Hop til indhold

Omplacering hunde søges


Gæst labrador
 Share

Recommended Posts

Jeg synes desværre jeg har hørt en del historier af den slags fra Danmark. Jeg har også selv en "genbrugshund", som blev fundet i en dansk skov overladt til sin egen skæbne. Fx. hos Dyreværnet står der temmelig tit om hundene, at de er hittehunde, og at de hos Dyreværnet derfor ikke ved noget om hundens fortid, men kun kan vurdere dens adfærd ud fra, hvad de har set i hundens tid på internatet. Jeg vil mene, at en mishandlet hund, som har mistet tilliden til mennesker er lige så farlig (hvis ikke mere) end en hund, som ikke har haft noget forhold til mennesker overhovedet.

 

Ja, der skrives jo en del om disse hunde, men hvor rigtigt eller forkert det er kan man jo kun gisne om.

Ud af alle de hunde jeg har fundet nyt hjem til igennem mange år, er der kun 2 hittehunde

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 118
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, der skrives jo en del om disse hunde, men hvor rigtigt eller forkert det er kan man jo kun gisne om.

Ud af alle de hunde jeg har fundet nyt hjem til igennem mange år, er der kun 2 hittehunde

 

Det er jo kun dejligt at høre. Desværre tror jeg bare, at problemet er større end man lige regner med. Der er rigtig mange mennesker, som ikke tænker sig om og/eller opfatter hunden som en ting. En del mennesker tager heller ikke deres ansvar for hunden alvorligt og efterlader den foran internater, i skoven eller andre steder, fordi de ikke gider betale det symbolske beløb det koster at aflevere den i forsvarlige hænder. Mange hunde er heller ikke chippet eller tatoveret (som enhver jo ved er lovpligtigt) og så er det jo en dejlig nem løsning bare at smide Fido af og skride. (Jeg bliver så harm!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo kun dejligt at høre. Desværre tror jeg bare, at problemet er større end man lige regner med. Der er rigtig mange mennesker, som ikke tænker sig om og/eller opfatter hunden som en ting. En del mennesker tager heller ikke deres ansvar for hunden alvorligt og efterlader den foran internater, i skoven eller andre steder, fordi de ikke gider betale det symbolske beløb det koster at aflevere den i forsvarlige hænder. Mange hunde er heller ikke chippet eller tatoveret (som enhver jo ved er lovpligtigt) og så er det jo en dejlig nem løsning bare at smide Fido af og skride. (Jeg bliver så harm!)

 

Det har jeg ikke oplevet

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunde er blevet efterladt

Hvis de ikke er chippet tager vi betaling for at gøre det

 

Jeg tror også det er en del af årsagen til at nogle folk bare efterlader hunden - at de ikke gider betale for chip af en hund de ikke gider have alligevel. Jeg forstår det ikke! Men igen - godt at høre, at du ikke har fornemmelse af, at det sker tit. (en gang er en for mange i mine øjne)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er en del af årsagen til at nogle folk bare efterlader hunden - at de ikke gider betale for chip af en hund de ikke gider have alligevel. Jeg forstår det ikke! Men igen - godt at høre, at du ikke har fornemmelse af, at det sker tit. (en gang er en for mange i mine øjne)

Ja, det har du helt ret i:stupid::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt, at det kun er mishandlede hunde, der er på internat. Men hovedparten af de vovser der er der har en historie, som burde have været anderledes.

Med risiko for at blive beskyldt for at syg i hovedet vil jeg tillade mig at sammenligne en traumatiseret hund med et traumatiseret barn eller en hjemvendt soldat fra en krigszone (for nu at sætte det lidt på spidsen og understrege meningen). Selvom det traumatiserede barn bliver adopteret af en god og velfungerende familie, vil barnet bære sit traume med sig i større eller mindre grad hele livet. Det samme gælder soldaten. Han (eller hun) kan komme hjem til sin lille andedam og leve et normalt og lykkeligt liv, men under overfladen, altså "deep down" vil både barnet, soldaten og hunden have det svært med nogle ting, som for andre "normale" børn, soldater og hunde ikke er noget problem. For nu at holde os til hunden: Hvis den har oplevet ikke at kunne stole på mennesker, at blive efterladt flere dage i træk uden mad og vand eller andet, så vil den alt andet lige tage det tungere at blive forladt (og altså blive meget ked af det flere gange om dagen) end den hund, som altid har vidst, at menneskerne kommer tilbage lige om lidt! Man kan ikke bare forvente, at hundens "tavle bliver vasket ren" fordi den kommer et godt sted hen at være. Den vil have sin bagage og fortid med.

