Hop til indhold

Hvalpe og Avlskåring


Anne E
 Share

Recommended Posts

Hej. Er der en der i korte træk kan fortælle mig hvad det kræver mm. til en avlskåring? Det skal de jo være, hvis hvalpene skal have stamtavler ikke? Jeg har aldrig før overvejet det, men der er flere som ikke forstår at jeg ikke har tænkt på det, da de siger at han er så velegnet til det!!?? Jeg går til træning i Schæferhundeklubben, men i min kreds går de mere op i brugshunde prøver!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort fortalt er der 3 veje til stambogsføring i DKK:

 

AG = AvlsGODKENDELSE

AM = AvlsMØNSTRING

AK = AvlsKÅRING

 

AM + AK foregår i Schæferhundeklubben, og reglerne herfor står på siderne 9-13 heri -har lige skimmet, der mangler vist, at hunden også skal DNA testes :hmm: Det skal den for at bevise, at det rent faktisk ér en schæfer :slem: Jep, det er der nemlig blevet snydt med :lol:

 

AG foregår i DKK, og reglerne er beskrevet her

 

Kårigen er således den mest omfattende, men i mine øjne eneste rigtige - der er ikke meget sjov ved en brugshund uden brugsegenskaber :shock: og med en BHO/IPO/PH er der trods alt sandsynlighed for at disse er tilstede, selvom kravene til en bestået brugsprøve ikke er så restriktive som kravene til ekstriøret :roll:

 

Selvom din kreds lægger mest vægt på brugsprøverne, kan du med garanti finde megen hjælp og vejledning der, spørg jeres ARK :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det svar... hold op der skal læses nu ;-)

Kan han blive avlsgodkendt og derefter få stambogsførte hvalpe? Eller skal han avlskåres? Ved godt at du skrev hvad du syntes, men min hund er en udstillingshund, og har ikke så mange stærke drifter som en brugshund... og det er virkelig en kamp at få ham "op at køre" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det svar... hold op der skal læses nu ;-)

Kan han blive avlsgodkendt og derefter få stambogsførte hvalpe? Eller skal han avlskåres? Ved godt at du skrev hvad du syntes, men min hund er en udstillingshund, og har ikke så mange stærke drifter som en brugshund... og det er virkelig en kamp at få ham "op at køre" ;-)

 

Med en avlsgodkendelse i DKK kan hans hvalpe avlsgodkendes i DKK ja :-D altså forudsat at tæven også mindst er avlsgodkendt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

AG foregår i DKK, og reglerne er beskrevet her

 

Kårigen er således den mest omfattende, men i mine øjne eneste rigtige - der er ikke meget sjov ved en brugshund uden brugsegenskaber :shock: og med en BHO/IPO/PH er der trods alt sandsynlighed for at disse er tilstede, selvom kravene til en bestået brugsprøve ikke er så restriktive som kravene til ekstriøret :roll:

 

Jeg troede faktisk at hanner skulle have en brugsprøve? (altså minimum en etter prøve). Kan ikke lige gennemskue DKK's AG - men schæferhundeklubbens avlsmøstring står da beskrevet som om det kun er tæver, der kan komme den vej?

 

Og lidt OT (men alligevel relevant for tråden :engel:) Jeg syn's at have læst i et referat fra DKK at AD status 2+3 ikke må bruges i avl længere :5up: (eller meget snart - og det gælder også de hunde som er fotograferet før reglen træder i kraft)???? (lagde nemlig mærke til at repræsentanten for Schæferhundeklubben protesterede :evil: over de hunde som var fotograferet og kom igennem systemet nu blev udelukket). Nogen der har set noget om det? - jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg har læst det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede faktisk at hanner skulle have en brugsprøve? (altså minimum en etter prøve). Kan ikke lige gennemskue DKK's AG - men schæferhundeklubbens avlsmøstring står da beskrevet som om det kun er tæver, der kan komme den vej?

 

Og lidt OT (men alligevel relevant for tråden :engel:) Jeg syn's at have læst i et referat fra DKK at AD status 2+3 ikke må bruges i avl længere :5up: (eller meget snart - og det gælder også de hunde som er fotograferet før reglen træder i kraft)???? (lagde nemlig mærke til at repræsentanten for Schæferhundeklubben protesterede :evil: over de hunde som var fotograferet og kom igennem systemet nu blev udelukket). Nogen der har set noget om det? - jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg har læst det...

 

Du har vist ret - hanner kan ikke mønstres :???: så er der AK og AG tilbage :lol:

 

Ang. albuer gælder:

 

Generel AD information:

Der er ikke krav om AD-fotografering i denne race.

Såfremt der i anden anledning konstateres status 3, kan disse hunde ikke anvendes i avl.

Gælder for alle hunde i racen efter den 1. juli 2011.

 

Skal hunden AK, skal den dog være AD-fotograferet, hvilket den "slipper" ved ved AG + AM.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...