Hop til indhold

Hjæælp Giardia.....


martin
 Share

Recommended Posts

hej jeg har været til dyrlægen med mine hunde i går.

og har fået konsteret Giardia.

som er en parsit der sider i tarmene.

er der andre der har afaringe med dette ???

kan det passe at mine hunde ikke må komme ud og gå ?

mine hunde ville blive sindsyge hvis de ik kommer ud !!!

de er sat i bahandling

hvad kan man gøre ved haven/græsset den skal jo også renses med desinfikationsmiddel men hvad skal man bruge ?

håber i kan hjælpe mig

 

hilsen martin

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det din dyrlæge der har sagt alt det??

 

De skal bare have deres piller og skånekost, og så skal du samle op efter dem når de skider, også i haven. Hvis der er steder udenfor med regnvand/alm vand som de går og drikker af, så hæld det ud, så der kommer friskt vand i.

 

Både Motor og Voodoo har haft det, det er slet ikke så slemt :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det din dyrlæge der har sagt alt det??

 

De skal bare have deres piller og skånekost, og så skal du samle op efter dem når de skider, også i haven. Hvis der er steder udenfor med regnvand/alm vand som de går og drikker af, så hæld det ud, så der kommer friskt vand i.

 

Både Motor og Voodoo har haft det, det er slet ikke så slemt :ae:

 

hvad definecere du med både indørs og udendørs

og hvad med rengøringe ?

jeg har jo både hundgård og have.

 

nu har mine tøn mave så det er svært at samle op

 

hvad har du selv gjort got at komme i bund med det ?

 

mine skal igennem en bahandling på 10 dag med 3 forskælige piller

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad definecere du med både indørs og udendørs

og hvad med rengøringe ?

jeg har jo både hundgård og have.

 

nu har mine tøn mave så det er svært at samle op

 

hvad har du selv gjort got at komme i bund med det ?

 

mine skal igennem en bahandling på 10 dag med 3 forskælige piller

 

Hvad mener du med indendørs og udendørs?

 

God ide hvis du gør rent, men jeg har bare gjort det normalt, altså støvsugning og gulvvask. Det kan du jo også gøre i hundegården.

 

Vores have har jeg ikke gjort noget ved, men bare samlet så godt op som jeg nu kunne.

 

Og så som sagt, tømt eventuelle udendørs drikkesteder så de ikke går og drikker gammelt vand - som nemlig kan have bakterien. Den kan findes mange steder, også i vandpytter, og pt er der vist udbrud flere steder her på Sjælland.

 

Skånekost, og vores fik 2 slags piller, også i 10 dage, der gik måske 4-5 dage så begyndte maven at være i orden igen. Men vigtigt at man kører kuren i 10 dage.

 

Kiggede lige på netdyredoktor, de har skruet op for hvad de mener man skal gøre: netdyredoktor - Giardia hos hund

 

Motor fik det da han var hvalp (sammen med campylobactor), Voodoo fik også giardia for noget tid siden og fik smittet Motor. Begge har det helt fint nu, pillerne virkede som de skulle. Eneste tegn var den mærkelige mave, ikke engang rigtig sådan diarre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du med indendørs og udendørs?

 

God ide hvis du gør rent, men jeg har bare gjort det normalt, altså støvsugning og gulvvask. Det kan du jo også gøre i hundegården.

 

Vores have har jeg ikke gjort noget ved, men bare samlet så godt op som jeg nu kunne.

 

Og så som sagt, tømt eventuelle udendørs drikkesteder så de ikke går og drikker gammelt vand - som nemlig kan have bakterien. Den kan findes mange steder, også i vandpytter, og pt er der vist udbrud flere steder her på Sjælland.

 

Skånekost, og vores fik 2 slags piller, også i 10 dage, der gik måske 4-5 dage så begyndte maven at være i orden igen. Men vigtigt at man kører kuren i 10 dage.

 

Kiggede lige på netdyredoktor, de har skruet op for hvad de mener man skal gøre: netdyredoktor - Giardia hos hund

 

Motor fik det da han var hvalp (sammen med campylobactor), Voodoo fik også giardia for noget tid siden og fik smittet Motor. Begge har det helt fint nu, pillerne virkede som de skulle. Eneste tegn var den mærkelige mave, ikke engang rigtig sådan diarre.

 

 

mine skal have

 

Metronidazol 2 gange om dagen i 5 dage

Panacur 1 gange om dagen i 5 dage

Clamoxyl 2 gange om dage i 10 dage

Link til indlæg
Del på andre sites

---Det er så heldigt, at Giardia ikke har det særlig godt med UV-lys. Så almindelig dagslys er "desinficerende´" udendørs.

 

Indendørs skal der nogle omgange grundig rengøring til..

 

Min venindes lille hund var ret syg for 1-2 mdr. siden. Han er (vistnok) rask nu uden at vi har desinficeret marken og skoven med skrappe midler..

