Hop til indhold

Resource træning


Tonks
 Share

Recommended Posts

Jeg har en vogter herhjemme Koda han vil rigtig gerne passe på alle sine ting, ben legetøj og hvad der er hans får han lov til at passe på overfor de andre 2 de skal respektere hans grænser og er han utryg ved de kommer for tæt på når han ligger med sit ben så skal de trække sig, det samme skal Koda når andre ligger med deres ting respektere deres grænser..

 

Koda knurre hvis de kommer for tæt, de respektere det og flytter sig eller laver en større bue omkring ham.

 

Koda har ikke samme vogte problemer overfor mennesker..

 

En overgang havde han det med at passe på tilfældige ting i huset det ku være en jakke taske eller andet og DET synes jeg ikke var retfærdigt overfor de andre for de havde ingen chance for at vide hvornår der var noget som koda passede på. Jeg fandt ud af at det måske var stress betinget og med lidt flere rolige øvelser kom der faktisk styr på det problem, det har været en periode og er slut nu.

 

Jeg ved ikke helt hvad jeg præcist ville gøre men at skælde ud ville jeg være meget varsom med da det oftest tror jeg bunder i usikkerhed mistillid frygt for at miste noget, så skabe ro omkrign et problem evt. tilføre noget lækkert som hvis det f.eks. var vogten ved madskål..

 

Håber der kommer andre på banen med gode råd og bud på hvad du kan gøre..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lenschow oprettede på et tidspunkt en tråd, hvor hun lagde træningsplan ud, den var i hvert fald meget detaljeret, så du kan prøve at se om du kan finde den :-D

 

Duffy har også lidt ressourceforsvar som kommer til udtryk ved, at hun forsvarer sine guffer og ben -også overfor kattene, de skal ikke komme for tæt på -som om de gider at spise det alligevel :roll:

 

Jeg har købt et look a like lammeskindstæppe, hvor hun får sine lækre ting på, og får så lov til at være i fred... Hun er som noget nyt begyndt at komme hen til os, og vil op i sofaen og spise ben ovenpå os, når hun selv tager initiativ, forsvarer hun det ikke, men vil tværtimod gerne have, at vi holder i den ene ende...

 

Hun udviser ikke ressoruceforsvar på andre områder...

 

Jeg må indrømme, at jeg er lidt ked af hendes ressoruceforsvar, og er nok selv skyld i, at det er opstået :oops: Da hun havde alene hjemme problemer, trænede vi jo flere gange om dagen, hvor hun så fik sine alene hjemme guffer, som vi så tog væk fra gang til gang (ellers ville hun få alt for meget lækkert).. Jeg tænker selv, at det måske er derfor hun har udviklet det...

 

Det er i hvert fald et issue, jeg tænker over ved overvejelserne omkring hund nr. 2, ville jo helst have at hundene kunne være sammen og dele tingene, og i øvrigt også kunne være alene sammen... Nå, typisk mig, allerede at bekymre mig om det :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ville i gribe den an? :hmm:

 

Det er på 3 punkter.

 

1. godbidder og ben i nærheden af andre dyr

2. min opmærksomhed (ingen andre må sidde hos mig)

3. andres opmærksom (alle skal snakke og nusse konstant)

 

Hvordan gør hun i de forskellige situationer?.

 

De problemer oplever jeg ofte hos små hunde, der får for lidt at bruge deres tid på og ikke får lært at der er grænser her i livet. Det ville jeg kigge lidt på og lave lidt: nu deler jeg en kiks ud til en anden hund, og så skal du sidde på din numse og vente,... så skal du nok også få en. Måske ville jeg også lave lidt "bytte gnaveting", til at starte med bare med mig, men senere også med andre hunde. Under kontrolerede former selvfølgelig, for hun må jo ikke få succes med at true sig til noget.

 

Samtidig ville jeg sige til gæster at de skulle ignorere Izzie, så hun ikke får succes med at kræve kontakt. Det ville også gælde mig selv, hvis situtionen var den samme med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan gør hun i de forskellige situationer?.

 

De problemer oplever jeg ofte hos små hunde, der får for lidt at bruge deres tid på og ikke får lært at der er grænser her i livet. Det ville jeg kigge lidt på og lave lidt: nu deler jeg en kiks ud til en anden hund, og så skal du sidde på din numse og vente,... så skal du nok også få en. Måske ville jeg også lave lidt "bytte gnaveting", til at starte med bare med mig, men senere også med andre hunde. Under kontrolerede former selvfølgelig, for hun må jo ikke få succes med at true sig til noget.

