som jeg havde planer om lave et kuld hvalpe på har nikkel alergi.

 

Rettelse: Du havde planer om....

 

Arvelige sygdomme avler man ikke på, længere er den ikke.

 

Ja der er selvfølgelig fordi jeg selv vil beholde en af hvalpene, ellers var det jo lige meget.

 

Selvom du vil beholde en af hvalpene kan avl, efter min mening, slet ikke komme på tale.

Det er fint at du selv ville beholde en af hvalpene, men hvad med de andre hvalpekøbere? Skulle de leve med en hvalp der potentielt har allergi?

 

Nej. Avl er ikke en mulighed, i sådan et tilfælde, og jeg ville ikke engang kalde det ærgeligt eller nedtur eller noget andet.

Jeg ville kalde det "fremragende at det er blevet opdaget inden..."

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

oki ingen hvalpe på Ronja øv.

 

Men der er lidt mærkeligt for jeg spurgte dyrlægen, hvilken hund jeg så skulle have, jeg har nu haft 3 forskellige alle blandinger, med hver deres problemer.

jeg er klart til store hunde.

Han tænker lidt og siger at alle store racer har problemer på en eller anden måde. så han forslår en lille hund jeg desværre ikke lige kan huske navnet på. Hmm det kan jeg jo ikke bruge til noget vel.

 

Jeg ved godt at jeg provokerer lidt nu, men hvorfor så ikke avle på den jeg har, når nu der alligevel bliver problemer med den hund jeg vælger, med mindre jeg vælger en lille hund altså.

 

Nej jeg vil selvfølgelig ikke gøre det, bliver bare lidt vred over sådan en besked. Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er intet belæg for at små hunde er sundere end store hunde.

 

Alle racer har deres "skavanker", som man kan tage hensyn til allerede under udvælgelsen af en hvalp.

 

Blandinger er disponeret for nøjagtig de samme skavanker, her har man så bare ikke muligheden for at selektere i kuldene.

 

Der er heller ikke belæg for at sige at blandinger er sundere end racerene lige som en ekstra sidebemærkning.

 

I sidste ende en smagssag

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Smiler jeg kender heller ikke statestikken over store hunde.

Måske jeg skulle finde en anden dyrlæge.

 

jeg har faktisk altid ville have en grand danois, men blev fra rået det, pga mange problemer med dem, så jeg endte med at købe en blanding.

 

Så nu er jeg da helt vildt i tvivl:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

oki ingen hvalpe på Ronja øv.

 

Men der er lidt mærkeligt for jeg spurgte dyrlægen, hvilken hund jeg så skulle have, jeg har nu haft 3 forskellige alle blandinger, med hver deres problemer.

jeg er klart til store hunde.

Han tænker lidt og siger at alle store racer har problemer på en eller anden måde. så han forslår en lille hund jeg desværre ikke lige kan huske navnet på. Hmm det kan jeg jo ikke bruge til noget vel.

 

Jeg ved godt at jeg provokerer lidt nu, men hvorfor så ikke avle på den jeg har, når nu der alligevel bliver problemer med den hund jeg vælger, med mindre jeg vælger en lille hund altså.

 

Nej jeg vil selvfølgelig ikke gøre det, bliver bare lidt vred over sådan en besked. Louise

 

Ja, det er ved Gud bare dødærgerligt, når man står med en hund som har noget godt at viderebringe, men som så desværre viser sig at bære på en af de værste sygdomme.

 

Jeg må sige at jeg er uenig med din dyrlæge. Jeg har også i mange år haft store hunde, og ja der findes mange skavanker der er knyttet til en race, men der findes bestemt også sunde individer i racerne.

 

Du skal tænke på, at rigtig mange hunde bliver avlet på fordi man gerne selv vil beholde en hvalp efter sin egen hund. At have et kuld hvalpe er både sjovt og spændende og ofte en rigtig dejlig oplevelse. MEN... når man er glad for sin hund, så har man desværre tendens til at blive blind overfor de fejl som hunden måtte have. Og præcis sådan opstår lidelserne i racerne.

 

Det er derfor meget meget vigtigt at man er i stand til at sætte sig ud over sine egne behov for at reproducere sin hund og spørge sig selv om man vitterligt kan forsvare at videregive sin hunds lidelser til dens afkom.

