Hop til indhold

Problemer angående katte


Mallemuk
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Tippi plejede ikke at have nogen problemer med katte overhovedet da hun var lille, men nu da hun er blevet over 1 år så er det som om visse instinkter er blevet vækket. :damn:

 

Grunden til at jeg skriver er egentligt, at jeg har meget svært ved at styre hende når vi går morgentur, og det er ved at være et problem. Jeg tænkte om i måske har nogle råd til mig?

Selve problemet:

 

Vi går morgentur ca. kl. 5.45-6.30 hvilket er tidligt og mørkt, og det er også et tidspunkt hvor alle kattene er ude og jage. (Jeg bor ude på landet, omringet af marker og fjord) så her er mange mus, rotter og KATTE. :roll:

Derudover har jeg en slædehund, som er skide god til at fange og dræbe ting. Her snakker vi: mus, frøer, tudser, fasaner, små fugle... :genert:

... Men sikkert også en kat, hvis hun fik "lov" til det.

Når vi går om morgenen er det som om hun decideret er på katte-jagt, det er alt hun tænker på, for hun ved de er der, og vi møder mindst to hver morgen (øv øv), for der er så mange. Når hun ser dem går hun helt amok og trækker heeeelt vildt fordi hun prøver at løbe efter dem. Samtidig gør hun heeeelt vildt, og bagefter når jeg har fået trukket hende væk så bliver hun ved med at være helt ustyrlig for hun er fuld af adrenalin. :damn:

 

Hvad kan jeg gøre??

 

(Og undskyld den lange post)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke du kan træne hende til at være ligeglad med katte, men du kan træne hende til at ignorerer dem...

Kontaktøvelser er gode; såsom "se på mig" kommandoen som man, når hun har lært den, kan bruge til at få hendes opmærksomhed og derefter få hende til at falde ned..

Og så må du prøve at gøre det mere spændende at følge med dig end med kattene... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uf den var svær..... Jeg ville vende om og gå væk (ved godt hun nok ikke lige vil følge frivilligt med med det samme) og et stykke tilbage, se om jeg kunne få kontakt og lave små nemme øvelser.

 

Hvis ikke, hvis der er helt lukket, så ville jeg vende om og gå hjem sekundet hun begyndte at køre op. Ikke være sur, men beslutsomt gå hjem og ikke give hende kontakt.

Så kan i gå ud når hun er gasset lidt af, og sker det igen, så hjem med det samme.

 

Den bliver nok lidt hård i en periode, men tænker bare at der skal være en konsekvens som hun forstår helt tydeligt (altså ikke sur eller gnaven på hende, men mere alt sjov er slut lige nu!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det bedste du kan gøre er at træne kontaktøvelser med hende , jeg kan godt se at det er svært for dig at opdage kattene før hende når det er mørkt, men prøv om du kan nå at læse hende lige inden , så du kan nå at fange hendes opmærksomhed. Men let bliver det ikke , samtidig er hun jo unghund ( teenager ) og helt sikkert igang med at prøve grænser af , det er en periode hun skal igennem , men det gør det ikke ligefrem nemmere. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja katte må jo gerne gå ude uden ejere - desværre... Det så jeg gerne ændret. Ikke fordi jeg har hund, men fordi jeg elsker katte... og er bevidst om at de genere mange mennesker - herunder dig. Mine går af samme grund inde med store løbegårde hvor de fanger fugle og mus dagligt.... Men ang din hund.

 

Enig med de andre - gå væk, kører hunden op - der finder ingen brugbar indlæring sted i den situation alligevel. Når du er lidt væk, træn kontakt og små nemme velkendte øvelser, som du har indlært grundigt derhjemme først.

 

Du kan også lære din hund at sætte sig ved synet af en kat. Det har jeg lært min hund ved mine egne... Det svære er, når det er en kat i fart uden for. Så kommer der jagt i nogle hunde, og mange glemmer det de har lært. Men jeg har haft stor succes med at lære mine egne hunde det nr med at synet af en kat er lig med sit dig ned.

 

Endelig kan du stå på tilpas afstand og fodre din hund for at forholde sig til synet af en kat, men være i ro. Marker den rolige adfærd, og beløn massivt.