 

Nu lever hunde temmelig meget mere i nuet end vi mennesker gør - der kan vi lære meget af hundene.

Udover det, så passer det altså ikke, det du siger med bagagen, at så vil hunden f.eks. altid have det forfærdeligt med at blive efterladt. Og at derfor vil den altid have et skidt liv på en eller anden måde. Det vil den IKKE - alle de adopterede hunde, jeg kender til, er tværtimod de mest lykkelige, taknemmelige og glade hunde, jeg har set. De ved, hvordan livet også kan være, men det gør bare, at de sætter så meget mere pris på det liv, de har nu. Det kan du jo så - for at blive i menneske-sammenligninger - sammenligne med mennesker, som har været ved at dø af en sygdom eller været ude for en ulykke eller sådan noget. De har ofte lært at sætte stærkere pris på livet, at leve hver dag fuldt ud etc. De har da ikke et dårligt liv, fordi de har været noget svært igennem, de har et bedre liv nu. I øvrigt kan du heller ikke sammenligne med soldater - for det er mennesker, hvis traumer ofte er så specielle af, at de jo selv valgte at rejse ned og blive en del af en krig - og ikke kunne forestille sig, hvordan det ville påvirke dem. Hundene har ikke valgt selv. Det har folk, som er ude for en ulykke eller bliver syge heller ikke.

 

Min Charlie har jo en led fortid, og har bl.a. været på killing station og været udsat for mennesker, som før han kom der behandlede ham skidt.

Han har aldrig haft det mindste problem med at være alene hjemme. Han går bare ind og sover, og har det superfjong - han er bare tryg, fordi han er i sit rare hjem.

Han er kommet fuldstændig over sin angst for andre mennesker, som han jo havde i starten, selvfølgelig pga. de oplevelser, han havde haft i Spanien. Det tog ham tid, men lige siden han kom, har han på alle andre områder været den mest glade, lykkelige og taknemmelige hund. Og hele tiden kunne jeg se tilliden vokse til andre - se ham blomstre op der, hvor han havde det svært.

Da jeg fik ham, var han f.eks. også megabange for min mor, sad bare og angstgøede og ville ikke komme hende nær. Når han ser hende nu - så galoperer han hende i møde overlykkelig. Hver gang nogen, han ikke kender, nusser ham, så kan jeg se på ham, hvor glad han er over, at det er sådan, mennesker er overfor ham nu, og han glemmer mere og mere, at de overhovedet kan være anderledes.

 

Det forekommer mig, at du antyder, at hunde fra skidte kår bare aldrig vil få et lige så godt liv som hunde, der er vokset op i tryghed. Det passer altså ikke. Hvad så med hunde fra trygge kår, som ødelægger hjemmet af angst for at være alene, hyler i vilden sky, når de er alene - eller som har andre adfærdsproblemer. Hunde med adfærdsproblemer har dem, fordi de har det skidt med et eller andet. Stresser, er bange eller på anden måde mistrives. Det er der masser af hunde fra gode kår, som har. Ligesom næsten alle adoptionshunde IKKE har adfærdsproblemer, når først de har fået lov til at falde til i deres nye hjem og nyde trygheden.

Såeh ... den der holder altså ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Syntes godt nok du lige går over stregen her, du skal da ikke fortælle mig om hvad jeg ved og ikke ved om dette.

DU kan jo ikke lave om på hvad jeg har set og fulgt med i omkring dette i Spanien igennem mange år.

Nu er Spanien jo realativt stort land, og jeg ved ikke hvad områder du snakker om, men lad være med at sige jeg tager fejl.

 

Jeg har jo selv igennem mange år fulgt det, og været der.

 

Og det er så nok mig du hentyder til:confused:

Fair nok, men jeg kan så oplyse DIG om at jeg tror nu nok jeg ved hvad jeg snakker om.

Men det skal vi nok ikke diskutere her.

Men det er da godt at du er så velbefærdet i Spanien og ved alt om hundene der :shock:

 

Nej, det skal jeg da ikke, men du lød jo bare tydeligt som om, du ikke kender sandheden bag facaden i Spanien. Der ser "pænt" ud, fordi der ikke er gadehunde som i Grækenland, ja. Og ja, der er folk som har hund og behandler den fint nok.