 

Samtidig ville jeg sige til gæster at de skulle ignorere Izzie, så hun ikke får succes med at kræve kontakt. Det ville også gælde mig selv, hvis situtionen var den samme med mig.

 

1. godbidder og ben i nærheden af andre dyr hun laver en skinger lyd lige så snart katten eller en anden hund kommer ind af døren, flintrer hen og tygger i sin ben mens hun højlydt brokker sig og gumler på benet. Det samme hvis det falder ned, og hun får øje på katten. Skinger lyd der lyder som "NEJ!" :genert:

2. min opmærksomhed (ingen andre må sidde hos mig) Hun skal helst sidde klistret op af mig HELE tiden :rolleyes: og når katten kommer og ligger sig på mit skød så blir hun endnu mere klistrende og sender vildt mange dæmpede signaler :vedikke: hun er på samme måde når det er min mormor hun klistrer op af. Og så skælder hun katten ud hvis den gør noget den ikke må :genert:

3. andres opmærksom (alle skal snakke og nusse konstant) ex. min mor kommer ind af døren, første izzie gør er at hyyyyle og springe op og er ved at dø af glæde. Fair nok. Men så stiller hun sig i sofaen og en anden hylefest begynder indtil min mor sætter sig ned og snakker med hende. Et enkelt klap eller kys duer ikke :vedikke: og hun blir ved de første mange til 15 min min mor er her :oops:

 

 

 

Okay, den med "kiksen" lavede jeg idag med en ostehaps hvor katten fik først og hun så måtte vente på sin tur. Gik okay men troede øjnene skulle trille ud af hovedet på hende :shock::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, den med "kiksen" lavede jeg idag med en ostehaps hvor katten fik først og hun så måtte vente på sin tur. Gik okay men troede øjnene skulle trille ud af hovedet på hende :shock::lol:

 

Af en eller anden grund kommer der ikke andet frem end ovenstående når jeg skal citere, men når jeg læser hvordan Izzie reagerer er jeg enig med Linda i, at det nok mere skyldes usikkerhed og stress end egentlig ressourceforsvar.

 

Kan du ikke forsøge at give Izzie et job?. Jeg har haft stor nytte af at Thailo "markerer" at nu kommer der en cykel, en barnevogn, en jogger eller lignende, når vi er på gåtur. Eller du kunne træne hende op til at være servicehund, der kan slukke lyset, hente en sodavand i køleskabet eller sådanne ting. Jeg ved det selvfølgelig ikke, men tror det kunne ændre noget at give hende en anden funktion.

 

Tror også jeg ville begynde at træne nogle selvstændighedsøvelser med Izzie og give hende lidt flere rolige aktiveringsøvelser.

 

Når din mor kommer på besøg (og de lige har hilst på hinanden) kunne du prøve at give Izzie et frossent marvben eller give hende Ninjamors legetøjskasse, så hun bliver lidt afledt. Og i det hele taget forsøge at få hende til at vælge at ligge for sig selv, f.eks. ved at "putte" hende i en kurv i den anden ende af sofaen og forstærke hende i at ligge der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af en eller anden grund kommer der ikke andet frem end ovenstående når jeg skal citere, men når jeg læser hvordan Izzie reagerer er jeg enig med Linda i, at det nok mere skyldes usikkerhed og stress end egentlig ressourceforsvar.

 

Kan du ikke forsøge at give Izzie et job?. Jeg har haft stor nytte af at Thailo "markerer" at nu kommer der en cykel, en barnevogn, en jogger eller lignende, når vi er på gåtur. Eller du kunne træne hende op til at være servicehund, der kan slukke lyset, hente en sodavand i køleskabet eller sådanne ting. Jeg ved det selvfølgelig ikke, men tror det kunne ændre noget at give hende en anden funktion.

 

Tror også jeg ville begynde at træne nogle selvstændighedsøvelser med Izzie og give hende lidt flere rolige aktiveringsøvelser.

 

Når din mor kommer på besøg (og de lige har hilst på hinanden) kunne du prøve at give Izzie et frossent marvben eller give hende Ninjamors legetøjskasse, så hun bliver lidt afledt. Og i det hele taget forsøge at få hende til at vælge at ligge for sig selv, f.eks. ved at "putte" hende i en kurv i den anden ende af sofaen og forstærke hende i at ligge der.