 

Men han er først lige stoppet med at få piller... Så vi holder vejret og studerer begejstret hver eneste lille prut han laver..... :banan:

 

---Min veninde mistede sin anden lille hund sidste sommer på grund af diarre og dehydrering... Det skulle bare ikke ske igen.. :cry:

 

---Hele naturen ville nu have godt af et langt, tørt efterår med en masse sol og vind.

Link til indlæg
Del på andre sites

så det vil sige at hunde ik kan smittes når de er ude at gå tur ?

det har jeg godt nok ik hørt om eller læst

 

åja... hvis bare det var så vel...:cry:

 

Næ... Giardias æg kan ikke overleve udtørring samtidig med at de udsættes for sollys.

 

Så søvand og regnvejr og fugtige steder er stadig noget man skal holde sig fra hvis man er tilbøjelig til at få giardia. Ikke alle hunde er.. Min egen Silke har aldrig været syg, selv om hun har gået sammen med sin lille ven, Simba, hver eftermiddag. Selv da han var meget syg.

 

Hvis solen skinner så jorden bliver udtørret og hundene bliver raske, så bliver de ikke smittet IGEN næste gang, de går tur.

 

Der er jo ingen garanti for at en hund ikke bliver smittet ved at gumle vådt græs eller snave i en anden hunds tisselorte-tår..

De områder der er forurenede, kan være smittefarlige i månedsvis, hvis der ikke desinficeres. Indendørs kan man gøre grundig rent. Flere gange.

Udendørs skal man kikke på, om der er steder i haven, der sjældent bliver ramt af solen og som måske altid er fugtige.

 

Så skal der måske fældes nogle buske.

--

 

Det STÅR faktisk omtalt i beskrivelser af hvordan man skal undgå gen-smitte:

 

01 Giardia - VeterinaryPartner.com - a VIN company!

 

Og man bruger faktisk sollys til at fjerne bl.a. giardia fra drikkevand i u-lande .. Dér har de jo tit mere sol end vi har..

 

SODIS: Welcome to SODIS

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du med indendørs og udendørs?

 

God ide hvis du gør rent, men jeg har bare gjort det normalt, altså støvsugning og gulvvask. Det kan du jo også gøre i hundegården.

 

Vores have har jeg ikke gjort noget ved, men bare samlet så godt op som jeg nu kunne.

 

Og så som sagt, tømt eventuelle udendørs drikkesteder så de ikke går og drikker gammelt vand - som nemlig kan have bakterien. Den kan findes mange steder, også i vandpytter, og pt er der vist udbrud flere steder her på Sjælland.

 

Skånekost, og vores fik 2 slags piller, også i 10 dage, der gik måske 4-5 dage så begyndte maven at være i orden igen. Men vigtigt at man kører kuren i 10 dage.

 

Kiggede lige på netdyredoktor, de har skruet op for hvad de mener man skal gøre: netdyredoktor - Giardia hos hund

 

Motor fik det da han var hvalp (sammen med campylobactor), Voodoo fik også giardia for noget tid siden og fik smittet Motor. Begge har det helt fint nu, pillerne virkede som de skulle. Eneste tegn var den mærkelige mave, ikke engang rigtig sådan diarre.

 

 

hvad har du ellers gjort omkring denfiser/rengørning af hjæmmet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
mine skal have

 

Metronidazol 2 gange om dagen i 5 dage

Panacur 1 gange om dagen i 5 dage

Clamoxyl 2 gange om dage i 10 dage

 

det var det tio fik da han havde giardia. brug en haveslange og spul diarre'en vaek med, godt og grundigt. det er iovrigt en meget alm. sygdom og gaar lynhurtigt over igen med medicin.

 

mine ovrige hunde fik ikke sygdommen trods de gik sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

det var det tio fik da han havde giardia. brug en haveslange og spul diarre'en vaek med, godt og grundigt. det er iovrigt en meget alm. sygdom og gaar lynhurtigt over igen med medicin.

 

mine ovrige hunde fik ikke sygdommen trods de gik sammen.

 

 

så er de blevet raske alle sammen !

håber ik de får det igen !

det er et helvet !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...

Hej.

 

Jeg står pt. i samme situation lige nu. Min ene ilder har fået Giardia og derved også min hundehvalp på 15 uger. Hvalpen viste dog ingen tegn på Giardia men er kommet på medicin for en sikkerheds skyld.

 

Jeg ville dog informere om at alm. rengøringsmiddel IKKE fjerne re-smitten. Jeg var nemlig ved dyrvagtlægen og han sagde at man skulle rengøre i Indendørs Rodalon,, da parasit æggene kun ville dø ved Rodalon. Han nævnte dog ikke om der var et tilsvarende rengøringsmiddel, der er lige så godt. Men tænkte at det måske var en god info :-)

 

Min ilder har haft det før og var blevet konstateret helt rask for Giardia igen, men min tidligere dyrlæge havde på intet tidspunkt oplyst mig om risikoen for gensmitte og at man skal bruge Rodalon, så nu har Pepe desværre fået det igen :cry: Derfor jeg lige ville viderebringe den nyttige info.

 

God dag derude

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...