 

Men har du været på en killing station? På et internat? Har du set galgoernes og podencoernes (nogle af de mest brugte jagtracer i Spanien) levevilkår, når de sidder tyve hunde i et lille skur og kun kommer ud på jagt? Hvordan de, når jagtsæsonen er slut, efterlades bundet i ødemarken, hænges i pigtråd, forsøges brændt levende etc. fordi jægerne ikke gider have en hel flok hunde på kost men kun vil beholde den bedste indtil næste sæson? Eller hvordan de fryser ihjel i bjergområderne, fordi de ikke har pels til at klare at sidde i et sådant skur i frost og sne? Har du selv prøvet at finde hvalpekuld pivende i containere, fordi de er smidt ud i plastposer som skrald?

Hunde i alle områder af Spanien behandles som skidt. Nogle hunde har det også godt dernede, ja. Men i Andalusien alene aflives omkring 100.000 hunde årligt - på INHUMAN vis (f.eks. ved at blive smidt levende i en storovn, hængt el. lign.) - på killing stations. Efter de har siddet der, brokket sammen i små, bitte rum i ca. 14 dage uden mad, overladt til frygten for, hvornår de får tur til at dø. Efterlader man en hund sådan et sted, fordi man skal skille sig af med den, fremfor på et internat, som giver hundene en ny chance i livet, så lur mig om man nok ikke har givet den det mest vidunderlige liv inden da.

 

Tro hvad du vil om Spanien - siden du er så sikker på, at du ved hvad du snakker om. Så må du jo synes, at ting som ovenstående er helt okay forhold for hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det skal jeg da ikke, men du lød jo bare tydeligt som om, du ikke kender sandheden bag facaden i Spanien. Der ser "pænt" ud, fordi der ikke er gadehunde som i Grækenland, ja. Og ja, der er folk som har hund og behandler den fint nok.

 

Men har du været på en killing station? På et internat? Har du set galgoernes og podencoernes (nogle af de mest brugte jagtracer i Spanien) levevilkår, når de sidder tyve hunde i et lille skur og kun kommer ud på jagt? Hvordan de, når jagtsæsonen er slut, efterlades bundet i ødemarken, hænges i pigtråd, forsøges brændt levende etc. fordi jægerne ikke gider have en hel flok hunde på kost men kun vil beholde den bedste indtil næste sæson? Eller hvordan de fryser ihjel i bjergområderne, fordi de ikke har pels til at klare at sidde i et sådant skur i frost og sne? Har du selv prøvet at finde hvalpekuld pivende i containere, fordi de er smidt ud i plastposer som skrald?

Hunde i alle områder af Spanien behandles som skidt. Nogle hunde har det også godt dernede, ja. Men i Andalusien alene aflives omkring 100.000 hunde årligt - på INHUMAN vis (f.eks. ved at blive smidt levende i en storovn, hængt el. lign.) - på killing stations. Efter de har siddet der, brokket sammen i små, bitte rum i ca. 14 dage uden mad, overladt til frygten for, hvornår de får tur til at dø. Efterlader man en hund sådan et sted, fordi man skal skille sig af med den, fremfor på et internat, som giver hundene en ny chance i livet, så lur mig om man nok ikke har givet den det mest vidunderlige liv inden da.

 

Tro hvad du vil om Spanien - siden du er så sikker på, at du ved hvad du snakker om. Så må du jo synes, at ting som ovenstående er helt okay forhold for hunde.

 

Ja jeg har tilfældigvis været på flere internater der nede,og fulgt dem igennem mange år og nej sikke en gang lort at skrive at jeg syntes alt dette er ok som du remser op, hvordan i din vildeste fantasi kunne du på nogen måde tro det???:stupid:

 

Til det markerede

Har du :confused:

 

I de områder jeg kommer er der en verden til forskel fra dengang jeg begyndte at komme der hvad angår hundene.

Der er kommet flere internater, der er dyrlæger der arbejder sammen med internaterne, der er flere private steder hvor de tager imod hunde.

Der er rigtig mange fra andre lande der sponsere hundene imens de er på internat, der bliver sendt flere hundrde kilo foder der ned feks. igennem Olivers.

 

Så lidt ser jeg da og ved:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har tilfældigvis været på flere internater der nede,og fulgt dem igennem mange år og nej sikke en gang lort at skrive at jeg syntes alt dette er ok som du remser op, hvordan i din vildeste fantasi kunne du på nogen måde tro det???:stupid:

 

Til det markerede

Har du :confused:

 

I de områder jeg kommer er der en verden til forskel fra dengang jeg begyndte at komme der hvad angår hundene.

