Hop til indhold

Jack russel som schweisshund


Gæst sarafia
 Share

Recommended Posts

Nu skriver du at hunden skal nedlægge dyret.. så kommer mit spørgsmål med cockeren og gravhunden så tilbage.. de vil jo ikke kunne nedlægge et dyr på den måde.Men cockeren er da f.eks på listen over reg. schweisshunde?

 

Det er også det jeg skriver. Cockeren og andre hunde i lignende størrelse kan ikke hetze og fange et stykke råvildt af.

Små hunde kan derinod godt bruges på de tre store hjortearter. Problemet er bare at en stor del af eftersøgningerne er på råvildt.

Det var bl.a det der i sin tid fik mig til at skifte fra cocker til springer. Jeg havde selv cocker i registret i 80 erne; men den går ikke i dag.

 

Jeg har ikke tjekket det nuværende register; men jeg tror ikke der er nogle cockere. Der kom en FT springer ind i efteråret; men den er desværre død.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Og igen: Man tilstræber at give et anskudt dyr tid nok til at falde til ro, og få sårfeber, inden man starter en eftersøgning.

 

De gange jeg har oplevet en eftersøgning hvor dyret har rejst sig igen og er stukket af, med det resultat at eftersøgningen pludselig tager enddog meget længere tid, og foregår over meget længere strækninger (helt op til et par km.), har været de eftersøgninger der er foretaget indenfor en halv time efter en anskydning.

 

Anskydning er hér defineret som ethvert skud hvor man ikke umiddelbart kan se hvor dyret falder.

Har man derimod givet et anskudt dyr ½ times tid til lige at falde til ro, få sårfeber og døse lidt hen, så oplever jeg at en eftersøgning og evt. affangning ret hurtigt er overstået. Dyret er ikke rendt ret langt, og det registrerer ikke ret meget når schweisshunden så er på opgaven.

 

Beslutningen om at give dyret mere tid eller starte eftersøgningen med det samme, er ultimativt schweissførerens. Baseret på hvad han kan se på skudstedet, og hvad jægeren fortæller ham.

 

 

Tak til Steen for lige at udrede lidt begrebsforvirring fra min side af. Der havde sneget sig en fejl ind. :5up:

 

Selv om man, som der rigtignok skrives, venter og giver dyret en chanse til at sætte inden man starter eftersøgningen er der på (så vidt jeg husker) behov for hetz i ca 20% af tilfældene. Løbskskudte dyr som får lov at sætte sig vil selv efter flere timer være istand til at flygte når de hører hunden og her har man brug for hetz (vi taler råvildt) og her skal hunden kunne trække dyret ned og fange af.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Redigeret af tacora
Link til indlæg
Del på andre sites

årh et sejt lille tog du har:) :) :)

 

Jamen jeg tænker f.eks min lille funkys ene søster. Hun træner schweiss og de ligger i 16 kgs. klassen.. ville de kunne holde sådan en fætter..?

 

Personligt ville jeg ikke bruge en FT,er på 16 kg til at hetze på råvildt, derimod har min gamle han på 26 kg ikke hafr besvær med at trække råvildt ned og fange af.

Hvis ikke hunden har tilstrækkeligt "kraftoverskud" vil den få mange "tæsk" og dermed skader.

 

Der er meget interessant læsning både på schweisshundeforeningen hjemmeside og på schweissregistrets hjemmeside. Der kan man også finde statistik over eftersøgningsarbejdet.

Her er et link til den sidste staestik på registrets hjemmeside http://www.schweiss.dk/media/Eftersøgningssæsonen_2009.pdf

 

:vinken:Venlig hilsen Steen Stenild

Redigeret af tacora
Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om man, som der rigtignok skrives, venter og giver dyret en chanse til at sætte inden man starter eftersøgningen er der på (så vidt jeg husker) behov for hetz i ca 20% af tilfældene.

Det tal svarer meget godt overens med hvad jeg selv har lagt mærke til. Med forbehold for geografiske forskelle, naturligvis.

 

Løbskskudte dyr som får lov at sætte sig vil selv efter flere timer være istand til at flygte når de hører hunden og her har man brug for hetz (vi taler råvildt) og her skal hunden kunne trække dyret ned og fange af.

Dén er vi helt enige om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her igen et linkt til lidt statestik

http://www.schweiss.dk/media/Sch-rapport_2007-08_nettet.pdf

 

på side 7 står følgende

 

"Det betyder i praksis, at små jagthunde som spaniels, terriere og gravhunde har svært ved at begå sig i schweissregistret. Disse racer optages som udgangspunkt derfor ikke længere i registret."

 

Længere nede er der også en skematisk fremstilling af fordelingen på racer i registret.

 

Derfor kan man jo godt dyrke schweisstræning som sport med disse hunde.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...