 

Det erfordi jeg har skrevet inde i quoten :mrgreen:

 

Det var faktisk en god idé at give hende et job :hmm:skal bare lige regne ud hvad det skal være :hmm: hun er for lille til de gamle stikkontakter, tror en sodavand er for tung :genert: ..hmm..måske posten? :vedikke: hmm...må vist i tænkebox :hmm:

 

Har set Victoria Stilwell kaste godbidder på gulvet, når der kom gæster så de var optagede af noget andet..men virker det kun ved aggression? :vedikke:

 

Hun kan som regel godt ligge et par timer for sig selv i burret eller sofaenden, men hun er falsk drægtig for tiden :rolleyes: så hun er som velcro :stupid:

 

Kan du komme med nogle eksempler på selvstændigheds- og rolighedsøvelser? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det erfordi jeg har skrevet inde i quoten :mrgreen:

Fyyy!. :blink:

 

Det var faktisk en god idé at give hende et job :hmm:skal bare lige regne ud hvad det skal være :hmm: hun er for lille til de gamle stikkontakter, tror en sodavand er for tung :genert: ..hmm..måske posten? :vedikke: hmm...må vist i tænkebox :hmm:

Jeg tænker: hente dine sutsko, fortælle dig at telefonen ringer, hente madskål ved spisetid, hente snor til luftetid osv. Jeg tror det er ligemeget om det er noget brugbart for dig, som ejer, bare hunden anser det for at være en vigtig rolle.

 

Har set Victoria Stilwell kaste godbidder på gulvet, når der kom gæster så de var optagede af noget andet..men virker det kun ved aggression? :vedikke:

Nej, det kan virke i alle situationer hvor man ønsker at afbryde en bestemt adfærd. Det man kaster skal bare kunne konkurrere med det hunden ellers ville være opmærksom på.

 

Hun kan som regel godt ligge et par timer for sig selv i burret eller sofaenden, men hun er falsk drægtig for tiden :rolleyes: så hun er som velcro :stupid:

Ja, det kan du ikke regne med, for de er ikke helt sig selv i den periode. Men ellers lyder det godt at Izzie kan ligge for sig selv.

 

Kan du komme med nogle eksempler på selvstændigheds- og rolighedsøvelser? :vedikke:

Næsearbejde: spor, søge godbidder, finde ting. Kropskontrol: Sidde pænt på rumpen, danse, ballancere på alt hvad din kreativitet kan komme op med,... over, under, imellem. Problemløsning: gemme godbider inde i æsker, aktivitetslegetøj og en jeg elsker: at kunne vikle sig ud af snoren uanset hvordan man vikler den rundt om alle hundens ben.

 

Tror du vil kunne finde en masse forslag hvis du søger på de ord jeg har markeret med rødt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fyyy!. :blink:

 

 

Jeg tænker: hente dine sutsko, fortælle dig at telefonen ringer, hente madskål ved spisetid, hente snor til luftetid osv. Jeg tror det er ligemeget om det er noget brugbart for dig, som ejer, bare hunden anser det for at være en vigtig rolle.

 

sutsko har jeg ingen af :hmm: sokker måske..men det duer kun om vinteren. Måske mine sko...eller måske er de for tunge :oops: må vist i tænkebox og se hvad der kommer frem :hmm::5up:

 

Nej, det kan virke i alle situationer hvor man ønsker at afbryde en bestemt adfærd. Det man kaster skal bare kunne konkurrere med det hunden ellers ville være opmærksom på.

 

Frolic! vinder over alt og alle :mrgreen::lol: dét må jeg vist se at prøve :5up:

 

Ja, det kan du ikke regne med, for de er ikke helt sig selv i den periode. Men ellers lyder det godt at Izzie kan ligge for sig selv.

 

ja det synes jeg også at hun plejer at kunne.

 

 

Næsearbejde: spor, søge godbidder, finde ting. Kropskontrol: Sidde pænt på rumpen, danse, ballancere på alt hvad din kreativitet kan komme op med,... over, under, imellem. Problemløsning: gemme godbider inde i æsker, aktivitetslegetøj og en jeg elsker: at kunne vikle sig ud af snoren uanset hvordan man vikler den rundt om alle hundens ben.

 

Tror du vil kunne finde en masse forslag hvis du søger på de ord jeg har markeret med rødt.

 

Alletiders :5up: hun er god til at finde sit legetøj og rydde det op, er bare et stykke tid siden vi sidst har gjort det :oops: hun elsker at søge frolic i græs når vi er på tur, men ikke sit eget foder. Der har hun til gengæld en bold hun kan trille med :mrgreen:

 

Tusind tak for alle dine råd! Dem kan jeg 100% bruge :5up: :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...