Der er kommet flere internater, der er dyrlæger der arbejder sammen med internaterne, der er flere private steder hvor de tager imod hunde.

Der er rigtig mange fra andre lande der sponsere hundene imens de er på internat, der bliver sendt flere hundrde kilo foder der ned feks. igennem Olivers.

 

Så lidt ser jeg da og ved:blink:

 

Iøvrigt var der nok lige så mange gade hunde i Spanien dengang jeg startede med at komme, som du siger der er i Grækenland.

Så noget er jo sket.

Samt de ser lige så mange spanier med hund som her hjemme nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har tilfældigvis været på flere internater der nede,og fulgt dem igennem mange år og nej sikke en gang lort at skrive at jeg syntes alt dette er ok som du remser op, hvordan i din vildeste fantasi kunne du på nogen måde tro det???:stupid:

 

Til det markerede

Har du :confused:

 

I de områder jeg kommer er der en verden til forskel fra dengang jeg begyndte at komme der hvad angår hundene.

Der er kommet flere internater, der er dyrlæger der arbejder sammen med internaterne, der er flere private steder hvor de tager imod hunde.

Der er rigtig mange fra andre lande der sponsere hundene imens de er på internat, der bliver sendt flere hundrde kilo foder der ned feks. igennem Olivers.

 

Så lidt ser jeg da og ved:blink:

 

Men derfor sker det såmænd alligevel - hele tiden.

 

Jamen du har da nok ret.

Men hvor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes desværre masser af hunde "skæbner" i DK, jeg har 3 omplacerings hunde med rigeligt bagage og 2 helt alm. Jeg vil gerne hjælpe de lidt misforstået hyperaktive hunde, træne dem til at arbejde lidt.

 

Hver uge bliver jeg tilbudt 1-2 hunde, det er dog kun de lidt skæve eksistenser, der rammer mit hjerte, hunde der har brug for lidt ekstra. Jeg gør det ud fra ret egoistiske hensyn. Jeg lære enormt meget af hver enkelt hund og som ofte får jeg udemærket konkurrencehunde ud af dem. Det tilfredstiller også mig at se dem forandre sig, blive sikre på sig selv, lige så stille rette ørene op.

 

Med den mængde af hundeskæbner der finde i DK har jeg rigeligt at gøre og kunne ikke drømme om at hente hjem fra udlandet, men mindre det er en jeg møder på min vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes desværre masser af hunde "skæbner" i DK, jeg har 3 omplacerings hunde med rigeligt bagage og 2 helt alm. Jeg vil gerne hjælpe de lidt misforstået hyperaktive hunde, træne dem til at arbejde lidt.

 

Hver uge bliver jeg tilbudt 1-2 hunde, det er dog kun de lidt skæve eksistenser, der rammer mit hjerte, hunde der har brug for lidt ekstra. Jeg gør det ud fra ret egoistiske hensyn. Jeg lære enormt meget af hver enkelt hund og som ofte får jeg udemærket konkurrencehunde ud af dem. Det tilfredstiller også mig at se dem forandre sig, blive sikre på sig selv, lige så stille rette ørene op.

 

Med den mængde af hundeskæbner der finde i DK har jeg rigeligt at gøre og kunne ikke drømme om at hente hjem fra udlandet, men mindre det er en jeg møder på min vej.

 

Vi kunne ikke være mere enige:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Ja jeg har tilfældigvis været på flere internater der nede,og fulgt dem igennem mange år og nej sikke en gang lort at skrive at jeg syntes alt dette er ok som du remser op, hvordan i din vildeste fantasi kunne du på nogen måde tro det???:stupid:

 

Til det markerede

Har du :confused:

 

I de områder jeg kommer er der en verden til forskel fra dengang jeg begyndte at komme der hvad angår hundene.

Der er kommet flere internater, der er dyrlæger der arbejder sammen med internaterne, der er flere private steder hvor de tager imod hunde.

Der er rigtig mange fra andre lande der sponsere hundene imens de er på internat, der bliver sendt flere hundrde kilo foder der ned feks. igennem Olivers.

 

Så lidt ser jeg da og ved:blink:

 

Well, det virkede jo bare sådan, fordi du startede med at sige, at det var blevet ih og åh så godt i Spanien.

Det er det altså ikke - men det er blevet mere usynligt med mishandlingerne, pga. killing stations, som også har gjort langt de fleste gadehunde usynlige over det meste af landet. Der er dog stadig mange herreløse hunde og katte, som gemmer sig om dagen og kommer frem om natten for at forsøge at finde mad, mens de mennesker, som ellers ville sparke dem væk, sover.