 

Spidshund eller ej - hvis du gør en indsats, kan gåturerne blive sjovere for jer. Muligvis skal du finde et nyt sted at gå i en periode på nogle uger, mens du arbejder med disse ting... Lige nu forstærker du stressen jo = du vil få mere og mere og mere = eksplosion.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja katte må jo gerne gå ude uden ejere - desværre... Det så jeg gerne ændret. Ikke fordi jeg har hund, men fordi jeg elsker katte... og er bevidst om at de genere mange mennesker - herunder dig. Mine går af samme grund inde med store løbegårde hvor de fanger fugle og mus dagligt.... Men ang din hund.

 

Enig med de andre - gå væk, kører hunden op - der finder ingen brugbar indlæring sted i den situation alligevel. Når du er lidt væk, træn kontakt og små nemme velkendte øvelser, som du har indlært grundigt derhjemme først.

 

Du kan også lære din hund at sætte sig ved synet af en kat. Det har jeg lært min hund ved mine egne... Det svære er, når det er en kat i fart uden for. Så kommer der jagt i nogle hunde, og mange glemmer det de har lært. Men jeg har haft stor succes med at lære mine egne hunde det nr med at synet af en kat er lig med sit dig ned.

 

Endelig kan du stå på tilpas afstand og fodre din hund for at forholde sig til synet af en kat, men være i ro. Marker den rolige adfærd, og beløn massivt.

 

Spidshund eller ej - hvis du gør en indsats, kan gåturerne blive sjovere for jer. Muligvis skal du finde et nyt sted at gå i en periode på nogle uger, mens du arbejder med disse ting... Lige nu forstærker du stressen jo = du vil få mere og mere og mere = eksplosion.....

 

Det så jeg også gerne ændret: ikke fordi jeg elsker katte, tværtimod er jeg rigtig bange for dem og har flere gange være ude for at komme gående med hunde i snor og så blevet angrebet af en arrig kat og så fordi kattene i mit område har tendens til at hoppe ind af mine vinduer og der synes jeg er rigtig irriterende og hvis pluto ser en kat inde i huset så sker der en af følgende: Pluto slår katten ihjel (eller skader den) eller katten skader Pluto, og det kan man ærlig talt ikke byde en hund i dens eget hjem...

 

Sorry for OT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det så jeg også gerne ændret: ikke fordi jeg elsker katte, tværtimod er jeg rigtig bange for dem og har flere gange være ude for at komme gående med hunde i snor og så blevet angrebet af en arrig kat og så fordi kattene i mit område har tendens til at hoppe ind af mine vinduer og der synes jeg er rigtig irriterende og hvis pluto ser en kat inde i huset så sker der en af følgende: Pluto slår katten ihjel (eller skader den) eller katten skader Pluto, og det kan man ærlig talt ikke byde en hund i dens eget hjem...

 

Sorry for OT.

jeg synes jeg har læst et eller andet sted ? dyreværnsloven måske ? at man skal sørge for at ens dyr bliver på ens egen parcel - dette må vel også gælde katte ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Markloven... debatten går på om en kat er et husdyr eller ej - i juridisk forstand... Vi skal ha os en kattelov i DK, som vi har en hundelov (ikke den der muskelhundelov dog men den anden :-)), så kan man stille krav til ejere.

 

Jeg har lige snakket med en kollega, der ikke tror på at en kat kan leve inde med indhegnet have... jeg har 8 der lever sådan og kender rigtig mange der lever sådan - alligevel siger hun - argh mon dog.... Det er ind imellem håbløst altså.

 

Mine katte lever sådan fordi mine naboer ikke har valgt at have kat og fordi jeg ønsker at tage samme ansvar for dem som for min hund. Ham lukker jeg jo heller ikke bare ud.

 

Ganske som Hugo har et godt liv med masser af frihed, så fanger mine katte skam både mus og fugle i deres store indhegninger. Men alligevel er der altid nogle, der skal rejse sig og sige at det er synd... for en kat skal have sin frihed... okay... så lad os slippe alle grisene ud også:-)

 

Ja dette emne er mig på sinde... Jeg tror på, at en lov på sigt ville skabe bedre forhold og højere status for tamkatten - og dens omgivelser.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...