Hop til indhold

Hvornår bliver en langhårs chihuahua langhåret?


Tine1
 Share

Recommended Posts

Min mors chi er købt som langhåret, men har ved gud altid været helt kortpelset... lige med undtagelse af bag ørerne.

 

Jeg har lige passet hende nogle uger, hvor jeg gav hende fiskeolie i maden, som de andre får - og om det var pga. det vides selvfølgelig ikke, men på de 2 uger blev hendes pels betydeligt længere. Hun ser stadig helt glat og kort ud, men når man løfter i pelsen er den vel over 3 cm lang og hun har lidt begyndende faner på halen, halsen og ved bagbenene.

 

Hun er 5½ md gammel... Skal vi regne med, at hun bliver langhåret...?

 

IMG_00056.jpg

 

Hun er af forældre med stambog, men mor blev ikke avlsgodkendt, da hun vejede over 3 kg. Så hun er uden stambog, men burde være "ren" nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du med "ren" mener "racetypisk", så -nej, hvalpens mor er ikke "ren".

 

Avlsgodkendelse bruger man jo netop for at kunne sikre at racen består af racetypiske hunde.

 

Og når hundens mor ikke kunne avlsgodkendes, så er det en afvisning af at mor skulle være racetypisk.

 

Hvorfor vil du gerne have, at hvalpen skal være "ren"? Når hun ikke har stambog, så vil hun aldrig blive vurderet på en udstilling. Og hun vil aldrig blive avlsgodkendt. Så det kan da være lige meget.

 

Hun ser ud til at være en sød og yndig lille hund, og hvis hun ellers er sund og rask, så synes jeg at I skal glæde jer over DET.

 

Måske bliver hendes pels lidt længere. Men det er ikke sikkert.

Men du har ret i, at fiskeolie er en god ide, hvis en hund har en lidt pjevset pels.

 

---De langhårede chier er tit lidt større/tungere end de korthårede. Måske har opdrætter forsøgt at parre en lidt for stor tæve med en meget lille han, der til gengæld ikke har haft så meget pels?:vedikke:

 

Jeg synes hun er rigtig fin;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mors chi er købt som langhåret, men har ved gud altid været helt kortpelset... lige med undtagelse af bag ørerne.

 

Jeg har lige passet hende nogle uger, hvor jeg gav hende fiskeolie i maden, som de andre får - og om det var pga. det vides selvfølgelig ikke, men på de 2 uger blev hendes pels betydeligt længere. Hun ser stadig helt glat og kort ud, men når man løfter i pelsen er den vel over 3 cm lang og hun har lidt begyndende faner på halen, halsen og ved bagbenene.

 

Hun er 5½ md gammel... Skal vi regne med, at hun bliver langhåret...?

 

IMG_00056.jpg

 

Hun er af forældre med stambog, men mor blev ikke avlsgodkendt, da hun vejede over 3 kg. Så hun er uden stambog, men burde være "ren" nok.

 

altså i forhold til en korthåret ER hun jo langhåret og tydeligt at se at hun ER langhåret.

Rosita har også længere pels end Coco - finder lige et par billeder til sammenligning i aften og lægger på. Folk siger "den lille" om Coco men de er nøjagtig lige store - pelsen snyder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korthårsgenet er dominant.

Derfor kan to langhårede forældre udelukkende lave langhårede hvalpe. Eftersom deres gen hedder: LL. (Hvis det hed LK ville forælderen have været korthåret, fordi K jo er dominant).

LL + LL = LL

 

Derfor:

Hvis du er sikker på at begge forældre er langhårede, er din mors hund også langhåret.

Har du et billede hvor man kan se halen? Der skulle gerne være en fane på, som vidner om at hunden er langhåret.

En af mine chivenner har en tæve, som også er meget lidt langhåret i forhold til gennemsnittet. Hun har fine navne i sin DKK-stambog, det er åbenbart bare ikke alle der får lige meget pels. Hun har dog lidt mere end din mors. Denne hund er avlsgodkendt på udstilling, og har lavet fine langhårshvalpe. Jeg sender dig link til et par billeder af hende i en pm.

 

KK+ KK = Kun korthårede

KK+ KL = Kun korthårede

KL + KL = 25 % chance for langhåret

KL + LL = 50% chance for kort/lang

LL + LL = kun langhåret

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et par billeder. Først Guincho med en veninde, de er født med 2 dages mellemrum. På billederne er de 5 mdr. gamle.

Veninden er i dag ikke voldsomt langhåret, men hun er dog langhåret. Guincho har udviklet meget pels, som du kan se på det nederste billede.

Så det er nok individuelt hvor meget der sker med tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du med "ren" mener "racetypisk", så -nej, hvalpens mor er ikke "ren".

 

Avlsgodkendelse bruger man jo netop for at kunne sikre at racen består af racetypiske hunde.

 

Og når hundens mor ikke kunne avlsgodkendes, så er det en afvisning af at mor skulle være racetypisk.

 

Hvorfor vil du gerne have, at hvalpen skal være "ren"? Når hun ikke har stambog, så vil hun aldrig blive vurderet på en udstilling. Og hun vil aldrig blive avlsgodkendt. Så det kan da være lige meget.

 

Hun ser ud til at være en sød og yndig lille hund, og hvis hun ellers er sund og rask, så synes jeg at I skal glæde jer over DET.

 

Måske bliver hendes pels lidt længere. Men det er ikke sikkert.

Men du har ret i, at fiskeolie er en god ide, hvis en hund har en lidt pjevset pels.

 

---De langhårede chier er tit lidt større/tungere end de korthårede. Måske har opdrætter forsøgt at parre en lidt for stor tæve med en meget lille han, der til gengæld ikke har haft så meget pels?:vedikke:

 

Jeg synes hun er rigtig fin;-).

 

Når jeg skriver det om hendes stambog (eller mangel på samme), er det nu bare for at pointere, at der ikke skulle være andre racer end chihuahua i hende... Bella skal hverken avlgodkendes eller udstilles:-)

 

Tak for jeres svar - kan godt se, at der er stor forskel på, hvor meget pels en langhåret chihuahua har... Tænkte bare, at enten var de langhårede eller korthårede:stupid:

Spændende at se, hvordan Bellas pels bliver:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg skriver det om hendes stambog (eller mangel på samme), er det nu bare for at pointere, at der ikke skulle være andre racer end chihuahua i hende... Bella skal hverken avlgodkendes eller udstilles:-)

 

Tak for jeres svar - kan godt se, at der er stor forskel på, hvor meget pels en langhåret chihuahua har... Tænkte bare, at enten var de langhårede eller korthårede:stupid:

Spændende at se, hvordan Bellas pels bliver:-)

 

Jamen det er jo også rigtigt:blink: der er bare forskel på, hvorlangpelset den langhårede blir:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...