Killing Stations er IKKE et specielt positivt tiltag - det er internater og dyrlægehjælp og alt det, men det kommer så heller ikke fra den spanske regering - det gør Killing stations derimod. Så fra højeste sted har synet på hunde ikke ændret sig synderligt - nu har man bare fundet en måde at skaffe dem af vejen. Problemet er så bare, at det ikke løser problemet at blive ved med at slå hunde ihjel efter at have udsat dem for mishandling, det er bare skruen uden ende.

 

Men jo, selvfølgelig ER det da blevet bedre i Spanien, takket være dem, der nu kæmper dyrenes sag, som der er blevet flere af - det er bare ikke GODT, så langt fra. Og slet ikke, så længe regeringen har den holdning, at de hellere støtter mishandling og inhuman aflivning fremfor neutralisering og videreformidling af hunde.

 

Og ja, jeg har set alle de ting og mere til. :megaked:

 

Og hvis du ikke tror mig, så kan du prøve at læse nogle af de beretninger, som mennesker, som har besøgt Spanien, bor der eller arbejder for hundenes vilkår har skrevet. Der er historier om gadehunde, om killing stations, om "familiehunde" og meget, meget mere, så meget desværre, at det ikke er til at holde ud. Men også dejlige historier om hunde, der blev reddet. Heldigvis. F.eks. her:

 

http://spanskehunde.dk/category/listevisninger/beretninger-fra-spanien

 

Mht. internaterne, så kender jeg også til sponsoraterne og alt det gode, der gøres - jeg er selv sponsor, jeg støtter hver eneste måned med penge, og lige nu er jeg ved at sammensætte en kæmpe kasse med hjælpeting til Animal In Need-internatet, hvor jeg fik min egen hund fra.

Kassen består af en mængde tykke, varme tæpper til hundene (som sover i aflagte transportkasser, væltede affaldscontainere og gamle hundehuse - så de har brug for ting, der kan varme om hundene i disse uisolerede steder om natten), en ekstra hundekurv, nogle poser med forskellige tyggeben, en mængde hundelegetøj og en masse liner og halsbånd, til når der er frivillige, der kan gå ture med hundene. Alt sammen ting, som de altid mangler og ikke har meget af. Og Animal in Need-internatet er endda et af de store og etablerede steder med sponsorater og god mulighed for hjælp - selvom de jo, i modsætning til Killing Stations, IKKE modtager støtte fra det offentlige. Du kan læse mere om små, mindre kendte internater, som virkelig har det svært, her:

 

Galgo-Mødestedet

 

Jeg arbejder på at få lavet en lignende hjælpekasse til det lille internat ved bjergene, hvor jeg især vil koncentrere mig om store, varme tæpper, som de for alvor får ekstra brug for her til vinter.

Jeg ved, at mit bidrag er en dråbe i havet, men fordi vi er mange, som gør lidt, så bliver det til meget.

Fordi jeg er i dialog med internaterne og de andre, som hjælper, ved jeg også, hvor fantastisk et arbejde der gøres, og hvor afhængige de er af al hjælpen, og at det ikke ligefrem er fede forhold, der er. Det er op ad bakke, det er en kamp hele tiden - dels mod en stor del af befolkningen, som mistænkeliggør internaterne og dem, der arbejder der, dels fordi de altid er bagud økonomisk og mangler det ene og det andet.

 

Men bevares, jeg ønsker ikke at være uvenner med dig. Jeg kan kun tage hatten af for, at du også gør noget for hunde. Jeg ville bare gerne lige understrege, at uanset tingene er bedret i Spanien, så er der stadig frygteligt for hunde. Jeg bryder mig ikke om, at folk render rundt og tror, at det nok bare er helt fjong, når det nu ikke er det. Ikke at du så nødvendigvis tror det - men det kunne man søreme godt komme til at tro ud fra det, du skrev. Derfor farede jeg lidt i flint, og det skal jeg da undskylde, hvis det kom ud lidt forkert. Jeg er bare også meget følelsesladet omkring det, fordi hundene i Spanien og deres kummerlige forhold ligger mig dybt på sinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lever hunde temmelig meget mere i nuet end vi mennesker gør - der kan vi lære meget af hundene.