 

Du kan så sige, jamen hvis en race nu er fuldstændigt infiltret i arvelige sygdomme, hvorfor så ikke give fanden i det hele og bare avle alligevel.

 

Så er det man bør se på, hvilke sygdomme der findes. Der findes forskellige sygdomme du kan genteste for, Eksempelvis en variation af PRA, som gør hunden blind med alderen. Igen vil jeg sige at hellere have en hund som bliver blind når den bliver gammel, end have en hund som hele livet skal kradse og bide sig selv i stykker. Alle der har haft en hårdt ramt allergihund ved at det er op ad bakke hele vejen.

 

Desværre kan vi ikke teste for den genetiske kode for allergi, og desværre kender vi ikke arvegangen.

 

Alt for mange har igennem tiden givet lods med avlen, og der er efter min overbevisning ingen grund til selv at gå efter laveste fællesnævner.

 

Jeg personligt ville ikke kunne forsvare at sælge en hund som en familie herefter skulle poste 10.000 vis af kroner på at behandle for en lidelse som kunne være undgået hvis bare jeg havde undladt at avle på min tæve. Hvor sød og dejlig hun så end er. Ikke alene påfører man en familie unødige udgifter, men man påfører også hundene mange lidelser.

 

Det synes jeg er argument nok for ikke at bruge sin hund uanset at "alle store hunde er usunde"

Link til indlæg
Del på andre sites

Smiler jeg kender heller ikke statestikken over store hunde.

Måske jeg skulle finde en anden dyrlæge.

 

jeg har faktisk altid ville have en grand danois, men blev fra rået det, pga mange problemer med dem, så jeg endte med at købe en blanding.

 

Så nu er jeg da helt vildt i tvivl:confused:

 

 

Jeg synes da jeg kender til mange sunde grand danois'er.

 

Nå, anyway. Når man vælger en race skal man sætte sig godt og grundigt ind i de sygdomme og lidelser som der eventuelt kan være tilknyttet racen.

 

Og så er det ellers bare om at undersøge alle opdrættere på kryds og tværs. Indimellem på man en tur til udlandet for at kigge efter en sund hund, og andre gange komme man til at vente et par år på sin hund.

 

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så kan man meget hurtigt stirre sig blind på sin egen hund, og det sker desværre også ofte for opdrætterne. Som hvalpekøber skal man derfor virkelig være opmærksom på, hvilken kombination forældredyrene kan tænkes at give.

 

Det er hårdt arbejde at finde en sund hund, desværre, men jeg ved af egen erfaring at det kan lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak for jeres gode råd.

Det har klart givet noget at tænke over og jeg er da også helt enig.

 

Lige for at afslutte så vil jeg lige tilføje at Ronja ikke har lidt særligt meget af det, forstået på den måde at det kun er et par gange at hun har været lidt rød omkring øjnene og på halsen. Det er værken noget med medicin eller andet, hun skal bare have et halsbånd uden metal på. så derfor var jeg lige lidt chokeret, også derfor jeg skrev her.

 

Jeg kan da også se nu at jeg skal tænke meget mere over valg af hund.

Før gik jeg meget op i af finde den rigtigt hund med det rigtigt temperment, som passede til mig og mit energi niveau. Nu er det pludselig blevet en hel videnskab.

 

Ja man lærer hele tiden:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da også se nu at jeg skal tænke meget mere over valg af hund.

Før gik jeg meget op i af finde den rigtigt hund med det rigtigt temperment, som passede til mig og mit energi niveau. Nu er det pludselig blevet en hel videnskab.

 

Det er kun en videnskab hvis du gør det til det.

Efter min mening er det kun almindelig sund fornuft der skal til, for at selektere i kuldene.

 

Heldigvis har vi et sted som www.hundeweb.dk, som giver en muligheden for, online, at kigge stamtavler igennem.

 

Men husk nu på at forældrenes data alene ikke er nok. Stamtavlen giver mulighed for at kigge alle registrerede aner, samt alle deres kulds data igennem, og her mener jeg det er særdeles vigtigt at kontrollere forældredyrenes kuld fra andre kombinationer igennem også, da man herved vil kunne få et hurtigt overblik over, om én af forældredyrene bærer på noget der måske kunne skinne igennem.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...