Udover det, så passer det altså ikke, det du siger med bagagen, at så vil hunden f.eks. altid have det forfærdeligt med at blive efterladt. Og at derfor vil den altid have et skidt liv på en eller anden måde. Det vil den IKKE - alle de adopterede hunde, jeg kender til, er tværtimod de mest lykkelige, taknemmelige og glade hunde, jeg har set. De ved, hvordan livet også kan være, men det gør bare, at de sætter så meget mere pris på det liv, de har nu. Det kan du jo så - for at blive i menneske-sammenligninger - sammenligne med mennesker, som har været ved at dø af en sygdom eller været ude for en ulykke eller sådan noget. De har ofte lært at sætte stærkere pris på livet, at leve hver dag fuldt ud etc. De har da ikke et dårligt liv, fordi de har været noget svært igennem, de har et bedre liv nu. I øvrigt kan du heller ikke sammenligne med soldater - for det er mennesker, hvis traumer ofte er så specielle af, at de jo selv valgte at rejse ned og blive en del af en krig - og ikke kunne forestille sig, hvordan det ville påvirke dem. Hundene har ikke valgt selv. Det har folk, som er ude for en ulykke eller bliver syge heller ikke.

 

Min Charlie har jo en led fortid, og har bl.a. været på killing station og været udsat for mennesker, som før han kom der behandlede ham skidt.

Han har aldrig haft det mindste problem med at være alene hjemme. Han går bare ind og sover, og har det superfjong - han er bare tryg, fordi han er i sit rare hjem.

Han er kommet fuldstændig over sin angst for andre mennesker, som han jo havde i starten, selvfølgelig pga. de oplevelser, han havde haft i Spanien. Det tog ham tid, men lige siden han kom, har han på alle andre områder været den mest glade, lykkelige og taknemmelige hund. Og hele tiden kunne jeg se tilliden vokse til andre - se ham blomstre op der, hvor han havde det svært.

Da jeg fik ham, var han f.eks. også megabange for min mor, sad bare og angstgøede og ville ikke komme hende nær. Når han ser hende nu - så galoperer han hende i møde overlykkelig. Hver gang nogen, han ikke kender, nusser ham, så kan jeg se på ham, hvor glad han er over, at det er sådan, mennesker er overfor ham nu, og han glemmer mere og mere, at de overhovedet kan være anderledes.

 

Det forekommer mig, at du antyder, at hunde fra skidte kår bare aldrig vil få et lige så godt liv som hunde, der er vokset op i tryghed. Det passer altså ikke. Hvad så med hunde fra trygge kår, som ødelægger hjemmet af angst for at være alene, hyler i vilden sky, når de er alene - eller som har andre adfærdsproblemer. Hunde med adfærdsproblemer har dem, fordi de har det skidt med et eller andet. Stresser, er bange eller på anden måde mistrives. Det er der masser af hunde fra gode kår, som har. Ligesom næsten alle adoptionshunde IKKE har adfærdsproblemer, når først de har fået lov til at falde til i deres nye hjem og nyde trygheden.

Såeh ... den der holder altså ikke.

 

Tror du selv jeg ville have en "brugt" hund med en ubehagelig fortid, hvis jeg mente, at den ikke ville få et godt liv?! Jeg skrev, at den altid vil have sin bagage med - ikke at den altid vil have et skidt liv. Dog mener jeg, at mange af de hunde, som har en skidt fortid er mere følsomme overfor ting, som minder om de ubehagelige oplevelser. (Fx. at blive efterladt)

Det har du ret i. Dog mener jeg stadig, at man kan blive traumatiseret uden selv at have valgt det. Fx. misbrugte børn, folk der bliver overfaldet m.v.

Igen må jeg på det kraftigste afvise, at jeg skulle mene, at hunde med en skidt fortid aldrig får et lige så godt liv som en vovse, som altid har haft gode betingelser. Du må overfortolke en hel del (hvilket jo også er let med det skrevne ord). Og ja du har ret i, at mange hunde i trygge omgivelser også har adfærdsproblemer. I langt de fleste tilfælde mener jeg dog, at det er menneskerne, som ikke har taget udgangspunkt i hundens behov. Fx. brugt den tid det tager at lære vovsedyret at være alene hjemme. En del mennesker holder bare fri et par dage og så skrider de en hel arbejdsdag fra en hvalp, som aldrig har været alene - så er det jo klart, at der kan blive problemer. Ligesom hundejere, som ikke socialiserer deres hunde. Hunden må ikke hilse på andre hunde, kommer ikke til hundeleg osv. Så er det jo ganske naturligt, at vapsen ikke aner, hvordan hundesprog er og hvordan den skal forholde sig, når den endelig møder en artsfælle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...